Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-06-23, 16:30
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
potatisgratäng är väldigt överskattat, det är inte speciellt gott och kostar rätt mkt
Potatisgratäng dyrt? Ett halvt kg potatis 5 kr, en gul lök 2 kr, 5 dl grädde 15 kr, salt, svartpeppar, vitlök och ost några kronor till. Så för under 25 kronor har du en gratäng för ca 4 personer. Det skulle vara intressant att höra vad du anser vara billig mat.
Citera
2017-06-23, 16:38
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Potatisgratäng dyrt? Ett halvt kg potatis 5 kr, en gul lök 2 kr, 5 dl grädde 15 kr, salt, svartpeppar, vitlök och ost några kronor till. Så för under 25 kronor har du en gratäng för ca 4 personer. Det skulle vara intressant att höra vad du anser vara billig mat.

Lägg av jag vrider mig av skratt här
Citera
2017-06-23, 16:45
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Plaguetongue köper väl bara färdig potatisgratäng i kyldisken och då får man nog inte en gratäng för 4 personerr för 25 kronor. Lagar man den själv från råvaror är det inte dyrt.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-06-23 kl. 16:48.
Citera
2017-06-23, 16:52
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Plaguetongue köper väl bara färdig potatisgratäng i kyldisken och då får man nog inte en gratäng för 4 personerr för 25 kronor. Lagar man den själv från råvaror är det inte dyrt.
Nej, kanske inte, men fixar man inte att göra en potatisgratäng så är man nog tämligen rökt i köket i övrigt också, alltså får man köpa allt färdiglagat. Potatisgratäng bör ändå hamna bland det billigare.
Citera
2017-06-23, 17:19
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Man kan alltid köra fiskpinnar i brödrosten
Citera
2017-06-28, 16:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
I förhållande till vad? Havregrynsgröt?

pasta, potatis, ris och så vidare, sånt man vanligtvis äter till samma saker
Citera
2017-06-28, 19:11
Bannlyst
Svår fråga. Ofta ses den finaste maten ad libbad som man inte hade någon tanke bakom.. Bara för jag började skriva här minns jag havrtorn från kusten i Skåne, och mina minnen med svenska författare½ :-)

Jag stör mig på kockar som måste åka till nåt speciellt ställe för att hitta en krydda. :-P

Fast att beställa på e-bay är möjligen inte "tv-mässigt"
Senast redigerad av Nassegorang 2017-06-28 kl. 19:14.
Citera
2017-06-28, 19:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nassegorang
Svår fråga. Ofta ses den finaste maten ad libbad som man inte hade någon tanke bakom.. Bara för jag började skriva här minns jag havrtorn från kusten i Skåne, och mina minnen med svenska författare½ :-)

Jag stör mig på kockar som måste åka till nåt speciellt ställe för att hitta en krydda. :-P

Fast att beställa på e-bay är möjligen inte "tv-mässigt"

Vilka kockar och vilka speciella ställen är det du tänker på?
Citera
2017-06-28, 20:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Vilka kockar och vilka speciella ställen är det du tänker på?

Jag rör mig ganska obehindrat mellan storstäderna. London, Paris, New York.

Jag vill däremot inte peka ut några kollegor. Det är trots allt duktiga yrkesmän som jag respekterar.
Citera
2017-07-03, 15:48
Bannlyst
Citat:

jag köper bara färdig gratäng.

Potatis, ris, pasta, nudlar. är ju billigare
Citera
2017-07-03, 15:59
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
jag köper bara färdig gratäng.

Potatis, ris, pasta, nudlar. är ju billigare
Okej, då förstår jag. Men du klarar av att koka pasta själv? Eller finns det också färdigkokt för 250 kr/kg?

Problemet du har är ju inte att potatisgratäng är "dyrt". Problemet är att du är lat/inkompetent, och då får du betala för det på ena eller andra sättet, antingen med pengar eller med tid och viss arbetsinsats.
Citera
2017-07-03, 16:04
Bannlyst
Citat:
Okej, då förstår jag. Men du klarar av att koka pasta själv? Eller finns det också färdigkokt för 250 kr/kg?

Problemet du har är ju inte att potatisgratäng är "dyrt". Problemet är att du är lat/inkompetent, och då får du betala för det på ena eller andra sättet, antingen med pengar eller med tid och viss arbetsinsats.

vem har ens tid att laga potatisgratäng själv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in