2017-07-04, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Fast som jag förstår summeringen av den tyska artikeln, för övrigt från 2004 dvs 13 år gammal forskning, så är det problematiskt när man vill använda förekomsten av kiselalger som bevis för något samband eller förhållande. Detta är rimligt eftersom dessa små alger är så vanligt förekommande.
Men det är inte fallet här.
I detta mål är det avsaknaden av kiselalger som utgör beviset.
Just eftersom det är så vanligt förekommande så är det helt orimligt att man inte skulle hitta mer än 3 st i Akis kropp.
Just det, pure logic dear Waterson ! Då tycker jag att vi är uppe på torra land tillsammans med tingsrätten.
Citera
2017-07-04, 19:17
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ja, man får nog i vart fall säga att attacken på föräldrarna har stor betydelse för APs mål. Den visar med all önskvärd tydlighet att hon är i stånd till i princip vilket brott som helst och att hon har förmågan att manipulera andra att gå hennes ärenden. Hade dränkningen tagits upp för sig och först är jag inte säker på att hon fällts. Nu blir indiciebilden tvärtom stark, grundad på en mental bilden av en galen och hänsynslös mörderska.

Hade fallet med föräldrarna tagits upp för sig hade hon säkert fällts ändå.

Jo håller med om att mord nr 1 blir sannolikare för att mord nummer 2 inträffat.

Men det är ju faktiskt inte så rättsväsendet ska fungera. Varje brott ska stå för sig och den åtalade ska inte dömas pga tidigare/andra brott, om jag har förstått min lekmannajuridik rätt.
Citera
2017-07-04, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja. Stämmer det att kroppen är helt fri från rispor och skrap (vilket jag i och för sig inte vet säkert) så talar det kanske ändå lite för att man varit minst två som kunnat bära kroppen. Men 90 kilo är mycket även för två.
Bevisligen kan en ensam man bära en vuxen man med rätt teknik (brandmansgreppet, se demonstration på Youtube). Två vanliga soldater måste kunna föra en sårad kamrat i säkerhet.
Citera
2017-07-04, 19:25
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Okej. Låter tillförlitligare än mitt. Jag trodde lungorna vattenfylldes, men det sker i alla fall ett utbyte och en utspädning av blodet som kemiskt eller mekaniskt går lite annorlunda till.

Med reservation för min lekmanna-förståelse så skulle väl jag ändå vilja fatta det som att resultatet blir snarlikt på några punkter.

Det känns ju som en kvävd och islängd i vissa avseenden företer större likheter med en drunknad och mindre i andra.

Tycker man borde redan från början borde kunnat bli klarare över vad som talade i vilken riktning. Vad sade första rm-protokollet?

Anar man ändå inte här vissa bekymmer med att få en (ev) kvävd att sjunka och ligga på botten på rygg? Fast vänder man på liket och man kan få luft ut/vatten in (vad som krävs), så kanske det ordnar sig?

Jag vet faktiskt inte hur en kvävd kropp i vatten skulle reagera. Nu är ju kroppars densitet högre än vattnets, oavsett dödsorsak, så en kropp sjunker ju först. Det tror jag i stort sett alltid är fallet - utom då i Döda Havet där i vart fall jag själv aldrig kom ner från ytan

Att kroppen efter en varierande tid flyter upp igen har med föruttnelseprocess av inte organ och tarmar att göra, gaserna lyfter kroppen.
Citera
2017-07-04, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Som jag förstod det i den tyska artikeln är dessa fynd inte alltid helt säkra. Då blir slutsatsen inte heller helt säker. Och därför är slutsatserna inte rättsligt gångbara. Men som sagt det är några år sedan.
Det kanske är som att fiska, bara för att man inte får napp vet man ju inte att det verkligen inte finns några fiskar i sjön.
Då skulle Hikes kräva alganalyser på ytterligare ett antal vävnadsprover och aldrig nöja sig ("algerna k a n ha krupit och lagt sig i något litet hudfragment, har ni bevis mot att detta skulle kunna vara fallet ?"). Det skulle börja lukta R..bäckskan.
Citera
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Så har jag uppfattat det. Om jag har förstått rätt så handlar det om en metod att fånga kräftor som jag inte känner till, men som någon i tråden berättat om. Man lägger nätet på botten, lägger på mat till kräftorna och lyfter upp nätet med kräftor.

Hade det varit jag så hade jag fångat betesfisk med nätet och sedan stoppat betesfisk i kräftburarna.

