2017-07-06, 23:47
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Är nätet större än Johanna?
När det talas om hotbild, så kanske den ligger över hela klanen Möller. Jag tänker på hur viktigt det var att få fram pengar hela tiden och frågan är vad som skulle betalas.

Något som får mig att fundera mera på ett större nät - utanför klanen, är att Johanna hade mediciner hemma (vems de nu var) när Aki fortfarande levde. Dessutom hittade ju han både sprängmedel och ammunition som han visade sin arbetskamrat D*n**l och rådgjorde med om vad han skulle göra med fyndet. Det är inte så svårt att förstå att Aki blev och var rädd. Han hade visst någon teori om att det kunde tillhöra DB, men det var kanske en av Johannas kreativa inkomster - handel med sprängmedel, och ammunition mediciner.

"Pengar, pengar, pengar" var ju viktigare än Johannas barn t ex efter att MR och hon släpptes efter första anhållandet. Varför är pengar så viktigt? Det verkar även vara viktigt för 2 av barnen och kanske en svärson.

Hur ska Johanna förklara vissa utbetalningar från aktieutdelningen hon fick ihop på att bedriva flyktinghandel? Om det är ljusskygga personer som ska ha pengar, så lär det bli svårt med utbetalningarna. Har kanske hela klanen Möller och svärson JJ en hotbild över sig?

Var det viktigt att få fram pengar ? Hur många pengar då ? Vart kommer uppgifterna ifrån ?
Citera
2017-07-06, 23:49
Medlem
Svärjes avatar
Jag undrar hur många kåta pojkar har skrivit kärleksbrev till Johanna...? Mördare lockar en viss skara skadade människor.
www.bilddump.se/bilder/20170706234515-94.186.39.96.PNG
Citera
2017-07-06, 23:50
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Ja hon är fan jäkligt korttänkt. Verkar tro att ingen dubbelkollar det hon säger utan bara nickar med helt oreflekterat.
Hur kan hon ha lyckats med ett sådant beteende så länge?
Vad är det för fåntrattar hon mött som inte genomskådat henne?

Du har inte mött en person med psykopatiska drag, låter det som?
Personer som JM är oerhört bra på att manipulera andra för att få som de vill.
Detta genom en välutvecklad förmåga att läsa av andras känslor och identifiera deras svaga punkter.
Vid en ytlig kontakt verkar psykopaten väldigt trevlig och rejäl. Man får förtroende och berättar om sig själv. Detta utnyttjar psykopaten för att ljuga ihop berättelser som de flesta går på.
När man börjar ana oråd så har psykopaten redan förberett sig att dra / lurat någon annan att stötta hen / tagit tillbaka sin lögn och planterat bevis för att det var du som missförstod alltihop.
Lyckas psykopaten inte med skamlöst ljugande så tar hen till känslomässig utpressning, hot och våld.
Citera
2017-07-07, 00:03
Medlem
Citat:
Ja hon är fan jäkligt korttänkt. Verkar tro att ingen dubbelkollar det hon säger utan bara nickar med helt oreflekterat.

Det är komplicerat, men jag tror att alla normalstörda förutsätter att alla är som de själva. Hur sjukt vore det att inte att gå runt och tro att folk ljuger om saker? Stort som smått?

Man hör ju många historier som låter mer eller mindre trovärdiga men man väljer att tro på det för det är så man oftast gör.

Är det ingen nära så kanske man tycker det är mindre viktigt och "lägger det åt sidan"?

JM verkar ju ha haft ett visst rykte både i E-tuna, på sina arbetsplatser, i familjen och verkar lida stor brist på normalstörda vänner.

Vilka omgav hon sig med?

