2017-07-04, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Aki är vad jag ser i FUP 174 cm lång, inte någon jätte. Finns det annan uppgift om längd ni sett? Väger dock runt 85 så jag muskulös.

Vid läkarbesöket 150526 var han 173 cm och vägde 84,8 kg vilket faktiskt klassade honom som överviktig (enl BMI).
Citera
2017-07-04, 10:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hilding2
Ni som tvivlar på kiselalgs-beviset har inte förstått hur det fungerar.
Det är ett ovedersägligt bevis på att Aki inte har drunknat i Hjälmaren. Han har däremot avlidit av kvävning/drunkning.
Håller kiselagerna genom instanserna och förändrar dödssätt från olycksfall till mord (grundläggande) så går det hand i hand med försäkringsbedrägeri.
Det stärker åtal gällande anstiftan eller mord och platsen där han återfanns på en meters djup är signifikant i sammanhanget:
JM vill ha stora cash och Aki måste återfinnas snarast för snabba cash.

Innan kiselalgerna så kändes det betydligt mer svävande (med passus om det går att kontra från försvarssidan) men hittills har inte AH pläderat övertygande.
JM har placerat sig själv på brottsplatsen ihop med Aki ända från E-tuna (förutom barnen) och det känns inte värst sannolikt att det har dammat in nån okänd alternativ gärningsman då räddningstjänst och polis hade svårt att hitta till stugan en onsdag kväll.
... så tillvida det då inte är en inviterad medbrottsling från JM i klass med mordet på hennes pappa - vilket jag personligen tror.

Utöver fixering vid att jaga pengar så har JM önskat livet ur sin man och försökt förmå flera andra att antingen misshandla eller mörda Aki - hon är inte särskilt diskret av sig.
Hon beter sig utöver detta inte som nån sörjande maka utan pratar skit om Aki från dag 1 i förhör och har under lång tid dess innan framställt Aki som en vedervärdig pappa och man.
Att hon använder tvillingarna som vapen råder ingen tvekan. Det är en turbulent relation men ingenting talar för flytt eller jobbansökan och ingen har hört Aki inkluderas i planerna gällande Strömstad.
När Nadja kom in i bilden, så inser JM att Aki glider iväg ur hennes grepp och blir det bråttom att iscensätta mord i relation till livförsäkringen.

Indicierna är många men står inte var och en på egna ben - men om kiselalgerna kan påvisa mord och hon har gjort försäkringsbedrägeri så samverkar på mycket mer konkret sätt i mitt tycke.
Senast redigerad av develi 2017-07-04 kl. 11:02.
Citera
2017-07-04, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Vid läkarbesöket 150526 var han 173 cm och vägde 84,8 kg vilket faktiskt klassade honom som överviktig (enl BMI).
Aha. Det ger en annan bild. 174 cm med ölmage. Lägg till magsjukdom, promille och kanske Imovane el dyl. Inte svår att övermanna/kväva men desto tyngre att förflytta. Det gör hon inte själv kan jag säga. (Är själv stark kvinna på 70 kg men kan inte förflytta 80 kg tvättmaskin ens med pirra, och definitivt inte lealös kropp)
Citera
2017-07-04, 10:59
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Cyanid = Blåsyra

Färgen är, som jag uppfattat det turkos/blå.
[...]
Blåsyra liksom Zyklon B är alternativa namn för den färglösa gasen cyanväte som bildas då (natrium/kalium) cyanid reagerar med vatten. Natriumcyanid är vit och kaliumcyanid gul/vit.
Citera
2017-07-04, 11:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Aha. Det ger en annan bild. 174 cm med ölmage. Lägg till magsjukdom, promille och kanske Imovane el dyl. Inte svår att övermanna/kväva men desto tyngre att förflytta. Det gör hon inte själv kan jag säga. (Är själv stark kvinna på 70 kg men kan inte förflytta 80 kg tvättmaskin ens med pirra, och definitivt inte lealös kropp)
Längden var intressant, trodde han var den längd som upgetts. JM förnekar sig aldrig, hahahahaha. Såg att hon själv dragit av flera kg gällande sin egen matchvikt men det tolkade jag som kvinnlig fåfänga.
Detta kan förklara varför han av nåt uttalande att han uppfattades som svullen då han återfanns. Han var kraftig med andra ord.
... och nej, det underlättar inte det minsta en förflyttning och som du skriver är det ännu mer bevsvärligt om en människa är död eller medvetslös.
Citera
2017-07-04, 11:02
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Håller kiselagerna genom instanserna och förändrar dödssätt från olycksfall till mord (grundläggande) så går det hand i hand med försäkringsbedrägeri.
Det stärker åtal gällande anstiftan eller mord och platsen där han återfanns på en meters djup är signifikant i sammanhanget:

Innan kiselalgerna så kändes det betydligt mer svävande (med passus om det går att kontra från försvarssidan) men hittills har inte AH pläderat övertygande.
JM har placerat sig själv på brottsplatsen ihop med Aki ända från E-tuna (förutom barnen) och det känns inte värst sannolikt att det har dammat in nån okänd alternativ gärningsman då räddningstjänst och polis hade svårt att hitta till stugan en fredag kväll.
... så tillvida det då inte är en inviterad medbrottsling från JM i klass med mordet på hennes pappa - vilket jag personligen tror.

