2017-07-04, 19:58
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Wow.

Var har du fått info ifrån? Detta är av så stor vikt att jag gärna vill ha ett underlag för påståendet. Om du inte misstycker
Inte vet jag, men advokaten sade väl "inom 10 dagar" Var det bluff alltså?
Citera
2017-07-04, 19:59
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Just det, korv. Varför krångla till det och bjuda asätarna på färsk fisk ?

Djupsatta nät syftar väl till fångst av en viss sorts fisk ? (Har jag hört). Gös beroende på årstiden var det.

Ja precis göra sig besväret med agna med färsk fisk när korven fanns, säkert att man låter nätet ligga djupt men sträckt till en viss grad, ang fiske av gös (har ingen erfarenhet av gösfiske) här skrev ngn att de lade ut näten på botten vad jag fattat bara sänkte ner det och lade ut lite agn, det är inte lätt att få ett nät att ligga plant med sin längd det finns ju strömmar under vattenytan på olika djup.
Citera
2017-07-04, 20:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Jag har själv fiskat mkt kräftor med kräftburar som agnas med fisk som jag fått via nät, att lägga ut nätet på botten med agn har jag aldrig hört talas om, då måste man vara påpasslig hela tiden och dra upp nätet låter helt främmande för mig, alla har väl olika metoder kanske?!

Jag har läst i FUP att JM sa att de agnade burarna med korv men hittar inte sidan, varför då lägga ut nät, det påstods ju att de fick flera hundra kilo kräftor när AG ( kan ha fel när det gäller namn ) och ngn kompis fiskade kräftor vid ngt tillfälle.

De lade ut burarna på fredagen sen skulle de vittjas på lördagsmorgonen sen förhoppningsvis kokas och ätas på lördag kväll, sen skulle de åka hem på söndagen, all denna mat som inhandlades när skulle den ätas?

Hade det inhandlas ngn krondill för kokningen av kräftorna det har jag inte kunnat läsa mig till på kvittona?

Vitsen med burar är ju att slippa lurpassa. Man kanske ska fråga sig vilken teknik specifikt JM föredrar, då en nätversion får tycke av spindelns väntan på sitt offer. Med ficklampa?

Ändå är ju buren rationellare och där kan kräftan lockas in av något fett och blekt och promenera omkring ett tag i tron att den är fri och har det bra där den är, tills den plötsligt dras upp och kastas i kokande vatten -- så där har vi väl JM:s preferens ändå?

Maten är ett tämligen osäkert kort. Och även jag har reagerat på hur och när de skulle hinna sätta i sig egenfångade kräftor plus allt annat.
Citera
2017-07-04, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Gränsen 20 har tillkommit efter studier på personer som dött på annat sätt än genom drunkning i naturen. Inte i något sådant studerat fall har man hittat fler än 20 alger (per någonting). Därför anser man att fler än 20 utgör en indikation på drunkning.

Däremot är det möjligt att drunkna i ett naturligt vatten utan att fler än 20 alger hittas. Sådana tillfällen är tex drunkning vintertid när alghalten är mycket låg eller i ett väldigt kisel- eller kvävefattigt vatten som missgynnar tillväxten av kiselalger. I vilka andra situationer detta kan ske är något oklart för mig och har fått mig att spekulera i kramp i luftvägarna som inte släppt innan hjärtat stannat. Men då borde man inte få drunkningslunga heller antar jag.

Med tanke på de höga halterna som uppmättes i Hjälmaren under sommaren så borde halten i lungorna ha varit hög om han drunknat där.