Jag har själv fiskat mkt kräftor med kräftburar som agnas med fisk som jag fått via nät, att lägga ut nätet på botten med agn har jag aldrig hört talas om, då måste man vara påpasslig hela tiden och dra upp nätet låter helt främmande för mig, alla har väl olika metoder kanske?!

Jag har läst i FUP att JM sa att de agnade burarna med korv men hittar inte sidan, varför då lägga ut nät, det påstods ju att de fick flera hundra kilo kräftor när AG ( kan ha fel när det gäller namn ) och ngn kompis fiskade kräftor vid ngt tillfälle.

De lade ut burarna på fredagen sen skulle de vittjas på lördagsmorgonen sen förhoppningsvis kokas och ätas på lördag kväll, sen skulle de åka hem på söndagen, all denna mat som inhandlades när skulle den ätas?

Hade det inhandlas ngn krondill för kokningen av kräftorna det har jag inte kunnat läsa mig till på kvittona?
Senast redigerad av Smhf 2017-07-04 kl. 19:38.
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Som jag förstod det i den tyska artikeln är dessa fynd inte alltid helt säkra. Då blir slutsatsen inte heller helt säker. Och därför är slutsatserna inte rättsligt gångbara. Men som sagt det är några år sedan.
Det kanske är som att fiska, bara för att man inte får napp vet man ju inte att det verkligen inte finns några fiskar i sjön.

Jag kan ge dig rätt i att det kan vara på det sättet (första stycket), även om jag inte läste det så ur aktuella artiklar. Det kan då handla om att man är osäker på vad som är tillförlitlig mätning exv. Bör algerna påträffas lika i hela provet, i alla prov eller bara vissa, endast vid bottnen (för att de är tunga) o.a. I brunnen på Granliden påträffades "en kiselalg" och med god vetenskaplig traditionsefterlevnad vad gäller precision så vet vi inte säkert om de menar en art alg, en alg i hela brunnen eller en alg i referensprovet, taget vid botten eller ytan -- även om vi nog ändå skulle gissa på det rätta ungefär.

Jag hoppas och tror på ett ganska tydligt utslag, som går att styrka, men är naturligtvis ödmjuk för vad verkligheten kommer fram till. Och rättar mig efter det.

Troligtvis är referensmaterialet vad gäller upptäckta annanplatsdränkta exhumerade där detta kunnat fälla avgörande ganska klent, men jag skulle ändå gissa att det går att hitta fall.
Citera
2017-07-04, 19:38
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Jag kan ge dig rätt i att det kan vara på det sättet (första stycket), även om jag inte läste det så ur aktuella artiklar. Det kan då handla om att man är osäker på vad som är tillförlitlig mätning exv. Bör algerna påträffas lika i hela provet, i alla prov eller bara vissa, endast vid bottnen (för att de är tunga) o.a. I brunnen på Granliden påträffades "en kiselalg" och med god vetenskaplig traditionsefterlevnad vad gäller precision så vet vi inte säkert om de menar en art alg, en alg i hela brunnen eller en alg i referensprovet, taget vid botten eller ytan -- även om vi nog ändå skulle gissa på det rätta ungefär.

Jag hoppas och tror på ett ganska tydligt utslag, som går att styrka, men är naturligtvis ödmjuk för vad verkligheten kommer fram till. Och rättar mig efter det.

Troligtvis är referensmaterialet vad gäller upptäckta annanplatsdränkta exhumerade där detta kunnat fälla avgörande ganska klent, men jag skulle ändå gissa att det går att hitta fall.

Håller helt med dig i ovanstående.
Vi har för lite info och faktaunderlag för att kunna värdera vad man kommit fram till.
Förhoppningsvis tror jag som du, att man har mer på fötterna och att det framkommer såsmåningom.
I vart fall är det nog så att våra nöjesspekulationer här med referat av artiklar och påhittiga MO kanske läses och tas tillvara av Hikes&Co?
Vi kanske kommer få se våra egna teorier presenteras i HR?
Förhoppningsvis har även åkl Wenna&Co i så fall också läst här och är redo med motargument.
Senast redigerad av Solglittret 2017-07-04 kl. 19:51.
Citera
2017-07-04, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Jag har själv fiskat mkt kräftor med kräftburar som agnas med fisk som jag fått via nät, att lägga ut nätet på botten med agn har jag aldrig hört talas om, då måste man vara påpasslig hela tiden och dra upp nätet låter helt främmande för mig, alla har väl olika metoder kanske?!