Utöver fixering vid att jaga pengar så har JM önskat livet ur sin man och försökt förmå flera andra att antingen misshandla eller mörda Aki - hon är inte särskilt diskret av sig.
Hon beter sig utöver detta inte som nån sörjande maka utan pratar skit om Aki från dag 1 i förhör och har under lång tid dess innan framställt Aki som en vedervärdig pappa och man.
Att hon använder tvillingarna som vapen råder ingen tvekan. Det är en turbulent relation men ingenting talar för flytt eller jobbansökan och ingen har hört Aki inkluderas i planerna gällande Strömstad.
När Nadja kom in i bilden, så inser JM att Aki glider iväg ur hennes grepp och blir det bråttom att iscensätta mord i relation till livförsäkringen.

Indicierna är många men står inte var och en på egna ben - men om kiselalgerna kan påvisa mord och hon har gjort försäkringsbedrägeri så samverkar på mycket mer konkret sätt i mitt tycke.

Yes, hennes vapen att binda A*i var tvillingarna, även om man av misstag skaffar barn med en ren idiot som man aldrig i helvete vill träffa igen så är man totalt maktlös inför det faktumet att vill man träffa sina barn ingår idioten på köpet så att säga.

Det tramsas ju i tråden om att det var Johannas "f*tta" som var det verkliga skälet till att A*i träffade Johanna men han hade ju redan skaffat en ersättare för den.

AH,s plädering var svag och den expert hon kallat in för att skjuta teorin om kiselalger i sank fungerade inte som hon tänkt där, algerna levde sitt eget liv och kommer att spela en stor roll när fallet bedöms i HR.

Som sagt, konstateras det från rätten att A*i,s död inte är naturlig så krymper antalet tänkbara gärningspersoner ner till ett antal som kan räknas på ena handens fingrar.
Citera
2017-07-04, 11:10
Medlem
Honan6s avatar
Från Hildings inlägg:
"Slutsats. Johanna gjorde några stora misstag:

1. Hon visste inte om kiselalgerna. Han skulle ha dränkts i sjövatten. Då hade det kunnat vara en osannolik, men ändå möjlig olyckshändelse.

2. Hon skulle ha åkt ifrån stugan och skaffat alibi hemma under natten. Hon ville nog dock att kroppen säkert skulle hittas så hon inte fick vänta tio år på dödförklaring.

3. Hon skulle ha haft lite is i magen och väntat innan hon kastade sig på luren och ringde försäkringsbolaget. Då kanske det hade slunkit igenom."

Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
4. Hon skulle sätt till att hennes mobil var där hon enligt sin utsaga var, dvs endast i huset.

5. Hon skulle låtit bli att arrangera en tallrik med mat på bryggan på morgonen. Maten hade varit helt uppäten av fåglar om den legat över natten.

6. Hon skulle inte ha bett sina barn och svärson om hjälp att döda Aki.
Senast redigerad av Honan6 2017-07-04 kl. 11:14.
Citera
2017-07-04, 11:15
Medlem
Citat:

JM har placerat sig själv på brottsplatsen ihop med Aki ända från E-tuna (förutom barnen) och det känns inte värst sannolikt att det har dammat in nån okänd alternativ gärningsman då räddningstjänst och polis hade svårt att hitta till stugan en onsdag kväll.

Håller helt med.
Det gäller att se på fallet med friska ögon som om inte mordet på Göran och mordförsöket på Anki hade skett. Då menar jag för rättssäkerhetens skull. Alla domar är ju mer eller mindre prejudicerande. Jag tror inte att tingsrätterna regelmässigt dömer en massa morddomar på köpet sas "när vi ändå håller på". Men det kan ju bli känslomässigt samtidigt som morddomen på föräldrarna visar att hon är kapabel. Det gör det mer plausibelt än om Aki-mordet behandlades först och "ensamt".

Det är också viktigt att det verkligen är hon. Inte för att hon ska sitta inne, det kommer hon ju att göra ändå. Men annars kan det ju finnas en annan mördare där ute som nu slipper undan och kan göra det igen. I teorin gällande rättssäkerhet i allmänhet alltså.

