2017-07-04, 17:16
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo du kan ha rätt att man vill dölja vissa saker än så länge.
Men man får väl inte gärna dölja bevis på det faktum att han blev mördad?
Det är ju en förändring av Akis dödsattest som måste göras. Det måste där framgå att "annans handhavande inte kan uteslutas" som man brukar skriva. Då måste man ju kunna redovisa på vilket sätt.

Med allt luddigt som ännu återstår i förundersökningen, tycker jag det känns lite märkligt att man redan går till rätten med åtal för mord/anstiftan för JMs del. Lite hastverk för att baka ihop rättegångarna?
Nu anser man JM skyldig till anstiftan av Akis död. Men tänk om hon ensam faktiskt har mördat honom? Ingen anstiftan - det är mord. Det måste man ju döma henne för i så fall.

Nej, men jag håller allt med! Om hon blir dömd för anstiftan (det går att utesluta att han drunknat i Hjälmaren) så kan hon ju säga att hon gick ner till bryggan, Aki låg där död och hon fick panik. Hon var övertygad om att det var p.g.a droger och ville inte att tvillingarna skulle få reda på det.
Därför fick hon i honom i Hjämaren (själv eller med hjälp) för att det var bättre för tvillingarna att få reda på när de blir stora att pappa dött genom drunkning och inte p.g. a droger.

Då kommer rättsläkaren att säga att han inte dog av droger. "Men herregud, säger hon, menar ni att någon har varit på bryggan och kvävt honom när jag låg och sov med tvillingarna"

Efter Linda Chen-fallet är ingenting otroligt. Det är tragiskt, men när vi går på indicier så fanns de även i LC-fallet. MA visste att det inte skulle bli något bröllop. Han hade inte gjort de förberedelser han skulle, ( bl a beställt maten?) Bara historien med kineserna, att han var drogad och kidnappad, ja , jag kommer inte ihåg alla stolligheterna.. Där fanns också en livförsäkring som han fick skänka bort till sonen för att gå fri. Han kunde inte gärna plocka ut pengarna..
Citera
2017-07-04, 17:17
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ospecifikt, tror jag.
Det är ju också så med sörvattensdrunkning att man i uttömmande mening inte med säkerhet kan påvisa det (hänt så, där och utan "bistånd") i positiv bemärkelse vid en obduktion, och dessutom i lägre grad ju längre kroppen ligger i vatten.

Det går alltså inte definitivt och i alla avseenden med nödvändighet skilja det från andra kvävningssätt på annan plats och med eller utan hjälp.

Men det betyder å andra sidan inte att det är omöjligt att bestämma dödssättet, om man kan pussla.

Man kan tycka att det borde vara möjligt i det här fallet att skilja på luftkvävning (påse, kudde) eller vattendito (hink, toa, kräftbalja), men så är tydligen inte fallet. Lungorna förstoras och ansträngs, kväljningar uppstår, syret i blodet försvinner -- symptomen är desamma eller mycket likartade. Att kroppen sedan legat i vatten kan kanske bidra till att sudda ut vissa skillnader.

Man kan tycka att lungor som kraftigt dragit in vattten borde skilja sig från sådana som försökt dra in luft men inte lyckats, men jag vet inte om det är tillämpligt här. Det kunde ju vara av intresse.

Citat:
Lustigt är det.
Hur är det, kan den utskjutande delen vara så murken att det inte går att gå där? Jag tyckte jag såg en bild där den hade börjat rasa ihop, med trasiga plankor?

Eller har det kommit långt senare?

Inte kan man kasta en finne över de där räckena heller. De håller nog inte att luta sig mot. Eller vill hon antyda att de måste ha varit flera starka personer? (Men håller den utskjutande delen för det?)

Kroppen har kanske släpats i från stranden eftersom man skulle riskera lämna spår på bryggan? Eller för att inget annat var möjligt?

Fanns inga släpmärken på Akis kropp.

Det måste vara jättesvårt att forsla ner en död kropp på 85kg till vattnet nerför gräset, över stenar och ut i vattnet - utan att det blir ett enda märke eller en enda rispa på kroppen. Inlindad i matta ja, kanske - men det borde finnas mattfibrer lite överallt även om han ligger i vattnet. Baxa honom över räcket - lämpligen utan matta - skulle troligen ge märken både på Aki och räcket.

Om man tagit del av inte allt för många deckare, vet man ju att drunkningsvatten kan analyseras. Ex om man hittar tvålvatten i någon som drunknat på sjön. Typiskt deckarämne.
Om man bemödar sig med att dränka någon i barnpoolen elller i kräftlådan - skulle man inte hälla i lite sjövatten där? Om man ändå arrangerar allt annat, mat, medhjälpare etc?

