2017-07-05, 17:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Kvarlevorna var i så väldigt dåligt skick att det ej gick att utesluta olyckshändelse.
Detta var orsaken till att det bara blev brott mot griftefrid.
I Akis fall har man so far kommit fram till att han tagits av daga. Vi får se om HR kommer fram till samma sak som TR.

Drunkningslik är ökända för att vara svåra att avgöra dödsorsak på om det får gå lite tid. Till sist återstår bara di små kiselalgerna.

Alm och JM skulle vid närmare eftertanke kanske ha samarbetat pch kunnat enas om att "gå halva vägen var"?

Nu blev det noll utdelning för båda.
Citera
2017-07-05, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Skulle tro det också ( sista tre styckena). Kan vara så att JM till slut bara hade att fråga höger och vänster hand.

Vi ska hoppas men kan inte ta för givet att det var på det sättet.

Har hon i sin uselhet lurat "sin" avkomma in i denna mänskliga horrrör så måste hon kanske ros ut mitt i hjälmaren och sänkas.

Och övriga låsas in där hånet mot dumheten aldrig kan nå dem.

Det finns, slår det mig, ytterligare skäl till varför människor har två föräldrar -- för att den ena inte ska se barnen som "sina". I många fall, eller till en viss nivå eller gräns, verkar ju "äganderätten" (mina barn) som något konstruktivt -- man vill göra barnen det bästa och till sin efterbild, men det gäller att förstå att det bara gäller så länge barnen genom samma mekanism också kan bli självständiga samhällsmedlemmar. Att fostra bratpack-barn till familjemördare i gnällbältestrakter vore något mycket speciellt och sällsynt i människans civilisationshistoria, och måste omedelbart motarbetas med varje till buds stående medel.

JM för oss tillbaka flera tusen år, det kan inte vara meningen att vi ska behöva se på och acceptera det.

Det fetade. Dessvärre visar historien många exempel på på feluppfostrade familjemördande brattar. Särskilt i kejserlig och kunglig miljö och även i vårt land. Historieskrivarna är ordfattigare när det gäller lägre samhällsklasser men girigheten har nog varit lika stor där. Så inget nytt under solen.
Citera
2017-07-05, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tror A*is familj mest söker rättvisa och upprättelse av A*i. Skadestånd har dom rätt till, även om det mer blir symboliskt. Inget kan rimligtvis ersätta sorg och evig saknad av en nära anhörig. Finns många som sörjer A*ki - föräldrar, syskon och syskonbarn, exmaka och så barnen som helt förlorat sin älskade pappa.

Ja, klart det är upprättelse de söker. De har ju misshandlats ganska rejält av rättsväsendet initialt så det är dem väl unnat att detsamma nu rehabiliterar sig. Sedan borde de få en ursäkt med.
Citera
2017-07-05, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Yes, om sanningen trots allt blir för grisig så kan man ju förbättra den till sin fördel, misstänker att fällan var inte så snyggt och prydligt ordnad egentligen, lite mer av JM stuk, på impuls, greppa tillfället i flykten så att säga.

DB användes som garant för att A*i inte skulle ana oråd och sedan fick cirkusen braka loss.
Jag har av och till funderat över Johannas planerande och just den här egendomliga mixen av utstuderat och improviserat. Vore det möjligt att "tänka sig in" i henne? Det kan se ut som hon varit smart, men impulserna har fått henne att "outsmart" sig själv. Jag är precis som alla övertygad om att hon ligger bakom allt, men att hon planerat i grova drag och sedan varit tvungen att improvisera lite här och där. Det är på improvisationerna hon stupar, det mest iögonfallande är väl den övernattade middagen på bryggan - stor cred till den forummedlem som observerade den fadäsen, hoppas det når fram till åklageriet inför nästa rond! Att oroa sig för att de nuvarande besluten ska hävas i nästa instans är inte detsamma som att gå i pakt med hin onde själv, så varför inte älta allt en gång till? To play safe
Citera
2017-07-05, 17:15
Medlem
Lonnrots avatar
Edit

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Har inte följt diskussionen till fullo men torde inte en åra i munnen sätta mer spår än nåt turkost material? Jag menar fysiska skador på mun/läppar.

Sannolikt. Jag försöker spåna.

Jag ska försöka ta mig i skinnet lite vad gäller min egen vardag och har inte tid med mina utsvävningar här. Säkert god idé på flera sätt. Mycket leder ingen vart vidare och brasan måste nog ändå ta sig lite.

Hoppas ändå kunna hålla koll.
Hoppas att något har kunnat väcka idéer.

"Turkosspåret" är hett, men vi behöver rm:s hjälp. Märkvärdigt, som nån skrev, om det lämnats obeaktat eller inte kunnat analyseras.

