2017-07-06, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Så fruktansvärt! Har inte förstått hur svårt skadad hon fortfarande är. Jag fattar inte att folk i tråden kan hata en så svårt skadad människa som förlorat sin man, sitt ordinarie liv, sina drömmar och sin hälsa, medan de inte kan se ondskan hos JM. Och backar upp henne

Att som JM klara av att se sin svårt skadade mamma i rättegångssalen och ändå tycka mest synd om sig själv - ja, det säger mycket om hur JM resonerar.

Känner likadant, hur kan hon inte bryta ihop när hon ser sin mamma så skadad, skador hon själv orsakat?
Nu var ju tom bilden en suddig och hon tittade åt sidan, men fy f*n så hemskt det såg ut
Citera
2017-07-06, 10:39
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag accepterar att man kan ha olika åsikter i skuldfrågan även om jag är häpen över att någon kan tycka att JM är oskyldig. Bara hur hon uppfört sig i de hemliga inspelningarna polisen gjorde, hur hon uppfört sig i häktet med brev och lappar, hur hon uppfört sig i förhören med hot och ständigt ändrat alibi, hur hon uppfört sig i rättegången med allt från utbrott till krav på att få läsa upp brev - gör att det står stämplat skyldig i pannan. Hon skjuter sig själv i foten.

Men att här i tråden vara mer intresserade av att hata AM som förlorat så mycket och inte på något vis är inblandad i ett enda av de brott JM står anklagad för + sexövergrepp/misshandel av flyktingar - ja, det är att sparka på någon som redan ligger. Oavsett om AM älskar eller inte älskar sin dotter, så har det NOLL med målet att göra. Att JM inte älskade sin pappa och inte älskar sin manna är ju fullständigt glasklart med tanke på vad hon sagt och gjort. Jag tror att man möjligtvis kan älska en anhörig som man dödar i stundens hetta i ett bråk. Men planerat mord - då finns det ingen kärlek med i bilden. Så den som förtjänar hat borde ju vara JM som jag ser det.
Hatet mot AM kommer i och med att hon överlevde och JM åkte dit. Alltså var det AMs fel att JM åkte dit och då blir hon arg och ska ge igen... kärlek som vi ser det finns inte, det är som ett litet barn som inte fick som det ville.

Notera att JM uppehöll sig vid att den enda gången hon sett GM lycklig var med en annan kvinna. Nu pratar vi om att ge igen (det barnsliga ge igen för något)
Senast redigerad av EndastJag01 2017-07-06 kl. 10:49. Anledning: Tillägg:
Citera
2017-07-06, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
"Kränkt och sviken" får henne att vilja utkräva hämnd. - Men vem/vilka har kränkt och svikit henne? – I AP:s fall, t.ex, hade hon lovat att älska honom i nöd och lust men sedan varit otrogen flera gånger, såväl före som efter E-resan. – Vem är då kränkt? – Tror att det är något hon uppfinner för att hitta en anledning till att det är pengar hon är ute efter. – Och om hon upplevde sig kränkt och sviken av sin far: Varför gjorde hon det? – Kan inte se annat än att hon inte lyckades lura honom på... pengar. – Möjligen skulle man kunna spåra att hans avhysning för henne innebar en stor misstroendeförklaring; ett svek, men i AP:s fall är det svårt att se något liknande; möjligen att han inte drog in tillräckligt med pengar. När han renoverat klart huset de bodde i så att det skulle kunna säljas med vinst var hans saga all... Då var det bara ett par livförsäkringar som kunde utvinnas, och ett kortare giftermål blev vägen dit eftersom han flyttat.

Även de unga killar hon ville att MR skulle ta död på hade med hennes ekonomi att göra. Sexhistorien kom till pressens kännedom och hon blev omöjlig i flyktingbranschen. Kollegan LI:s avståndstagande från henne innebar för LI:s vidkommande hämnd i form av anonyma sms till hennes make, och det är här svårt att se annat än att det var JM som varit den svekfulla. – Alternativet är att JM upplever allt som svek mot sin egen person, dvs allt som på ett eller annat sätt (oavsett vilket) går henne emot; utgör ett bakslag och måste åtgärdas, vare sig det är pengar eller ett berättigat avståndstagande. – Vill inte utesluta detta, men ser ändå pengarna som den huvudsakliga drivkraften.

Lite tillspetsat: Alla hon kan tjäna pengar på är hennes vänner; alla hon sett till att barskrapa är svekfulla när pengarna tagit slut.

Apropå kränkt och sviken av AP.