Jag skulle tro att öppningen i det här fallet är att gå på misstänkte medhjälpare. Som kanske nu ändå ser slaget som förlorat när JM åker in och inga pengar kommer. Kan man pressa fram ett erkännande eller få fram DNA här, kan man nog lösa fallet.
Citera
2017-07-04, 17:21
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Tack! Ska fördjupa mig!

Har just upptäkt att årorna till båten där jag befinner mig är turkosmålade på årbladen.
Om man nu skulle trycka ner någon som ligger på rygg i vattnet med åran och vederbörande till slut biter i åran....
Även flöterna på kräftburarna vid Granliden var tydligen blå.

Det rör sig väl om förstärkningsfärg mot röta där bladet är som tunnast och får smällar och stötar?

Dalagrön? Dalablå?

Här blir det ju att kika även i redskapsbod/båtskjul/källarförråd om årorna i båten inte är påmålade så nu.
Citera
2017-07-04, 17:26
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Jo men som jag hänvisade till i citatet i inlägg 28855 med den refererade tyska artikeln, så är antalet kiselalger omtvistat. Och enligt denna artikel inte användbart i rättsliga sammanhang.
Säkert något JMs försvar kommer att ta upp i HR.

Fast som jag förstår summeringen av den tyska artikeln, för övrigt från 2004 dvs 13 år gammal forskning, så är det problematiskt när man vill använda förekomsten av kiselalger som bevis för något samband eller förhållande. Detta är rimligt eftersom dessa små alger är så vanligt förekommande.
Men det är inte fallet här.
I detta mål är det avsaknaden av kiselalger som utgör beviset.
Just eftersom det är så vanligt förekommande så är det helt orimligt att man inte skulle hitta mer än 3 st i Akis kropp.
Citera
2017-07-04, 17:27
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jo du kan ha rätt att man vill dölja vissa saker än så länge.
Men man får väl inte gärna dölja bevis på det faktum att han blev mördad?
Det är ju en förändring av Akis dödsattest som måste göras. Det måste där framgå att "annans handhavande inte kan uteslutas" som man brukar skriva. Då måste man ju kunna redovisa på vilket sätt.

Med allt luddigt som ännu återstår i förundersökningen, tycker jag det känns lite märkligt att man redan går till rätten med åtal för mord/anstiftan för JMs del. Lite hastverk för att baka ihop rättegångarna?
Nu anser man JM skyldig till anstiftan av Akis död. Men tänk om hon ensam faktiskt har mördat honom? Ingen anstiftan - det är mord. Det måste man ju döma henne för i så fall.

Nej man får inte dölja bevis och inte bevis som skulle tala emot åtalet. Men jag tror ju att allt vad som kan synas vara dribblande handlar om att göra rätt, inte att de gör fel.

Sen har du alltid den spegelvända frågan som enligt mitt tycke är värre: tänk om AP mördades av barnen, tänk om hon förledde barnen? Det är egentligen viktigare än om hon döms för mord weller anstiftan i sig.
Citera
2017-07-04, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att åtal är sammanslaget är inte underligt då mycket överlappar kring samma gärningskvinna, men det ska givetvis bedömas separat. Det som dock ligger henne till last är MO.
Hon ska även bindas till plats och det gör hon själv via master och eget ordval.

Angående fetat:
Ja, förutsatt att ett brott har begåtts, att kiselagerna håller ställningarna, så handlar det om om sannolikhetsbedömning; en sammanvägning av allt. JM är inte trovärdig på en fläck oavsett mordet på Göran.

Från det ena till det andra.
Vet inte riktigt hur AH argumenterade om frånvaron av skador. hon anser att han, vid mord, ska ha kastats över räcket på bryggan men tycks glömma den utstickande delen där båten vanligtvis är förtöjd, där han återfanns.
" (...) och kastats över det höga räcket utan att alls få någon som helst skada på kroppen."
JM:s slingrande och ljugande har väl ingen undgått. I hennes fall är detta en del av personligheten/diagnosen. AH bör man se upp med, hon är proffs och hon har inget strikt objektivitetskrav på sig. Hon använder medvetet fula argumentationstekniker. Hennes framställning är persuasiv eller byggd på halmgubbar. I det här fallet pådyvlar hon åklagaren uppfattningen att dumpning skett på ett visst sätt, som är lätt att avfärda för henne. Men domaren/nämnden är ju tränade lyssnare.
Citera
2017-07-04, 17:32
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Tack! Ska fördjupa mig!

Har just upptäkt att årorna till båten där jag befinner mig är turkosmålade på årbladen.
Om man nu skulle trycka ner någon som ligger på rygg i vattnet med åran och vederbörande till slut biter i åran....
Även flöterna på kräftburarna vid Granliden var tydligen blå.

