2017-07-06, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Det var väl något sådant Hikes lade fram som förklaring till varför JM fortsatte skydda MR. "Hon (=JM) ville inte förlora ytterligare en älskad person" ...

Sanningen är väl snarast att hon vill behålla kontrollen över MR. Han var planerad att dö under Norge-vistelsen. Polisens ingripande räddade honom.

Att JM "skyddade" MR var endast för att rädda sig själv. Det lyckades inte.
Citera
2017-07-06, 22:15
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bumbibjornens
JB/AB verkar inte jobba, extra illa för JB. Verkar inte gått klart Gymnasiet och mannen pluggar. Undrar hur deras framtid blir utan Jm/Am ekonomiska hjälp samt polisen på dom redan med misstankar om mord på aki
AB har i alla fall jobbat, alt börjat nu efter sin andra mammaledighet. Arbetar inom sjukvård på psykiatrisk avdelning alt likanande, det uppger hon i sitt förhör i tingsrätten.
Citera
2017-07-06, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av canuckster
Varför får man inte använda deras riktiga namn när all info har blivit allmän kännedom?

En god anledning är att de inte skall bli sökbara för tid och evighet på nätet. En annan är att det är enklare med förkortningar.
Citera
2017-07-06, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Jag är 99,9 på att jag läst i FUP att hon spenderat dessa pengar som tillföll tvillingarna. Får frågor om det. Diverse utgifter så som vagnar resor osv gavs som skäl, någon som minns annat alt lika?

Kommer inte ihåg att jag läst något sån´t.

Verkar ju konstigt. Varför ska man då ha överförmyndarspärrade konton?

Ja, ja... Men vad är inte konstigt i den här soppan?
Citera
2017-07-06, 22:38
Medlem
[quote=Kallix|61153290]
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Jag tror inte JM hade någon utbildning innan hon "köpte/fuskade" till sig Socionomutbildningen. (Köpt eller fusk är bara min egen spekulation utifrån hur JM uttrycker sig i brev/lappar som finns att läsa i FUP + att jag har egen erfarenhet av kraven på studenter.)

"Jag är kock" uttryckte hon i ett förhör. (Jag tror det handlade om knivar som kan används vid mordet/mordförsöket.) Men jag kan inte hänvisa till någon källa nu. Finns det någon som minns mer, eller kan hitta i FUP?

Hon förhäver sig i alla sammanhang och strör titlar omkring sig vilt. Jag har arbetat hela mitt liv i Universitetsvärlden bl.a. med insyn i alla samhällsvetenskapliga utbildningar, bl.a. Socionomutbildningen.

Enligt mig har hon omöjligt klarat detta på "egen hand".

EDIT. Att få en socionomexamen av egen kraft.
Senast redigerad av Remark 2017-07-06 kl. 22:43.
Citera
2017-07-06, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det är viktiga synpunkter du framför här: Enligt JJ förvarade han pengar hemma hos JM = hans förklaringsmodell i samband med att han skulle ha lånat ut sina sparpengar till JM och var i så fall dessa utlåningspengar förvarats. – Här kan ju tilläggas att JJ måste ha haft is i magen med tanke på allt som JM berättat har stulits från hennes lägenhet; även nattetid, och trots att hon gömde sin väska, sitt betalkort mm på olika ställen... Den enda tjuven verkar ha varit JM själv, exempelvis när hon tömde AP:s plånbok och förde över en större summa till sig själv. - AP:s anförvanter har också berättat att AP fått betala JM:s barns knarkskulder.

JM kan också på olika sätt ha uppviglat JJ gentemot AP: barnmisshandel, psykisk misshandel, incest... Det är jag tämligen övertygad om att hon har gjort - i likhet med allt annat hon ljugit ihop om AP.

Jo uppvigla är hon duktig på. Jag tror åklagare W*nna kallade det; En förmåga att dupera människor.

Då AP mordet har ett så totalt annat tillvägagångssätt än mordet ett år senare på GM (då tänker jag främst på planerandet), så tvivlar jag på att JM har tänkt ut detta själv.
JM har motivet och "duperandet" men det känns som att någon (JJ) planerar.
Jämför med ABs vittnesmål, när hon beskriver en stämpling på AP säger hon att JM föreslagit basebollträn och knacka på. Detta stämmer överens med attacken på föräldrarna!
Drunkningen är något annat, det känns som fel modus operandi för JM.
Citera
2017-07-06, 22:45
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
1. Enligt FUP och förhör med AM (det är flh som frågar AM om hon känner till detta), ett barn (troligen en pojke av ett tvillingpar från Sthlm/Vallentuna, förskoleålder) så ska pojken ha drunknat.
Det andra barnet (en fosterflicka enligt AMs svar på fhls frågor) ska ha dött oklart (enligt AM "det var mycket konstigt det där).

