2017-07-05, 21:47
Bannlyst
För vissa med utseende o kontakter är som att födas med guldsked i mun.
Kanhända att den du menar är en sådan person.
Dessa snygga o med föräldrar med goda kontakter uppväxta i rätt del av staden har dessvärre svårt att förstå andra -Deras framgång har nästan utvecklat en psykopati-en grandios självuppfattning.
De reflekterar hela världen till sin persona-Alla andra 7 miljarder människor att de har ett jag där deras planeter snurrar förtstår de icke.
Citera
2017-07-06, 13:48
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Det beror lite på vad för tjänst man söker, men en gmail-adress fungerar oftast. Dock inte överallt. Det som alltid fungerar är ju en egen domän om den har ett vettigt namn. Med en egen domän så får man vara beredd på att folk kommer surfa in och kolla där så se till att ha en bra webbsida.

Det är fruktansvärt mycket som händer undermedvetet hos folk. En hotmail-adress borde ju inte påverka, men man vet aldrig vilka undermedvetna associationer som görs. Jag tycker om Gmails produktivitet och etiketter så det är det jag tänker på när jag ser en Gmail-adress. "Aha, någon som är effektiv och frångått det gamla föråldrade foldersystemet för att hantera mail.". Oftast stämmer ju inte det. Gmail är endast effektivt om användaren väljer att använda det på det sättet. Majoriteten har inte fattat hur man bör hantera mailen i Gmail. Däremot så har användaren tagit ett steg mot en effektivare mailhantering. Alltså är det ändå något positivt. Det är inte medvetna tankar utan något man bara känner. När man läser en ansökan så försöker man förstå vem personen är. Allt som är skrivet, hur det är skrivet, layout, felstavningar...allt använder hjärnan för att måla upp en bild av personen.
[...]
Många gånger värre är de som har en teliaadress eller annan operatörsbunden adress.
Märklig attityd, tycker jag. Gmail, yahoo eller hotmail, tre stora amerikanska leverantörer av webbaserad mail, och du hissar en och dissar två, bara för att Gmails efterblivna gränssnitt passar dig?
Och tycker att operatörsbundna adresser suger, men inte om det gäller Google, som ju också är en slags operatör. Vad är skillnaden, liksom? Telian har ju funnits betydligt längre än Google, t ex.

Jag kör gmail (och andra mailtjänster), men jag kör det inte på webben, för jag vill inte vara inloggad hos Google (de spårar tillräckligt mycket av vad jag gör ändå), utan jag kör POP till min mailklient, är jag då efterbliven eller effektiv?
Personligen tycker jag folk som låter sina browsers vara inloggade på google och kör utan adblock, cookierestriktioner etc är efterblivna, men YMMV.
Till skillnad från dig är jag dock medveten om att detta bara är mina personliga uppfattningar, och att vad som passar mig kanske inte passar alla, så jag dömer inte automatiskt folk som envisas med Googles webmail.
Stav- och slarvfel i CVt däremot, det sänker en ansökan.
Senast redigerad av mikaels 2017-07-06 kl. 13:51.
Citera
2017-07-06, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Märklig attityd, tycker jag. Gmail, yahoo eller hotmail, tre stora amerikanska leverantörer av webbaserad mail, och du hissar en och dissar två, bara för att Gmails efterblivna gränssnitt passar dig?
Och tycker att operatörsbundna adresser suger, men inte om det gäller Google, som ju också är en slags operatör. Vad är skillnaden, liksom? Telian har ju funnits betydligt längre än Google, t ex.

Jag kör gmail (och andra mailtjänster), men jag kör det inte på webben, för jag vill inte vara inloggad hos Google (de spårar tillräckligt mycket av vad jag gör ändå), utan jag kör POP till min mailklient, är jag då efterbliven eller effektiv?
Personligen tycker jag folk som låter sina browsers vara inloggade på google och kör utan adblock, cookierestriktioner etc är efterblivna, men YMMV.
Till skillnad från dig är jag dock medveten om att detta bara är mina personliga uppfattningar, och att vad som passar mig kanske inte passar alla, så jag dömer inte automatiskt folk som envisas med Googles webmail.
Stav- och slarvfel i CVt däremot, det sänker en ansökan.
Anledningen till att en Teliaadress är så fruktansvärt dåligt är att det är ganska stor sannolikhet att man någon gång byter operatör för sina tele/bredband/TV-tjänster vilket gör att adressen helt enkelt försvinner. Man kommer då få det ganska jobbigt eller teckna sig för något billigt abonnemang bara för att ha kvar adressen. Google är oberoende av dina övriga tjänster.