- Sina barn som hon gjort tokberoende av henne. Inte AG, han var ju knappt hos sin mamma, sen 3 - 4 år. Inte AB som fått bo hos mormor och morfar sen tidig ålder. Maskrosbarn som fått någon annan vuxen att se dem och ge dem sunda värderingar. Tvillingarna var i extrem beroendeställning till henne. Hur hon såg på dem och deras behov behöver man bara lyssna på avlyssningarna för att förstå hur ebarmeligt de hade det. Lyssna på allt från heroinsjälvmord till hur Rajabi ska hålla käften. Vad fan är det för mamma? JB och DB utnyttjade hon till att vara hennes "målvakt" för diverse skit. Vilken mamma hindrar inte sina barn från att knarka (jag vet att det inte alltid hjälper, men ändå, de kämpar), köra bil utan körkort (man gömmer väl för fan nyckeln), sno hennes bankkort (man gömmer kortet. PUNKT). Totalt gränslöst.

- Ensamkommande "barn", utan språk, utbildning eller med div tvivelaktiga bakgrunder.

Alla andra har vänt henne ryggen. Naturligtvis för att de inte förstod sitt egna bästa. ;-) Så även hennes familj, så smått.

Så nog förstod många. Men hur går man vidare med att man upplever någon som skruvad? Hur mycket orkar man rota i att saker runt henne är konstiga? De flesta ar fullt upp med sitt egna. Man drar sig bara undan och hoppas man slipper skiten mer.

De som levt nära henne är ju också känslomässigt uppbundna. Hon är deras dotter/mor/syster osv. Det tar lång tid att förstå en psykopats språk.

Dessutom dränerar de dig på energi. Har du varit utsatt så är du totalt slut i hjärna och hjärta under många år. Kanske är du skadad för livet?
Citera
2017-07-07, 00:16
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rundkvist
Jo uppvigla är hon duktig på. Jag tror åklagare W*nna kallade det; En förmåga att dupera människor.

Då AP mordet har ett så totalt annat tillvägagångssätt än mordet ett år senare på GM (då tänker jag främst på planerandet), så tvivlar jag på att JM har tänkt ut detta själv.
JM har motivet och "duperandet" men det känns som att någon (JJ) planerar.
Jämför med ABs vittnesmål, när hon beskriver en stämpling på AP säger hon att JM föreslagit basebollträn och knacka på. Detta stämmer överens med attacken på föräldrarna!
Drunkningen är något annat, det känns som fel modus operandi för JM.

Notera dock att knacka på med basebollträ inte är ngt hon tänkt sig att göra själv!

"Hej jag behöver hjälp med att måla de här 200 inbjudningskorten. De måste målas med roller och lackoljefärg."

Så frågar man när man vill ha en kille att anmäla sig frivilligt.
Citera
2017-07-07, 00:19
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det var inte det jag syftade på här, utan att AP själv berättat för sina systrar att JM vid flera tillfällen tagit hans mobil. Skulle AP prata med någon fanns JM ofta också med i bakgrunden och lade sig i samtalet.

Betr. ”JMs makes mobiltelefon” i vilken det enligt JM fanns en massa foton och filmer från G-liden från den 7 aug, tog JM givetvis hand om den - men sedan försvann den spårlöst.

Något som också försvann var nyckeln till syster S:s bostad dit AP flyttat måndagen den aktuella mordveckan.

Den försvunna nyckeln är intressant eftersom man med hjälp av denna kunde ta sig in i S:s bostad och komma åt AP:s tillhörigheter, bl.a. hans dator och iPad - och man kunde också återställa dessa rariteter om man "lånat" dem.

Förutom de saker AP förvarade hos sin syster fanns tillhörigheter som var magasinerade i G-berg:Protokollbil. 2017-03-22, Förhör, del 1 (3), s. 27

Givetvis bedyrar JM att AP – tvärt emot sina vanor – den här gången inte medfört varken dator eller iPad. Detta tjatar hon om vid flera tillfällen varför man kan misstänka att hon – tillsammans med nyckeln till systerns lägenhet - behållit dator och iPad, för att efter informationsinhämtning återställa AP:s ägodelar. - AP:s iPad mini 3 (wi-fi) överlämnades till polisen så sent som den 23 sept 2016 av SP i hennes bostad.

