Detta är en artikel utgiven av Universitätkliniken i Düsseldorf. Betydligt fler tyskar än svenskar drunknar varje år eftersom de helt enkelt är så många gånger fler, varför Uni.Klinikens uppgifter förenklat torde vara sådär 8 ggr mer tillförlitliga om man enbart skulle se till antalet fall.
Enligt artikeln tar man upp fyndet av kiselalger. Man uppger att
dess värde vid drunkningsutredningar är omstritt och inte har tillräckligt bevisvärde i rättsliga utredningar för att man med säkerhet skulle kunna bevisa drunkning. Därvid kan det inte användas som bevis i domstol.
"
An dieser Stelle bieten sich ein paar Worte zu den Kieselalgen oder Diatomeen an. Es sind in jedem Gewässer vorkommende Einzeller. Die zu Grunde liegende Überlegung ist die, dass Diatomeen beim Ertrinkungstod über die Lungen in den großen Kreislauf gelangen und hier z.B. in parenchymatösen Organen wie Leber und Niere nachgewiesen werden können. Auch wenn dieser Nachweis von einigen Autoren als vitale Reaktion aufgefasst wird, kommt diesem Diatomeen-Nachweis lediglich Hinweischarakter zu. Die Diatomeenprobe ist umstritten und hat für strafrechtliche Zwecke, d.h. Nachweis eines Ertrinkens mit an Sicherheit grenzender Wahrscheinlichkeit, keinen ausreichenden Beweiswert.
Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Ur förhör med MR 2017 01 31:
Protokollbilaga del 3_2017-03-22__Fo, sid 300.
"-Som Jafar sagt att det här var planerat av Johanna och sen under kvällen när det hände, jag vet om det var någon annan men som jag vet, om jag har förstått det rätt så finns en till person med som heter David.
Och sen när vi har kommit halvvägs mitt i sjön då kastar jag honom in i vattnet och tar jag såna (ohörbart) på huvudet och sen jag har tryckt ner huvudet tills han drunknade och det har han berättat för mig när han var väldigt arg på Johanna. Berättat för mig att just nu jag behöver pengar, jag är i nöd och sen hon ger inte mig pengar för att skicka till mina föräldrar. Jag har gjort så mycket för henne men hon gör inte det minsta för mig och just om det här, det vet David och dottern Julia också om.
-Vet du när Jafar berättade det här för dig? När var det?
-Tror det är cirka tre månader efter att jag kommit till Johanna, efter tre månader var under sommaren.
-Skulle Jafar få någon ersättning för det här?
-Ja."
Jag tror att det här är så det har gått till, skulle gissa på att MRs berättelse om vad JJ sagt stämmer, Aki har rivit JJ när det hände. Och med tanke på det osäkra fyndet av kiselalger - är det mycket möjligt att Aki faktiskt drunknade som ovan. Keep it simpel - detta är den enklaste förklaringen.
JM åker dit - för man kommer hitta JJs blod under Akis nagel om mängden räcker för analys.