Att du inte är inloggad hos Google sänker högst troligt din effektivitet om du även använder andra tjänster som Chrome, Drive, Photos m.fl. eftersom du sömlöst inte kan hoppa mellan dem och utnyttja alla fördelar som kommer av att vara inloggad överallt. Huruvida du är efterbliven går inte att uttala sig om utifrån det du skriver.

Oavsett vad man medvetet tänker så dömer man alltid folk utifrån massor av olika saker. Hur man dömer beror på personliga erfarenheter. Bara att någon har ett visst namn skapar associationer hos dig utifrån vad du relaterar till det namnet. Just namn är svårt att göra något åt och det är så gott som omöjligt att förutspå vad andra kan associera det med. Då är det bättre att jobba med det man kan påverka.

Jag är fullt medveten om att det är mina personliga uppfattningar, men ofta korrelerar personliga uppfattningar med många andras uppfattningar. Vi är sällan så unika som vi tror att vi är.
Citera
2017-07-06, 20:17
Medlem
ChristianXs avatar
Ja, visst är det brist på "vanliga", kompetenta utvecklare. Ingen tvekan om det.

Men sett från arbetgivarhåll så finns det idag ett problem som ställer till det lite. Det är att det finns massor av arbetslösa som för några år sedan fick råd om att läsa "något med IT" för att då får man jobb. Det anordnades, och anordnas, mängder med kurser och utbildningar för dessa personer. Därför består numera fyra av fem CV av personer som egentligen inte har något intresse alls av att arbeta med det som tjänsten de söker innebär. Men det är ju "något med IT" så de söker detta ändå, och har diverse kunskaper i "HTML, CSS, ... " och så vidare. Och så har de byggt ihop en dator av delar nån gång.

Det är sällan den man söker utan man söker som sagt den som lite klyschigt brinner för det och har kodat hemma på kammaren sedan denne var fyra år, just för att det är roligt att bygga saker och att lösa problem på smarta sätt. När då den där andra gruppen kommer så blir det som att det är en massa hamburgerflippare som söker jobb på en bättre restaurang. Det är inte något fel på att flippa burgare, absolut inte, men det kvalificerar inte ett dugg till det jobbet man sökt.

Lyckas man som arbetssökande med rätt kvalifikationer ta sig igenom den där väggen av "oinspirerade" sökanden så finns det utan tvekan jobb.
Citera
2017-07-06, 23:17
Medlem
Brunbeverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Du kan inte bo ute i buschen. I princip inga konsultbolag ligger ute på landsbyggden, för
där finns nämligen inga kunder. Läget har blivit ännu viktigare för företag de senaste åren.
Ett säkert kort är ju att vara i Solna.

Högskoleingenjör datateknik säger du.
Jag har umgåtts med massor av folk som är ingenjörer och den enda verkliga dippen i marknaden som
folk fortfarande pratar om är IT-crashen. Men alla de som blev arbetslösa då fick jobb igen.

Jag kan PM:a dig med tips om vart du skall söka om du vill, men det är i stockholm.
Om du är interesserad.

Tackar såklart för erbjudandet, men just Stockholm har jag också fått några erbjudanden, så problemet ligger inte i det i sig. Det är bara att jag helst inte vill flytta dit och jag vet inte heller hur jag ska flytta dit på grund av bostadsproblem. Sedan har jag flickvän där jag bor som jobbar här, så jag vill helst hitta jobb i närheten (om det nu är sådan brist).

Citat:
Men ni är ju precis lika dana när det kommer till tjejer "Uhh, du bara klagar, skärp till dig och börja lyfta så löser sig alla problem" ungefär. "Du måste ju se ut som en tågolycka och ha noll social kompetens" brukar man få höra.

Det är ingen som har någon förståelse då, och nu får ni känna lite hur det biter att bli nedtryckt hela tiden.

Jag har inte gjort det, så kan inte riktigt känna mig vid det. Fast de är ju likväl idioter också, tro inte annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Dom här trådarna brukar snurra runt på samma sätt som "Jag får ingen tjej, varför säger alla att det är så lätt att få tjejer?". Det är samma princip, ett offer som bestämt sig för hur världen ser ut, Flashback-medlemmar som inte håller med och ingenting av värde som kommer ur det hela. Sen snurrar det runt.

