2017-07-04, 13:24
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Du uttrycker precis vad jag tänker.
Jag fattar inte varför så många tror att hon ska gå fri från mordet på Aki, om inte nu så i hovrätten.

För att man vill ha någon död eller kan tjäna livförsäkringsmiljoner på att någon dör räcker inte för att fälla någon för mord.
Misstänkt blir man naturligtvis, men det måste till ett säkert mordoffer och en brottsbeskrivning också. Och det måste uteslutas att någon annan gjort det på eget bevåg.

Jmf Forsmo vars första hustru med Dexofen i kroppen (som hon inte brukade ta) halkade i badkaret och slog huvudet i kranen (ett märke likt ett hammarslag) och sedan drunknade - utan att resten av familjen märkte något. Hustruns anhöriga var helt övertygade om pastorns skuld. Pastorn som stracks efteråt gifte om sig med en ny yngre kvinna - som han såsmåningom lät mörda. Trots solklar misstanke och bevisligen anstiftan av nytt hustrumord fälldes inte Forsmo för första hustruns död.

Vi har och måste ha skyhöga krav för att fälla någon för mord. Även en som begått andra mord.
Utom alla rimliga tvivel skyldig....

(Tyvärr för jag tror att både Forsmo och Johanna är skyldiga)
Citera
2017-07-04, 13:26
Medlem
Lonnrots avatar
[quote=Hilding2|61134345]
Citat:
Ursprungligen postat av Hilding2

Jag undrar om hon har övervägt andra, bättre metoder. Tyvärr tror jag inte hon förstår att hennes metod inte är så bra.
Om man beaktar de två olika utfallen:

1. Jag tjänar några miljoner om allt går i lås
2. Jag får livstids fängelse.

Så skulle i alla fall jag lägga ner ganska mycket möda på att nr. 2 inte på något sätt kan hända. Mycket viktigare än att nr 1 funkar. Dvs offra några procents chans att få pengarna säkert och snabbt mot att HELT säkert inte åka fast. Inte tvärt om.
Johanna tänkte nog inte så. Som du säger var det bråttom, men jag tror att hon inte funderade så mycket på konsekvenserna av varje delmoment och vilken totaleffekten skulle bli.

En möjligen obesvarad fråga här är också i vilken mån hon ansåg att det fanns andra möjliga misstänkta av lägre samhällsställning som hon tyckte borde åka dit för det först.
Citera
2017-07-04, 13:30
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anothe
Arbogapolisen är förmodligen trötta kling-och-klangare som hellre tänker på öppna landskap, havet och egenkryddat brännvin. Sista de vill ha är arrangerade mord och psykdrama på sitt bord. If däremot stod på sig, att de överklagade nedläggningsbeslutet visar att det fanns gedigna misstankar.

Ja, vad som än funkar. Men nån J-a ordning får det väl ändå vara? Man kan väl prata sinsemellan och upp och ner i hierarkierna?

Jag blir uppriktigt sur och även om if kanske gjort ett bra jobb så går de ju i kaklet på sitt håll.
Citera
2017-07-04, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
För att man vill ha någon död eller kan tjäna livförsäkringsmiljoner på att någon dör räcker inte för att fälla någon för mord.
Misstänkt blir man naturligtvis, men det måste till ett säkert mordoffer och en brottsbeskrivning också. Och det måste uteslutas att någon annan gjort det på eget bevåg.

Jmf Forsmo vars första hustru med Dexofen i kroppen (som hon inte brukade ta) halkade i badkaret och slog huvudet i kranen (ett märke likt ett hammarslag) och sedan drunknade - utan att resten av familjen märkte något. Hustruns anhöriga var helt övertygade om pastorns skuld. Pastorn som stracks efteråt gifte om sig med en ny yngre kvinna - som han såsmåningom lät mörda. Trots solklar misstanke och bevisligen anstiftan av nytt hustrumord fälldes inte Forsmo för första hustruns död.

Vi har och måste ha skyhöga krav för att fälla någon för mord. Även en som begått andra mord.
Utom alla rimliga tvivel skyldig....

