2017-07-03, 21:17
Medlem
Är du ung och nyutbildad eller går direkt från ett jobb till ett annat och kan prata för dig så har du inga problem.
Men har du av någon anledning ett glapp mellan anställningarna är det värre och framförallt om du har passerat 45.
Ett halvår på "reservbänken" kan vara döden, eller i varje fall innebära att du verkligen måste kunna sälja dig själv som en "spindoctor".
Sedan kan konsprationsteoretikern misstänka att arbetsgivare försöker få bristen att framstå som allvarligare än den är för att underlätta för billig arbetskraftsimport (öststatsfolk och indier) som konsulter och slippa semesterersättningr/utbildningskostnader/sjukpenning och/eller underlätta outsourcing.
Citera
2017-07-03, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Det här:

Bo där jobben finns eller flytta dit. Bostadsbristen är nog det största problemet för att få jobb. Man får vara beredd att pendla ett par timmar per dag om man inte redan bor i rätt stad.

Är man en trevlig och vettig människa som går att prata med och passar in med övriga medarbetare så får man jobbet såtillvida att man kan det som eftersöks. Majoriteten av jobben kräver inte någon särskilt avancerad teknik. Har man jobbat professionellt med Java, C#, C++ eller liknande i några år så är det klappat och klart.

Självklart har man uppfyllt "hygienkraven" som att kunna skriva ett vettigt CV utan stavfel och inte ha en mailadress från hotmail eller yahoo. Just det där med mailadress är inte särskilt relevant, men vi (utvecklare i mitt team) förundras mycket över de som ligger kvar på de adresserna. Gör de det bara för att bråka med de utvecklare som läser ett CV eller tycker de verkligen att det är bra tjänster? Många gånger värre är de som har en teliaadress eller annan operatörsbunden adress. De har verkligen inte tänkt särskilt långt. Ett stort minus. På allvar.

"Är man en trevlig och vettig människa som går att prata med och passar in med övriga medarbetare så får man jobbet såtillvida att man kan det som eftersöks. "

Det fungerar inte så. Det är inte framtida medarbetare som gör intervjun. Det är snarare en ung tjej på ett bemanningsföretag som är personalvetare och inte kan ett skvatt om IT som gör intervjun.

D.v.s. nära världsrekord i mismatch mellan intervjuaren och den intervjuade om man tittar på personlighetstyper.
Senast redigerad av borskungen 2017-07-03 kl. 21:45.
Citera
2017-07-03, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
"Är man en trevlig och vettig människa som går att prata med och passar in med övriga medarbetare så får man jobbet såtillvida att man kan det som eftersöks. "

Det fungerar inte så. Det är inte framtida medarbetare som gör intervjun. Det är snarare en ung tjej på ett bemanningsföretag som är personalvetare och inte kan ett skvatt om IT som gör intervjun.

D.v.s. nära världsrekord i mismatch mellan intervjuaren och den intervjuade om man tittar på personlighetstyper.
Jag går inte på såna intervjuer. De intervjuer jag går på är med konsultchefer och medarbetare på konsultbolagen.
Jag har dock gått på ett par möten med en rektryterare som hade valt att ha ett nära samarbete med några mindre teknikkonsulter. Han var väldigt kunnig och hade en bra känsla för var man passade in. Han har ordnat två av mina jobb. Det han gör är att ta reda på vad jag vill och hitta matchningar. Sen bokar han in mig på intervjuer med konsultcheferna och så får jag jobben.
Citera
2017-07-04, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaraMagdalena
Om jag själv påstår att det finns jobb så är det främst av 2 anledning:
1. Får själv 5-6 mail om rekryterare som "har en tjänst du skulle vara intressant för"
2. Har god insyn i vår egna rekrytering. Väldigt få som är ute och jagar jobb. Och det är ganska brett område vi annonserar inom.

Sen att jag drar slutsatsen att det finns jobb från det behöver inte alltid stämma, men bevis på motsatsen ser jag väldigt lite av, förutom då från de som inte får jobb.

Och när jag själv sett vissa personer så förstår jag.
Tittar främst på 3 saker själv, och det finns förvånansvärt många som faller bort:
1. Har personen gjort något relaterat till tjänsten tidigare eller i förberedelse? Github? LinkedIn?
2. Framstår personen som professionell? Inte email i form av "dj.baker@hotmail.com"
3. Har personen en sund bild online? Hittar man en Facebook där det skriks om massa politik går det bort, oavsett om det handlar om feminism eller SD. Personliga åsikter är inget hinder, men kan inte personen hålla åsikter för sig själv utan att hamna i kontroverser är det ingen bra fit oavsett.

#1 är direkt viktigast och kan överskugga de andra 2. Har en person aldrig byggt något själv visar det lite på vad det är för sorts person. En dussinprogrammerare som inte har ett genuint intresse av utveckling och IT. Och det finns inga tvivel om att även sådana anställs. Men det är sällan en "first pick".

