Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-03, 14:08
  #1
Medlem
Mulla Krekars avatar
Nämner någon Flashback, så vet alla att det är ett stort diskussionsforum. Beroende på vem man frågar, är det guld eller skit. Jag har känt till Flashback sedan 1996, i samband med att Internet blev tillgängligt för gemene man. Men jag vet att det startades av Jan Axelsson redan 1983.

Flashback Magazine kom ut 1993, o det kom väl 5(?) nummer. Det utlovades ett nytt 2013, men det blev inget. Flashbacks huvudsida är förvisso kvar; http://www.flashback.se/

Men jag tycker den uppdateras alltför sällan, några länkar i veckan under "Senaste nytt". Jag var en flitig läsare av FNA, Flashback News Agency, men den försvann också. De finns dock här; http://www.flashback.se/fna/

Men det mesta på huvudsidan är väldigt gammalt material.

Jag tittade lite på hur Flashback's ekonomi, o det går ju med vinst, om än att det sjönk sen förra året;
http://www.allabolag.se/5565611174/f...oup-aktiebolag

När Internet var "nytt" på 90-talet, så låg Flashback långt framme. Kom med intressanta artiklar dagligen o liknande. O enligt allabolag.se, så beskrivs Flashback Media Group så här:

Citat:
Verksamhet & status
Verksamhet & ändamål


Bolaget skall inom Sverige och i andra delar av världen vara verk samt inom mediabranschen, innefattande prouktion och utgivande av tidningar, periodiska tidskrifter och andra publikationer både på papper och digitalt, böcker, grammofonskivor, television, film, video, radio, datorprogram, telekommunikation och reklam. Bedriva nyhetsförmedling med avsikt att mottaga och tillhandahålla nyhe ter och information av alla slag, att ffrån olika källor och på skilda sätt samla, förvärva och införskaffa fakta, rapporter, analyser, nyheter och information från skilda intresseområden inom handel och affärsvärlden samt rörande parlamentsdebatter, offentliga möten och rättsliga spörsmål eller om andra förhållan den, såväl svenska som utländska, av alla slag ävensom att till ägarna (så väl juridiska personer som enskilda) av dagstidningar i allmänhet, specialtidningar, journaler och andra periodiska publikationereller andra juridiska personer och privatpersoner avyttra och distribuera nyssnmämnda material. Erbjuda företag och varumärkesinnehavare nya marknadsförings- och kommunikationslös ningar, tillhandahålla internetrelaterade produkter och eller tjänster inom internetannonsering och andra program, produkter, tjänster och applikationer som är relaterade till internet och bedriva produktion och utveckling av tjänster inom media- informa tions- och kommunationsområdena. Bedriva resebyrå- och researra görsverksamhet, direkt eller genom andra företaf arrangera och försälja resor och reserelaterade tjänster. Idka handelsrörelse och köpa, sälja, distribuera, hyra, tillverka, reparera, uthyra, förändra, förbättra och göra affärer med apparater, maskiner, material och artiklar av alla slag, företrädesvis inom mediab ranschen, klädesbranschen, reklambranschen, kulturbranschen samt underhållning- och nöjesbranschen. Att även företräda företag och privatpersoner med administrativ hjälp. Härutöver ska bolaget bedriva handel med värdepapper samt äga och förvalta fast och lös egendom såsom fastigheter och andra kapitalplaceringar. Samt att bedriva vilken annan verksamhet som helst som styrelsen anser lämpligen kunna utövas i samband med eller i anslutning till bola gets ovannämnda verksamhet eller som kan anses ändamålsenlig för att göra bolagets tillgångar vinstgivande eller mera vistgivande eller för att utnyttja know-how eller expertis och där med förenlig verksamhet.

