Citat:
Ursprungligen postat av
DaEzz
Något (nytt) Amerikanskt inbördeskrig kommer vi inte att se. Däremot håller jag med dig om att den situation som råder nu är unik dvs den där USA´s socioekonomiska sammanhållning inom ramen för den federala styrelseformen, den som gjort nationen så oerhört framgångsrik efter WW2, håller på att krackelera fullständigt. Och det går snabbt.
Som du skriver så är den extrema polariseringen katalysatorn. Amerikaner vänder sig mot Amerikaner. Växande segment av befolkningen hatar varandra och kommer förmodligen inte att tveka att gripa till våld i stor skala när tillfälle ges.
Jag tror även att vi bland annat kommer att få se ökad separatism inom USA som en naturlig utveckling av polariseringen, dvs att delstater och till och med större städer strävar och uppnår autonomi i varierande grad. Detta kommer dock inte att ske utan inslag av våld.
Jag tror också att USA mycket väl kan vara på väg mot att bli en enpartistat. De enorma pengarna bakom GoP (dvs från deras finansiärer och då främst den religiösa högern och vapenlobbyn) parallellt med det faktum att man cyniskt utnyttjar den politiska makten till att driva igenom lagstiftning som mer eller mindre riggar USA´s valsystem till att kraftigt gynna ett parti (dvs GoP) försätter all politisk opposition i ett permanent underläge som inte går att ta sig ur.
Vad allt detta betyder återstår att se, men i sämsta fall så är USA på god väg att bli en renodlad polisstat.
Detta med enparti-stat är intressant och något som jag inte tänkt på. Snarare var det ju Demokraterna som såg ut att befästa sin tid vid makten, innan Trump vann valet.
Trump personligen är ju oerhört medveten om medias roll för att vinna sympati eller antipati, vilket förklarar hans attacker på en av de institutioner som brukar anges som en av hörnpelarna i den liberala samhällordningen, nämligen massmedia som relativt fri från statsmakten. Skall man gå mot enpartistat är detta förstås en bra strategi, då motståndarens möjligheter att skärpa den allmänna opinionen måste undergrävas. Detta blir dock svårt givet den djupa statens makt och de liberala ekonomiska musklerna, men med t ex kommande undantagslagar i ett mer våldsamt USA, kan förstås allt hända med den liberala samhällsordningen.
Ser man på kommentarsfältet på CNN-videor på Youtube så slås man av hur oerhört negativa kommentarerna är genetmot CNN. Det är svårt att se att detta inte är en organiserad kampanj mot CNN, just för att undergräva CNNs och medias position – en kampanj som jag tror kommer att vara ganska framgångsrik (och således undergräva den liberala samhällsordningen).