Det du skriver bevisar ju egentligen att inte "alla" kan få jobb. Själv höll jag på med IT ett tag men jag spyr över branschen idag, ibland söker jag jobb där ändå fast jag inte vill jobba med det, men mitt intresse för systemutveckling är egentligen lågt och mitt politiska intresse betydligt större. Systemutveckling i sig ger mig egentligen ingenting. En av de vanligaste kraven är just att man ska "brinna" för programmering. Vilket jag definitivt inte gör. Senast jag letade lediga tjänster (tre veckor sedan) hittade jag företag som hade skrivit att man förväntar sig att den anställde tror på "värdegrunden". Och då slutade jag leta. Systemutvecklare är enligt mig de mest emotionellt omogna människorna som finns. Att behöva spendera sin tid med sådana människor som talar om "allas lika värde" är nog värre än döden, faktiskt.

Så när folk säger till mig: "sök jobb inom IT, branschen skriker efter folk" så säger jag "de skriker inte efter mig".
Citera
2017-07-04, 21:48
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Yster.Quist
Är du ung och nyutbildad eller går direkt från ett jobb till ett annat och kan prata för dig så har du inga problem.
Men har du av någon anledning ett glapp mellan anställningarna är det värre och framförallt om du har passerat 45.
Ett halvår på "reservbänken" kan vara döden, eller i varje fall innebära att du verkligen måste kunna sälja dig själv som en "spindoctor".
Sedan kan konsprationsteoretikern misstänka att arbetsgivare försöker få bristen att framstå som allvarligare än den är för att underlätta för billig arbetskraftsimport (öststatsfolk och indier) som konsulter och slippa semesterersättningr/utbildningskostnader/sjukpenning och/eller underlätta outsourcing.

Många av oss som har varit med några år har hunnit skaffa oss kontakter och kan då ofta få ett arbete enklare än de yngre. Sådant påverkar också.
Citera
2017-07-04, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Självklart har man uppfyllt "hygienkraven" som att kunna skriva ett vettigt CV utan stavfel och inte ha en mailadress från hotmail eller yahoo. Just det där med mailadress är inte särskilt relevant, men vi (utvecklare i mitt team) förundras mycket över de som ligger kvar på de adresserna. Gör de det bara för att bråka med de utvecklare som läser ett CV eller tycker de verkligen att det är bra tjänster? Många gånger värre är de som har en teliaadress eller annan operatörsbunden adress. De har verkligen inte tänkt särskilt långt. Ett stort minus. På allvar.
Så vad ska man ha för mailadress då om jag får fråga? Vad är en "seriös" mailadress som ni inte ser ner på?
Citera
2017-07-04, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xex
Så vad ska man ha för mailadress då om jag får fråga? Vad är en "seriös" mailadress som ni inte ser ner på?
Det beror lite på vad för tjänst man söker, men en gmail-adress fungerar oftast. Dock inte överallt. Det som alltid fungerar är ju en egen domän om den har ett vettigt namn. Med en egen domän så får man vara beredd på att folk kommer surfa in och kolla där så se till att ha en bra webbsida.

Det är fruktansvärt mycket som händer undermedvetet hos folk. En hotmail-adress borde ju inte påverka, men man vet aldrig vilka undermedvetna associationer som görs. Jag tycker om Gmails produktivitet och etiketter så det är det jag tänker på när jag ser en Gmail-adress. "Aha, någon som är effektiv och frångått det gamla föråldrade foldersystemet för att hantera mail.". Oftast stämmer ju inte det. Gmail är endast effektivt om användaren väljer att använda det på det sättet. Majoriteten har inte fattat hur man bör hantera mailen i Gmail. Däremot så har användaren tagit ett steg mot en effektivare mailhantering. Alltså är det ändå något positivt. Det är inte medvetna tankar utan något man bara känner. När man läser en ansökan så försöker man förstå vem personen är. Allt som är skrivet, hur det är skrivet, layout, felstavningar...allt använder hjärnan för att måla upp en bild av personen.
Senast redigerad av e7andy 2017-07-05 kl. 00:01.
Citera
2017-07-05, 00:34
Medlem
enowens avatar
Hade jag fått välja yrke på nytt så hade jag blivit politiker eller kriminell.

Systemutveckling är kul tills att det inte är kul längre...
Citera
2017-07-05, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen

Tester + CV avgör kompetens. Intervju avgör personlighet. Därmed tycker jag inte det är konstigt eller fel med en personvetare som intervjuar. Kommer det tekniska frågor är det bara att babbla på och ju mindre hon fattar desto större är dina chanser.
Citera
2017-07-05, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x-power
Tester + CV avgör kompetens. Intervju avgör personlighet. Därmed tycker jag inte det är konstigt eller fel med en personvetare som intervjuar. Kommer det tekniska frågor är det bara att babbla på och ju mindre hon fattar desto större är dina chanser.

Jo, det är så fel det kan bli. Det handlar om att personalvetare och utvecklare i regel har inkompatibla personlighetstyper. Personalvetaren kommer därför att föredra personliga egenskaper som är rakt motsatta mot vad som behövs för rollen som utvecklare.