Jag tänker osökt på "Dr Brasa". Var och en av alla märkliga bränder, inköp av tändvätska, utlåning av bilar, fusk i läkarutbildningen osv kan kanske förklaras men tillsammans blir det för mycket.
Citera
2017-07-04, 11:18
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ni som tvivlar på kiselalgs-beviset har inte förstått hur det fungerar.
Det är ett ovedersägligt bevis på att Aki inte har drunknat i Hjälmaren. Han har däremot avlidit av kvävning/drunkning.
Eftersom han hittades död, liggande i Hjälmaren så MÅSTE någon ha placerat kroppen där.

Detta ger en helt annan dimension till fallet än om han hittades drunknad med Hjälmare-vatten (läs kiselalger) i kroppen. Om han hade drunknat i Hjälmaren hade alla konstigheter med giftermålet, livförsäkringarna osv kunnat orsaka allvarliga misstankar mot att Johanna bragt Aki om livet. Det hade dock inte räckt för en dom. Jämför Linda Cheng. Man kan inte döma en mördare utan ett mord som LGW säger.

Han gör nog dock en lite snabb överföring i detta fall eftersom Aki faktiskt har dött en icke naturlig död på en annan plats en fyndplatsen. Nu blir de konstiga händelserna, livförsäkringsbedrägerierna, kremeringsbrådskan osv av en helt annan dignitet. Istället för orsak till misstankar blir de indicier.

Bevisligen:

Det finns en kropp.
Offret har inte avlidit naturligt.
Kroppen har flyttats till Hjälmaren.

En person har ett mycket starkt ekonomiskt motiv.
Denna person har befunnit sig på fyndplatsen under tiden för händelsen.

Denna person har genom bedrägeri försökt teckna livförsäkringar på den avlidne med sig själv som förmånstagare.
Personen har genomfört ett brådstörtat och underligt giftermål med offret. Offret ville genast skilja sig och inte ens de närmaste visste att de var gifta.

Detta är mycket starkare fakta än i andra indiciemål där det kan ha varit ett olycksfall, kroppen inte hittats. Den misstänkte har någon sorts alibi, motiv saknas osv.

Jag tyckte också tidigare att det var för lösa boliner i Aki-fallet för att det skulle vara rättssäkert men nu har jag ändrat mig. Kiselalgerna visar att det ligger ett brott bakom. Inte en olyckshändelse.
Alla andra omständigheter visar på Johannas skuld.
Ingenting visar på Johannas oskuld, eller på någon annan i överhuvudtaget möjlig händelse.

I det här fallet väljer vi inte mellan ett flertal möjliga/troliga scenarion.

I själva verket hade Johanna haft större chans att få fram ett alternativt scenario om hon inte hade varit på platsen när kroppen hittades. Då kunde ju alla möjliga skumma typer ha gjort det. Det kunde ha varit en vanlig fyllefest som spårat ur eller vad som helst.

Slutsats. Johanna gjorde några stora misstag:

1. Hon visste inte om kiselalgerna. Han skulle ha dränkts i sjövatten. Då hade det kunnat vara en osannolik, men ändå möjlig olyckshändelse.

2. Hon skulle ha åkt ifrån stugan och skaffat alibi hemma under natten. Hon ville nog dock att kroppen säkert skulle hittas så hon inte fick vänta tio år på dödförklaring.

3. Hon skulle ha haft lite is i magen och väntat innan hon kastade sig på luren och ringde försäkringsbolaget. Då kanske det hade slunkit igenom.

Utmärkt genomgång! Skulle insisterat på detsamma själv om det rätten ansett annorlunda. Det finns helt enkelt inte utrymme för andra tolkningar. Kiselalgssaken bör ju skrivas, vad gäller halter och kontaminering från miljön, men jag har också uppfattat det som att en regelrätt drunkning eller dränkning i Hjälmaren hade givit ett otvetydigt utslag på en väldig omfattning kiselalger i de av AP:s organ, blod och sannolikt även lungor etc som direkt tar emot vatten vid en drunkningskvävning. Och att detta, dvs. frånvaron av kiselalger, är bevis på död på annan plats, på annat sätt (än olycka), och i sammanhanget indicium på att han bragts om livet.

Sen att själva mordets utförande inte kunnat påvisas är en sak. Det lär ju dock inte vara fullt unikt vid ett kvävningsmord. Men lägger man till alla indicieförhållanden runt om så ger ju den samlade bilden vad gäller anstiftansanklagelsen i det här fallet en tyngd nästan i paritet med att JM och AP påträffats i ett låst rum.

Om man sen även väger in vad som är rimligt att tro om ev andra, oberoende, gärningsmän och tillvägagångssätt samt även bedömer -- möjligen vid sidan av vad rätten har att överväga -- vilka ansträngningar som den åtalade har gjort för att kommunicera sin oskuld, ja, då låses dörren i mina ögon definitivt.