Här kan också tilläggas att det i iPaden hittades chattkonversationer mellan AP och NL från morddygnet: 14.48 – 21.05. Det första meddelandet till NL har (med ledning av mastningar mm) skrivits vid den tidpunkt då färden till G-liden kan antas ha påbörjats.
Konversationerna kan via fb Messenger ha synkats till iPaden.
Tilläggsprot. II, 2017-04-18, del 1 (2), s. 4ff.

Betr. AP:s MacBook Pro har inga andra konversationer mellan AP och NL kunnat säkras annat än för just dagen och kvällen den 7 augusti 2015.
Tilläggsprotokoll 2017-04-13, del 1 (3), s. 90.

Jag ser / läser, att du nagelfarit och eftersökt svaren, på dina egna, veckogamla frågor - det gläder mig Datorer / iPads och mobiltelefoner, "en masse". Hon, JM - som knappt kunde logga in......
Citera
2017-07-07, 00:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Det är komplicerat, men jag tror att alla normalstörda förutsätter att alla är som de själva. Hur sjukt vore det att inte att gå runt och tro att folk ljuger om saker? Stort som smått?

Man hör ju många historier som låter mer eller mindre trovärdiga men man väljer att tro på det för det är så man oftast gör.

Är det ingen nära så kanske man tycker det är mindre viktigt och "lägger det åt sidan"?

JM verkar ju ha haft ett visst rykte både i E-tuna, på sina arbetsplatser, i familjen och verkar lida stor brist på normalstörda vänner.

Vilka omgav hon sig med?

- Sina barn som hon gjort tokberoende av henne. Inte AG, han var ju knappt hos sin mamma, sen 3 - 4 år. Inte AB som fått bo hos mormor och morfar sen tidig ålder. Maskrosbarn som fått någon annan vuxen att se dem och ge dem sunda värderingar. Tvillingarna var i extrem beroendeställning till henne. Hur hon såg på dem och deras behov behöver man bara lyssna på avlyssningarna för att förstå hur ebarmeligt de hade det. Lyssna på allt från heroinsjälvmord till hur Rajabi ska hålla käften. Vad fan är det för mamma? JB och DB utnyttjade hon till att vara hennes "målvakt" för diverse skit. Vilken mamma hindrar inte sina barn från att knarka (jag vet att det inte alltid hjälper, men ändå, de kämpar), köra bil utan körkort (man gömmer väl för fan nyckeln), sno hennes bankkort (man gömmer kortet. PUNKT). Totalt gränslöst.

- Ensamkommande "barn", utan språk, utbildning eller med div tvivelaktiga bakgrunder.

Alla andra har vänt henne ryggen. Naturligtvis för att de inte förstod sitt egna bästa. ;-) Så även hennes familj, så smått.

Så nog förstod många. Men hur går man vidare med att man upplever någon som skruvad? Hur mycket orkar man rota i att saker runt henne är konstiga? De flesta ar fullt upp med sitt egna. Man drar sig bara undan och hoppas man slipper skiten mer.

De som levt nära henne är ju också känslomässigt uppbundna. Hon är deras dotter/mor/syster osv. Det tar lång tid att förstå en psykopats språk.

Dessutom dränerar de dig på energi. Har du varit utsatt så är du totalt slut i hjärna och hjärta under många år. Kanske är du skadad för livet?