2. Vet inte om hon fick någon direkt ekonomisk vinning, JM ska ha varit jourfosterhem då, jourfosterhem får betalt även om de inte har fått några barn. Men kanske barnen klagade hos sin hemkommun (sin "alldeles egna soctant i sin hemkommun) och JM kände sig hotad av någon anmälan, spekulation av mig. Kanske var de bara allmänt "jobbiga" för JM, kom ivägen för någonting , vem vet?

Det fetstilta är väl en uppenbar ekonomisk vinning?
Väntar på jourplacerat barn = bara intäkter. Placerat barn som lever = både intäkter och kostnader. Barnet dör = bara intäkter. Kanske även faller ut en del engångspengar såsom ersättning för begravning mm.
Citera
2017-07-06, 22:57
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
Vi kan alla se att hon har flera barn så uppenbart faller män för henne så något bra har hon i alla fall.

Hon har en god förmåga att övertala människor, vilket kunnat vara en god egenskap i bättre sammanhang än dessa.

Hon är driftig och påhittig

Hon är egoistisk vilket är en bra förmåga i vissa fall. Att vilja ha det bra.

Hon är generös, i vissa fall är det bra.

Hon är social vilket är en god egenskap.

Hon har klarat en treårig universitetsutbildning till att bli socionom. Så hon har förmågan att studera, läsa och klara tentor.

Fast det du beskriver som positiva exempel på hur JM är, är ju exempel som passar in på de flesta människor.
Det är heller inte de egenskaperna som byggt denna tråd utan det faktum att hon planerat och mördat/anlitat hjälp att mörda! DET är den springande punkten.

Att hon dessutom skyller på sina barn OCH på olika vis drar in dem i grov kriminalitet är så förkastligt att 3,5 års högskolestudier inte hjälper är jag rädd. Ej heller att hon är påhittig, generös och social (var du nu fick det från) väger upp där riktigt

Du får nog stå ut med att vi i tråden inte håller med dig.
Citera
2017-07-06, 22:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Det fetstilta är väl en uppenbar ekonomisk vinning?
Väntar på jourplacerat barn = bara intäkter. Placerat barn som lever = både intäkter och kostnader. Barnet dör = bara intäkter. Kanske även faller ut en del engångspengar såsom ersättning för begravning mm.

Är jag psykotisk eller har detta verkligen verkligen hänt? Att åklagare/polis ej ens nystar vidare. Jag tror inte jag lever. Det är sjukt
Citera
2017-07-06, 23:02
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det verkar inte ha funnits några fiskeredskap eller nät som man noterat på bryggan eller i båten.

FProtokollbilaga_2017-03-22__F, del 3, sid 351-357

"Förhörsledaren tillfrågar Ferb* (räddningspersonal) om han gjorde några särskilda iaktagelser avseende nät eller liknande och han minns inte att han såg något nät. Däremot så såg han flera flöten omkring bryggan och han drog den slutsatsen att det var kräftburar som var utlagda."

"Kl*s (samma räddningspersonal) har inte kunnat notera några fiskeverktyg eller flytväst i båten eller på bryggan"

"Andre*s (annan räddningspersonal) minns ingenting om några kräftburar, nät eller om det låg några fiskedon eller beten på bryggan."

Kunde hon inte bemödat sig lägga ut lite fiskeprylar i båten när hon iordningställde fyndplatsen?
Ibland uppfattar jag hennes verk som hafsigt och i hasten påkommet och utfört.
Citera
2017-07-06, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Kunde hon inte bemödat sig lägga ut lite fiskeprylar i båten när hon iordningställde fyndplatsen?
Ibland uppfattar jag hennes verk som hafsigt och i hasten påkommet och utfört.

Du glömmer bort att Johanna är van att bli trodd. Eller, ja hon upplever att hon är trodd när hon säger något.

Har hon sagt att det är för att fiska Aki var nere vid bryggan så räcker väl det. Förstår du?
Citera
2017-07-06, 23:25
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Du glömmer bort att Johanna är van att bli trodd. Eller, ja hon upplever att hon är trodd när hon säger något.

Har hon sagt att det är för att fiska Aki var nere vid bryggan så räcker väl det. Förstår du?

Ja hon är fan jäkligt korttänkt. Verkar tro att ingen dubbelkollar det hon säger utan bara nickar med helt oreflekterat.
Hur kan hon ha lyckats med ett sådant beteende så länge?
Vad är det för fåntrattar hon mött som inte genomskådat henne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in