(Tyvärr för jag tror att både Forsmo och Johanna är skyldiga)

Skillnaden mellan fallet med Forsmos första hustru och Akis död, är att i det första fallet KAN det röra sig om en olyckshändelse. I fallet med Akis död är det bevisat att han inte drunknade i Hjälmaren utan kvävdes först och forslades dit. Det är ett helt annat scenario.
Citera
2017-07-04, 13:40
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Återigen. Vem har starkast motivation att Akis dödsfall bör utredas? Polismyndigheten utan resurser, med oöverstigliga, redan existerande brottsutredningar?
eller IF, som riskerar miljoner?
Ja såklart att IF har motivation. Som vanligt så finns det alltid en logisk förklaring.
För polisen gäller väl som för de flesta som gör sitt jobb, att försäkra sig om att man själv inte har gjort fel. Dvs anklagas för tjänstefel. Det är ganska stor diskrepans mellan att försäkra sig om att man följt rutinerna till att vända på varje sten för att ta reda på vad som kan ha hänt.
Hur man ska lösa detta dilemma kan jag inte svara på, men att så många brott klaras upp med hjälp av Missing People, privatpersoners spaningar/misstankar och av ren slump är obehagligt. (Alexander Åhman-fallet, kameramannen i Engla-fallet osv. osv.)

Det blir lite gör-det-själv över brottsutredningar, som Ikeas platta paket man får bygga ihop själv. Sverige i ett nötskal! Resurserna räcker inte, blir man bestulen eller har inbrott är detta en sak att klara upp mellan BO och försäkringsbolaget, polisanmälan är endast ett papper och ingen utredning görs.
Som en bekant till mig som fick välja olika massagealternativ när han var på Spa. Han tog det billigaste. Det visade sig vara att sitta i grupp på golvet och knåda sig själv..
Citera
2017-07-04, 13:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
När Aki drunknade så var det polisen i Köping och räddningstjänst från Arboga som kopplades in först.

2015-10-01 skrev Mikael Erisson (på Utredning l LPO V, Mälardalen) så här:

"Dödsfall, Hjälmaren
I aktuellt ärende har information inkommit samt omständigheter som talar emot en naturlig drunkning inkommit som gör att det finns anledning att fundera på omständigheterna i ärendet.

Försäkringsbolaget IF har tagit kontakt med utredande personal och lämnat uppgifter som tidigare inte var känt. Uppgiften gör gällande att en livförsäkring tecknats på den avlidne och frun Johanna de 14/1 2015. Det som sedan IF reagerar på är att Johanna Möller redan så tidigt som fyra dagar efter dödsfallet kommer in med en begäran att lyfta livförsäkringen. Det normala utifrån andra liknande ärenden är enligt IF att det brukar dröja upp mot 3-4 månader innan en sådan begäran lämnas in. Till saken hör också att vid tecknandet av livförsäkringen så var både den avlidne Aki och Johanna uppsatta som försäkringstagare men premien får Johannabetalades aldrig in till IF varvid hennes livförsäkring förföll i början på mars 2015.

Vidare så finns omständigheter på platsen för dödsfallet som kan till viss del tyckas var oklara. Aki var vid händelsen bedömd som fullt frisk och simkunnig. Han var på platsen för att lägga ut nät och det ska även vara gjort nära intill den brygga och den plats där han anträffades. Djupet på platsen där han anträffades var någonstans mellan 1-1,5 meter och alldeles intill bryggan. Någon konkret uppgift om att han var suicidbenägen finns inte och ej heller om att han lider av någon allvarlig sjukdom. Dessa omständigheter gör ärendet svårbedömt utifrån hur själva drunkningen har gått till.

Frågeställningar som finns är flera och då med inriktningen om att försöka få svar på om det finns någon annans påverkan till Akis drunkning."

Huvudprotokoll__del_1__8_.pdf, sid 25 enligt paginering.

"Johanna ligger bakom"
Så här skriver Lars Rogenfelt, polis i Köping, efter att ha träffat Akis föräldrar och systrar, 2015-08-11:

"Det som framkom att föräldrarna och systrarna tror att det är Johanna som ligger bakom Ackis död."

Huvudprotokoll__del_1__8_.pdf, sid 20 enligt paginering.

Ah! Du är en stjärna! Det där är bingo.

Så i pappersarbetesfart verkar saken ändå ha rullat igång.

Uttalandet från familjen är ju lätt anmärkningsvärt den 11 augusti!