Du har helt rätt i allt utan en sak: drunkningsdöda som påträffas som AP ska i princip behandlas som om det vore en brottsplats från början. Det går många gånger inte avgöra exakt dödssätt enbart från kroppen i sig själv vid obduktion, utan hela kontexten kring kroppen måste tas in av de som hittar den. Det verkar ha skötts dåligt i det här fallet.
Citera
2017-07-07, 00:40
Medlem
Ärligt? En ljusglimt i de hela ... i Götlabörg hadde ho vart kokt fö läga sänn med den dialekten. Jösses hon låter ju ena itte speciellt intellegent asså
Citera
2017-07-07, 00:47
Medlem
Citat:

Hur är det konstigt? Om din kompis kom och berättade en udda grej skulle du inte blinka. Likså i detta fallet. De är vänner.

För utomstående och med den vetskapen vi besitter så ser vi det som självklart märkligt! Vänd på det så blir det tydligare. Duperingskonst sas!
Citera
2017-07-07, 00:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rundkvist
Jo uppvigla är hon duktig på. Jag tror åklagare W*nna kallade det; En förmåga att dupera människor.

Då AP mordet har ett så totalt annat tillvägagångssätt än mordet ett år senare på GM (då tänker jag främst på planerandet), så tvivlar jag på att JM har tänkt ut detta själv.
JM har motivet och "duperandet" men det känns som att någon (JJ) planerar.
Jämför med ABs vittnesmål, när hon beskriver en stämpling på AP säger hon att JM föreslagit basebollträn och knacka på. Detta stämmer överens med attacken på föräldrarna!
Drunkningen är något annat, det känns som fel modus operandi för JM.

Dessutom är det ett delvis annat tidsperspektiv (hon har planerat mordet på AP länge medan mordet på föräldrarna kommer till mycket smabbare) och de hon har omkring sig är en á två unga grabbar, som ska åka dit på det själva. Så modus operandi ska stämma på MR inte på henne själv.

I fallet AP kan man fråga sig om det var någon som på motsvarande sätt skulle bli misstänkt (om polisen uppfattat det som mord) och om det skulle likna dennes modus operandi. Det beror ju lite på vad som verkligen hände förstås. Att det primärt skulle likna berusad som gör stegfel eller liknande är en sak, men om det hade upptäckts drog eller dränkning (och ölburkarna i vardagsrummet?) så kanske det var meningen att exv JJ skulle misstänkas. Nu är det ju annars ett synbarligen tämligen diskret mord (inga skador på kropp etc) så den som utförde det lyckades ju bra.

Det vore ju i det ljuset ssk intressant att veta hur fosterbarnen dog närmare. JJ var väl inte med på den tiden. Var det den otäcka flingmjölksdrunkningen eller försvann de i ngn sjö? Vid en brygga på grunt vatten?
Citera
2017-07-07, 01:05
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
I 2 förhör står det att hon mötte föräldrarnas bil när hon var påväg till granlinden.
Vet inte sanningshalten i det påståendet.
Men varför ljuga om just det? Johanna beräknas ha anlänt t G linden vid halv 4, 4

Svaret du ger mig på min fråga "När anlände JM / tvillingarna (AP) till stället, där AP "hittades drunknad" ?" är halv 4, 4. Oki-doki....
Jag läser så här, på ett ställe, rätt eller fel:

" J: Jo, jag har sagt att han var berusad. Det är det jag sagt att han var. Han hade gått och druckit öl hela dagen.

B: Vad menar du med hela dan ?

J: Eftermiddagen och fram till kvällen

B: När kom ni ut till Granliden ?

J: Kanske två, halv tre någonting, ett eller två, någon gång där. Jag tror att han hämtade mig
vid tolv från jobbet tror jag. Jag har sagt hela tiden att han var berusad. Sen visar ju obduktionsrapporten också att han var berusad eller hade mycket alkohol i kroppen."

Klockrent asså

Fanns någon vid sommartorpet vid ett, två, tre, fyra-tiden - någon / några som mötte opp. ?
Det gamla kräftfiskeförbudet hävdes klockan 17:00.
Nu skulle det bli fest / premiär - var det så, AP hade invaggats att tro ?
Inköpet på ICA Supermarket / Arboga, vore bra att ha haft - tidsmässigt. AP´s kort levde bevisligen då.
Sidan 427 / Huvudprotokoll__del_4__8_.pdf
Citera
2017-07-07, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar

0) Vi kan alla se att hon har flera barn så uppenbart faller män för henne så något bra har hon i alla fall.