Sedan kan man känna tveksamhet runt hanteringen av lungorna med sköljning vid den första obduktionen, över ett år i graven och bristen på redovisning av var i lungorna proven togs. Däremot är det ju fortfarande så att Druid drar den slutsats han drar med kännedom om ovanstående.
Det är visat att algförekomsten vid denna tidpunkt och på denna plats, som är kända med exakthet, har flera storleksordningar högre algkoncentrationer än fynden i kroppen. Om Hikes ifrågasätter detta så kan man ta ett prov där vid bryggan nu i augusti. Det kommer hon inte att göra för hon vet att hennes case kommer att drunkna i alger. Om Aki drunknat där på egen hand skulle han dragit i sig algrikt vatten som hunnit pumpas ut i vävnaderna. Kiselalger kan inte ruttna bort utan att skeletten består. Att skölja bort vävnadsinnehåll torde vara omöjligt. Jag kan ju ingenting om lik, försöker bara tillämpa logik på vad jag hört. Hur som helst är tingsrätten övertygad. Återstår för Hikes att så tvivel i HR. Logiskt och sannolikt. Jag ser inte hennes ansats.
Citera
2017-07-04, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ny Hypotes: Kroppen läggs i vatten på rygg från strandkanten och förs ut flytande, men sjunker inte av sig själv när så önskas pga luften i lungorna. Varpå åra används för att sänka munnen under ytan.

Alternativt rullas/kastas kroppen i från brygga, hamnar på rygg och flyter men vänds och sänks enl ovan med åra.

Kroppen ligger på rygg på den utskjutande bryggan med fötterna utåt. Tar tag i armarna och går själv på andra sidan räcket och drar ut kroppen i vattnet. Eventuellt avslutar med åra ned till botten.
Citera
2017-07-04, 20:13
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Håller helt med dig i ovanstående.
Vi har för lite info och faktaunderlag för att kunna värdera vad man kommit fram till.
Förhoppningsvis tror jag som du, att man har mer på fötterna och att det framkommer såsmåningom.
I vart fall är det nog så att våra nöjesspekulationer här med referat av artiklar och påhittiga MO kanske läses och tas tillvara av Hikes&Co?
Vi kanske kommer få se våra egna teorier presenteras i HR?
Förhoppningsvis har även åkl Wenna&Co i så fall också läst här och är redo med motargument.

Har alltid fruktat att vi gör advokaternas jobb, men glädjer mig vid tanken att skyldiga åker dit. Men jag tror inte de behöver just oss vad gäller den allmänna strategin och upplägget i stort.

Däremot tror jag du ska ta din åra och promenera in till tingsrätten för där tror jag du slog huvet på spiken. Lyckligtvis hann du nå ut med det här på FB, annars hade du kunnat riskera blytofflor från någon av JM:s alla sammansvurna ute i bygderna.

Om det står en gammal burk av den där färgen i båtskjulet så kan man ev koka av lite vätecyanid från den också, så har vi giftet "hemma" också.
Citera
2017-07-04, 20:15
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vitsen med burar är ju att slippa lurpassa. Man kanske ska fråga sig vilken teknik specifikt JM föredrar, då en nätversion får tycke av spindelns väntan på sitt offer. Med ficklampa?

Ändå är ju buren rationellare och där kan kräftan lockas in av något fett och blekt och promenera omkring ett tag i tron att den är fri och har det bra där den är, tills den plötsligt dras upp och kastas i kokande vatten -- så där har vi väl JM:s preferens ändå?

Maten är ett tämligen osäkert kort. Och även jag har reagerat på hur och när de skulle hinna sätta i sig egenfångade kräftor plus allt annat.

Ja vitsen med burarna är att man inte behöver passa hela tiden, men JM har säkert en egen teknik vid kräftfiske som ingen annan har, hon sa att dem agnade med korv inte entrecôten den hamnade säkert i ngn annans mage som var tänkt.

Både JB och JJ kommer ihåg vad dem åt den kvällen, ett år efter AP blev ''mördad'' plankstek var det, jag kommer inte ihåg vad jag åt förra veckan, annars är det INGA KOMMENTARER,
Citera
2017-07-04, 20:18
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Gränsen 20 har tillkommit efter studier på personer som dött på annat sätt än genom drunkning i naturen. Inte i något sådant studerat fall har man hittat fler än 20 alger (per någonting). Därför anser man att fler än 20 utgör en indikation på drunkning.

Däremot är det möjligt att drunkna i ett naturligt vatten utan att fler än 20 alger hittas. Sådana tillfällen är tex drunkning vintertid när alghalten är mycket låg eller i ett väldigt kisel- eller kvävefattigt vatten som missgynnar tillväxten av kiselalger. I vilka andra situationer detta kan ske är något oklart för mig och har fått mig att spekulera i kramp i luftvägarna som inte släppt innan hjärtat stannat. Men då borde man inte få drunkningslunga heller antar jag.