Och du i vanlig ordning ska alltid leta upp såna här trådar för att leka överlägsen men inser inte att du kanske ska behandla grundfrågan istället för att gå direkt på personangreppen. Anser du att det är meningsfullt att gå runt och nedvärdera folk för att de inte lyckas, istället för att kanske se utanför sin ram och inse att det kanske inte är så perfekt som det framstås vara?

Vad du nu gör nu istället är att inleda din första post med en härskarteknik och debattfel och dessutom försöker stämma in på den stereotyp som trådstarten just tog upp. Vad vinner du på det förutom att framstå så?

Att spela offer är när man gnäller på något utan motivering. När man däremot tar upp ett problem som faktiskt finns och dessutom sakligt tar upp ett riktigt scenario och en genuin fråga för diskussionssyftet, då är det ju såklart inte gnäll och att spela offer, utan det är en diskussion om något. Då är det en helt rättfärdigad fråga kring ett rådande läge. Varför kommer du ens in och kallar folk "offer" om du inte har något konstruktivare att komma med? Väldigt professionellt och moget och beviset på att dina ord inte har så mycket tyngd.

Citat:
Jag har tänkt på detta många gånger, nån borde starta ett företag där tjänsten är "personanalys" för ungdomar/unga vuxna. Du går dit, dom bedömer hur du ser ut, hur du klär dig, hur du framstår som person (blyg, trevlig, elak, trött osv), hur bra du kan hantera ett samtal med mera. Dom kan även bedöma ditt CV och personliga brev. Allt sker helt anonymt, och efter en timmes "konsultation" där ni pratar som om ni vore i ett jobbmöte sammanställer sen företaget din profil. Sen går ni tillsammans igenom hur du faktiskt är som människa och hur du beter dig i en pressad profesionell situation. Det är inget hundraprocentigt bevis, och handlar in om betyg från 0 till 100 utan mer om huruvida du är trevlig eller inte, om du klär dig tillräckligt bra eller inte, om du kan hantera ett samtal på ett bra sätt med mera.

En bra idé såklart. Fast har kommit med många argument tidigare till varför det inte är sådär simpelt. Hur många oprofessionella individer utan varken stil eller social kompetens landar jobb? Ganska många vad jag sett. Så det är väl ändå ganska orättvist att dismissa alla som inte får jobb för att klä sig dåligt och vara socialt inkompetenta?

Har personligen kollat både CV och dylika saker tidigare, både genom institutionslärare, rekryterare och facket. Jag har av tidigare arbetsgivare fått både bra referenser och beröm för hur jag är. Om du fortfarande ska dra antaganden kring att det är något fel på personer som inte landar jobb lätt, hjälper det ju varken dig eller mig. Då bevisar du ju bara min ursprungspoäng om att massor av folk av någon konstig anledning ska trycka ner istället för att hålla sakliga diskussioner om just detta ämne.

Jag har som sagt fått jobberbjudanden i Stockholm baserat bara på min profil. Fast måste erkänna att jag får noll intresse där jag bor, förutom mina tidigare kontakter som inte haft möjlighet. Fast vad jag personligen gör är egentligen utanför trådens syfte, tråden behandlar det på en diskussionsnivå.
Senast redigerad av Brunbevern 2017-07-06 kl. 23:23.
Citera
2017-07-06, 23:34
Medlem
Brunbeverns avatar
Bara för att testa så provade jag skicka CV till några annonser i större kommuner, fick svar ganska fort på några av dem.

Sedan skickade jag CV+PB till 10 olika annonser i mindre kommuner. Gissa vad som hände? Fick inte ens svar.

CV innehåller bland annat:
Utbildning
Två relevanta extrajobb (backendutveckling)
Ett extrajobb på distans
Github med flera ganska skapliga projekt
Har blogg där jag skriver ungefär 1 gång i månaden, fast ganska långa och relevanta artiklar, vill inte outa mig dock.
Praktiker på IT-företag med bra referenser

Folk säger alltså att det är så lätt med bara utbildning i sig, alltså utan allt annat jag listade ovan. Nu gjorde jag ansökningar i mindre kommuner med utbildning + 10 gånger fler saker som väger mycket. Får inte ens svar. Hur svårt hade det inte vart med bara utbildning i sig, utan fritidsintresset, extrajobb, praktik, Github, osv? Så vem försöker folk inbilla? Nog för att majoriteten i tråden redan hållit med om grundpremissen i tråden, så jag kanske ska låta bli att ställa den frågan.
Citera
2017-07-06, 23:37
Medlem
enowens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Bara för att testa så provade jag skicka CV till några annonser i större kommuner, fick svar ganska fort på några av dem.

