2017-07-01, 19:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hilding2
Följt denna tråd länge.

Jag är helt övertygad om att Johanna Möller har sett till att Aki har blivit mördad.
Dock tycker jag inte att det finns tillräckliga bevis. Jag vill inte leva i ett land där man kan bli dömd till livstids fängelse på så lösa boliner:

1. Offret har kvävts men inte i Hjälmaren.
2. Johanna Möller har falskeligen försökt teckna livförsäkringar.
3. Mobiltelefonen har bevisligen varit på bryggan och inte i huset.
4. Johanna Möller kan bevisligen mörda närstående personer av ekonomiska motiv.
5. Ett flertal, närstående personer vittnar om hur Johanna Möller har försökt förmå dem att mörda Aki för ekonomisk ersättning.

Ja jag slutar där. Vi förstår alla hur det ligger till; Johanna Möller ligger bakom Akis död, men det finns inte bevis så det räcker. Det är åklagarsidan som måste bevisa bortom varje rimligt tvivel att Johanna Möller har mördat Aki.

Kolla gärna igenom serien "Skånska mord" på svt "öppet arkiv". Där kan man jämföra Yngsjömörderskan med Johanna Möller. Ganska talande när hennes sista yttrande till prästen var:" Varför måste bara jag dö? varför fick han nåd?" Om sin egen son.
Välkommen
Ska se om jag får tid över att titta in på den siten.
Det är intressant att titta på vad som är bevis och "bevis".

Tror bevisvärderingen blir annorlunda i HR, det finns gott om artiklar och granskning kring hur dåligt nämndemanna-systemet fungerar. Mycket känslor som styr.

Klurigt fall juridiskt, där har du rätt.
Senast redigerad av stativera 2017-07-01 kl. 20:02.
Citera
2017-07-01, 19:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingSing
Tänk på serien" Breaking Bad".
Där han låter kompisens flickvän kräkas så hon kvävs av sina spyor och dör.

Har ej sett men förstår principen.

Hur är det annars med waterboarding i det här fallet? AP sover/däckad på bryggan, kropp och armar fixerade/orörliga på ett eller annat sätt, blöt täckande handduk viras kring huvud och sedan på med stora vattenkannan? (Och kanske öl och vin och Bailey's? om kannan tar slut?) Eller krävs det att han är direkt under vattenkran?

Eller kan hon ösa från kräftlådan som hon fyllt på innan?

Finns det en bottentapp till kräftlådan som hon kan använda på ngt sätt? Lägga ansiktet under? Eller är det under bryggan?

Skälet att göra det på bryggan även med en däckad AP vore att hen (!) är osäker på om AP kan vakna till och/eller föra oväsen om han tippas i vattnet. Är han bunden eller fastspänd i något (stol) kan det tala för att han inte slängs i sjön tillsammans med detta. På så sätt är han också död innan han slängs i, för att undvika en sits där hon måste hoppa i och hålla huvudet under vattnet medan ringarna på vattnet sprider sig.

Nog omöjligt att göra detta på en sovande AP på brygga (för JM själv), åtminstone utan att spänna fast honom i bryggplankorna först och se till att så mycket ljud som möjligt dämpas.

Skulle kiselalgerna silas bort om sjövatten användes, eller går de igenom? De är riktigt jäkla små, eller hur?

Fast har hon lyckats däcka honom ordentligt i en stol så kanske hon skulle kunna lyckas vända eller tippa ner honom i kräftkaret också?

Eller kan hon då nöja sig med att helt enkelt kväva honom med en kudde mot bryggovlet?

Han kan ha legat på en sån här: 👍 https://jysk.se/utemobler/luftmadrasser/liggunderlag/liggunderlag-lappmeis-olivgron-h06cm

Eller något annat turkost liggunderlag/luftmadrass. Blivit vänd och släpad.

Jahuja.
Citera
2017-07-01, 19:44
Medlem
anothes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hilding2
Följt denna tråd länge.

Jag är helt övertygad om att Johanna Möller har sett till att Aki har blivit mördad.
Dock tycker jag inte att det finns tillräckliga bevis. Jag vill inte leva i ett land där man kan bli dömd till livstids fängelse på så lösa boliner:

1. Offret har kvävts men inte i Hjälmaren.
2. Johanna Möller har falskeligen försökt teckna livförsäkringar.
3. Mobiltelefonen har bevisligen varit på bryggan och inte i huset.
4. Johanna Möller kan bevisligen mörda närstående personer av ekonomiska motiv.
5. Ett flertal, närstående personer vittnar om hur Johanna Möller har försökt förmå dem att mörda Aki för ekonomisk ersättning.

