2017-06-30, 20:09
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Om han kvävdes med kudde liggandes på rygg kan han väl fått tag i gärningsmannens/männens underarmar. Vad lämnar kuddkvävning för spår, inga?

Som jag förstod utlåtande och förhör med rättsläkaren så räknas drunkning som en form av kvävning och det är en uteslutningsdiagnos, dvs kvarstår när man kan avvisa andra tänkbara dödsorsaker.
Så kvävning lämnar inga tydliga spår, om jag förstått experterna rätt.
Det är nog därför folk kommit undan med kvävningsmord historiskt.
Det gäller bara att den som ska kvävas på något sätt är såpass inkapaciterad att den inte kan kämpa emot med våld.
Citera
2017-06-30, 20:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Som jag förstod utlåtande och förhör med rättsläkaren så räknas drunkning som en form av kvävning och det är en uteslutningsdiagnos, dvs kvarstår när man kan avvisa andra tänkbara dödsorsaker.
Så kvävning lämnar inga tydliga spår, om jag förstått experterna rätt.
Det är nog därför folk kommit undan med kvävningsmord historiskt.
Det gäller bara att den som ska kvävas på något sätt är såpass inkapaciterad att den inte kan kämpa emot med våld.

Det är precis så det är. Det är en uteslutningsdiagnos. Man utesluter presumtiva scenarion för att kvävning och drunkning gestaltar sig i nästkommande process på samma vis.
Citera
2017-06-30, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag har ingen hypotes, bara lite funderingar om mordet på Aki.

Det ingår tre moment i mördandet: dekapacitering/övermanning, dödande och dumpning. Alla dessa moment har diskuterats ingående, inte minst moment ett, som utmanar fantasin mest: Hur kunde en 41-årig bamsig kille bringas på fall ? Droger ligger nära till hands. Denna metod kräver dock kunskap, tillgång och förmåga att dosera och hemligen administrera. En bedövande sakkunskap har demonstrerats i tråden, själv har jag bara begränsad erfarenhet av alkohol och har därför inget att bidra med i ämnet.

Jag utgår från vad som tycks ha framkommit om JM:s sätt att tänka och agera. Detta talar för mord genom ombud – hon gör inte sånt själv och det skulle försvåra för henne själv att framställa sig som (kanske intala sig verkligen vara) oskyldig. Med medhjälpare finns det många lösningar på momenten döda och dumpa. Kvarstår moment ett.

Man kan tvinga och man kan lura. I lurandet ingår möjligheten att droga/förgifta, som har diskuterats mycket.

Tvinga kan man göra med hot. Hot kan bestå i att utnyttja någons svaghet eller moraliska belastning (”om… så kommer jag att ange dig…”). Jag ser inte något sådant alternativ av tillräcklig styrka för att offret ska välja akut livsfara. Återstår vapen. Hot med vapen bygger på möjligheten att använda vapnet och förmågan att övertyga offret om denna möjlighet. Ingen kan dock veta hur ett offer ska reagera inför ett sådant hot, i princip inte ens offret självt. Alltså måste den som planerar mord räkna med risken för skottlossning, strid med kniv eller vad som blir aktuellt. Ur mördarens synvinkel: kontrollförlust. Risken för blodspillan och massor av otrevliga spår i en bostad är inte tilltalande och man kan inte ens utesluta att offret skulle kunna vinna kampen, varvid katastrofen är ett faktum. Därför tror jag inte på hotalternativet. Återstår lurandet och försåtet. Här kommer JM:s speciella kompetens till sin rätt.

Drogandet är väl belyst. Vad mera återstår ? Sex, JM:s specialgren. Under förevändning av en trevlig samvaro för gammal vänskaps skull kunde hon skaffa sig kontroll över Aki. Han vore inte den första i en sådan situation att tappa sin vaksamhet och mista omdömet. Jag lägger inga moraliska synpunkter på ett sådant beteende. Jag lämnar åt läsarens fantasi att tänka ut ett förlopp som med denna inledning skulle passa moment tre: överfall och dödande genom medhjälpares försorg. Men man kan ju notera, att om han skulle ha varit så aningslös att han bejakat ett förslag om bondagepraktik, så vore hans öde beseglat även utan medhjälpare.

