Citat:
Ursprungligen postat av
Xer0
Du kan inte bo ute i buschen. I princip inga konsultbolag ligger ute på landsbyggden, för
där finns nämligen inga kunder. Läget har blivit ännu viktigare för företag de senaste åren.
Ett säkert kort är ju att vara i Solna.
Högskoleingenjör datateknik säger du.
Jag har umgåtts med massor av folk som är ingenjörer och den enda verkliga dippen i marknaden som
folk fortfarande pratar om är IT-crashen. Men alla de som blev arbetslösa då fick jobb igen.
Jag kan PM:a dig med tips om vart du skall söka om du vill, men det är i stockholm.
Om du är interesserad.
Tackar såklart för erbjudandet, men just Stockholm har jag också fått några erbjudanden, så problemet ligger inte i det i sig. Det är bara att jag helst inte vill flytta dit och jag vet inte heller hur jag ska flytta dit på grund av bostadsproblem. Sedan har jag flickvän där jag bor som jobbar här, så jag vill helst hitta jobb i närheten (om det nu är sådan brist).
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Men ni är ju precis lika dana när det kommer till tjejer "Uhh, du bara klagar, skärp till dig och börja lyfta så löser sig alla problem" ungefär. "Du måste ju se ut som en tågolycka och ha noll social kompetens" brukar man få höra.
Det är ingen som har någon förståelse då, och nu får ni känna lite hur det biter att bli nedtryckt hela tiden.

Jag har inte gjort det, så kan inte riktigt känna mig vid det. Fast de är ju likväl idioter också, tro inte annat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kausti
Dom här trådarna brukar snurra runt på samma sätt som "Jag får ingen tjej, varför säger alla att det är så lätt att få tjejer?". Det är samma princip, ett offer som bestämt sig för hur världen ser ut, Flashback-medlemmar som inte håller med och ingenting av värde som kommer ur det hela. Sen snurrar det runt.
Och du i vanlig ordning ska alltid leta upp såna här trådar för att leka överlägsen men inser inte att du kanske ska behandla grundfrågan istället för att gå direkt på personangreppen. Anser du att det är meningsfullt att gå runt och nedvärdera folk för att de inte lyckas, istället för att kanske se utanför sin ram och inse att det kanske inte är så perfekt som det framstås vara?
Vad du nu gör nu istället är att inleda din första post med en härskarteknik och debattfel och dessutom försöker stämma in på den stereotyp som trådstarten just tog upp. Vad vinner du på det förutom att framstå så?
Att spela offer är när man gnäller på något utan motivering. När man däremot tar upp ett problem som faktiskt finns och dessutom sakligt tar upp ett riktigt scenario och en genuin fråga för diskussionssyftet, då är det ju såklart inte gnäll och att spela offer, utan det är en diskussion om något. Då är det en helt rättfärdigad fråga kring ett rådande läge. Varför kommer du ens in och kallar folk "offer" om du inte har något konstruktivare att komma med? Väldigt professionellt och moget och beviset på att dina ord inte har så mycket tyngd.
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Jag har tänkt på detta många gånger, nån borde starta ett företag där tjänsten är "personanalys" för ungdomar/unga vuxna. Du går dit, dom bedömer hur du ser ut, hur du klär dig, hur du framstår som person (blyg, trevlig, elak, trött osv), hur bra du kan hantera ett samtal med mera. Dom kan även bedöma ditt CV och personliga brev. Allt sker helt anonymt, och efter en timmes "konsultation" där ni pratar som om ni vore i ett jobbmöte sammanställer sen företaget din profil. Sen går ni tillsammans igenom hur du faktiskt är som människa och hur du beter dig i en pressad profesionell situation. Det är inget hundraprocentigt bevis, och handlar in om betyg från 0 till 100 utan mer om huruvida du är trevlig eller inte, om du klär dig tillräckligt bra eller inte, om du kan hantera ett samtal på ett bra sätt med mera.
En bra idé såklart. Fast har kommit med många argument tidigare till varför det inte är sådär simpelt. Hur många oprofessionella individer utan varken stil eller social kompetens landar jobb? Ganska många vad jag sett. Så det är väl ändå ganska orättvist att dismissa alla som inte får jobb för att klä sig dåligt och vara socialt inkompetenta?
Har personligen kollat både CV och dylika saker tidigare, både genom institutionslärare, rekryterare och facket. Jag har av tidigare arbetsgivare fått både bra referenser och beröm för hur jag är. Om du fortfarande ska dra antaganden kring att det är något fel på personer som inte landar jobb lätt, hjälper det ju varken dig eller mig. Då bevisar du ju bara min ursprungspoäng om att massor av folk av någon konstig anledning ska trycka ner istället för att hålla sakliga diskussioner om just detta ämne.
Jag har som sagt fått jobberbjudanden i Stockholm baserat bara på min profil. Fast måste erkänna att jag får noll intresse där jag bor, förutom mina tidigare kontakter som inte haft möjlighet. Fast vad jag personligen gör är egentligen utanför trådens syfte, tråden behandlar det på en diskussionsnivå.