Sedan skickade jag CV+PB till 10 olika annonser i mindre kommuner. Gissa vad som hände? Fick inte ens svar.

Utbildning
Ett extrajobb på distans
Har blogg där jag skriver ungefär 1 gång i månaden, fast ganska långa och relevanta artiklar, vill inte outa mig dock.

Folk säger alltså att det är så lätt med bara utbildning i sig, alltså utan allt annat jag listade ovan. Nu gjorde jag ansökningar i mindre kommuner med utbildning + 10 gånger fler saker som väger mycket. Får inte ens svar. Hur svårt hade det inte vart med bara utbildning i sig, utan fritidsintresset, extrajobb, praktik, Github, osv? Så vem försöker folk inbilla? Nog för att majoriteten i tråden redan hållit med om grundpremissen i tråden, så jag kanske ska låta bli att ställa den frågan.

Tror ingen har påstått att det kryllar med jobb ute i vildmarken, bor du i de större städerna så är det svårt att inte få ett jobb som systemutvecklare.
Citera
2017-07-06, 23:42
Medlem
Brunbeverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enowen
Tror ingen har påstått att det kryllar med jobb ute i vildmarken, bor du i de större städerna så är det svårt att inte få ett jobb som systemutvecklare.

Ja i hittills har väl de flesta varit ganska sympatiska till att det handlar mycket om storstäderna när man snackar om storbristen, lyckligtvis. Fast utgår man från vad vissa skriver, samt Reddittråden och så vidare får man uppfattningen nästan av att folk menar generellt. Tycker det blir lite fel att så många gör antagandet att man bor i de fem största kommunerna och baserar folks förmåga på den premissen.
Citera
2017-07-07, 00:26
Medlem
Xer0s avatar
Citat:

Utbildning
Ett extrajobb på distans

Grejen är ju att jag får spam på linkedin hela tiden från rekryterare. Har blivit uppringd ett antal gånger. Ett tag var det jobbigt.

Oftast ringde det från london, och de var engelska rekryteringsfirmor som sökte åt företag här i sverige.

När det gäller andra kommuner än stockholm så har jag varit på intervju på scania i södertälje. Där skulle du säkert kunna få jobb. (Ville själv inte jobba där pga pendlingstiden).

Jag har även sett anonser om Big Data utvecklare till svenska spel på Gotland, och iom att jag jobbat med big data så är det ju intressant för mig.

I Uppsala finns det massor av företag och jobb.

Evry har kontor i Malmö vad jag vet, skulle söka dit om jag bodde där.

Göteborg har jag ingen koll på, men en kollega bytte nyligen till en tjänst där.

Men att tro att du skall kunna bo i Arjeplog och jobba med IT, det tror jag är rätt långsökt.

Du får dumpa bruden och flytta till stan.

Själv skulle jag gärna flytta ned och jobba i Europa, Nederländerna är ju rätt soft.

Man måste vara rörlig på den nya globala marknaden, det går inte att sitta i någon liten by ute på landet och gnälla på att det inte finns några jobb där.
Senast redigerad av Xer0 2017-07-07 kl. 00:40.
Citera
2017-07-07, 00:36
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Och du i vanlig ordning ska alltid leta upp såna här trådar för att leka överlägsen men inser inte att du kanske ska behandla grundfrågan istället för att gå direkt på personangreppen. Anser du att det är meningsfullt att gå runt och nedvärdera folk för att de inte lyckas, istället för att kanske se utanför sin ram och inse att det kanske inte är så perfekt som det framstås vara?

Du utelämnar ju alla detaljer i din trådstart, det finns ju inget diskussionsunderlag mer än "jag och mina gelikar tycker att vi gör allt rätt, men vägrar visa vad vi gör. Ge oss jobb vi förtjänar det". Jag kan direkt se vad du gör fel när du gett oss mer info i det här inlägget, och samma sak gäller för alla med liknande problem. Låt någon utomstående få alla detaljerna och vips så har du på papperet vad du behöver förändra om du vill lyckas.