Med JM:s mentalitet har detta scenario flera bonusvinster: hon skulle triumfera över en i hennes tycke inte bara dum utan moraliskt korrupt man (som så lättvändigt bedrar sin nya tilltänkta), som genom denna akt dessutom behandlat henne, JM, som en hora. Hon kan hämnas hans tilltänkta och rent symboliskt beröva henne denne man, som tillhör henne, JM. Samtidigt kan hon intala sig själv att vara oskyldig (hon har ju bara varit trevlig och shit happened eller ut ur skuggorna råkade det komma en idiot som tagit hennes skämt om "undanröjande" på allvar och inte insett att han just bevittnat en kärleksakt). Rent och snyggt, inga krutstänk, inget blod, eventuella intima spår snarast urskuldande, mattan på golvet är redan på plats…

SMS:et till Aki löd kanske inte ”kan du komma och hjälpa till och lägga barnen ?!” utan ”nu har jag sövt barnen, du kan väl komma upp till mig…?”

(Det bekymrar mig att jag kunnat tänka ut något så vedervärdigt !)

Jag skrev en gång tidigare att jag tror att det kan ha hänt med en Tazer mot hårbotten och sedan en dränkning i en balja på bryggan redan fylld med regnvatten och sedan välta ut kroppen över bryggkanten.
Citera
2017-06-30, 20:26
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chebba
Sen tror jag JM har förberett allt. Drogat ner AP med något som inte syns på testerna som hittills tagits.
1. Hon har testat sig fram med detta tidigare
2. Det var det första hon sa som dödsorsak till vissa; troligen en OD...
3. Hennes kommentar till IF ang obduktionen.
Detta fick mig att fundera på om JMs förklaringar om dödsorsak är såna där "halvsanningar" som hon anpassar efter den information som framkommit vid varje tidpunkt..
Innan hon visste om det skulle bli polisutredning eller ej, så var överdos en "bra" bortförklaring, ifall man nu skulle hitta spår av en drog.
När hon visste att det inte skulle bli någon utredning och första obduktionen var klar, då var det bättre att spinna på förstorat hjärta. När hon fått AFA-pengarna, ja då passade arbetsplatsolycka bättre...
Skulle vara intressant att kolla om hennes ändrade förklaringar tajmar med de olika händelserna.

Citat:
Jag tror AP satt i en stol nere vid bryggan, påverkad av vad det nu var JM testat sig fram till är den bästa drogen, kvävdes av DB med en ___(?) ica påse? Kudde? Sätt in valfri turkos sak.....
Sen fick DB dumpa honom i vattnet för att hjälpa mamma att städa upp brottsplatsen. JJ fick komma och hämta DB? Eller tog emot honom hemma efter DB varit på Granliden?

Problemet med ett sådant scenario skulle möjligen kunna vara att tvillingarna skulle se för mycket konstigt, och att en utomstående skulle ha kunnat passera med båt och slått larm om att det sitter en medvetslös snubbe på bryggan. Därför tror jag mer på gäststugan. ("Pappa blev trött och måste vila.")
Oavsett vilket, så skulle medhjälparen (JMs vuxna barn) kunna ha kallats dit efter själva dödsfallet med en spelad panik i rösten.
"Faan, Aki var påverkad redan när han kom, nu stannade hjärtat på honom, ser inte bra ut, tänk om de tror att vi har mördat honom.., jag vet, vi slänger honom i sjön så ser det ut som om han drunknat"
JM har en mycket välutvecklad manipulativ förmåga. Jag tror att hennes vuxna barn kan ha förmåtts att medverka utan att de haft hela bilden klar för sig. I efterhand har de förstått och blivit chockade men då har de redan suttit i klistret.

Citat:
Reagerade även på att AP var förbi och köpte korv på väg ut till Granliden, när det fanns såååå mycket - och fin - mat de skulle "mysa" med. Var det meningen att AP skulle äta den maten?

Jag tror inte Aki visste att han skulle till Granliden när han blev upplockad. Det kan ha funnits graverande SMS i hans mobil där han övertalats att bli hämtad med bil.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2017-06-30 kl. 20:30.
Citera
2017-06-30, 20:31
Medlem
Smhfs avatar
Så har den omtalade JM installerat sig på Helix i Flemingsberg/Huddinge, med tillgång till TV tidningar och brevskick.