Ja jag slutar där. Vi förstår alla hur det ligger till; Johanna Möller ligger bakom Akis död, men det finns inte bevis så det räcker. Det är åklagarsidan som måste bevisa bortom varje rimligt tvivel att Johanna Möller har mördat Aki.

Kolla gärna igenom serien "Skånska mord" på svt "öppet arkiv". Där kan man jämföra Yngsjömörderskan med Johanna Möller. Ganska talande när hennes sista yttrande till prästen var:" Varför måste bara jag dö? varför fick han nåd?" Om sin egen son.
Du förbiser ett bestialiskt mord där JM överbevisats som skyldig. Med det utgångsläget är indicierna tillräckliga att visa JM är en seriemördare.
Citera
2017-07-01, 19:45
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Kan ha varit någon kortare fight, eller desperation i dödsögonblicket. GM hade ju faktiskt MRs DNA under någon/ra av sina naglar .....

Han hade något "linne" (ärmlös T-SHIRT, "muskeltröja" eller vad ni karlar kallar det för, och shorts eller kalsingar. FlipFlopen var tydligen "kvar" på bryggan. Undrar om han kom till E-tuna i FlipFlop, låter konstigt......

Akis byxor och ev det andra han hade på sig (överdel) låg lite nonchalant slängt på en stol i det nedre rummet i huvudhuset om jag kommer ihåg rätt.

Jag tror ju inte att han åkte till Granliden frivilligt, jag tror att han redan var död när han kom dit, men OM han nu skulle dit på en "trevlig middag", och stanna över helgen........går man inte till närmsta klädaffär och köper något billigt ombyte då, och en tröja för kylig kväll?? Och en tandborste.....rakhyvel....

Det var väl värmebölja dessutom.......och han fick inte vara på Granliden för JMs föräldrar, så han kunde ju inte direkt låna GMs kläder om de ens hade samma storlek.

Han meddelade ju inte heller NL (Nadja) om helt ändrade planer (vad jag har förstått).
Det tror jag också. Och att det är så nära sanningen som vi kommer i nuläget. Aki hade förmedlat sig till NL om han radikalt ändrat sina planer. Om han inte var död vid transporten till G-liden, var han i vart fall i ett tillstånd där han inte var med på vad som hände med honom.

Om någon av mellanbarnen, eller JJ någonsin kommer att berätta, så får vi kanske svaren. Det är vad jag hoppas på, men dessvärre har svårt att tro på.
Senast redigerad av Kallix 2017-07-01 kl. 19:53.
Citera
2017-07-01, 19:46
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Nej ingen gratis TV för oss knegare, ibland lönar det sig att vara kriminell, gratis bostad,
fri mat osv (bättre än vad våra åldringar får på äldreboendet).

Nu ska hjärnskrynklarna tränga in i JMs hjärna och tänkande och observera allt hon gör och hennes beteende under ngr veckor, vi får se vad proffsen kommer fram till, hon lär inte kunna manipulera
( eller testa ) som hon gjorde i paragraf 7-undersökningen hon har öppnat upp alla hennes dåliga sidor utan att hon begriper det själv.

Ngt kryss lär det inte bli, JM får en säker plats på Hinsan för många år framöver, hon lär fortsätta sitt beteende på Hinsan vi får se hur hon blir bemött, alla lär inte köpa hennes beteende, hon försöker säkert köpa sig ''vänskap'' med sitt manipulerande.
Risken är väl att de vill behålla henne för studier.
Citera
2017-07-01, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anothe
Varför skulle jag vilja komma runt nåt jag inte sagt ? Antingen låtsas du som det vore så eller så har du knarkat för mycket senaste åren.

Ditt trevande i mörkret efter fel i utredningen mot JM påvisar din okunskap om rättsprocessen som du sen försvarar med goddag-yxskaft-repliker.

Förklara motsägelsen mellan "avsaknaden" av kiselalger och kvävning, du som har kunskap.
Citera
2017-07-01, 19:55
Medlem
Citat:
Du förbiser ett bestialiskt mord där JM överbevisats som skyldig. Med det utgångsläget är indicierna tillräckliga att visa JM är en seriemördare.

Japp. Jag håller med dig. Hon har bevisligen sett till att mörda sin egen far, samt försökt mörda sin egen mor. Som jag skrev, för ekonomisk vinning.

Det hjälps dock inte. Det finns för lite bevis i Aki-fallet. Man måste hålla huvudet kallt. Jag tror naturligtvis att det är hon. Men bevisen finns inte. Tyvärr.

Det är polisen som skulle ha arbetat effektivare och inte slapphändigt ha övergett platsen och händelsen. "Det verkar inte som... Ingenting pekar på... osv" Detsamma gäller de döda fosterbarnen.