Citat:
Att spela offer är när man gnäller på något utan motivering. När man däremot tar upp ett problem som faktiskt finns och dessutom sakligt tar upp ett riktigt scenario och en genuin fråga för diskussionssyftet, då är det ju såklart inte gnäll och att spela offer, utan det är en diskussion om något. Då är det en helt rättfärdigad fråga kring ett rådande läge.

Hela ditt inlägg skriker av "jag finns till, därför förtjänar, och förväntar jag mig, att jag får ett jobb". Det är samma offermentalitet som hos killarna som klagar på att dom inte får några tjejer, när sanningen är den att det finns någonting dom gör fel. Du måste inse att du inte förtjänar någonting, utan du måste anpassa dig till marknaden om du vill ha det som erbjuds där.

Citat:
Hur många oprofessionella individer utan varken stil eller social kompetens landar jobb? Ganska många vad jag sett. Så det är väl ändå ganska orättvist att dismissa alla som inte får jobb för att klä sig dåligt och vara socialt inkompetenta?

Du låser fast dig vid detaljerna. Man kan göra massa fler fel än dom jag radar upp, och du gör ju ett av dom felen jag inte har med I mitt inlägg.

Citat:
Jag har som sagt fått jobberbjudanden i Stockholm baserat bara på min profil. Fast måste erkänna att jag får noll intresse där jag bor, förutom mina tidigare kontakter som inte haft möjlighet. Fast vad jag personligen gör är egentligen utanför trådens syfte, tråden behandlar det på en diskussionsnivå.

"Jag vill ha en flickvän, men jag umgås endast med män. Jag vågar heller inte prata med flickor, för det gillar inte min mamma. Varför får jag ingen tjej? Det är tjejernas fel, hur fan kan folk säga att det bara är idioter som gör någonting fel som inte får ligga?"

Felet du gör är att du fiskar i en vattentom fiskdamm, sen får du ingen fisk och skyller ditt misslyckade på någon annan än dig själv. Du förstår heller inte hur folk kan säga att "om man bara fiskar på rätt ställe, lägger ner lite tid, har förberett sig med spö osv så kommer man få fisk efter ett tag" eftersom din fiskdamm är snustorr.

Ja, jag förstår att tråden inte handlar om din specifika situation. Men kom igen kompis, hur kan du ens försöka skylla det här problemet på någon annan än dig själv?
Citera
2017-07-07, 05:22
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:

Utbildning
Ett extrajobb på distans

Har du testat att utelämna någon referens?

Om det är så svårt för dig att få jobb kan det ju faktiskt vara någon som inte ger dig så bra referenser som du tror du får. Har mer än en gång råkat ut för att när man ringt upp en referens för att kolla en sökande att de verkligen inte ger dem den referens de trodde att de skulle få.

Så mitt råd är att testa att utelämna en referens nästa gång du söker tjänster.
Har du fyra referenser så ge 2, 3 och 4 vid nästa ansökan.
1, 3 och 4 vid nästa och 1, 2, 4 vid nästa, ja du fattar.

Då kan du ju se om du fångar upp intresset hos någon arbetsgivare när du utelämnat en referens.

En annan variant är om du har en polare på ett IT-företag att be hen att ringa upp referenserna och kolla vad de verkligen säger om dig.

Man vill ju ogärna tro det men det finns verkligen svin till folk som lovar att ge bra referenser men sedan hugger folk i ryggen, stenhårt.

Lycka till.
Senast redigerad av MeanME 2017-07-07 kl. 05:25.
Citera
2017-07-07, 11:59
Medlem
Brunbeverns avatar
Citat:
Grejen är ju att jag får spam på linkedin hela tiden från rekryterare. Har blivit uppringd ett antal gånger. Ett tag var det jobbigt.

Oftast ringde det från london, och de var engelska rekryteringsfirmor som sökte åt företag här i sverige.

När det gäller andra kommuner än stockholm så har jag varit på intervju på scania i södertälje. Där skulle du säkert kunna få jobb. (Ville själv inte jobba där pga pendlingstiden).

Jag har även sett anonser om Big Data utvecklare till svenska spel på Gotland, och iom att jag jobbat med big data så är det ju intressant för mig.

I Uppsala finns det massor av företag och jobb.

Evry har kontor i Malmö vad jag vet, skulle söka dit om jag bodde där.

