Jag vill höja en varningens finger för Bilcenter i Vårberg (
http://www.bilcentervarberg.com/) som huserar i Skärholmen/Bredäng mellan Vårby och Vårberg.
Min vän och jag mailade på en bil de har till salu, en 2012 Renault Kangoo med 10 500 mil på mätaren och regnr. MAM839. Min vän ville byta in sin bil och beskrev klart och tydligt vad det var för bil, årsmodell, all vital information om däck/service/besiktning och så vidare. Han var även tydlig och klar i sin dialog med att han vill byta jämnt mot deras bil kommande fredag (igår 2017-08-04).
Som svar får vi från info@bilcentervarberg.com:
Hej
Ja det är intressant för oss också. Du är välkommen på fredag.
Mvh
kalil
Bilcenter i Vårberg AB
Fjärdholmsgränd 28
12744 Skärholmen08-7103630, 0707903311
Eftersom vi åkte från Göteborg så ringde vi även säljaren för att försäkra oss om att vi är överens till så vida att ingenting är som osagt på varderas bil, att det är
jämnt byte som gäller. Säljaren svarar: "Ja absolut, välkomna!".
Vi åker, det tar ca fem timmar inkl. stopp och vi kommer fram. Vi kollar på bilen, märker att lite lack lossnat från förardörren men fine, inget stort. Frågar om vi kan ta en provsväng med bilen. Bromsskivorna bak är katastrof, ACn kyler inte och servicedags. I varudeklarationen som ligger i bilen står det bl a att AC har normal funktionalitet för bilens ålder och miltal (skall funka tycker man på en 2012 med 10500 mil så att sätta ett N på det är fel), samma sak med bromsar o.s.v.
Vi kommer tillbaka och börjar påtala dessa ändå lätt åtgärdad brister varpå säljaren börjar prata om vad vi kan tänka oss betala emellan. Vi står som frågetecken och säger att vi skulle byta jämnt, det är vad ni sagt på mail att det är intressant samt
bekräftat i ett telefonsamtal
innan vi åkte. Säljaren börjar rabbla på knappt förståelig svenska att vi har fel, han kan inte fatta att vi kört fem timmar för att komma till dem och tro att vi skulle byta jämnt, han hade minsann kollat på min väns bil och det är en fjäder som är trasig på den (den stod på exakt samma ställe efter vi kom tillbaka med Renaulten och ingenting som besiktningen anmärkt - samt att min polare själv kollat över bilen som är duktig mekaniker). När vi påtalar att det inte är något fel med fjädern, det borde besiktningen ha anmärkt på så säger han bara "jag vet inte, det finns ruttna besiktningsmän eller de kan ha missat". Vi kan knappt tro våra öron - att en besiktningsman skulle låta en fjäder slinka igenom på besiktning är direkt trafikosäkert och är en av de absolut mest vitala delarna de tittar på bland annat.
Vi säger att detta får han ordna nu alternativt betala vår soppakostnad för att de har lurat upp oss, att vi skulle köra närmare 100 mil för ingenting kändes sjukt ruttet. Inte ens det ville han göra utan kontrade med att han kan tänka sig vara schysst och "bara" vilja ha 20 000 kr emellan. Vi sträcker på oss och säger som i ren och skär goodwill att vi kan betala 5 000 kr för att få detta ur världen, har man begått ett fel så som i deras fall så får man faktiskt stå för sina ord.
Säljaren ringer sin "kollega" som tydligen svarar på mailet och pratar på något annat språk så vi inte kan förstå. Han har uppe maildialogen där det står klart och tydligt det svar som jag skrivit ovan. Det var säljaren vi satt med som svarade i telefon när vi ringde fem timmar tidigare som bekräftade att det är jämnt byte som gäller.
Stämningen började bli hotfull och vi valde att gå därifrån. Vi ringde till säljaren och bad om att få prata med denna kollega som svarat på mailet för att få en förklaring till varför han skriver att det är intressant med ett jämnt byte. Säljaren börjar krångla och säger att han inte har någon telefon, vi kontrar och säger att han precis pratade med honom i telefon så det skitsnacket går vi inte på. Vi får aldrig telefonnumret. Vi ringer till de som står med i styrelsen, det var endast en som var inblandad i företaget av dem och vi förklarar läget. Denna person är införstådd i läget och vi ger honom en chans att rätta till felet, han avböjer trots att vi i god ton förklarar att det annars får gå via ARN/Konsumentombudsman/Forum då vi känner oss lurade och inte vill att fler skall bli lurade när vi går efter deras ord och bekräftelse på telefon.
Det är fritt fram att handla på Bilcenter i Vårberg för de som vill, men tro inte att ni får rätt. Jag skulle inte vilja vara på andra sidan, d.v.s. när en bilaffär är klar och det finns något garantiärende...