Jag har en teori!
AP polisanmälde JM så att det blev en husrannsakan i deras gemensamma hem för att leta efter droger. Snacka om att bli kränkt och sviken!
Sen tror jag också att JM gömde droger i omgångar i hemmet.
Vem i hennes omgivning håller på med drogaffärer? Läs förhören då JB blir utfrågad om JJs "affärer".
När JB bedyrar att JJ inte håller på med dessa "affärer" längre så har fhl ett störtskönt svar:
- Snicksnack!

Antag att JM var inblandad i detta och AP fick reda på det och polisanmälde.
Helt plötsligt har vi också ett motiv för JJ att få AP och försvinna.
Citera
2017-07-06, 11:17
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
Grova brottslingar brukar få en massa tjejer som skriver till dom i fängelset. Undra om Johanna fått några karlar att uppvakta henne i fängelset?

Det är tydligen extremt ovanligt att kvinnor bakom galler får samma typ av brev ...
Citera
2017-07-06, 11:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag ger dig rätt i första delen i fallet med A*i, där har det föregåtts av viss planering, livförsäkring som togs i smyg bakom hans rygg m.m, men det är sedan när den lilla planeringen är gjord som impulserna börjar hoppa, ingen konsekvent berättelse för hur han dog t.ex, olika versioner beroende på vilket djävla humör JM var på eller med vilka hon pratade med, hetsen att få ut pengarna innan A*i,s kropp nästan hunnit kallna, ingen plan där inte bara en djävla massa impulsryck.

I AM/GM fallet vete fan om det ens fanns någon grundläggande plan, visst de skulle dö för att säkra hennes försörjning några år till, med tanke på hur hon bränner pengar så pratar vi om max fem år, sedan måste någon ny avlida för att generera mer pengar åt kadavret JM.

Att hon är hämndlysten som få är ställt bortom varje rimligt tvivel men hennes sätt att hämnas är inte planlagt, de verkar ske på stundens ingivelse, en tanke om möjlig hämnd poppar upp och direkt ska den verkställas

Hämnd är en anrättning som ska avnjutas kall och ska smaka gott länge, det har JM totalt missat.

Jag har tänkt att JM:s goda tankar om sin egen planeringsförmåga bottnar i att hon sannolikt är en hygglig vardagslogistiker och därtill själv rask, beräknande, auktoritär, snygg (en gång) -- och en hel del av detta är "överkompenserande" för att bevisa att hon är duktig och en bra mor och riktig människa. Eventuella luckor som uppstår fyller hon igen med kargt och grandiost självrättfärdigande. Jag kan inte belägga somt förstås.

Så hon göder sin självkänsla med att hon är bra organisatör och bra mor, men där det felar eller med tiden trubbas av etc kuggar hennes ego s.a.s. in igen och höjer rösten och dövar de egna protesterna. Möjligen har detta till slut gjort henne helt lomhörd för sin egen förmåga och intalat henne allt mer höjljutt att allt är genomförbart.

Så på ett plan har hon synbart lutat sig mer mot just sin övertygelse om sin organisationsförmåga och mindre på eftertanke och reflektion. Vilket inte betyder att det inte var en bra idé. Vilket det var.

Och snabbt ska det gå också. Det är ett viktigt mått på kvalité.

Men det är egot som trollar med henne i mycket: "Jag är åtminstone bra på att organisera".

Nu är ju AP en ganska utdragen sak och GM/AM betydligt snabbare, så om det är ovan är helt adekvat är kanske svårt att säga. I en bemärkelse är ju morden ett slags kirurgiska ingrepp så att hon ska kunna fortsätta med sin logistik som förut. I en annan är de då djupt tanklösa hjärnsläpp eftersom detta "som förut" utgör hela det satsade kapitalet.

En faktor i båda morden måste ha varit att hon målat upp en ordentlig mental bakdörr för sig och legat och gottat sig åt saker hon skulle göra med folk om saker inte ordnade upp sig. Attacken på föräldrarna känns lite "repeterad" på det sättet, dvs hon måste ha "umgåtts" med den tanken under ansenlig tid, möjligen som kompensation och rädsla för att bli övergiven. Kanske liknande med AP.

Men när föräldrasttacken kommer så är det ju också ett helt annat läge än året innan: då skedde det ändå i smyg och nedtonat för att undgå upptäckt; året senare som en sista desperado-handling eftersom allt ändå rasar samman.

Sen att det pågått ett konstant sammanbrott också är säkert en faktor.