Göteborg har jag ingen koll på, men en kollega bytte nyligen till en tjänst där.

Men att tro att du skall kunna bo i Arjeplog och jobba med IT, det tror jag är rätt långsökt.

Du får dumpa bruden och flytta till stan.

Själv skulle jag gärna flytta ned och jobba i Europa, Nederländerna är ju rätt soft.

Man måste vara rörlig på den nya globala marknaden, det går inte att sitta i någon liten by ute på landet och gnälla på att det inte finns några jobb där.

Dra inte retorikfelet att anta att jag bor i en liten by med 100 invånare bara för att jag inte bor i Stockholm. Det är ett dumt sätt att köra halmdocka på det jag säger.

Citat:
Du utelämnar ju alla detaljer i din trådstart, det finns ju inget diskussionsunderlag mer än "jag och mina gelikar tycker att vi gör allt rätt, men vägrar visa vad vi gör. Ge oss jobb vi förtjänar det". Jag kan direkt se vad du gör fel när du gett oss mer info i det här inlägget, och samma sak gäller för alla med liknande problem. Låt någon utomstående få alla detaljerna och vips så har du på papperet vad du behöver förändra om du vill lyckas.

Hela ditt inlägg skriker av "jag finns till, därför förtjänar, och förväntar jag mig, att jag får ett jobb". Det är samma offermentalitet som hos killarna som klagar på att dom inte får några tjejer, när sanningen är den att det finns någonting dom gör fel. Du måste inse att du inte förtjänar någonting, utan du måste anpassa dig till marknaden om du vill ha det som erbjuds där.

Nej hela tråden handlar om varför personer som du är angelägna att trycka ner folk så fort de inte lyckas, istället för att se saker för vad de är. Vilka är de riktiga klagande individerna i det fallet? Uppenbarligen personer som du, som vill klaga på hur personer är och vad som är fel på dem. Hur kan du inte inse detta? Sedan att du direkt kommer in i tråden och agerar typexempel på det samtidigt som du ignorerar sakfrågan, gör ju bara saken enklare för mig att kategorisera in dig i det facket.

Citat:
Ja, jag förstår att tråden inte handlar om din specifika situation. Men kom igen kompis, hur kan du ens försöka skylla det här problemet på någon annan än dig själv?
[/quote]

Du är så angelägen att säga att det är någons fel. Varför ska man spela the blaming game för överhuvudtaget? Håll retoriken på objektiv nivå har jag ju sagt, att sitta och säga "Det är ditt fel!" är verkligen en offermentalitet. Jag tar upp en saklig debatt här om varför folk trycker ner de som inte lyckas, när det uppenbarligen har sina baksidor. Nu vet jag hur du står, du gillar själv att göra det eftersom du varken tillför något till den grundfrågan eller gör något annat än att stämma in på den stereotypen.

Hur ska man kunna kännas vid att det är mitt fel då menar du? Vad gör jag för fel menar du? Kom igen, du måste ju sluta göra ad-hominem och strunt. Det är lätt att säga "du gör fel!", hur gör jag fel? Du vet ju ingenting om mig eller andra.

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Har du testat att utelämna någon referens?

Om det är så svårt för dig att få jobb kan det ju faktiskt vara någon som inte ger dig så bra referenser som du tror du får. Har mer än en gång råkat ut för att när man ringt upp en referens för att kolla en sökande att de verkligen inte ger dem den referens de trodde att de skulle få.

Så mitt råd är att testa att utelämna en referens nästa gång du söker tjänster.
Har du fyra referenser så ge 2, 3 och 4 vid nästa ansökan.
1, 3 och 4 vid nästa och 1, 2, 4 vid nästa, ja du fattar.

Då kan du ju se om du fångar upp intresset hos någon arbetsgivare när du utelämnat en referens.

En annan variant är om du har en polare på ett IT-företag att be hen att ringa upp referenserna och kolla vad de verkligen säger om dig.

Man vill ju ogärna tro det men det finns verkligen svin till folk som lovar att ge bra referenser men sedan hugger folk i ryggen, stenhårt.

Lycka till.

Bra idé, har faktiskt haft 2 referenser som var lite konstiga. De snackade gott om mig, men hade åsikter om saker som var lite onödiga. Fast detta var länge sedan, några jobb jag hade 7 år sedan tillbaka, så har redan sållat bort dessa.
Senast redigerad av Brunbevern 2017-07-07 kl. 12:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in