2017-07-04, 09:55
Medlem
Fortsättning på mitt tidigare inlägg.

Johanna tänkte för mycket på hur hon säkert skulle få ut pengarna.
Där gjorde hon konsekvensanalyser, men hon gjorde inga konsekvensanalyser för att minimera misstankar. Det som man väl vanligen lägger största tankemöda på vid överlagda mord, eller?

Vad händer om Aki hinner få ihop det med den nya och Johanna tappar inflytande över honom?
Slutsats: Det är bråttom med giftermål, "olycka" osv.
Korrekt tänkt gällande pengarna men osmart om man ser till risken för misstankar.

Vad händer om kroppen inte hittas?
Slutsats: Det tar tio år till dödförklaring och pengar. Bäst att lägga honom nära stranden på grunt vatten och ringa 112 själv.
Återigen säkert för att få pengarna snabbt men väldigt osmart för att få till en trovärdig olycka.

Varför inte se till att han har betydligt mer än 1,36 promille. Storvuxen finländare. Han kan både gå och prata med 2-2,5.
Dränk honom i Hjälmare-vatten, Ta båten och ro ut och lägg nät. Trassla fast hans ben i ankarlinan, dra ner gylfen (fyllepinkande i liten båt är vanligaste drunkningsorsaken). Knuffa honom överbord.
Simma in. Åk tillbaka till stan. Fixa alibi i stan.

Om man måste ringa 112. Åk tillbaka på morgonen. Se till att det finns andra personer som vittnen. Säg att Aki blev för full och började bråka, varför man åkte hem. Upptäcker att båten är borta. Räddningstjänsten alt Sjöräddningen hittar båten med vidhängande Aki.
Citera
2017-07-04, 09:58
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1

Svensk lag förhindrar vinst likväl som det står i lagen att bolaget måste polisanmäla om man misstänker oegentligheter.

IF misstänkte oegentligheter. Dom misstänkte mord och försök till grovt bedrägeri. Dom polisanmälde.

Det finns tydligen ingen lag i Sverige som säger att polisen måste bry sig om en anmälan om mord och försök till grovt bedrägeri. Det var ju först efter att IF överklagade till åklagarmyndighetens utvecklingscentrum i Göteborg som det inleddes en utredning av mordet på Aki. 13 månader efter mordet.

Borde det finnas en lag som förbjuder polis och åklagare att ignorera anmälningar om grova brott?

Citera
2017-07-04, 10:05
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
En bra beskrivning av JM som du ger, larvig är nog bara förnamnet på henne, barnslig, omogen och genuint apkorkad i grunden är fortsättningen enligt mig.

Hennes liv med manipulerande och ljugande har ju de facto inte gett henne så värst mycket, sex barn med olika fäder, trasiga och trassliga relationer med omgivningen, ekonomiskt sett så har hon ju levt på sina föräldrar hela sitt liv, det är ju de som möjliggjort hennes ekonomiska status.

Och som du säger, hennes labila psyke har gjort att ingen orkar ta den striden som borde ha gjorts, det skulle bli alldeles för mycket drama om någon sa stopp och belägg.

Det är nog första gången någon likt Wenna verkligen synat hennes ljugande och bluffande, klart som fan att hon känner att Wenna är den elakaste människa hon träffat, Wenna visade ju upp hur ynklig JM är i verkligheten.
Ja, så förbannat ynklig framstod hon där i rätten. Det enda som återstod var hennes tomhet i hjärna och hjärta. Alla hennes brister blottlades. Återstod en omogen och genuint apkorkad person, precis som du sa. Ondska, girighet, känslokyla ihop med omogenhet, hybris och låg intelligens visade sig i detta fall ha ödestigra konsekvenser för offren, de hon utnyttjat och hennes barn, vilka också ingår i kategorin "utnyttjade".

Jag lyssnade i går igen på henne i några av inspelningarna från rätten samt de avlyssnade samtalen i hennes bil. Det är svårt att ens orka lyssna mer än två minuter på henne, man blir bara irriterad på hennes tomma prat, lögner och irriterande sätt att betona och upprepa vissa ord, som om de blir mera trovärdiga då. Som samtalen i bilen med MR när hon ger order om vad han får säga och inte. Om hur han ska säga att han "minns fel" eller skylla på dålig svenska. Och hur hon i överlägsen ton upprepar: "förstår du" efter när hon sagt att han bara ska hålla käften. Hon talar som till en ägd idiot och idiot kallades han ju mera officiellt i rätten sen när hemliga inspelningen kom på tal. Och, som maktmedel använder hon sen deras giftermål. För även om någon av dem åker fast (hon menar han) så ska hon i alla fall se till att de blir gifta för då får han uppehållstillstånd. "Förstår du" - håller du käften om mig så grejar jag uppehållstillstånd, är ungefär det hon menar.

