Citat:
Ursprungligen postat av
skogshuggar3n
Den här typen av orgie i antaganden och modeller får man nog ta med en stor nypa salt. Det måste ju vara praktiskt taget omöjligt att tillförlitligt uppskatta skillnader i solaktivitet, albedo, havsströmmar etc. för att erhålla växthusgasernas inverkan på något som hände för en halv miljon år sedan. Det står dessutom att resultaten är känsliga för gjorda antaganden.
Dessutom kommer de fram till ett resultat som överträffar IPCCs klimatkänslighet trots att CMIP5-modellerna bevisligen kör sig varma. Applicerar man deras uppskattning av klimatets omedelbara respons till co2-dubbling (TCR=2,74) så borde vi hitintills ha värmts upp 2 grader och inte 1 grad som det pratas om...???
Hur kommer du fram till det? Jag får det till ca 1.4 grader på följande vis :
Forcing av CO2 F=5.35 *ln C.
Källa(sidan som är numrerad 2781)
Forcing förändring: dF=5.35*ln C - 5.35*ln C0=5.35*ln (C/C0).
En fördubbling av co2 ger en förändring dF=5.35*ln(2) =~3.71 W/m^2.
Känsligheten som grader per watt blir då 2.74/3.71.
Förändring i koldioxidmänd sedan förindustriell tid: 407-285. => (2.74/3.71)*5.35*ln(407/285)=~1.41 grader för den omedelbara responsen om känsligheten för den är 2.74 grader per CO2 - fördubbling.? (vilket också är högt, kanske)
Men likväl. Visst ska man nog vara skeptisk till resultatet. Men det är nog inte helt otänkbart att klimatkänsligheten är ickelinjär, tycker inte jag verkar helt orimligt iaf. Notera "tycker". Inget jag egentligen har stöd för via vetenskapliga studier.
Citat:
Och varför använder man sig av RCP8.5? Är inte det ett worst-case scenario? Hur som helst, med en uppvärmning på mellan 4,78 - 7,36 grader till 2100 blir det en uppvärmning med nästan 0,7 grader per decennium....! Med nuvarande paus innebär det att framtidens klimat kommer att uppleva en ofattbar temperaturaccelerering.
Ja, det ställer jag mig också skeptisk till. Även om jag inte vet under vilka förutsättningar Swarm respektive Scold ska användas. Kanske är isf 'Sidag' (

) någonstans emellan(Scold < Sidag < Swarm) , om vi ska tro på artikeln öht.