Nu får hjärnskrynklarna lite att jobba med, alltid en utmaning när det gäller JM, för JM ligger inte på latsidan, hon skrev ju ett brev till Kaj Linna via Aftonbladet för hjälp, säkert var hon mera intresserad av Kaj Linnas miljoner som han kommer att få, snart får säkert statsministern och Kungen ett brev, kanske Påven av Rom också.
Citera
2017-06-30, 20:35
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedstrumpa
Nix - barnen var "barn", 17 resp 19 år. Nu 19 och 21

Noterat, tack!
Jag tycker det är på tok för ungt för att morddebutera. Går på gymnasiet och ska ta studenten och firas av med smörgåstårta. Och ha normala kompisar och se framåt i livet. Har JM något som helst mellan öronen så är det åtminstone med barnens framtid för ögonen som hon har försökt tillvälla sig pengar o makt. Och hålla dem utanför. Hon är ju inte HA-medlem på ngn motorgård utan kämpar sannolikt med bättrefolks värderingar om fostran och framtid och stil. Ssk med tanke på övriga familjen.

Nu kan jag inte se fullt oförskymt in i JM:s morbida Wadköping men har hon lockat ungarna i detta då undrar jag om vi inte tillfälligtvis borde återinföra bilan.
Citera
2017-06-30, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Så har den omtalade JM installerat sig på Helix i Flemingsberg/Huddinge, med tillgång till TV tidningar och brevskick.

Nu får hjärnskrynklarna lite att jobba med, alltid en utmaning när det gäller JM, för JM ligger inte på latsidan, hon skrev ju ett brev till Kaj Linna via Aftonbladet för hjälp, säkert var hon mera intresserad av Kaj Linnas miljoner som han kommer att få, snart får säkert statsministern och Kungen ett brev, kanske Påven av Rom också.

Kanske till och med USAs president och Rysslands president får var sitt brev, rädda mig ur detta, Mvh Johanna.
Citera
2017-06-30, 20:58
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag tror det släpper efter livstidsdomen i augusti (var det 7:e?, det var ju ganska passande, en dag före AP:s dödsdag). Sen behöver antagligen inte JJ et co. känna så starkt mer att de behöver ta ngn hänsyn till JM.
Ja, eller t.o.m. på Akis dödsdag? Och nästan på samma dag som JMs pappas dödsdag. Är det det JM kallar karma? Nej, det är det nog inte, men i vilket fall kommer hon väva in det i sina memoarer.

I förordet kan man läsa "På nästan samma datum som jag förlorade två av dom jag älskat mest, blev jag oskyldigt dömt för morden på mina två livs kärlekar. Förstår ni hur det kändes för mig?."

Nu spyr jag nästan av mina egna beskrivningar...
Citera
2017-06-30, 21:00
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Kanske till och med USAs president och Rysslands president får var sitt brev, rädda mig ur detta, Mvh Johanna.

Inte omöjligt JM är desperat hin har noll koll nu, hjärnan kommer kanske att förtvina efter ett antal år när hin inte får styra sitt eget liv bakom lås och bom.
Citera
2017-06-30, 21:01
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Inte för jag skulle påstå att det påverkade utfallet men visst är vi alla människor och det är väldigt svårt att tycka om Johanna Möller. Det är nåt med henne, man stör sig så fort hon pratar.
Särskilt stör man sig på överutnyttjandet av frasen "Förstår du?" i var och varannan
konversation människan är involverad i. Inte ens åklagarna har väl förskonats från att höra
detta vid sina utfrågningar av henne.
Precis som alla andra gravt personlighetsstörda av hennes sort så lever hon i
(van)föreställningen av att vara förmer än alla andra och så uttrycker man sig så här
som hon gör. "Förstår du?" (Din lille dumsnut...)
Hennes förmenta överlägsenhet har inte gjort henne bättre skickad dock att undfly
rättvisan även om det ett tag gick riktigt skapligt för henne i den nya karriären
som brottsling, "värsta kriminell" med mord på agendan.
Låtit bli att utsätta Granliden för en andra omgång med död så hade hon möjligen befunnit
sig i en helt annan situation idag, på lika fri fot som alltid och med tillgång till åtminstone
2 sköna flyktingverksamhetsmiljoner. Så i akut behov av större summor var hon väl
egentligen inte i augustis början förra året? Hon kunde gott ha väntat in nämnda miljoner
och avstått från det som kom att ske?
Förmodligen var det hotet av den aviserade försäljningen av sommarstugan som snarare
än arvspengarna gjorde att det brådskade på med mera av mord. Hon var också oerhört
kränkt och hämndlysten i och med det tuffa men fullt förståeliga beskedet om att
hon fick vara så god att söka sig en ny bostad, det var slut på daltandet med henne nu,
det fick vara nog helt enkelt. Dags att bli vuxen och ta ansvar. Inte minst för sin ekonomi.
Oj, vad kränkt hon måste ha känt sig och så blir det rent hat och det får utlopp i handlingar
sen borta i den fagra idyllen intill Hjälmaren. Och så är vi där vi är idag.
Johanna förstår säkert ingenting, hur i helskotta kunde det gå så galet med allt?
Den där idiotens fel förstås. Hade ju tänkt ut allt så perfekt och så går den nerknarkade
afghanapan och sjabblar bort alltsammans.
Skulle gjort det själv så hade det aldrig slutat så här.
Snyft. Snyft. Snyft.

