Citat:
Ursprungligen postat av
Ramaria
Detta låter också troligt. Kanske mer troligt än mitt förslag. Men det förklarar inte hans stora rädsla för henne. Fast jag gillar ditt förslag. Det låter som Johanna.
Hur vore det med en kombination?
Ditt scenario plus mitt med att hon så vänligen informerat honom om hennes goda kontakter inom polisväsendet så att medskyldig skulle hon aldrig bli. Vad hon än sa eller vad hon än gjorde (ha knark i garderoben tex, han tog tillbaka anmälan då hon toppade med misshandel. "Vem tror du de kommer tro på....") så skulle ingen tro honom.
Detta påtryckningsmedel använde hon även mot MR, det har vi hört under rättegången.
Jag tror det kan ha byggts upp en motvilja mellan dem, som byggde på olikartade bakgrunder och hur väl man fann sig i roller man fick. Det kanske kom till uttryck i motsättningar gällande fostran av barn, allmän moral och anständighet och uppförande som förälder odyl. Jag tror möllerskan denna gång föredrog en karl som hon kunde bestämma över, hade bättre ekonomi än och som inte kunde gå ifrån henne. AP märkte detta och kontrade med kritik som byggde på moraliskt företräde eldyl. Därpå säkert hot om separation, hot om ditt och datt. Båda kan ha känt att barnen inte skulle vara "deras" om de fostrades av den andra föräldern.
Sen har ju JM ett socialt övertag på AP som hon uppenbarligen ut utnyttjar, ett socialt övertag som också håller sig med värderingar enligt vilka han är en nolla. JM vill fortsätta ha det så, för det enda som skiljer henne från att vara en nolla själv är att han är där och är en större. Så då är kraftiga manifestationer av att han är en nolla naturligtvis helt i stil.
Jag tror i alla fall att AP hade sådana synpunkter och insikter om JM att det skulle kunna riskera hennes verksamhet och vårdnaden om tvillingarna. En av grejerna med N*dja är ju att AP då ganska raskt skulle kunna presentera ett fullgott hushåll för barnen vid en tvist om vårdnaden, men detta skulle realistiskt bara vara aktuellt om nånting i JM:s hushåll raseras: knarkandet, Hvb-hemmets ekonomi och skötsel, JM:s psykiska hälsa, ev knarkaffärer. AP hade ju full insyn i allt som var direkt synligt för den som tittade länge nog. Möjligen hade han blivit snärjd själv så hon fick en hållhake, eller så märkte han hur hon försökte.
Ska man ta fasta på något som framstår som en stötesten för JM så är det ju framställandet av AP som knarkare. Troligen ligger den lösa stenen där: om AP skulle angripa JM för vårdnaden om barnen så vore det på den punkten att knarket florerade hemma hos JM. Det skulle förstås inte bara ta barnen ifrån henne utan rasera hela hennes tillvaro. Och JJ:s? Kan det vara så? Eller DB:s? Jag tror JM åtminstone försökte engagera JJ för att ta livet av AP. Men frågan är om och hur hon lyckades.