Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Vilken osäkerhet ger sköjningen menar du?
Syftet med att skölja är ju att skölja bort. Det kan ju då ha sköljt ur en del alger.
Sedan förstod jag det så att stora delar av lungorna inte kunde provtas pga nedbrytning. Det ökar ju risken för att de prov som togs inte är representativa. På det hela taget inte någon idealisk situation om man vill bevisa det ena eller andra.
Drunkning på annan plats komplicerar hela saken avsevärt och verkar för mig mindre rimligt än drunkning i sjön.
En uppblåsbar barnpool är en ganska mjuk sak och stoppar man i en stor AP och två mördare i den kan den snabbt bli tom. Stor risk! Har även svårt att tänka mig att JM skulle komma upp med en sådan plan när det finns en sjö intill.
Handfat? Knappast.
Frakta badkarsdränkt karl i bil från sta'n? Heldumt och inte så lätt som det låter, särskilt inte utan skador eller märken.
Fylla en balja på bryggan med brunnsvatten? Orimligt. Man tar sjövatten. Regnvatten? Kanske men nja, det dunstar nog bort sommartid om det inte varit extremt regnigt.
Rulla in honom i en matta och sätta en plastpåse över huvudet? Fantasifyllt.
Vapenhot? Jodå, men han måste fjättras och det fanns inga märken så jag tvekar. Vapen fanns dock på plats. En galning kanske sätter en plastpåse över huvudet.
Tazer? I princip bästa hypotesen men borde ge märken. Skulle JM komma upp med något sådant?
Tar man livet av honom torrt så blir det helsnurrigt att fylla honom med slang. Även om det nu skulle finnas en poäng med det så är det inget JM skulle förstå. Hon skulle bara dumpa honom.
Om han torrkvävdes känns det som om den första obduktionen missade de skador som borde ha funnits, alternativt att man missade en drog. Stämmer inte heller riktigt med de emfysematiska lungorna även om de eventuellt kan uppkomma även vid torr kvävning.
Nej, antagligen dog han i sjön och då är algbeviset ett resultat av hypotes-, provtagnings- och/eller analysfel. Sådant händer. Som andraval så missades något annat i den första obduktionen och som tredjeval har JM hittat den ideala drogen som stormakternas våta thugs skulle betala en förmögenhet för.