Makabert också att lyssna på det häxskratt hon utbryter i när hon pratar om DNA-prov, att de tog hårstrån osv. Nu är ju MR ingen oskyldig duvunge utan ska dömas för den bestialiska gärning han utfört. Blev han inte stoppad nu skulle säkert liknande saker ha skett, men med annan uppdragsgivare.
Men, i just detta fallet så var det Johanna Möller som var nyckeln till Helvetet.

Om man tänker på hennes barn och hur de haft det med henne som mamma så är det nog ingen villkorslös kärlek de fått av denna människa där de egna behoven styr allt.
Istället för kärlek och omtanke har barnen präglas av att försöka klara av de villkor hon ställer för att hon ska bli nöjd. De skall vara henne till lags, de skall göra henne nöjd med olika handlingar - först då kan de få lite beröm eller belöning.

Har man inget annat under uppväxten så präglas man ju av detta. Man tror att det är så det ska vara för man vet inte om något annan. Det blir som ett substitut för verklig moderskärlek och familjegemenskap. Den enda tryggheten. Som hennes lille son uttryckte det när han tog upp att hon ljög så mycket och då också sa att "ibland så spelar hon glad". Hur sorgligt är det inte att höra något sådant från ett barn? Enda schansen för barnen att klara sig är att få hjälp att avskärma sig från den makt hon haft över dem, där allt har handlat om egen vinning för henne.
Att de får psykologisk hjälp för att förstå att hennes beteende inte är normalt.

Nu är det väl i alla fall två av barnen hon fortfarande har i sina klor, vilket förmodligen beror på att de ingått i hennes utnyttjarhärva och förmodligen är delaktiga till viss del på mordet på Aki.
Och, hon har säkerligen många hållhakar på dessa vilket försvårar erkännanden.
Hållhakar har hon säkert haft - förmodligen via sex - på någon högre upp inom både polis och socialtjänst som gjort att det gått så här pass lång tid innan hon rannsakats på riktigt.
Citera
2017-07-04, 10:07
Medlem
Citat:
Först nekade han till allt. Men efter gripandet i Norge har Mohammad Rajabi gradvis erkänt, pekat ut Johanna Möller som medbrottsling och slutligen bett hennes mamma om förlåtelse för attacken i sommarstugan.
Enligt tingsrätten är han skyldig mördare – själv är han lättad över att också Johanna Möller anses skyldig, enligt hans advokat Lars Jähresten.

Citat:
Under tiden i häktet försökte Johanna Möller kommunicera med Mohammad Rajabi. "Vi får mycket pengar i skadestånd när de måste släppa mig. Du får fängelse i högst två år, många permissioner, då åker vi, rymmer. Jag planerar allt, ok! Säg att det är hedersmord. Lita på mig älskling", stod det på en lapp som personalen hittade.
Och i häktet valde Mohammad Rajabi att avsluta förhållandet.
– Han vill inte vara tillsammans med henne efter det här. Han har förklarat att han inte har älskat henne på något sätt, men att de ändå inledde ett förhållande, har Lars Jähresten berättat.

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/rajabis-lattnad-over-johanna-mollers-skuld/
Citera
2017-07-04, 10:18
Medlem
[quote=anothe|61133503]Å andra sidan vem har sagt att Johanna är smart ? detta är typen som tänker "[i]jag kan manipulera folk, jag behöver inga hjärnceller

Ja det så klart. Men ändå.
Det är ingen slump att hon har bråttom och att Aki ligger grunt osv. Där har hon tänkt till så att inget ska gå fel så pengarna uteblir/fördröjs.
Det intressanta är att hon totalt bortser från att folk har magkänsla och blir misstänksamma. Ungefär som alkisen som inte fattar att folk direkt märker att han dricker på jobbet och sedan har ögonen på sig.

Det är nog som du säger hon är ointelligent men tror att hon är smart. Hybris i kombination med tidigare framgångar.
Citera
2017-07-04, 10:25
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hilding2
Ni som tvivlar på kiselalgs-beviset har inte förstått hur det fungerar.
Det är ett ovedersägligt bevis på att Aki inte har drunknat i Hjälmaren. Han har däremot avlidit av
Bevisligen:

Det finns en kropp.
Offret har inte avlidit naturligt.
Kroppen har flyttats till Hjälmaren.
En person har ett mycket starkt ekonomiskt motiv
Slutsats. Johanna gjorde några stora misstag:

1. Hon visste inte om kiselalgerna. Han skulle ha dränkts i sjövatten. Då hade det kunnat vara en osannolik, men ändå möjlig olyckshändelse.

