Citat:
Åklagaren: Nu har du börjat komma in på något annat. Varför säger ex-pojkvännen att det är du? Vad vinner han på det?
- Han vinner på det att jag inte kommer att hjälpa honom något mer. Då kan jag också sitta inne. Heder, hierarki, skuld och skam - är det något du har hört talas om?
Så det Mohammed alltså vinner på att erkänna mord är att Johanna inte hjälper honom mer? Detta är världsmästerskap i medvetet röriga svar från JM:s sida.
Citat:
42-åringen är mycket osammanhängande i dag.
Detta skrevs av SVT:s egen reporter i dag. Jag är benägen att hålla med. Till och med rättens ordförande bröt in i dag vid ett tillfälle då han fann JM:s svar motsägelsefulla.
Citat:
Åklagaren: Men det här är ju den 4 augusti. Polisen kom ju tillbaka på kvällen och du lämnar många uppgifter om din familj, om vad som hände den 2 augusti. Det är många olika uppgifter och förhållandevis detaljerade sådana. Du säger ingenting om att du åkte till Willys eller Ica Maxi - varför gjorde du inte det?
- Jag gick in i en chock. Jag var ett skolboksexempel på chock. Jag lagade ingen mat, jag drack alkohol.
Jag visste inte att lögn är ett symptom på chock. Irrationellt beteende kanske (?)...men lögn?
Citat:
Åklagaren läser upp ett sms med orden "hora" och liknande.
- Jag vill inte blanda in min son i det här, men det var en lek.
Var det en lek för dig också?
- Jag var i chock. Det var på låtsas.
Att skicka sms till sin kollega där man kallar henne hora är alltså ett symptom på chock. Det är nog ingen som tror på detta. Det vore faktiskt bättre för JM om hon kört på linjen att inte uttala sig alls. Hon bara komprometterar sig själv genom dessa utsvävningar.
https://www.svt.se/nyheter/live/rattegang-i-arbogafallet