Varken du eller jag vill bli oskyldigt dömda för mord, pga av indicier.

Sätt svetslåga i baken på polisen vid alla dödsfall! Detta är ett extremt exempel på hur viktigt det är.
Citera
2017-07-01, 20:18
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ja, och hur var det med de två tidigare drunknade fosterbarnen : eller är dessa en " trådsanning " ?
Citera
2017-07-01, 20:24
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Ja vem vill orka?
Samtidigt illlustrerar det genomslagskraften hos de moderna medierna, spridningseffkterna av både innehåll och metod. Det återspeglas även i denna tråd, där det också förekommer en del taskspeleri av det mer baklagliga slaget. Personligen tycker jag att tråden gick ur spår för flera månader sedan då seriösa frågor om när, var, hur, av vem och varför ersattes av ett nästan liturgiskt ryande och gråtande under ledning av ett par försångare - med åtföljande åthutningar åt dem som inte stämde in i körerna. Vad skulle Freud ha tänkt om den saken? Eller moderna socialpsykologer?

Det viktiga ifrågasättandet av utredningarnas kvalitet skämdes av låga, fula påhopp till höger och vänster i stället för att i sig, som sådana, kräva en uppstramning och vi har nu en fullständigt babblig tråd där substans blivit väl dold och ingen orkar snåra sig igenom. Jag gör det inte i alla fall.

Jag själv är inte juridiskt kunnig, men har slutat ställa mina frågor. Jag vågar mig däremot på att fundera över de praktiska och faktiska omständigheterna, men ids inte säga särskilt mycket om dem heller. Därför blir det inte av att jag frågar varför du funderar på hur plaster fäller färg?
För att man i stället för att använda den i filmvärlden så obligatoriska trasan i munnen tog till med en tillgänglig plastbit, som blev till oförutsedd hjälp när det gällde att kväva Aki? Eller något i den stilen?

Jag vet inte. Jag vill öppna vägar för tanken. Jag försöker fr.a. se om JM hade klarat av det på egen hand och i så fall hur. I en kvävning/drunkning så bör ju en obducents konstaterande av ett turkost "material" på tänderna betyda att det har med själva tillvägagångssättet att göra, eller vad som följt direkt på. Det kan vara orelaterat men det är troligare att det har relevans.
Citera
2017-07-01, 20:27
Bannlyst
Citat:
Varför skulle jag vilja komma runt nåt jag inte sagt ? Antingen låtsas du som det vore så eller så har du knarkat för mycket senaste åren.

Ditt trevande i mörkret efter fel i utredningen mot JM påvisar din okunskap om rättsprocessen som du sen försvarar med goddag-yxskaft-repliker.
Du skrev att folk med restriktioner efter rättegång i väntan på dom inte kan "undgå straff". Jag sa att det inte är så och jämförde med t ex gängrättegångar och likväl frias dessa. Så din parallell att JM inte kommer frias pga restriktioner är fel. Nu visste du det och kan sluta slingra dig.
Senast redigerad av 6nysningar 2017-07-01 kl. 20:29.
Citera
2017-07-01, 20:29
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Risken är väl att de vill behålla henne för studier.
Precis, JM är ju mycket ovanlig Jag anser att de isåfall; alltså pga JMs ovanlighet, bör behålla henne för vetenskapliga experiment inne på hispan och på så vis tillföra de naturvetenskapliga studierna något nytt : så gör hon någon nytta ju !
Citera
2017-07-01, 20:30
Medlem
Citat:
Efter morden på Aki Paasila och Göran Möller riktade flera familjemedlemmar sina misstankar mot hustrun och dottern Johanna Möller.
Under rättegången har hennes mamma, syster och delar ur Akis familj mött Arbogakvinnan i rätten – för att lämna känsliga vittnesmål som talar för hennes skuld.
Nu välkomnas tingsrättens besked om att Möller är skyldig till mord på pappan och i vart fall anstiftan till mord på maken.
– De känner att detta är en stor lättnad, säger Brage Åman som är målsägandebiträde för Akis familj.

Citat:
I rätten har mamman och systern berättat att de är övertygade om hennes skuld för mordet på pappa Göran.
– Jag uppfattar det inte som att hon har känslor på det sätt som jag har känslor. Hon är kall och beräknande. Hon säger vissa saker för att få vissa saker. Hon har en plan, sa systern under sitt vittnesmål.
Inför sommarstugemordet hade Johanna Möller bestämt med föräldrarna att hon skulle komma på besök efterföljande dag. Mamman tror att det var en del i en plan för att framställa sig själv som ett offer:
– Hon skulle komma till sommarstugan och hitta oss, sa mamman i rätten.

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/familjens-svara-kamp-for-att-fa-johanna-moller-domd/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in