Mentholsnus? Ahlgrens bilar grön?

Gift som sedan färgats i reaktion med vattnet?

Spår av trase -- eller tejpmärke på tänderna som det fastnat alger i?

Spröt från disk-, tand-, naghelborste som färgats grön?

Försök att bita upp bundna/tejpade handleder?

Dillkvisten?

Jakten går vidare...
Senast redigerad av Lonnrot 2017-07-05 kl. 17:33. Anledning: Tillägg
Citera
2017-07-05, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Har inte sett något i tråden om kiselalgers storlek, mer än att de är jättesmå. Gjorde en googling och hittade måttet 25x4 µm på en art (varierar säkert). En röd blodkropp är som jämförelse 7-8 µm i diameter. Den aktuella algen (Fragilaria capucina) är alltså långsmal och dessutom spolformad med avsmalnande ändar. Finns ju möjligheten att det blir en hel del kvar efter spolning.med tanke på storlek och form.
Ja, hur långt kan de ha hunnit vandra mellan dödsögonblick och första obduktion, samt vad som hände under denna - de är ju inga gaser och flyktiga saker utan något mer substantiellt. Jag har all världens respekt för Druid, det är inte det det handlar om utan vad som oroar mig är eventuellt sjabbel vid det första tillfället.
Nåväl, detta har redan kommenterats på längden och på bredden i olika tonarter ... ja ....
Citera
2017-07-05, 17:26
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Det fetade. Dessvärre visar historien många exempel på på feluppfostrade familjemördande brattar. Särskilt i kejserlig och kunglig miljö och även i vårt land. Historieskrivarna är ordfattigare när det gäller lägre samhällsklasser men girigheten har nog varit lika stor där. Så inget nytt under solen.

Ja bland "herrefolk" som försvarar sin egendom mot jämbördiga konkurrenter kanske, men annars är jag inte lika säker. Det är fr.a. de som har "en flock" som de är beroende av som tar till sådana medel. Vanligt folk inser vanligen att livet är kort (ens eget) och att riskerna på alla nivåer inte på långt när motsvaras av vad man kan tänkas kunna uppnå.
Citera
2017-07-05, 17:44
Medlem
Varför postar Julia detta på fb samtidigt som Aki mystiskt dör?

https://minfil.org/QaX7S2b9bd/IMG_0274.PNG
Citera
2017-07-05, 17:46
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Man erkänner väl iofs inte ett mord för någon, punkt. Tål att begrunda.

Ponera att JJ i det läget är 100 övertygad om att det är en olycka och rapport från rm fastslagit det. Att JM bedyrat sin oskuld och dragit en harang om att dumskallen lyckats drunkna av sig själv. Och JJ inte har med saken att skaffa. Då (just då) kan det ju kännas rätt lugnt att slå i MR en historia.

Men frågan är väl då i exakt vilket skede JJ berättar detta för MR. Man får ju intrycket att JJ vart lite exciterad i perioder när han berättat detta, och framhållit JM:s skuld även när han inte berättat om sin egen. Så man tror ju gärna att han fått kalla fötter, eller att han måtte spela övertygande, eller att det hör till lite olika skeden.
Folk som mördar är väl inte som vanligt folk. Finns säkert de som tycker att de varit duktiga och vill ha en guldstjärna.
Jag tror dock inte man slår i någon en sådan historia på skoj. Sen tycker man ju att man kan undvika helt att berätta hur det gick till, i stället för att dra en vals.
Citera
2017-07-05, 17:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Folk som mördar är väl inte som vanligt folk. Finns säkert de som tycker att de varit duktiga och vill ha en guldstjärna.
Jag tror dock inte man slår i någon en sådan historia på skoj. Sen tycker man ju att man kan undvika helt att berätta hur det gick till, i stället för att dra en vals.

Jo. Men alla är inte som alla andra. Svårt att avgöra. Tror polisen får ta han i örat. Ända sättet. Är han grön lär det visa sig.
Citera
2017-07-05, 18:02
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Om sanningen om dödssätt är värre än att dränka nån i en sjö från en båt, så kanske det blir en mer traditionell återberättelse och till viss del retuscherat. Dränkt från en båt ska väl låta trovärdigt i sammanhanget relaterat till den officiella versionen.
Det sägs finnas temperaturskillnader i helvetet.
Usch vad kan vara värre än att bli dränkt?
Citera
2017-07-05, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
AP skulle alltså ha försökt bita sig fast i årbladet - som en fisk hugger efter en fet mask..?

Kan inte stämma om han var död innan han hamnade i Hjälmaren... Om inte åran snuddat tänderna när han fösts ut en bit från bryggan ...?

Eller hur tänker ni andra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in