Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-01-11, 19:28
Medlem
De flesta typer av fiskrom, även de "fina" sorterna. Smakar salt och lite tång. Åh vad spännande.. not.

Foie gras. Testat en gång och aldrig mer. En flottig luftpastej som smakar jord, blod och metall. Fy fan Lever överhuvudtaget är spyframkallande.

Pasta Carbonara. Spaghetti med en slemmig sås på slaskigt pastavatten och råa ägg. Uäääähh

Mozzarella. En av de mest smaklösa ostarna tillsammans med Mascarpone. Som en mer kompakt form av grädde.

Torkat kött. Smakar bara torrt, strävt och utgånget. Som en bit prickigkorv som stått framme över natten. Ofräscht. Kött ska vara färskt, saftigt och mört. Det ska inte kännas som hundgodis, ala torkade grisöron, i munnen.

De flesta skaldjur. Smaken är bara för mesig och svag. Gör man en skaldjursröra eller har till sallad så tar alla de andra smakerna över helt. Löjligt med så höga priser för ett fiskdjur med en så knapp arom. Då tar jag hellre riktig fisk alla dagar i veckan.

Hjortron. Lite anonym karaktär på dess smak. Mest sött med nån diskret bismak av kola. Passar bra till ostkex men definitivt inte lika gott som vanliga bär som ex. blåbär, hallon, jordgubbar, vilka har en betydligt mer frisk och fruktig smak i jämförelse.
Senast redigerad av Kaysouw1 2025-01-11 kl. 19:34.
Citera
2025-01-12, 15:45
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Apropå burgare ang inlägget ovan

Överskattat kan jag tycka att inte krydda sin färs utan bara använda salt och peppar på burgaren och inget i burgerfärsen

Paprikakrydda, rökt paprika krydda, vitlökskrydda, oregano, lökkrydda, cayenne l, chiliflakes, .. mm etc eller tänk burger kryddor för Burger dressingar.. Använd dessa kryddor i Burger färsen men
Utelsut saltet, det drar ur fuktigheten ur burgaren

Fräs på dom väldigt kort och koncist i medeltempad stekpanna. Alltså rosta dina pulverkryddor 30 sek till 1 minut i stekpannan på medelvärme.. så smakerna blommar ut lite, rör om jäktigt hela tiden så de inte vidbränns, du får inte bränna pulverkryddorna

Sen tar du burgerfärsen 100 grammare eller vad ni kör med.. och smasha ut den platt som en pannkaka liksom och strö alla rostade kryddor på den och pula ihop den till en boll igen och smasha igen i stekpannan .. "Voulia" eller hur fan det stavas så har du smaksatt burgare precis om på burgerkiosken

Det här med att strö peppar och salt på burgaren under stektiden är definitivt överskattat, Gott med förbehandlade kryddor som väckts till liv i hela burgare ochså i färsen

Anledningen till att du inte har salt i själva färsen är att burgaren blir kompakt, konsistensen blir skit.
Citera
2025-01-12, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Nja jag jobbade på ett hotell en tid å lax var på menyn ca 2 gånger i veckan... just eftersmaken är det jag inte klarar.. äter all annan fisk men inte lax längre.

Smaken av tran finns där och går inte att trolla bort. Man ledsnar ganska fort på lax. T.o.m Olaus Magnus skriver om detta i verket "Historia om de nordiska folken" 1555.

Citat:

"(köttet)...är visserligen gott och välsmakande, men man får mycket fort nog därav."
Citera
2025-01-12, 18:43
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Anledningen till att du inte har salt i själva färsen är att burgaren blir kompakt, konsistensen blir skit.

Ja så äre väl ochså ..
Citera
2025-01-12, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Smaken av tran finns där och går inte att trolla bort. Man ledsnar ganska fort på lax. T.o.m Olaus Magnus skriver om detta i verket "Historia om de nordiska folken" 1555.

Citat:

"(köttet)...är visserligen gott och välsmakande, men man får mycket fort nog därav."
Ja det är en konstig eftersmak...
Citera
2025-01-12, 19:07
Medlem
zombie-nations avatar
Det finns ju en anledning att vi har många recept med lax. Färsk lax är inte supergott. Konstigt nog är makrill gott.
Citera
2025-01-12, 20:54
Medlem
Bertil85s avatar
Blodpalt. Alla värkar hata den...

Citera
2025-01-15, 23:04
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Blodpalt. Alla värkar hata den...

Supergott! 😀
Citera
2025-01-15, 23:06
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Supergott! 😀

Verkligen
Citera
2025-01-15, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det finns ju en anledning att vi har många recept med lax. Färsk lax är inte supergott. Konstigt nog är makrill gott.

Är själv ingen supporter av lax, men jag tror att det beror på all skit som dom matar laxarna med på odlingarna.
Vildfångad i Vänern får man ju inte behålla och rödingen som är min favorit bland ädelfisk är snart utrotad.
Citera
2025-01-15, 23:51
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calvinol
Är själv ingen supporter av lax, men jag tror att det beror på all skit som dom matar laxarna med på odlingarna.
Vildfångad i Vänern får man ju inte behålla och rödingen som är min favorit bland ädelfisk är snart utrotad.

Ja, fettet byggs olika och jag antar att man känner det på smaken. Blir omega 6 i odlad fisk omega 3 i vild.
Citera
2025-01-15, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ja, fettet byggs olika och jag antar att man känner det på smaken. Blir omega 6 i odlad fisk omega 3 i vild.

Oj är det en fråga eller påstående?
Erkänner att jag har noll kunskap om olika omega fettsyror?
Har bara märkt att den vilda laxens kött är mycket ljust rosa beoende på årstid.
Den odlade är tydligen fullmatad med karoten eller vad fasen det heter för färgens skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in