Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Det du skriver bevisar ju egentligen att inte "alla" kan få jobb. Själv höll jag på med IT ett tag men jag spyr över branschen idag, ibland söker jag jobb där ändå fast jag inte vill jobba med det, men mitt intresse för systemutveckling är egentligen lågt och mitt politiska intresse betydligt större. Systemutveckling i sig ger mig egentligen ingenting. En av de vanligaste kraven är just att man ska "brinna" för programmering. Vilket jag definitivt inte gör. Senast jag letade lediga tjänster (tre veckor sedan) hittade jag företag som hade skrivit att man förväntar sig att den anställde tror på "värdegrunden". Och då slutade jag leta. Systemutvecklare är enligt mig de mest emotionellt omogna människorna som finns. Att behöva spendera sin tid med sådana människor som talar om "allas lika värde" är nog värre än döden, faktiskt.
Så när folk säger till mig: "sök jobb inom IT, branschen skriker efter folk" så säger jag "de skriker inte efter mig".
LOL
Skrattar riktigt gott när jag läser ditt inlägg.
Och vem fan kan tycka att skriva en modul till ett t.ex försäkringsbolag är intressant eller ett styrprogram för en termostat?
Det är bara att konstatera att systemutveckling kan vara riktigt, riktigt jävla tråkigt och oinspirerande i mångt och mycket. Det finns nog många industrijobb som kan vara långt mer inspirerande än mycket man behövt designa i sina dar.
Tycker det var kul med dina citat från någon HR-avdelning, kan riktigt se hur den unga tjejen eller killen oerhört nöjd över att ha funnit orden utan att fatta vad de innebär tittar ner på det hela och ser "brinna för programmering" och "dela vår värdegrund".
Låt mig översätta...
"Brinna för programmering"
Det innebär att företaget är riktigt jävla snålt eller går jävligt dåligt så de kommer inte satsa på din kompetensutveckling och du förväntas att inte kräva övertidsersättning. All vidare kunskap som efterfrågas hos dig förväntas du införskaffa på din fritid och semester och givetvis utan ersättning...
För du "brinner ju för programmering"...
"Dela vår värdegrund"
Här förväntas du hålla käften och göra som du blir tillsagd utan diskussion för vi har ju en gemensam värdegrund (oklart hur den uppkommit och vilka som kommit fram till den dock)...
Det är stora röda varningslampor som blinkar som om de fått ett epileptiskt anfall om man hittar nyckelord som detta i anställningsannonser. Kan vara bra företag med folk inom HR som författar floskler men man gör jävligt bra i att kolla upp vad fasiken de menar och kolla med facket hur den psykosociala arbetsmiljön på företaget är. Omsättningstal på anställda är också något man bör kolla upp.
Var intresserad för många många år sedan av en tjänst men tyckte det var något konstigt med kravspecen vill minnas man pratade bl.a om flexibilitet ett ord jag är allergisk mot. Visade sig efter jag nystat en stund att ingen jävel kunde jobba med ekonomichefen som tjänsten sorterade under, på lite drygt ett år hade man haft tre pers som hoppat av efter bara någon månad. Ringde själv då ekonomichefen för att bilda mig en uppfattning och frågade ut honom om vad personalomsättningen berodde på och den jäveln vart riktigt otrevlig i telefonen så jag frågade honom om detta var det vanliga sättet han behandlade personal på varefter han slängde på telefonen i örat på en.
Så känns inte annonsen rätt som du säger ""Systemutvecklare är enligt mig de mest emotionellt omogna människorna som finns. Att behöva spendera sin tid med sådana människor som talar om "allas lika värde" är nog värre än döden, faktiskt."" LOL, så är det nog rätt att inte söka tjänsten.