2017-07-04, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Håller helt med dig. Det måste kunna komma fram bevis och utlåtanden som gör att man kan följa rättens resonemang i domslutet om att det otvetydigt är så att Aki inte har drunknat i Hjälmarvattnet.

Annars käns det godtyckligt och rättsosäkert och såna domar vill vi inte ha - särskilt inte mot JM som kommer ha all världens tid och kraft att låta EU-domstolar och övriga världen få reda på "vad hon blivit utsatt för".

Ha, ha men det kan hon väl få roa sig med, nu när hon får all tid i världen. Men varken EU-domstolen eller Europadomstolen tar upp en dom fastställd av en nation, de är inga överinstanser.
Citera
2017-07-04, 16:39
Medlem
Citat:
Jo - men det är många "talar för" och "borde". Det måste till ett utlåtande där de låga kiselalgsfynden i Akis lungor utesluter drunkning i Hjälmarvatten. Annars kan bristen på det som kanske borde hittats, men denna gång inte hittades, kanske förklaras på många andra sätt.

Fast det har han väl lämnat i förhandlingen, det är ju det här med allt under 20 kiselalger osv....
Citera
2017-07-04, 16:40
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
[/b]

Ha, ha men det kan hon väl få roa sig med, nu när hon får all tid i världen. Men varken EU-domstolen eller Europadomstolen tar upp en dom fastställd av en nation, de är inga överinstanser.

Hon kommer inte ligga på latsidan inte!!
Har ju redan skrivit till Aftonbladet och Linna...
När hon låses in, var det än blir, kommer hon lägga åratal på att skriva till myndigheter, instanser, Amnesty, Haag-tribunalen, Dalai Lama, Påven, Trump, Putin...
Citera
2017-07-04, 16:42
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Fast det har han väl lämnat i förhandlingen, det är ju det här med allt under 20 kiselalger osv....

Har du tillgång Rättläkarnas citat någonstans?
Jag hittar inget där det framgår hur man formulerat sig exakt.
Citera
2017-07-04, 16:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Hur det än är med det så är det väldigt illa att Druids rapport hålls bortom det offentliga. Det här är ett mål med stort allmänintresse och rapporten är av central betydelse. Den borde vara publik och få utsättas för kritisk granskning, i vart fall utan bilder. För den finns väl inte i FUP?

Av vittnesmålet av den rättsläkare som Hikes kallade, och som vi har en bandupptagning av i tråden, framgår att Druids rapport innehåller åtminstone en lucka som skulle diskvalificera den i vetenskapliga sammanhang. Om ytterligare svagheter finns är okänt och förblir så om rapporten döljs av en hemligstämpel. Detta betyder naturligtvis inte i sig att hans vittnesmål och slutsatser är felaktiga men kan få betydelse för fortsättningen.

Man får gissa att det kommer ytterligare ifrågasättanden i HR och säkert ytterligare någon eller några experter, exvis från Finland vad gäller alger.

Kan man beställa bandupptagningen av hans vittnesmål från tingsrätten?

Jag vet inte om det kan vara så att man vill undertrycka sånt som skulle ge en alltför otvetydig bild av dödssättet, givet att anklagelsen mot JM i detta fall f.n. är anstiftan och det finns misstänkta kvar som teoretiskt skulle kunna komma på tal för att ha utfört mordet. Man brukar ju under utredningar inte offentliggöra detaljer som endast mördaren känner till, i syfte att kunna värdera ett framtida erkännande. Det kan ju vara överspelat här, eller så är det det inte.

Om det inte är utförandet som JM döms för här så kanske man tycker att just den saken kan "ligga till sig lite"? Skulle någon träda fram nu eller i framtiden och ta på sig mordet så skulle det kanske kunna vända upp och ner på saker på oönskat sätt? Det finns ju tex då också risken att JM tar på sig utförandet för en son eller dotter. Eller tvärt om.
Citera
2017-07-04, 16:49
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att åtal är sammanslaget är inte underligt då mycket överlappar kring samma gärningskvinna, men det ska givetvis bedömas separat. Det som dock ligger henne till last är MO.
Hon ska även bindas till plats och det gör hon själv via master och eget ordval.

Angående fetat:
Ja, förutsatt att ett brott har begåtts, att kiselagerna håller ställningarna, så handlar det om om sannolikhetsbedömning; en sammanvägning av allt. JM är inte trovärdig på en fläck oavsett mordet på Göran.

Från det ena till det andra.
Vet inte riktigt hur AH argumenterade om frånvaron av skador. hon anser att han, vid mord, ska ha kastats över räcket på bryggan men tycks glömma den utstickande delen där båten vanligtvis är förtöjd, där han återfanns.
" (...) och kastats över det höga räcket utan att alls få någon som helst skada på kroppen."

Jag var ju skeptisk till att de tog båda fallen i en och samma rättegång men som du skriver, allt vävs ju samman och kokar ner till en person som ligger bakom båda fallen, JM är ju den som initierat alltsammans och då blir det naturligt att ta allt samtidigt.