Ny Hypotes: Kroppen läggs i vatten på rygg från strandkanten och förs ut flytande, men sjunker inte av sig själv när så önskas pga luften i lungorna. Varpå åra används för att sänka munnen under ytan.

Alternativt rullas/kastas kroppen i från brygga, hamnar på rygg och flyter men vänds och sänks enl ovan med åra.
Citera
2017-07-04, 17:33
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Fast som jag förstår summeringen av den tyska artikeln, för övrigt från 2004 dvs 13 år gammal forskning, så är det problematiskt när man vill använda förekomsten av kiselalger som bevis för något samband eller förhållande. Detta är rimligt eftersom dessa små alger är så vanligt förekommande.
Men det är inte fallet här.
I detta mål är det avsaknaden av kiselalger som utgör beviset.
Just eftersom det är så vanligt förekommande så är det helt orimligt att man inte skulle hitta mer än 3 st i Akis kropp.

Jo stämmer, det var så det stod i den tyska artikeln. Men onekligen har det varit omtvistat vad som gäller. Frågan är väl vad man har för aktuella data idag som man anser vara säkra.

Borde väl kanske finnas flera fall i världen där den här frågeställningen kommit upp?
Dränkta i ett badkar, hustrun, maffiabossen etc och sedan dumpade i sjön. Borde gå att hitta referenslitteratur för Druid&Co alternativt för Hikes. De kanske sparar sig till HR.
Citera
2017-07-04, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nu fattar jag inte vad du menar - man agnar väl själva kräftburarna med fisk som i sin tur fångas i nät dess innan?
Det är väl detta som nätet var utlagt för och då faller både nät och kräftfiske då hon påstår burarna las ut på kvällen.

För övrigt finns det väl ingenting som kopplas till nåt fiske för Akis del på kvällen.
I och för sig är kräftor asätare, så färsk betesfisk är lyx - köttavfall från slakteriet har jag använt, kanske matrester duger ?
Citera
2017-07-04, 17:36
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Lustigt är det.
Hur är det, kan den utskjutande delen vara så murken att det inte går att gå där? Jag tyckte jag såg en bild där den hade börjat rasa ihop, med trasiga plankor?

Eller har det kommit långt senare?

Inte kan man kasta en finne över de där räckena heller. De håller nog inte att luta sig mot. Eller vill hon antyda att de måste ha varit flera starka personer? (Men håller den utskjutande delen för det?)

Kroppen har kanske släpats i från stranden eftersom man skulle riskera lämna spår på bryggan? Eller för att inget annat var möjligt?
Kroppen kan ha dragits ner i vattnet, från stranden, på t.ex. en presenning , ljudlöst
Citera
2017-07-04, 17:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Fanns inga släpmärken på Akis kropp.

Det måste vara jättesvårt att forsla ner en död kropp på 85kg till vattnet nerför gräset, över stenar och ut i vattnet - utan att det blir ett enda märke eller en enda rispa på kroppen. Inlindad i matta ja, kanske - men det borde finnas mattfibrer lite överallt även om han ligger i vattnet. Baxa honom över räcket - lämpligen utan matta - skulle troligen ge märken både på Aki och räcket.

Om man tagit del av inte allt för många deckare, vet man ju att drunkningsvatten kan analyseras. Ex om man hittar tvålvatten i någon som drunknat på sjön. Typiskt deckarämne.
Om man bemödar sig med att dränka någon i barnpoolen elller i kräftlådan - skulle man inte hälla i lite sjövatten där? Om man ändå arrangerar allt annat, mat, medhjälpare etc?

Jag skulle tro att öppningen i det här fallet är att gå på misstänkte medhjälpare. Som kanske nu ändå ser slaget som förlorat när JM åker in och inga pengar kommer. Kan man pressa fram ett erkännande eller få fram DNA här, kan man nog lösa fallet.

Hmm. Utan en enda rispa är förstås viktigt. Kan man ha klippt av yttre klädlager i vattnet?
Citera
2017-07-04, 17:43
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ny Hypotes: Kroppen läggs i vatten på rygg från strandkanten och förs ut flytande, men sjunker inte av sig själv när så önskas pga luften i lungorna. Varpå åra används för att sänka munnen under ytan.

Alternativt rullas/kastas kroppen i från brygga, hamnar på rygg och flyter men vänds och sänks enl ovan med åra.

Ja, håller med, man kan ha tryckt ner den döda kroppen med ex ett årblad, fulllt möjligt.
Om han var medvetslös är det ju ännu mer troligt att man kunde gjort så.
Om han kastats i från båten av JJ - som MR påstod att JJ berättat - så är ju en turkosmålad(?) åra utomordentligt effektiv om vattnet bara är meterdjupt och offret berusat. Fastnar kanske lite turkos färg på Akis tänder då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in