2. Hon skulle ha åkt ifrån stugan och skaffat alibi hemma under natten. Hon ville nog dock att kroppen säkert skulle hittas så hon inte fick vänta tio år på dödförklaring.

3. Hon skulle ha haft lite is i magen och väntat innan hon kastade sig på luren och ringde försäkringsbolaget. Då kanske det hade slunkit igenom.

4. Hon skulle sätt till att hennes mobil var där hon enligt sin utsaga var, dvs endast i huset.
Citera
2017-07-04, 10:32
Medlem
Pandalina4s avatar
Aki är vad jag ser i FUP 174 cm lång, inte någon jätte. Finns det annan uppgift om längd ni sett? Väger dock runt 85 så jag muskulös.
Citera
2017-07-04, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
4. Hon skulle sätt till att hennes mobil var där hon enligt sin utsaga var, dvs endast i huset.

Japp. Återigen okunskap. Hon fattar inte att det går att kolla masterna.
Om hon nu är så smart som hon tror "akademiker" och allt.

Varför inte göra en vanlig mindmap med "Vad kan gå fel?" i mitten. Då upptäcker man vanligtvis sina kunskapsluckor och får en lång lista: "Ta reda på". Men det ingår nog inte i socionom-utbildningen. Eller så fanns de i de 50% av kurserna som man kan missa och ändå få "examen".
Citera
2017-07-04, 10:34
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
😄 Man kanske skulle gjort ett undantag för JM.

Med tanke på det glada fönsterkuvertsbeskedet till JM från if i mitten (var det?) på juli 2016 att man tänkte begära av polisen att öppna en förundersökning om mord på Aki (minns ej exakt lydelse) så hade nog ett undantag där suttit ganska fint.

Enligt det häktningsreglemente som du (väl?) ventilerade rörande tillgripande av person vid åtal så kunde man ju önskat att if talat med polisen i god tid först. Eller om de gjorde det... (Mitten på juli är ju ingen riktig bra tid för sånt förstås.)

Alternativt, och spekulativt, så hade polisen och if kanske redan informellt talats vid (vilken man kunde hoppas och tro i den "bästa" av världar), och då undrar man ju stilla vad det var som gick fel sen.

Som jag förstår och ser det borde JM ha varit "right up there" senast när det hittades en drunknad make i navelhögt vatten vid hennes brygga -- en make som hon legat i polisanmälningsfäktning med om knarkinnehav och smyckesstölder om 70-80k kr.
Nu kan jag ha fel, men det var väl så att polisen inte ansåg att det förelåg misstanke om brott och att du som du säger IF skulle begära att åklagaren öppnade upp en FU. Men den sattte ju fart först när mordet på pappen och mordförsöket på amman skett. Hur menar du att polisen skulle ha span på en person som inte var misstänkt?
Citera
2017-07-04, 10:35
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hilding2
Ni som tvivlar på kiselalgs-beviset har inte förstått hur det fungerar.
Det är ett ovedersägligt bevis på att Aki inte har drunknat i Hjälmaren. Han har däremot avlidit av kvävning/drunkning.
Eftersom han hittades död, liggande i Hjälmaren så MÅSTE någon ha placerat kroppen där.

Detta ger en helt annan dimension till fallet än om han hittades drunknad med Hjälmare-vatten (läs kiselalger) i kroppen. Om han hade drunknat i Hjälmaren hade alla konstigheter med giftermålet, livförsäkringarna osv kunnat orsaka allvarliga misstankar mot att Johanna bragt Aki om livet. Det hade dock inte räckt för en dom. Jämför Linda Cheng. Man kan inte döma en mördare utan ett mord som LGW säger.

Han gör nog dock en lite snabb överföring i detta fall eftersom Aki faktiskt har dött en icke naturlig död på en annan plats en fyndplatsen. Nu blir de konstiga händelserna, livförsäkringsbedrägerierna, kremeringsbrådskan osv av en helt annan dignitet. Istället för orsak till misstankar blir de indicier.

Bevisligen:

Det finns en kropp.
Offret har inte avlidit naturligt.
Kroppen har flyttats till Hjälmaren.

En person har ett mycket starkt ekonomiskt motiv.
Denna person har befunnit sig på fyndplatsen under tiden för händelsen.