Fahlander har ju noggrant påvisat det ekonomiska motivet som ligger bakom båda gärningarna, han har som sagt ett par rävar bakom sina torra öron och har ju klämt dit notoriska lögnerskor förut, fråga Shurrer vad hon tycker om honom t.ex.

Wenna lyckades riktigt bra med JM, tycker fortfarande utbrottet JM fick angående Wenna är riktigt roande och det säger nästan allt om JM, en liten bortskämd överårig tonåring som möter en vuxen och mogen kvinna i en duell, kan bara sluta på ett sätt och det har det ju gjort.
Citera
2017-07-04, 16:51
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag vet inte om det kan vara så att man vill undertrycka sånt som skulle ge en alltför otvetydig bild av dödssättet, givet att anklagelsen mot JM i detta fall f.n. är anstiftan och det finns misstänkta kvar som teoretiskt skulle kunna komma på tal för att ha utfört mordet. Man brukar ju under utredningar inte offentliggöra detaljer som endast mördaren känner till, i syfte att kunna värdera ett framtida erkännande. Det kan ju vara överspelat här, eller så är det det inte.

Om det inte är utförandet som JM döms för här så kanske man tycker att just den saken kan "ligga till sig lite"? Skulle någon träda fram nu eller i framtiden och ta på sig mordet så skulle det kanske kunna vända upp och ner på saker på oönskat sätt? Det finns ju tex då också risken att JM tar på sig utförandet för en son eller dotter. Eller tvärt om.

Jo du kan ha rätt att man vill dölja vissa saker än så länge.
Men man får väl inte gärna dölja bevis på det faktum att han blev mördad?
Det är ju en förändring av Akis dödsattest som måste göras. Det måste där framgå att "annans handhavande inte kan uteslutas" som man brukar skriva. Då måste man ju kunna redovisa på vilket sätt.

Med allt luddigt som ännu återstår i förundersökningen, tycker jag det känns lite märkligt att man redan går till rätten med åtal för mord/anstiftan för JMs del. Lite hastverk för att baka ihop rättegångarna?
Nu anser man JM skyldig till anstiftan av Akis död. Men tänk om hon ensam faktiskt har mördat honom? Ingen anstiftan - det är mord. Det måste man ju döma henne för i så fall.
Citera
2017-07-04, 16:54
Medlem
Citat:
Har du tillgång Rättläkarnas citat någonstans?
Jag hittar inget där det framgår hur man formulerat sig exakt.

From post #19791 och framåt kommenteras referaten.
Citera
2017-07-04, 16:58
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
From post #19791 och framåt kommenteras referaten.

Tack! Ska fördjupa mig!

Har just upptäkt att årorna till båten där jag befinner mig är turkosmålade på årbladen.
Om man nu skulle trycka ner någon som ligger på rygg i vattnet med åran och vederbörande till slut biter i åran....
Även flöterna på kräftburarna vid Granliden var tydligen blå.
Citera
2017-07-04, 17:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att åtal är sammanslaget är inte underligt då mycket överlappar kring samma gärningskvinna, men det ska givetvis bedömas separat. Det som dock ligger henne till last är MO.
Hon ska även bindas till plats och det gör hon själv via master och eget ordval.

Angående fetat:
Ja, förutsatt att ett brott har begåtts, att kiselagerna håller ställningarna, så handlar det om om sannolikhetsbedömning; en sammanvägning av allt. JM är inte trovärdig på en fläck oavsett mordet på Göran.

Från det ena till det andra.
Vet inte riktigt hur AH argumenterade om frånvaron av skador. hon anser att han, vid mord, ska ha kastats över räcket på bryggan men tycks glömma den utstickande delen där båten vanligtvis är förtöjd, där han återfanns.
" (...) och kastats över det höga räcket utan att alls få någon som helst skada på kroppen."

Lustigt är det.
Hur är det, kan den utskjutande delen vara så murken att det inte går att gå där? Jag tyckte jag såg en bild där den hade börjat rasa ihop, med trasiga plankor?

Eller har det kommit långt senare?

Inte kan man kasta en finne över de där räckena heller. De håller nog inte att luta sig mot. Eller vill hon antyda att de måste ha varit flera starka personer? (Men håller den utskjutande delen för det?)

Kroppen har kanske släpats i från stranden eftersom man skulle riskera lämna spår på bryggan? Eller för att inget annat var möjligt?
Citera
2017-07-04, 17:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Tack! Ska fördjupa mig!

Har just upptäkt att årorna till båten där jag befinner mig är turkosmålade på årbladen.
Om man nu skulle trycka ner någon som ligger på rygg i vattnet med åran och vederbörande till slut biter i åran....

Ooooj! Turkos årblad!
Där har vi det!
Jag tror kanske på försök att flytta död kropp och sluntit och träffat munnen.

Men sänka redan död kropp under vattnet funkar säkert också!

Hålla ner levande person känns tveksamt.
Citera
2017-07-04, 17:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Tack! Ska fördjupa mig!

Guldstjärna på turkost årblad!
Hur är det med dem på g-liden tro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in