Men varför i hela friden sparkar inte polisen igång en utredning? Hur tänker de sig att han skulle ha dött?

"Njaaaaaaaa, visserligen tror tjejens familj omedelbart att hon dränkt sin make, och försäkringsbolaget och rättsläkarn och alla andra och det var 80 cm djupt vid bryggan -- men det där kan man aldrig så noga veta, finns många som halkar i drickat. Har gjort det själv. Finne var han också..... Många fräscha brudar där alltså. Streck över det."
Citera
2017-07-04, 13:43
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Skillnaden mellan fallet med Forsmos första hustru och Akis död, är att i det första fallet KAN det röra sig om en olyckshändelse. I fallet med Akis död är det bevisat att han inte drunknade i Hjälmaren utan kvävdes först och forslades dit. Det är ett helt annat scenario.

Jo men som jag hänvisade till i citatet i inlägg 28855 med den refererade tyska artikeln, så är antalet kiselalger omtvistat. Och enligt denna artikel inte användbart i rättsliga sammanhang.
Säkert något JMs försvar kommer att ta upp i HR.
Citera
2017-07-04, 13:46
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Jag förstår inte vad menar. Men att göra om ett regelverk vilket innebär att polisen får sätta span och avlyssna personer som inte är misstänkta pga av arbogafallet kommer inte att bli verklighet

Det var inte heller vad jag sa eller hade för avsikt att säga.
Citera
2017-07-04, 13:50
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Så har jag uppfattat det. Om jag har förstått rätt så handlar det om en metod att fånga kräftor som jag inte känner till, men som någon i tråden berättat om. Man lägger nätet på botten, lägger på mat till kräftorna och lyfter upp nätet med kräftor.

Hade det varit jag så hade jag fångat betesfisk med nätet och sedan stoppat betesfisk i kräftburarna.

I förhöret med pers. från rtj som fann kroppen (rättegången), så fanns burar lagda längre ut men inga nät eller annat påträffades i väsentlig närhet till brygga och fyndplatsen.
Citera
2017-07-04, 14:01
Medlem
3zas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Här finns några.
Börjar med de hemliga avlyssningarna som avslöjade henne.
Sen lite annat smått o gott, som när hon säger att hon "nog är väldigt attraktiv i media" när hon och MR nyss släppts ut i början. Hon pratar ungefär som en speedad tonåring med noll självkritik eller distans. Hon är liksom världens centrum, att hennes pappa mördats och mamman varit nära att dö är liksom sekundärt - stackars lilla Johanna som suttit häktad i tre dagar nästan som en mördare.

https://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/220313

https://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/220289

https://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/220272

https://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/214828

Samt ett av de mer avslöjande är när hon säger

”Även om de säger att jag har sagt att jag tror att det är du, då får inte du säga att det är DU som har DÖDAT”
ca 20 sekunder in i klippet:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/polisens-hemliga-avlyssning-efter-mordet-i-sommarstugan
Citera
2017-07-04, 14:06
Medlem
EndastJag01s avatar
Jag undrar vad de poliser som hörde alla dessa samtal tänkte...
Det måste undrat om hon drev med dom och funderat på om de drömde för så här skulle väl aldrig någon prata. Det måste ha känts overkligt.
Senast redigerad av EndastJag01 2017-07-04 kl. 14:07. Anledning: x
Citera
2017-07-04, 14:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo men som jag hänvisade till i citatet i inlägg 28855 med den refererade tyska artikeln, så är antalet kiselalger omtvistat. Och enligt denna artikel inte användbart i rättsliga sammanhang.
Säkert något JMs försvar kommer att ta upp i HR.

Nä så kan man inte se det.

Möjligen kan man undra om den analyserade kroppen alls legat i en sjö, men har den gjort det, och inte i flera dygn, så har den inte dött genom drunkning i naturligt sötvattensystem (sjö, flod). Sen kan det finnas osäkerhet kring påvisbarheten efter gravtid och lite liknande, men det har de ordning på vad jag förstår.

Man måste "andas" in vattnet med kiselalger för att de ska spridas via lungorna ut i blodet till organen för att de ska vara påvisbara på det sätt som avses. Det är i samma omedelbara och fatala vattenutspädning av blodomloppet som är aktiv agent i drunkningsdöden, vad jag läste. Sker på direkt och för varje nytt andningsfördök under vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in