2017-07-04, 17:44
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Fast som jag förstår summeringen av den tyska artikeln, för övrigt från 2004 dvs 13 år gammal forskning, så är det problematiskt när man vill använda förekomsten av kiselalger som bevis för något samband eller förhållande. Detta är rimligt eftersom dessa små alger är så vanligt förekommande.
Men det är inte fallet här.
I detta mål är det avsaknaden av kiselalger som utgör beviset.
Just eftersom det är så vanligt förekommande så är det helt orimligt att man inte skulle hitta mer än 3 st i Akis kropp.

Japp. Eller om man så vill: artikeln i fråga är inte klar över om vad som är gränserna för vad som är vetenskapligt relevant och användbart. Det står inget alls om halt av kiselalger, vilket om man så vill är vad det handlar om. Kiselalger finns tydligen i princip lite överallt (där det finns vätska och/eller ljus och/eller syre), men hundratals eller tusentals eller tiotusentals (vad det nu handlar om) finns det bara i öppna (ljusa) naturliga sötvattendrag.
Citera
2017-07-04, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo men som jag hänvisade till i citatet i inlägg 28855 med den refererade tyska artikeln, så är antalet kiselalger omtvistat. Och enligt denna artikel inte användbart i rättsliga sammanhang.
Säkert något JMs försvar kommer att ta upp i HR.
När skrevs 28855 ? Kan det ha blivit förbisprunget av nyare forskning ? Kan du bedöma hur generellt omdömet är ? Kan det vara så att det av vissa skäl faktiskt inte gäller Aki-fallet ?
Citera
2017-07-04, 17:48
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
Kroppen kan ha dragits ner i vattnet, från stranden, på t.ex. en presenning , ljudlöst

Ja. Stämmer det att kroppen är helt fri från rispor och skrap (vilket jag i och för sig inte vet säkert) så talar det kanske ändå lite för att man varit minst två som kunnat bära kroppen. Men 90 kilo är mycket även för två.
Citera
2017-07-04, 17:51
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ny Hypotes: Kroppen läggs i vatten på rygg från strandkanten och förs ut flytande, men sjunker inte av sig själv när så önskas pga luften i lungorna. Varpå åra används för att sänka munnen under ytan.

Alternativt rullas/kastas kroppen i från brygga, hamnar på rygg och flyter men vänds och sänks enl ovan med åra.

Förlåt: sista skulle varit "hamnar på mage (ner) och flyter men vänds ..."
Citera
2017-07-04, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Fast som jag förstår summeringen av den tyska artikeln, för övrigt från 2004 dvs 13 år gammal forskning, så är det problematiskt när man vill använda förekomsten av kiselalger som bevis för något samband eller förhållande. Detta är rimligt eftersom dessa små alger är så vanligt förekommande.
Men det är inte fallet här.
I detta mål är det avsaknaden av kiselalger som utgör beviset.
Just eftersom det är så vanligt förekommande så är det helt orimligt att man inte skulle hitta mer än 3 st i Akis kropp.

Håller med i ditt tänk. Hittade (tyvärr) nu en artikel från 2006 som säger:The diatom test for drowning is only admissible in a few courts in the United States but is more widely accepted in Europe and Canada. Men det kan ju ha ändrats sedan dess, är ju 11 år sedan den skrevs.
biomedsearch.com/article/role-Diatoms-in-medico-legal
Har man någon gång i svensk domstol använd sig av kiselalger som bevis/indicie?
Citera
2017-07-04, 17:52
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
När skrevs 28855 ? Kan det ha blivit förbisprunget av nyare forskning ? Kan du bedöma hur generellt omdömet är ? Kan det vara så att det av vissa skäl faktiskt inte gäller Aki-fallet ?