Denna person har genom bedrägeri försökt teckna livförsäkringar på den avlidne med sig själv som förmånstagare.
Personen har genomfört ett brådstörtat och underligt giftermål med offret. Offret ville genast skilja sig och inte ens de närmaste visste att de var gifta.

Detta är mycket starkare fakta än i andra indiciemål där det kan ha varit ett olycksfall, kroppen inte hittats. Den misstänkte har någon sorts alibi, motiv saknas osv.

Jag tyckte också tidigare att det var för lösa boliner i Aki-fallet för att det skulle vara rättssäkert men nu har jag ändrat mig. Kiselalgerna visar att det ligger ett brott bakom. Inte en olyckshändelse.
Alla andra omständigheter visar på Johannas skuld.
Ingenting visar på Johannas oskuld, eller på någon annan i överhuvudtaget möjlig händelse.

I det här fallet väljer vi inte mellan ett flertal möjliga/troliga scenarion.

I själva verket hade Johanna haft större chans att få fram ett alternativt scenario om hon inte hade varit på platsen när kroppen hittades. Då kunde ju alla möjliga skumma typer ha gjort det. Det kunde ha varit en vanlig fyllefest som spårat ur eller vad som helst.

Slutsats. Johanna gjorde några stora misstag:

1. Hon visste inte om kiselalgerna. Han skulle ha dränkts i sjövatten. Då hade det kunnat vara en osannolik, men ändå möjlig olyckshändelse.

2. Hon skulle ha åkt ifrån stugan och skaffat alibi hemma under natten. Hon ville nog dock att kroppen säkert skulle hittas så hon inte fick vänta tio år på dödförklaring.

3. Hon skulle ha haft lite is i magen och väntat innan hon kastade sig på luren och ringde försäkringsbolaget. Då kanske det hade slunkit igenom.
Du uttrycker precis vad jag tänker.
Jag fattar inte varför så många tror att hon ska gå fri från mordet på Aki, om inte nu så i hovrätten.
Citera
2017-07-04, 10:35
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag kanske är alltför okunnig och dåligt påläst. Har läst stora delar av FUP fr a gällande Aki och följt hela mediarapporteringen från rättegången. Men jag förstår fortfarande inte riktigt alla turer om vad man vet eller inte vet kring Akis död.

* Vad blev fastslaget av expertisen? Var det absolut omöjligt att Aki drunknat i Hjälmaren?
Som jag förstår det ville man inte utesluta det som helt omöjligt?

* Har avskrapet under Akis naglar - som från hö hand var blod - analyserats fullt ut? Det innehöll y-kromosom så blodet måste komma från en man. Har det gått att göra jämförelser och utesluta Aki själv, JJ och DB? Vilka mer har undersökts?? Människoblod? En manlig fisk???

* Har ventrikelinnehållet som tydligen sparats analyserats? Vad visade det? Vad hade ätits?

Vi har haft en rättegång och ett uttalade från rätten att man anser det var mord och iscensatt av JM. Men jag tycker det saknas massvis med pusselbitar i själva rättegången. Antingen har jag också varit drogad och missat massvis, (trots att jag bevisligen skött mitt jobb under tiden ) - eller så är är rättegången ofullständig. Visst lyckta dörrar gör väl sitt till, men har någon annan bättre och klarare info??

Jag har uppfattat det som helt säkert att Aki inte drunknade i Hjälmaren.

Slutsatsen är att han dödades innan han dumpades i vattnet intill bryggan.

Det var av avgörande betydelse, tillsammans med indiciekedjan med giftermål, livförsäkringar, mordförsök, stämplingar, drogning, förtal och en hel del annat som tillsammans gör att JM fälls för anstiftan till mord på Aki.

När det gäller detaljer om förundersökningen av mordet på Aki så pågår den fortfarande. Det finns tre misstänkta som fortfarande är på fri fot. Förundersökningssekretessen gör att vi inte får all information. Min tolkning är att det som släppts hittills är vad som krävdes för att fälla JM för anstiftan till mord på Aki. Jag tror att det finns goda skäl för utredare att inte släppa mer information om den pågående förundersökningen än vad som redan släppts.

Citera
2017-07-04, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anothe
"ehm psykopater !!ehm kvinnomisshandlare !!" mördarhoran Johanna lägger ihop osammanhängande nyckelord till en mening i tron det trollar fram medhåll

Det är nästan spöklikt, nu när man ser det framför sig. Aki är livrädd för Johanna. Hon hotar honom och beter sig beräknande och säger elaka och konstiga saker. När han reagerar eller går runt och tiger och försöker fatta vad som händer är det är Aki som är onormal/psykopat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in