Citat:
Bifirmor

Flashback Förlag
För den del av verksamheten som avser utgivning och distribution av tidningar, böcker och skivor samt därmed förenlig verksamhet.
Flashback Telecom
För den del av verksamheten som avser i huvudsak bedriva tjänster inom telefoni och telekommunikation.
Flashback Television
För den del av verksamheten som avser produktion av tv, video och film.
Flashback Records
För den del av verksamheten som avser skivbolag.
Flashback Communication
För den del av verksamheten som avser att tillhandahålla internetabonnemang och tjänster relaterade till internet och datakommunikation.
Flashback Software
För den del av verksamheten som avser produktion och utveckling av dataprogram.
Flashback News Agency FNA
För den del av verksamheten som avser att inom Sverige och i andra delar av världen bedriva nyhetsförmedling i avsikt att mottaga och tillhandahålla nyheter och information av alla slag, att från olika källor och på skilda sätt,samla, förvärva och införskaffa fakta, rapporter, nyheter och information från skilda intresseområden inom handeln och affärsvärlden samt rörande parlamentsdebatter, offentliga möten och rättsliga spörsmål eller om andra förhållanden, såväl svenska som,utländska, av alla slag, ävensom att till ägarna (såväl juridiska personer som utländska) av dagstidningar i allmänhet, specialtidningar, journaler och andra periodiska publikationer eller till andra juridiska personer och privatpersoner avyttra och distribue=,ra nyssnämnda material.

Flashback Software, de har gett ut en personnummeruträknare. Flashback Television? Jag vet dock att Flashback erbjuder en VPN-tjänst. Travelforum ägs väl också av Flashback?

T.o.m. denna underforumsdel - Om Flashback, handlar till 99% enbart om forumet. Tråden; (FB) ♦·♦·♦ Fråga om Flashback här! ♦·♦·♦ handlar inte ens om Flashback, bara om diskussionsforumet.

Jag skriver absolut inte detta för att jag är missnöjd. Tycker bara det är lite synd att forumet överskuggar allt annat... Men jag tänkte höra om ni ansvariga tänker utveckla någon mer del av Flashback än forumet? Ok, att det kanske inte ska avslöjas hur som helst, men vore trevligt att höra svar från någon som vet!
Citera
2017-07-03, 15:47
  #2
Avstängd
4Honors avatar
Personnummeruträknare... Har du mer information om denna?

Ontopic: Tack och lov, ja.
Citera
2017-07-03, 21:32
  #3
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Nämner någon Flashback, så vet alla att det är ett stort diskussionsforum. Beroende på vem man frågar, är det guld eller skit. Jag har känt till Flashback sedan 1996, i samband med att Internet blev tillgängligt för gemene man. Men jag vet att det startades av Jan Axelsson redan 1983.

Flashback Magazine kom ut 1993, o det kom väl 5(?) nummer. Det utlovades ett nytt 2013, men det blev inget. Flashbacks huvudsida är förvisso kvar; http://www.flashback.se/

Men jag tycker den uppdateras alltför sällan, några länkar i veckan under "Senaste nytt". Jag var en flitig läsare av FNA, Flashback News Agency, men den försvann också. De finns dock här; http://www.flashback.se/fna/

Men det mesta på huvudsidan är väldigt gammalt material.

Jag tittade lite på hur Flashback's ekonomi, o det går ju med vinst, om än att det sjönk sen förra året;
http://www.allabolag.se/5565611174/f...oup-aktiebolag

När Internet var "nytt" på 90-talet, så låg Flashback långt framme. Kom med intressanta artiklar dagligen o liknande. O enligt allabolag.se, så beskrivs Flashback Media Group så här:





Flashback Software, de har gett ut en personnummeruträknare. Flashback Television? Jag vet dock att Flashback erbjuder en VPN-tjänst. Travelforum ägs väl också av Flashback?

T.o.m. denna underforumsdel - Om Flashback, handlar till 99% enbart om forumet. Tråden; (FB) ♦·♦·♦ Fråga om Flashback här! ♦·♦·♦ handlar inte ens om Flashback, bara om diskussionsforumet.

Jag skriver absolut inte detta för att jag är missnöjd. Tycker bara det är lite synd att forumet överskuggar allt annat... Men jag tänkte höra om ni ansvariga tänker utveckla någon mer del av Flashback än forumet? Ok, att det kanske inte ska avslöjas hur som helst, men vore trevligt att höra svar från någon som vet!
Man får skilja på företagen.
Kvällstidningarna har lite svårt med den saken så du är inte ensam.


Flashback Forum drivs av Flashback International Inc.
Flashback Media Group är ett annat företag, som bland annat driver www.travelforum.se
Bara att scrolla till längst ner på sidorna, både på Flashback och på Travelforum, så kan du se vilket företag det är som är ansvarigt.
Flashback VPN, https://www.flashback.net/ , är ytterligare ett, som jag tror också ligger under Flashback Media Group och jag tror även de sysslar med webhosting och en del annat. Flashback.se finns ju också, med ansvarig utgivare och allt.


