Vi får ta det i denna tråden då:
Om man skall känna av vart vindarna, som blåser åt olika håll, i USA kännetecknas av, skulle dessa kunna sammanfattas i ett enda ord: Hat.
Hatet är förstås ett uttryck för djupare motsättningar, intressekonflikter samt ideologier om hur samhället bör utformas. Hat är signifikant för att avläsa samhällsklimatet och dess potential att omvandlas i konkret handling finns alltid där, t ex i form av enskilda dårar som tar saken i egna händer, men också av organisationer och miliser (beväpnade sådana, som det finns många av i USA).
Hat är en mäktig kraft. Den kan mobilisera en nation mot en yttre fiende, men när detta hat riktas mot "de andra" inom nationen, kan det sluta mycket illa. Jag påstår att USA är på väg mot sammanbrott, oavsett vem som tillfälligtvis kontrollerar Vita Huset. Den nationella vapenorganisationen talar numera näst intill öppet om att det gäller att beväpna sig för att försvara sig mot liberalerna. De senare ser Trump och hans anhängare som fiender vilka bryter sönder det samhälle som de vill leva i.
Detta är, tror jag, positiva nyheter för omvärlden. USA bryter samman, dess inflytande internationellt förtvinar, imperiet går i döden. Det blir spännande att följa de kommande 10åren. Undviks inbördeskrig är det en bedrift givet de oerhört starka rörelserna som är i omlopp, som inte direkt modereras av Vita Huset, snarare tvärtom - presidenten ser till att elda på alla motsättningar som han kan elda på. Alltså, perfekt utveckling för världen bara kärnvapnen ligger i händerna på några seniora generaler som vet att hålla i dem.
Så, hur många år dröjer det innan kriget är igång?
Skulle presidenten mördas eller avsättas, kan detta vara ett startskott?
Eller har jag helt missuppfattat den bittra politiska och sociala situationen i USA?
Exempel på hatets tidsanda, representerad av en talesperson för the National Rifle Association häromdagen (notera hur NRA angriper det liberala hatet med eget hat, som brinner i hennes ögon):
Freedom's Safest Place: Violence of Lies
https://www.youtube.com/watch?v=WK_jkPhrddc