Huruvida hon är bra på att planera är kanske en felaktigt ställd fråga (och upprörande för de som är bra på att planera). Men hon har nog velat tro det, för att slippa tänka efter ordentligt.

Är man ensam med sex barn hinner man ändå inte tänka efter, så desto bättre om man mår bra av att tycka sig vara bra på att planera.
Citera
2017-07-06, 11:24
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramafikation
Varför postar Julia detta på fb samtidigt som Aki mystiskt dör?

https://minfil.org/QaX7S2b9bd/IMG_0274.PNG

Jag tror inte man ska läsa in för mycket i det. Hon såg en "så sann" meme som hon delade.
Citera
2017-07-06, 11:25
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymanonym1313
Systern U*rika är ju gift med en fosshagen, därav hon bytt efternamnet till hans

Helt följdriktigt. Det är ju polisanmälan på sånt.

Ansågs Möller vara för exotiskt för att ge några jobb i Stockholmstrakten?
Citera
2017-07-06, 11:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Det är tydligen extremt ovanligt att kvinnor bakom galler får samma typ av brev ...

Fan det ska ju va jämställt!
😄
Citera
2017-07-06, 11:40
Medlem
Zisselas avatar
[quote=FYRB|61145967]Skrivet av Pikkaboo 160619 ( inlägg 1022 ) i tråden " Kvinnlig chef på flyktingboende tvingade pojkar till sex " :

Hon har arbetat på olika socialtjänster runt om i landet som fosterhemsplacerare och har själv utnyttjat systemet under alla år.Slut citat

Det här "alla år" är ju inte så många år som man skulle kunna tro med tanke på hennes ålder. Hon var långt över 30 när hon blev socionom. Var har hon jobbat innan dess? Jag har läst kock/kallskänka nånstans. I vilket kök då?
Citera
2017-07-06, 11:40
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Det har jag plockat upp i FUP. Var ett avlyssnat telefonsamtal vill jag minnas. Finns omtalat tidigare i tråden och där framkommer att det var uppkollat av farbror Blå som avskrivit det hela. Har även för mig att MR senare sagt att det var ett påhitt.
Ja det är klart man säger det är ett påhitt till farbror Blå. Är inte övertygad.
Citera
2017-07-06, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rundkvist
Apropå kränkt och sviken av AP.

Jag har en teori!
AP polisanmälde JM så att det blev en husrannsakan i deras gemensamma hem för att leta efter droger. Snacka om att bli kränkt och sviken!
Sen tror jag också att JM gömde droger i omgångar i hemmet.
Vem i hennes omgivning håller på med drogaffärer? Läs förhören då JB blir utfrågad om JJs "affärer".
När JB bedyrar att JJ inte håller på med dessa "affärer" längre så har fhl ett störtskönt svar:
- Snicksnack!

Antag att JM var inblandad i detta och AP fick reda på det och polisanmälde.
Helt plötsligt har vi också ett motiv för JJ att få AP och försvinna.
Får jag komma med en variant på temat?
Kebabbilen: inköptes av Johanna för att DB och Aki skulle ha något att jobba med? Sällan! Det var ännu en av hennes investeringar mot de stora pengarna. Jag föreslår att den var tänkt som utskänkningsställe för andra varor och att snäppet ovanför i den befälskedjan stod JJ (kontakter, priser, distribution).
Aki har förtvivlat antytt att han sett saker som han inte vågar prata om och han har varit rädd, men han har inte polisanmält något. Men JJ och JM vet att han vet något och Aki visste att de visste att han visste något. Därav hans skräck och därav deras skräck (att tappa greppet om verksamheten) och därav antydningarna att DB varit med på ett hörn om det som JJ och JM planerade och genomförde, nämligen mordet på Aki.
JJ och JM har "affärsbekanta" som har stora intressen av att slippa berömmelse som framgångsrika entreprenörer och de har stora intressen av att Johanna hålls på plats. Den platsen behöver inte vara Hinsan eller något dårhus utan något kontrollerande av annat slag. Därav också hotbilden mot AM .
***slutpåspånande***
Citera
2017-07-06, 11:43
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Nej, jag vill inte gärna tro att hon fått sina barn att medverka i mord. Samtidigt måste jag erkänna att det i det här fallet knappast kan dyka upp något som kan göra mig förvånad längre. Jag har tappat hakan så många gånger att det börjar bli svårt att hålla den på plats. Dottern JB tycks ju ha tagit mammans parti mot AP och även roat sig med att reta upp honom. Men därifrån till mord är stora kliv.

Vad vi ser är kanske ett typiskt fall av "utsläpad mor".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in