Artikeln är inte ny, troligen 2003 om man läser hur gammal den nyaste referensen i listan är.
Finns säkert en hel del nyare forskning om man letar. Jag har dock inte hittat något när jag sökt på nätet.
Tycker dock att frågeställningen i mordutredningar borde dykt upp i andra fall. Måste ju finnas mängder av dränkta maffiabossar och rika omgifta änkor som dränkts i badkaret men återfunnits i havet när de påståtts ramlat ur segelyachten
Senast redigerad av Solglittret 2017-07-04 kl. 17:54.
Citera
2017-07-04, 17:59
Medlem
EndastJag01s avatar
Hon är duktig, JM, när hon pratar om psykopater under förhöret. Hon vet precis hur hon skall göra för att få den andre att fylla i och engagera sig i det hon säger.
Nu fungerade ju det inte den här gången men man förstår ju hur mycket hon utnyttjat tekniken och att den fungerat.
Citera
2017-07-04, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Artikeln är inte ny, troligen 2003 om man läser hur gammal den nyaste referensen i listan är.
Finns säkert en hel del nyare forskning om man letar. Jag har dock inte hittat något när jag sökt på nätet.
Tycker dock att frågeställningen i mordutredningar borde dykt upp i andra fall. Måste ju finnas mängder av dränkta maffiabossar och rika omgifta änkor som dränkts i badkaret men återfunnits i havet när de påståtts ramlat ur segelyachten
Det kanske inte är så vanligt att man gör sig besväret med tvåstegs dränkning - knuff i bara. Eller slåihjälhan och släng i sjön bara. Frågan är varför det blev praktiskt i det här fallet.
Citera
2017-07-04, 18:04
Medlem
Pethuglins avatar
Jag har läst i stort sett hela FUP. Nu letar jag efter JM:s kontoutdrag från augusti 2015 - augusti 2016.
Någon som kan hjälpa mig?

Jag har för mig att de större barnen har fått stora summor pengar av JM men kan inte komma ihåg var jag läste detta.

Dock minns jag att JM var förbannad på DB när han tagit ut en större summa från hennes konto. Då skrev DB ungefär att hon borde lugna sig eftersom han gjort sjuka saker för hennes skull. Vad kan han mena med dessa sjuka grejer?
Citera
2017-07-04, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Nä så kan man inte se det.

Möjligen kan man undra om den analyserade kroppen alls legat i en sjö, men har den gjort det, och inte i flera dygn, så har den inte dött genom drunkning i naturligt sötvattensystem (sjö, flod). Sen kan det finnas osäkerhet kring påvisbarheten efter gravtid och lite liknande, men det har de ordning på vad jag förstår.

Man måste "andas" in vattnet med kiselalger för att de ska spridas via lungorna ut i blodet till organen för att de ska vara påvisbara på det sätt som avses. Det är i samma omedelbara och fatala vattenutspädning av blodomloppet som är aktiv agent i drunkningsdöden, vad jag läste. Sker på direkt och för varje nytt andningsfördök under vatten.
Just det, det där har jag trott. Frågan är alltså om han levde när han drunknade s a s. Algerna svarar Nej, inte i sjön !
Citera
2017-07-04, 18:05
Medlem
anothes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Hon är duktig, JM, när hon pratar om psykopater under förhöret. Hon vet precis hur hon skall göra för att få den andre att fylla i och engagera sig i det hon säger.
Nu fungerade ju det inte den här gången men man förstår ju hur mycket hon utnyttjat tekniken och att den fungerat.
Ja, det är bara att säga nåt i stil med "jag är socionom, jag har jobbat för socialen"
Citera
2017-07-04, 18:10
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Håller med i ditt tänk. Hittade (tyvärr) nu en artikel från 2006 som säger:The diatom test for drowning is only admissible in a few courts in the United States but is more widely accepted in Europe and Canada. Men det kan ju ha ändrats sedan dess, är ju 11 år sedan den skrevs.
biomedsearch.com/article/role-Diatoms-in-medico-legal
Har man någon gång i svensk domstol använd sig av kiselalger som bevis/indicie?

Det är inte så himla vanligt med förtäckta drunkningsmord i sjöar (eller sjödränkta som påträffas i badkar) så det finns kanske inte så mycket prejudikat än. Men även i denna artikel du citerar är ju hållningen till sakfrågan av goddagyxskaftkaraktär: allt handlar ju om det individuella fallets art, inte om en generell princip om att inte vilja släppa kiselalger in i rättssalen. I så fall beror det på att det finns för lite forskning eller att jurister ogillar småkryp. Artikeln vill inte trassla in sig i något och riskera drunkna på sikt utan vispar till med en standardfras. Som uppriktigt sagt förefaller amatörmässig eller arrogant.

Men med rätt parametrar för ögonen så lär ju kiselalger kunna användas som vilken typ av kontaminering eller fynd som helst. Gäller bara att hålla tungan rätt i mun. Och ha baskunskaper om kiselalger. Skulle det visa sig att kiselalger förekommer i allt som väteatomer så skulle ju problem uppstå. Eller om man försökte bevisa att AP dött i sjön utifrån de tre algerna.

Men nu är det det omvända som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in