Nu har hon i alla fall installerat sig borta på miljardbygget Helix som rimmar bra på
Johanna de Hex. Ett jättefint rum med ljusa tapeter, trälister, skrivbord och en egen tv
till och med. Sannolikt jobbas det redan flitigt vid skrivbordet, pennan glöder och
kollegieblocken går ut som smör i solsken. Jäklar vad det ska sättas ord på papper.
Det blir månne en hel självbiografi producerad under veckorna som följer.
Mellan mötena med förväntansfulla hjärnkontorsgranskare som länge sett fram emot att få
träffa denna ovanliga dam bortifrån gnällbältet. Inte alls uteslutet emellertid att de får
anledning att ångra att de någonsin träffade på henne.
Håll hårt om knäskålarna, nu kör vi...4 evighetslånga veckor...

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/har-far-johanna-moller-rum-med-tv-och-fonster/

"Vi måste neka, förstår du?"
https://www.youtube.com/watch?v=8ePvCvhhDII

Hjälper inte lilla gumman, att neka längre. Förstår du? Nej, trodde väl inte det heller.
Senast redigerad av Grandioso 2017-06-30 kl. 21:56.
Citera
2017-06-30, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Du glömmer att det var JM som hade tjatat på honom i flera veckor att han skulle mörda hennes föräldrar. För att peppa honom hade hon också sagt att hennes älskade pappa som alltid stöttade henne var pedofil och att han utsatt henne för påhittade sexuella övergrepp.
Du glömmer också att det var JM som hade en ganska lång och eskalerande konflikt med sina föräldrar.
Du glömmer att det var JM som föräldrarna sade upp från lägenheten.
Du glömmer att det var JM som skulle göra en stor förtjänst när hon fick arvet från Göran och Anki.
Du glömmer att det var JM som körde MR till Granliden för att han skulle mörda hennes föräldrar.
Du glömmer att det var JM som tagit med en kniv som föräldrarna skulle mördas med.
MR var rejält påverkad av flera olika droger.

Visst ser det ut som om MR var rasande, men han hade ju inget direkt skäl att vara rasande på Göran och Anki. Jag tror snarare han var rasande på JM och bara ville få slut på hennes hjärntvätt.

Självklart har MR sin del i skulden för vad som hände. Men, det var JM som planerade, som hade motiv och som såg till att MR försökte mörda hennes föräldrar. Hade hon inte haft MR hade hon hittat någon annan, men MR hade aldrig på eget initiativ kommit på idén att mörda JMs föräldrar.

På något sätt kommer de olika roller som JM och MR hade i mord och mordförsök att speglas i de straff som utdöms.

Du glömmer att det där är spekulationer. Och påståenden från en mördare.
Du glömmer att det måste till teknisk bevisning för att fälla i det här komplicerade målet där smutskastning och karaktärsmord är en avgörande ingrediens.
Du glömmer att det inte får gå till på det sättet i rättsstat dvs att fälla någon för mord ( även om det är kvinna som avviker från normen- din norm) utan bevis. Om nu Sverige är en rättsstat.
Citera
2017-06-30, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidsidanom
Rent teoretiskt kan man tänka sig att någon har stoppat en vattenslang i hans mun. Det borde ha funnits på Granliden.

En till som har tittat för mycket på Morden i Midsomer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in