De personer man vill ha som utvecklare är alltså de som inte kommer överens med personalvetaren. Men för dem blir det svårt att klara intervjun.
Citera
2017-07-05, 10:51
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det du skriver bevisar ju egentligen att inte "alla" kan få jobb. Själv höll jag på med IT ett tag men jag spyr över branschen idag, ibland söker jag jobb där ändå fast jag inte vill jobba med det, men mitt intresse för systemutveckling är egentligen lågt och mitt politiska intresse betydligt större. Systemutveckling i sig ger mig egentligen ingenting. En av de vanligaste kraven är just att man ska "brinna" för programmering. Vilket jag definitivt inte gör. Senast jag letade lediga tjänster (tre veckor sedan) hittade jag företag som hade skrivit att man förväntar sig att den anställde tror på "värdegrunden". Och då slutade jag leta. Systemutvecklare är enligt mig de mest emotionellt omogna människorna som finns. Att behöva spendera sin tid med sådana människor som talar om "allas lika värde" är nog värre än döden, faktiskt.

Så när folk säger till mig: "sök jobb inom IT, branschen skriker efter folk" så säger jag "de skriker inte efter mig".
LOL
Skrattar riktigt gott när jag läser ditt inlägg.

Och vem fan kan tycka att skriva en modul till ett t.ex försäkringsbolag är intressant eller ett styrprogram för en termostat?

Det är bara att konstatera att systemutveckling kan vara riktigt, riktigt jävla tråkigt och oinspirerande i mångt och mycket. Det finns nog många industrijobb som kan vara långt mer inspirerande än mycket man behövt designa i sina dar.

Tycker det var kul med dina citat från någon HR-avdelning, kan riktigt se hur den unga tjejen eller killen oerhört nöjd över att ha funnit orden utan att fatta vad de innebär tittar ner på det hela och ser "brinna för programmering" och "dela vår värdegrund".

Låt mig översätta...

"Brinna för programmering"
Det innebär att företaget är riktigt jävla snålt eller går jävligt dåligt så de kommer inte satsa på din kompetensutveckling och du förväntas att inte kräva övertidsersättning. All vidare kunskap som efterfrågas hos dig förväntas du införskaffa på din fritid och semester och givetvis utan ersättning...
För du "brinner ju för programmering"...

"Dela vår värdegrund"
Här förväntas du hålla käften och göra som du blir tillsagd utan diskussion för vi har ju en gemensam värdegrund (oklart hur den uppkommit och vilka som kommit fram till den dock)...

Det är stora röda varningslampor som blinkar som om de fått ett epileptiskt anfall om man hittar nyckelord som detta i anställningsannonser. Kan vara bra företag med folk inom HR som författar floskler men man gör jävligt bra i att kolla upp vad fasiken de menar och kolla med facket hur den psykosociala arbetsmiljön på företaget är. Omsättningstal på anställda är också något man bör kolla upp.

Var intresserad för många många år sedan av en tjänst men tyckte det var något konstigt med kravspecen vill minnas man pratade bl.a om flexibilitet ett ord jag är allergisk mot. Visade sig efter jag nystat en stund att ingen jävel kunde jobba med ekonomichefen som tjänsten sorterade under, på lite drygt ett år hade man haft tre pers som hoppat av efter bara någon månad. Ringde själv då ekonomichefen för att bilda mig en uppfattning och frågade ut honom om vad personalomsättningen berodde på och den jäveln vart riktigt otrevlig i telefonen så jag frågade honom om detta var det vanliga sättet han behandlade personal på varefter han slängde på telefonen i örat på en.

Så känns inte annonsen rätt som du säger ""Systemutvecklare är enligt mig de mest emotionellt omogna människorna som finns. Att behöva spendera sin tid med sådana människor som talar om "allas lika värde" är nog värre än döden, faktiskt."" LOL, så är det nog rätt att inte söka tjänsten.
Citera
2017-07-05, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Vad tjänar folk på att påstå att folk är dumma i huvudet som inte lyckas att få jobb? Har märkt av det så väldigt mycket både här på FB och andra forum och ställen online. Man får känslan av att det är småkids som själva fått sina jobb och inte för all del kan förstå att världen inte kretsar kring dem. Kan knappast vara jag som är den enda som stört mig på detta?

Du för bra resonemang i din TS.

Orsaken till att folk skuldbelägger de som har svårt att få anställning är troligtvis deras egen osäkerhet, deras egen rädsla. Att själva bli en av dessa, att själva hamna i deras situation.

Det är med andra ord ett psykologiskt självförsvar de ägnar sig åt, för att slippa behöva tänka tanken att de själva kan hamna där. Om orsaken är hos dessa individer, så slipper kritikerna oroa sig att även de skulle hamna där då de anser sig sakna dessa misslyckade individers karaktärsegenskaper.

Sedan finns även möjligheten att de själva alltid haft ett sådant stort socialt kontaktnät att de aldrig har egen erfarenhet av problem med att få anställning, trots att de många ggr inte är särskilt duktiga på sina jobb (det behöver man inte vara, om man får jobb pga sin sociala förmåga och sina kontakter).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in