Själva forumet går som sagt under ett separat företag, Flashback International Inc, som jag tror endast sysslar med forumet och ingenting annat.
Inte så konstigt kanske, då det är forumet som är det mest kontroversiella och det som kan ställa till med diverse problem och bli stämda och sådant.
Men eftersom det ligger under ett företag som är en egen juridisk person så påverkar det inte de övriga verksamheterna.
Vilket förstås inte hindrar kvällstidningarna från att skriva artiklar om hur Flashback tjänar miljoner på näthatet, medans de granskar Flashback Media Group istället för det företag som driver Flashback Forum....
Citera
2017-07-04, 08:34
  #4
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
T.o.m. denna underforumsdel - Om Flashback, handlar till 99% enbart om forumet. Tråden; (FB) ♦·♦·♦ Fråga om Flashback här! ♦·♦·♦ handlar inte ens om Flashback, bara om diskussionsforumet.

Jag skriver absolut inte detta för att jag är missnöjd. Tycker bara det är lite synd att forumet överskuggar allt annat... Men jag tänkte höra om ni ansvariga tänker utveckla någon mer del av Flashback än forumet? Ok, att det kanske inte ska avslöjas hur som helst, men vore trevligt att höra svar från någon som vet!
Det beror ju på att forumet är ett eget bolag och inte har med de övriga verksamheterna att göra, därför kan inte detta forumet svara för de verksamheterna.
Citera
2017-07-04, 10:26
  #5
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Man får skilja på företagen.
Kvällstidningarna har lite svårt med den saken så du är inte ensam.
Du som verkar ha koll, hur var det när jag tecknade abonnemang på tidningen? Var det flera företag även då?

Det kanske var tjugo år sedan.
Citera
2017-07-04, 16:21
  #6
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du som verkar ha koll, hur var det när jag tecknade abonnemang på tidningen? Var det flera företag även då?

Det kanske var tjugo år sedan.
Ingen aning, jag upprepar mest bara information som kom fram i samband med att massmedia gjorde en "granskning" av "näthatet" och visade sig inte ens kunna förstå grundläggande skillnader i företag och påstod att Flashback forum tjänade miljoner eftersom Flashback Media Group gjorde det (som alltså är ett separat företag och inte har något med forumet att göra).

Såvitt jag vet så är det fullt möjligt att inget av företagen existerade för tjugo år sedan och det alltså var ett helt annat företag då. Om sedan tillgångar, prenumerationer, fordringar etc "gått i arv" till något annat företag är något som någon mer kunnig får svara på.
Citera
2017-07-05, 12:39
  #7
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Man får skilja på företagen.
Kvällstidningarna har lite svårt med den saken så du är inte ensam.


Flashback Forum drivs av Flashback International Inc.
Flashback Media Group är ett annat företag, som bland annat driver www.travelforum.se
Bara att scrolla till längst ner på sidorna, både på Flashback och på Travelforum, så kan du se vilket företag det är som är ansvarigt.
Flashback VPN, https://www.flashback.net/ , är ytterligare ett, som jag tror också ligger under Flashback Media Group och jag tror även de sysslar med webhosting och en del annat. Flashback.se finns ju också, med ansvarig utgivare och allt.


Själva forumet går som sagt under ett separat företag, Flashback International Inc, som jag tror endast sysslar med forumet och ingenting annat.
Inte så konstigt kanske, då det är forumet som är det mest kontroversiella och det som kan ställa till med diverse problem och bli stämda och sådant.
Men eftersom det ligger under ett företag som är en egen juridisk person så påverkar det inte de övriga verksamheterna.
Vilket förstås inte hindrar kvällstidningarna från att skriva artiklar om hur Flashback tjänar miljoner på näthatet, medans de granskar Flashback Media Group istället för det företag som driver Flashback Forum....
Ok, tack för svar!

Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det beror ju på att forumet är ett eget bolag och inte har med de övriga verksamheterna att göra, därför kan inte detta forumet svara för de verksamheterna.
Men vad pysslar de övriga Flashback-företagen med?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback