2017-07-01, 16:41
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Man får ju osökt tvillingarnas kommentar (från begravningen var det?) om att "pappa simmar med lungorna" i skallen. Det låter ju onekligen som de avhört ett samtal rörande om kroppen skulle sjunka eller flyta när den lades i vatten. (Eller så har kära mor bara fått försöka förklara i efterhand för dem hur det kom sig att han kunde drunkna -- lämpligen utlämnande att det inte behövdes några lungor att simma med där i strandkanten.)

För att parafrasera JM men vända på saken: om de hade varit fler om mordet än hon själv, hade de då inte ändå försökt baxa kroppen i båten så någon av dem kunnat ro ut med honom på djupt vatten, kastat i honom där och själva simmat in och lämnat båten vind för våg? Eller skulle även det vara för riskabelt med hänsyn till ev åskådare el åhörare?

Nu talar ju ändå mycket för att JM stått inför faktum att kroppen inte går att rubba mycket, att det är för ljust och lyhört och öppet för insyn och att allt hon kan mäkta med är att tippa kroppen från bryggan eller dra ut den i vattnet från strandkanten. Resten löser vi med höjd röst och pösmyndighet: (fritt "om nån gjort sig omaket att ta honom i båten varför skulle de då placera honom bara 2 meter från bryggan?" Hon har gått i och dragit kroppen ut en bit, om det behövts, eller baxat ut den med en åra, och sedan surrat upp båten, med tanken att det skulle se ut som om han fallit i medan han ställt sig i båten vid utförd eller återkomst. Men inte tänkt på att de flesta som inte slår i huvet helt enkelt ställer sig upp på bottnen och går upp via stranden. Hade de varit flera om mordet hade någon kunnat invända att det inte ser trovärdigt ut, ssk på morgonen i lite dagsljus. Men JM hade ingen kritisk röst med sig utan tyckte att det får väl duga så och resten pratar vi oss ur. Det är ju trots allt bara fråga om en ökänt full, knarkande, anabolastinn, hustrumisshandlande, byggjobbande, löjligt död finne som var ganska tystlåten förr och ännu mera nu. Fråga vem som helst. Gå å drunkna så där, vilken pajas!

Citerar mig själv:
Konstaterade i baktråd att klipskt folk föreslagit att AP lämnades i strandkant för att t.o.m. får och blinda hönor skulle hitta kroppen kvickt nog för att livsförsäkringen skulle hinna utbetalas snarast möjligt. Det är ju svårt att argumentera emot i JM:s fall, det medges. Hon kunde inte gärna markera liket med flytboj utan vidare. Nå, då får kanske somt tas tillbaka.

(Apropå får och livsförsäkringar:
Man hoppas att de "vargrivna" fåren som fick bonden att avveckla sin fårverlsamhet verkligen var rivna av vargen, och att de inte bara påträffades döda i JM:s närhet men sedan omskrevs som vargrivna av en glad veterinär för att skapa lite mervärde kring både EU-bidraget och det lokala jaktlaget.

Det finns, noterade jag, en del preparat och gifter som är kända för att fälla djurbesättningar (fel foder, kontaminerad utfodringsmiljö, sabotage) och JM kan ju ha velat prova om det var skarpt och hur mycket som skulle krävas för att fälla en fullvuxen finne. (fomer av durra, oleander, stormhatt, cyankalium....)

Vissa (amrikanska) veterinärer har historiskt gjort sig kända för att använda lugnande eller avlivningspreparat till djur på sina kära hustrur och/eller älskarinnor. Även räddningstjänstare f.ö.! (Nån skrev ju f.ö. att JM haft hundvalpar i Bromma som de hade "tagit bort" -- i samma veva som ett forsterbarn, ja, råkat "gå bort." ; (frågan är kanske vem JM "provade" på först i det speciella fallet...))

Suxameton tror jag det var som var populärt.

Nu ligger det i sakens natur att det finns gifter och "droger" bland bönder och vårdare och på "landet", så man ska n-vis inte dra växlar på det värst. Men det kan ju vara ett uppslag här likafullt. (Att JM trodde fåren fanns kvar när hon klappade dem på morgonen den 8:e är ingen definitiv indikation på att hon inte dräpte aktuella får själv -- det var "några" rivna får tydligen, inte alla, och sen lades fårandet ner, vilket dock torde ha undgått JM.)

I vilken mån JM vid den här tiden soliciterade med bönder, veterinärer och utryckningsfolk och poliser i Arbogatrakten vet jag förstås inget, men man har ju de hastigt nedlagda brottsmisstankarna rörande Akis badtoffeldöd under bryggkanten ändå på näthinnan, och lite HVb-relaterat senare.
Citera
2017-07-01, 16:41
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Ännu ett fri vs livstid inlägg det tusonde där man bara ser ytterligheter, det gör dig mycket idiotisk och resten av din text likaså. Det är åk som har bevisbördan och skall svara på frågorna VAR, NÄR, HUR och VARFÖR. JM har inget med den saken att göra hon är ingen åk, inte hikes är en åklagare hon heller så ditt inlägg vart en äkta flopp.
Det verkar ju gå alldeles utmärkt att få JM fälld för exmakens död utan att kunna närmare
svara på dina tre första frågor. Fjärde frågan är ju för fan besvarad sedan länge, din
förkylde stackare.
Det var riktigt jävla klokt att baka samman fallen i en enda rättegångsprocess ser man nu.
Det spiller över som den något överskattade farbror Persson uttryckte vid ett tillfälle.
Tingsrätten behövde inte ens en dag för att fundera på det giriga ludrets skuld eller icke skuld.
Nej, det gick raskt som helvete att bestämma sig i skuldfrågan. I båda delarna.

Nu är fanskapet ivägskickat liksom afghanäcklet för att reda ut hur det står till därinne
i hjärnvindlingarna på idioterna. Helix, vilket jävla namn förresten.
Vad tror du hjärnskrynklarna kommer fram till, fru prosit?
Att de är så jävla rubbade båda två att det inte tvekas om att sätta dem på dårhus med
särskild utskrivningsprövning? Eller blir det Hinseberg respektive Kumla för avskummen?
Förmodligen landar det i det sistnämnda.

Fri bevisprövning, så utomordentligt det är med sånt vill jag sedan kraxa ur mig.
Tingsrätten är övertygad. I båda delarna. Första matchen vunnen.
Lagom till match 2 drar igång i hovrätten så har nog viktiga besked inkommit från utlandet,
besked som man gått och väntat på bra länge nu, och så har man lite mera påtagliga
bevis avseende Akifallet. Därtill har vid det laget en lång färd gått i mål; Plattan närmare
bestämt. En dödstrött stackars jävel anländer äntligen med ljudfil och tröja.
Må han värnas om.

Och härinne nånstans sitter alltså the daughter from hell:
https://www.locum.se/helix

Det är nog livat värre i bygget med en sån pladdertacka som henne på plats. Fy fan.

Tips: Hovrätten behöver ännu mindre tid för att ta ställning i skuldfrågan.
På två röda är det klart. Jajamensan. Yes.
Senast redigerad av Grandioso 2017-07-01 kl. 16:55.
Citera
2017-07-01, 16:42
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
... jag trodde du skulle kunna nå en högre nivå av diskussion, hade dock inga större förväntningar.
Men för all del ska jag svara igen:

Jag svarar - utfrån plädering av Wenna som på bas av tre rättsläkares uppgifter återger att Aki anses ha mördats för att:

Det är för litet antal kiselalger och det är förstorade lungor som vid drunkning men även kvävning kan ge detta utseende.
Denna kvävning kan ha skett med nån form av tyg, en kudde eller en plastpåse. Det är olika exempel på vad som kan frambringa en kvävning oavsett om han satt i en soffa.

Han återfinns i Hjälmaren. Det innebär att få sketna kiselalger kan ha inkommit via detta sjövatten. Han är således redan död och inandas inte vatten överhuvudtaget.
Detta kallas då kontamination dvs allt under 20 alger. Det kan likaväl ha funnits innan via födointag etc alternativt tillförts via obduktion.

DÄRAV ska jag inte specificera vilket vatten det rör sig om i några lungor - som passerat ut i kroppen:
AE: "Vätska luftvägar inte mätbart då den passerar ut genom slemhinnan, ut i lungorna och cirkulationen och försvinner till större delen. Skummigt slem ses vid obduktion."
Tilläggas kan här att ÄNDRINGEN av dödsorsak på AP från : kvävning t i l l drunkning/KVÄVNING gjordes under den senare hälften av själva rättegången av just åklagaren
Citera
2017-07-01, 16:48
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Svara på frågorna hur var när och varför istället för att flabba för du klarar inte det. Inte åk heller och därför börjar du, wenna och fahlander bara tramsa. Du med mig och åk ger 5-6 tramsinlägg där påsen och stolen det sämsta.

Tycker du att var, när och varför är oklara?
Exakt hur kan jag så klart inte svara på, det får du nog fråga JM om. Att det inte gått till så som scenen arrangerats är iaf uppenbart. Om man inte vill bortförklara kiselalgsexperterns/rättsläkarens utlåtanden som 'skvaller' förstås. Och har oändligt överseende med fårmaterskans krumbukter och uppenbara lögner.

Vi får se vad som händer efter RPU:n och ev överklagan. Du verkar hoppas på ett liknande utfall som för en annan 'otursförföljd' storljugare (Mats Alm), men vi får väl se. Känslan är att det kommer att skvallras även i HR.
Citera
2017-07-01, 16:49
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
Tilläggas kan här att ÄNDRINGEN av dödsorsak på AP från : kvävning t i l l drunkning/KVÄVNING gjordes under den senare hälften av själva rättegången av just åklagaren
Ps: mao är drunkning en typ av kvävning men AP hade somsagt enkom 3 kiselalger i sej o c h spyor !
Citera
2017-07-01, 16:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
Det är via rättsläkare Ybo då nya omständigheter har tillkommit med tidens gång - den omständigheten heter Kiselalger via information från rättsläkare Druid.
Efter rättegångsdagen så la ÅK till begreppet kvävning.

" Aki hade förstorade lungor. Sådana uppstår, bortsett från hjärt- och lungräddning, när man andas mot motstånd.
Det motståndet utgörs vanligen av vatten men samma sorts skador kan uppstå när man andas i en te.x plastpåse eller mot kudde eller annan textil dvs kvävning. Punktformade blödningar i ögonen uppstår inte i dom kvävningssituationerna.
Vi kan alltså konstatera att Aki har drunknat eller kvävts.

" Uppgifterna från Anders Eriksson ändrar inte på detta, han kan inte utesluta kvävning. Han säger till och med att det finns nämnt i litteraturen att den här typen av lungor kan vara ett exempel på kvävning.
Det är ju som alla tre rättsläkare sa - bedömningen av ett dödsfall görs utifrån alla omständigheter till exempel även ett sånt faktum som att Aki hittades i vatten. Anna Ybo skriver inledningsvis utifrån den information som hon har då, hon som ju faktiskt är den enda som har undersökt kroppen, gör sen när hon har all information bedömningen att han har dött genom drunkning eller kvävning."

Det är detta som sen AE kommenterar och han dementerar inte ett tillägg av kvävning:
" Ändras förutsättningarna är det väl rimligt att man ändrar sin bedömning, det är nog svårt att svara på, jag har ingen allmän uppfattning om det. Det klart att det kanske är mer förtroendeingivande om man inte ändrar sig men det beror som sagt på vad man har ändrat."

Avskrift ljudfil rättegång
Senast redigerad av develi 2017-07-01 kl. 16:59.
Citera
2017-07-01, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det verkar ju gå alldeles utmärkt att få JM fälld för exmakens död utan att kunna närmare
svara på dina tre första frågor. Fjärde frågan är ju för fan besvarad sedan länge, din
förkylde stackare.
Det var riktigt jävla klokt att baka samman fallen i en enda rättegångsprocess ser man nu.
Det spiller över som den något överskattade farbror Persson uttryckte vid ett tillfälle.
Tingsrätten behövde inte ens en dag för att fundera på det giriga ludrets skuld eller icke skuld.

Nu är fanskapet ivägskickat liksom afghanäcklet för att reda ut hur det står till därinne
Att de är så jävla rubbade båda två att det inte tvekas om att sätta dem på dårhus med
särskild utskrivningsprövning?
Eller blir det Hinseberg respektive Kumla för avskummen?

Fri bevisprövning, så utomordentligt det är med sånt vill jag sedan kraxa ur mig.
Lagom till match 2 drar igång i hovrätten så har nog viktiga besked inkommit från utlandet,
besked som man gått och väntat på bra länge nu, och så har man lite mera påtagliga
bevis avseende Akifallet. Därtill har vid det laget en lång färd gått i mål; Plattan närmare
Må han värnas om.

Det är nog livat värre i bygget med en sån pladdertacka som henne på plats. Fy fan.

Om nu det fetade skulle hända så blir det helt tydligt att rättspsyk och rättsväsende är så välsamarbetade att vårt samhälle puttas ännu längre ut på avgrundens rand, att en fot redan hänger däröver ...
Kan det bli mer korrupt!?
Hela världen är förvisso galen, det finns gott om utrymme för konspirationsteorier (som den nu senaste att Mars i själva verket redan är fullbefolkat med misshandlade barn, som utnyttjats sexuellt eller skördats på livsviktiga organ och lemmar för att sedan skickas iväg till universums bästa gömsle - NASA tiger som vanligt, eller ljuger ...)
så varför inte krysta fram bevis på detta statligt sanktionerade bedrägeri, detta blatanta exempel på polisens maktmissbruk också?
Citera
2017-07-01, 17:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
... jag trodde du skulle kunna nå en högre nivå av diskussion, hade dock inga större förväntningar.
Men för all del ska jag svara igen:

Jag svarar - utfrån plädering av Wenna som på bas av tre rättsläkares uppgifter återger att Aki anses ha mördats för att:

Det är för litet antal kiselalger och det är förstorade lungor som vid drunkning men även kvävning kan ge detta utseende.
Denna kvävning kan ha skett med nån form av tyg, en kudde eller en plastpåse. Det är olika exempel på vad som kan frambringa en kvävning oavsett om han satt i en soffa.

Han återfinns i Hjälmaren. Det innebär att få sketna kiselalger kan ha inkommit via detta sjövatten. Han är således redan död och inandas inte vatten överhuvudtaget.
Detta kallas då kontamination dvs allt under 20 alger. Det kan likaväl ha funnits innan via födointag etc alternativt tillförts via obduktion.

DÄRAV ska jag inte specificera vilket vatten det rör sig om i några lungor - som passerat ut i kroppen:
AE: "Vätska luftvägar inte mätbart då den passerar ut genom slemhinnan, ut i lungorna och cirkulationen och försvinner till större delen. Skummigt slem ses vid obduktion."
Fortsätt spela stöddig du, men se du kommer ingen vart.

Så här.
Eftersom åkl plädderade för kvävning (och här får du använda vilken påhittad metod du vill) så går det tvärtemot drunkning avseende kiselalger.
Kiselalgernas låga antal använder åkl för ge stöd åt att det inte är en drunkningsolycka, dvs ett mord som inte skett I Hjälmaren.

Åkl är schakmatt..

Antingen är vattnet från Hjälmaren
Åkl: kvävd till döds, slängd i Hjälmaren som då måste kunna ha endast 3 kiselalger
Försvar: drunkning i Hjälmaren kan ej uteslutas

eller

Antingen är vattnet från kräftlåda/barnpool
Åkl: dränkt till döds, slängd i Hjälmaren
Försvar: kvävning kan ej uteslutas påstår åkl

Det behövs ingen kiselalgexpert, enbart sunt förnuft på en 5e-klassares nivå men det missad åkl.
Citera
2017-07-01, 17:55
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Om nu det fetade skulle hända så blir det helt tydligt att rättspsyk och rättsväsende är så välsamarbetade att vårt samhälle puttas ännu längre ut på avgrundens rand, att en fot redan hänger däröver ...
Kan det bli mer korrupt!?
Hela världen är förvisso galen, det finns gott om utrymme för konspirationsteorier (som den nu senaste att Mars i själva verket redan är fullbefolkat med misshandlade barn, som utnyttjats sexuellt eller skördats på livsviktiga organ och lemmar för att sedan skickas iväg till universums bästa gömsle - NASA tiger som vanligt, eller ljuger ...)
så varför inte krysta fram bevis på detta statligt sanktionerade bedrägeri, detta blatanta exempel på polisens maktmissbruk också?

Såja, såja. "Korruptionen" som du tycker dig se är ofta blott skenbar. Du ska se att allt ordnar sig till det bästa i detta fall. Man måste gå igenom alla stationer så att allt blir formellt rätt och ev misstag kan genomlysas även de gånger som utfallet är givet för alla från början, eller så gott som så.

Oftare än du tror, dvs. nästan hela tiden, arbetar samhället i det tysta på ett fullkomligt vettigt och rimligt sätt. Lite ödmjukhet inför det skadar inte, tror jag. Rättshaveristerna är inte alltid rätt ute, tvärt om.
Citera
2017-07-01, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Såja, såja. "Korruptionen" som du tycker dig se är ofta blott skenbar. Du ska se att allt ordnar sig till det bästa i detta fall. Man måste gå igenom alla stationer så att allt blir formellt rätt och ev misstag kan genomlysas även de gånger som utfallet är givet för alla från början, eller så gott som så.

Oftare än du tror, dvs. nästan hela tiden, arbetar samhället i det tysta på ett fullkomligt vettigt och rimligt sätt. Lite ödmjukhet inför det skadar inte, tror jag. Rättshaveristerna är inte alltid rätt ute, tvärt om.
Ooops!
Mitt försök att raljera föll platt!
Ridå!
Citera
2017-07-01, 18:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Ooops!
Mitt försök att raljera föll platt!
Ridå!

Förlåt! Jag trodde du var allvarlig!

Ha ha ha.
Citera
2017-07-01, 18:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
förkylde stackare.

särskild utskrivningsprövning? Eller blir det Hinseberg respektive Kumla för avskummen?

Må han värnas om.

Det är inte mina frågor det är juridiska praxis-frågor som HD tagit fram och att enligt knäcka "motivfrågan" räcker inte det är därtill den svagaste frågan, endast en "bisats".
Senast redigerad av 6nysningar 2017-07-01 kl. 18:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in