Jag har läst i FUP att JM sa att de agnade burarna med korv men hittar inte sidan, varför då lägga ut nät, det påstods ju att de fick flera hundra kilo kräftor när AG ( kan ha fel när det gäller namn ) och ngn kompis fiskade kräftor vid ngt tillfälle.

De lade ut burarna på fredagen sen skulle de vittjas på lördagsmorgonen sen förhoppningsvis kokas och ätas på lördag kväll, sen skulle de åka hem på söndagen, all denna mat som inhandlades när skulle den ätas?

Hade det inhandlas ngn krondill för kokningen av kräftorna det har jag inte kunnat läsa mig till på kvittona?
Just det, korv. Varför krångla till det och bjuda asätarna på färsk fisk ?

Djupsatta nät syftar väl till fångst av en viss sorts fisk ? (Har jag hört). Gös beroende på årstiden var det.
Senast redigerad av LOE2 2017-07-04 kl. 19:49.
Citera
2017-07-04, 19:44
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Då skulle Hikes kräva alganalyser på ytterligare ett antal vävnadsprover och aldrig nöja sig ("algerna k a n ha krupit och lagt sig i något litet hudfragment, har ni bevis mot att detta skulle kunna vara fallet ?"). Det skulle börja lukta R..bäckskan.

R-bäckskans mål var också hopplöst. Man kanske tager vad man haver och greppar halmstrået?
Citera
2017-07-04, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Fast som jag förstår summeringen av den tyska artikeln, för övrigt från 2004 dvs 13 år gammal forskning, så är det problematiskt när man vill använda förekomsten av kiselalger som bevis för något samband eller förhållande. Detta är rimligt eftersom dessa små alger är så vanligt förekommande.
Men det är inte fallet här.
I detta mål är det avsaknaden av kiselalger som utgör beviset.
Just eftersom det är så vanligt förekommande så är det helt orimligt att man inte skulle hitta mer än 3 st i Akis kropp.

Gränsen 20 har tillkommit efter studier på personer som dött på annat sätt än genom drunkning i naturen. Inte i något sådant studerat fall har man hittat fler än 20 alger (per någonting). Därför anser man att fler än 20 utgör en indikation på drunkning.

Däremot är det möjligt att drunkna i ett naturligt vatten utan att fler än 20 alger hittas. Sådana tillfällen är tex drunkning vintertid när alghalten är mycket låg eller i ett väldigt kisel- eller kvävefattigt vatten som missgynnar tillväxten av kiselalger. I vilka andra situationer detta kan ske är något oklart för mig och har fått mig att spekulera i kramp i luftvägarna som inte släppt innan hjärtat stannat. Men då borde man inte få drunkningslunga heller antar jag.

Med tanke på de höga halterna som uppmättes i Hjälmaren under sommaren så borde halten i lungorna ha varit hög om han drunknat där.

Sedan kan man känna tveksamhet runt hanteringen av lungorna med sköljning vid den första obduktionen, över ett år i graven och bristen på redovisning av var i lungorna proven togs. Däremot är det ju fortfarande så att Druid drar den slutsats han drar med kännedom om ovanstående.
Citera
2017-07-04, 19:51
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ja, man får nog i vart fall säga att attacken på föräldrarna har stor betydelse för APs mål. Den visar med all önskvärd tydlighet att hon är i stånd till i princip vilket brott som helst och att hon har förmågan att manipulera andra att gå hennes ärenden. Hade dränkningen tagits upp för sig och först är jag inte säker på att hon fällts. Nu blir indiciebilden tvärtom stark, grundad på en mental bilden av en galen och hänsynslös mörderska.

Hade fallet med föräldrarna tagits upp för sig hade hon säkert fällts ändå.

Ja. Svar ja. Det är liksom ingenting att tveka på då heller för "arrangören", om man känner sig trygg med det upplägget för övrigt.

Men det handlar ju i grund och botten om att fälla någon som är skyldig eller att undvika att fälla någon som inte är det.

Att invända att en sammanslagning ger ett orättvist övertag för åklagaren innebär ju att medge att JM är skyldig. Klart det kan saknas bevisning -- och att hon då inte ska dömas -- men att hon skulle bli oskyldigt dömd i allmän mening finns ju inte riktigt här. Däremot behövs ju rättegångens utsträckning för precisionens skull och för att ha tid att vända på så många stenar som möjligt, för att undvika obehagliga överraskningar och mer knepiga aspekter, som att hon skulle kunna skydda sina barn eller vara i maskopi med någon okänd eller vara rädd för 'Ndranghetan.

Men hade hon varit oskyldig på riktigt så hade hon ju berättat det för länge sen.

Allt är ju onekligen mycket intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in