1) Hon har en god förmåga att övertala människor, vilket kunnat vara en god egenskap i bättre sammanhang än dessa.

2) Hon är driftig och påhittig

3) Hon är egoistisk vilket är en bra förmåga i vissa fall. Att vilja ha det bra.

4) Hon är generös, i vissa fall är det bra.

5) Hon är social vilket är en god egenskap.

6) Hon har klarat en treårig universitetsutbildning till att bli socionom. Så hon har förmågan att studera, läsa och klara tentor.
Jag vet inte om du är en spjuver eller om du verkligen ser en god och värdefull människa, som begått ett par felsteg. Jag väljer att tro det senare och ger dig något att fundera på innan du tvingas devalvera hennes förment positiva tillgångar.

0) Att bli med barn är väl den minimala prestationsförmågan, förutsatt att man är fertil, vilket de flesta är. Ur ett globalt perspektiv har vi snarast överskott på fertilitet. Att bara låta spermierna fara från kreti och pleti utan minsta begrundan av konsekvenserna är snarast ansvarslöst. Att locka omkull karlar har tyvärr visat sig vara mycket enkelt. +1-2=-1

1) Att ha förmågan att övertala är ju bara en tillgång om övertalandet bygger på sanning och syftar till något gott, annars är det bara en förmåga till manipulation. 0-1=-1

2) Att vara driftig är en tillgång, förutsatt att det man eftersträvar är något mera än bara egna fördelar. Påhittighet i positiv bemärkelse innebär ett rikt mått av verklighetsbaserad fantasi. I hennes fall saknas ju verklighetsförankringen och syftet verkar alltid vara bara främjandet av egot. +2-2=0

3) Att vilja ha det bra är en allmän egenskap hos människor och alltså ingen tillgång. Att vara egoistisk är en form av inskränkning som oftast går ut över andra. 0+0-1-1=-2

4) Att vara generös innebär att utan baktankar gynna andra på bekostnad av sig själv -kärleken söker inte sitt. Hon är inte generös, hon investerar i och köper med list och baktankar hållhakar och gentjänster, ofta av de mest gruvliga slag. Detta kallas manipulation och är ingen tillgång. Hon är också vidlyftig och vårdslös med tillgångar, vilket är något annat än generositet. 0-1=-1

5) Att vara social innebär att med empati på ett vuxet sätt främja god och sanningsbaserad kommunikation. Motsatsen verkar vara fallet. Hon har inga vuxna=mogna relationer, hon är empatilös och jobbar med vilseledande och förvirring. Detta är asocialitet. 0-2=-2

6) Hennes studieförmåga ska ställas mot vad den speciella studievägen kräver och kvalificeras med hur hon genomfört sin prestation. Omfattande diskussioner har ju inte värderat denna del högt. Om man sedan ser till vilka kunskaper och vilken förmåga hon lagt i dagen, så är studieförmågan inget som imponerar - hon uttrycker sig som en fjortonåring, hon skriver usel svenska och hon svamlar om de ämnen som ingår i hennes studier, men som hon inte förstått ens på den grundläggande nivå som denna studieväg innebär.

De tvivelaktiga sammanhangen som du anspelar på är ju i mångt och mycket resultat av hennes egen framfart. Jag sörjer inte förlusten av en resursrik människa som "hamnat i dåliga miljöer", jag beklagar att en människa i stället för att bli en hygglig genomsnittlig, arbetsam medborgare p g a avsaknaden av avgörande kvaliteter som moral, samvete och empati tillåtits breda ut sig till en ren destruktionsmaskin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in