Med tanke på de höga halterna som uppmättes i Hjälmaren under sommaren så borde halten i lungorna ha varit hög om han drunknat där.

Sedan kan man känna tveksamhet runt hanteringen av lungorna med sköljning vid den första obduktionen, över ett år i graven och bristen på redovisning av var i lungorna proven togs. Däremot är det ju fortfarande så att Druid drar den slutsats han drar med kännedom om ovanstående.

Har du någon aning om vilka mängder som skulle vara aktuella vid drunkning i sjö sommartid, eller är det irrelevant utan referensvattenprov? Jag tänkte om det kan röra sig om tusen eller tiotusen? Eller 27? Det blir ju lite demonstrativ skillnad.
Citera
2017-07-04, 20:26
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Ja vitsen med burarna är att man inte behöver passa hela tiden, men JM har säkert en egen teknik vid kräftfiske som ingen annan har, hon sa att dem agnade med korv inte entrecôten den hamnade säkert i ngn annans mage som var tänkt.

Både JB och JJ kommer ihåg vad dem åt den kvällen, ett år efter AP blev ''mördad'' plankstek var det, jag kommer inte ihåg vad jag åt förra veckan, annars är det INGA KOMMENTARER,

Jag hörde att DB är en jäkel på plankstek så han måste ha lagat!

Jag hoppas för mänsklighetens skull att det var så.
Citera
2017-07-04, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Det är visat att algförekomsten vid denna tidpunkt och på denna plats, som är kända med exakthet, har flera storleksordningar högre algkoncentrationer än fynden i kroppen. Om Hikes ifrågasätter detta så kan man ta ett prov där vid bryggan nu i augusti. Det kommer hon inte att göra för hon vet att hennes case kommer att drunkna i alger. Om Aki drunknat där på egen hand skulle han dragit i sig algrikt vatten som hunnit pumpas ut i vävnaderna. Kiselalger kan inte ruttna bort utan att skeletten består. Att skölja bort vävnadsinnehåll torde vara omöjligt. Jag kan ju ingenting om lik, försöker bara tillämpa logik på vad jag hört. Hur som helst är tingsrätten övertygad. Återstår för Hikes att så tvivel i HR. Logiskt och sannolikt. Jag ser inte hennes ansats.
Det här tycker jag ändå är lite bekymmersamt med algargumentet: det är ju rester av alger man söker?
Om vitala organ spolades medan algerna ännu var levande, så är ju risken stor att det inte blev så många kvar som kunde lämna sina skelett för framtida diskussioner? När efter dödsfallet skedde den första obduktionen? Tillräckligt långt efter för att där skulle finnas döda alger, vilkas skelett sedan finns kvar för evig tid?
Citera
2017-07-04, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det här tycker jag ändå är lite bekymmersamt med algargumentet: det är ju rester av alger man söker?
Om vitala organ spolades medan algerna ännu var levande, så är ju risken stor att det inte blev så många kvar som kunde lämna sina skelett för framtida diskussioner? När efter dödsfallet skedde den första obduktionen? Tillräckligt långt efter för att där skulle finnas döda alger, vilkas skelett sedan finns kvar för evig tid?

150811 skedde den första obduktionen.
Citera
2017-07-04, 20:51
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3za
Samt ett av de mer avslöjande är när hon säger

”Även om de säger att jag har sagt att jag tror att det är du, då får inte du säga att det är DU som har DÖDAT”
ca 20 sekunder in i klippet:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/polisens-hemliga-avlyssning-efter-mordet-i-sommarstugan
Tack, det här hade jag faktiskt inte hört.
De här avlyssningarna är ju så otroligt avslöjande.
Så vidrig hon låter när hon ska "banka in vett" i skallen på MR, d.v.s pränta in exakt vad han ska säga och så avslutar hon sina order med "förstår du" med sin elaka ton.
Huvvaligen!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in