Den oklara biten, om någon annan varit behjälplig, om någon annan utfört kvävningen, är naturligtvis oerhört viktig, särskilt om det är ur hennes egen familj, men vore det upp till mig skulle jag döma henne för anstiftan utan att blinka. Sen är det då frågan (som varit på tal) om GW och HR anser att det går att döma ngn till anstiftan utan att ha ett mordscenario och en mördare fullt klart för sig. I det här fallet skulle jag säga att det går, även om det inte är önskvärt. En tung anledning till det är att det i högsta grad ligger i rättvisans intresse att klarlägga om JM även involverat sina barn och svärson i mordet och på vilket sätt. Naturligtvis ska alla mördare jagas, men en köpt mördare vilken som helst kan ändå inte jämföras med det moraliska underskottsvärdet i att ha förlett sina barn.
Citera
2017-07-04, 11:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Yes, hennes vapen att binda A*i var tvillingarna, även om man av misstag skaffar barn med en ren idiot som man aldrig i helvete vill träffa igen så är man totalt maktlös inför det faktumet att vill man träffa sina barn ingår idioten på köpet så att säga.

Det tramsas ju i tråden om att det var Johannas "f*tta" som var det verkliga skälet till att A*i träffade Johanna men han hade ju redan skaffat en ersättare för den.

AH,s plädering var svag och den expert hon kallat in för att skjuta teorin om kiselalger i sank fungerade inte som hon tänkt där, algerna levde sitt eget liv och kommer att spela en stor roll när fallet bedöms i HR.

Som sagt, konstateras det från rätten att A*i,s död inte är naturlig så krymper antalet tänkbara gärningspersoner ner till ett antal som kan räknas på ena handens fingrar.
Jag lyssnade en gång till på AH och det jag hörde var en arrogant, nedvärderande röst som försökte lyfta upp JM på andras bekostnad snarare än att skapa tvivel.
JMs vedervärdigt störda personlighet kan liksom inte bortförklaras i sådana här termer:

"När det kommer till Johanna Möller så är det okej att vara annorlunda, det är okej att tycka annorlunda"

" i perioder har hon lagt räkningar på hög för att hon tycker det är en tråkig uppgift hon jämför det med att sortera strumpor, hon tycker inte att det är så viktigt men hon har ju kunnat betala efter påminnelser och utan att hamna hos kronofogden som sagt"

"..och om det för johanna möller skulle bli ekonomiskt skralt i kassan 2015 så kunde hon ju få ekonomiskt stöd från sina föräldrar, det har vi ju sett sen tidigare"

Att JM inte hamnat hos KF är inget att raljera om. Hon har enbart sina föräldrar att tacka innan hon börjar härja i den lukrativa marknaden med ensamkommande.
Citera
2017-07-04, 11:31
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Jag lyssnade en gång till på AH och det jag hörde var en arrogant, nedvärderande röst som försökte lyfta upp JM på andras bekostnad snarare än att skapa tvivel.
JMs vedervärdigt störda personlighet kan liksom inte bortförklaras i sådana här termer:

"När det kommer till Johanna Möller så är det okej att vara annorlunda, det är okej att tycka annorlunda"

" i perioder har hon lagt räkningar på hög för att hon tycker det är en tråkig uppgift hon jämför det med att sortera strumpor, hon tycker inte att det är så viktigt men hon har ju kunnat betala efter påminnelser och utan att hamna hos kronofogden som sagt"

"..och om det för johanna möller skulle bli ekonomiskt skralt i kassan 2015 så kunde hon ju få ekonomiskt stöd från sina föräldrar, det har vi ju sett sen tidigare"

Att JM inte hamnat hos KF är inget att raljera om. Hon har enbart sina föräldrar att tacka innan hon börjar härja i den lukrativa marknaden med ensamkommande.

Nej, att fortfarande vara beroende av sina föräldrar trots 40+ är skrämmande, snacka om försenad mental utveckling, hon är en liten trotsig tonåring mentalt sett som fortfarande sitter och skriver fula saker om sin mamma.

Det värsta av allt är att Johanna har haft egna barn att förstöra med sitt eländiga sätt att inte fungera som en normal människa gör, hennes oförmåga att bli vuxen med allt vad det innebär är häpnadsväckande.

Och allt brakade samman när GM och AM äntligen satte ner foten och krävde att kadavret till dotter skulle bli vuxen och bete sig som en sådan ta ansvar för vad hon gör bland annat.
Citera
2017-07-04, 11:34
Medlem
why123s avatar
Även om det fastslås att Aki inte dött i Hjälmaren, går det ändå att döma henne till "i vart fall anstiftan" även om det inte finns någon gärningsbeskrivning?

Den rubriceringen gör ju också gällande att det finns mördare i frihet, hur ska åklagaren handskas med det?

PS: Jag har väldigt dåligt internet där jag är nu, så om jag inte svarar bror det inte på nonchalans!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in