2017-05-27, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Har en passat 07 som ACn nyligen lagt av på. Perioden innan lät ac:n konstigt och effekten blev sämre och sämre.

Vad är det mest troliga problemet? En mindre läcka som på 10 års tid tömt gasen kanske? Varnas ju för att fylla på själv och vissa säger att man måste göra en felsökning först. Tankar och förslag?
Det är också vanligt att kondensorn kan ha korroderat och läcker, den sitter framför kylaren på bilen och är därför extra utsatt. Jag fick själv byta den komponenten, då den läckte i ett hörn. Tyvärr fanns det fler läckor i systemet så nu ska bilen in för efterkontroll för att se var kylmediet nu läcker ut. Videon här går igenom felsökning av AC-systemet med ett UV-färgat kylmedium:
https://www.youtube.com/watch?v=pCv7rCdcXsc
Citera
2017-05-28, 10:55
Medlem
svengörans avatar
Kyler den inte så behöver den repareras, Antagligen hål i kondensorn som någon redan skrivit.
På en AC som helt slutar kyla räcker det aldrig med att bara fylla på vilket ibland skrivs i bilannonser.
Citera
2017-05-28, 21:22
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Detta ska inte under några omständigheter användas i bilar. Systemet ska fyllas med samma kylmedium som bilen är utrustad med från fabrik, troligen R-134a, samt ny olja och spårämne och innan fyllning täthetsprovas. Vill man snikmeka så kan man fylla systemet med kylspray från Biltema då dessa innehåller tetrafluoretan, dvs R-134a, men gaser innehållande isobutan och andra kolväten ska man inte använda. Att Frostycool och andra oseriösa aktörer tillåts lura på folk dessa kolväten med beskrivningar som "R-134a ersättare" är faktiskt förvånande.

Har en av dessa VW bilar gått torrt så kommer troligen AC kompressorn också behöva bytas då denna inte kan stängas av vid för lågt tryck eftersom en magnetkoppling saknas.

Vad är detta för goja? Det här är inget nytt företag och den här metoden och produkten har använts i flera decennier i andra länder. Har även testat den själv och den funkar fint.
Eller vad har du för kunskaper som kan yttra dig om detta?

Kylprocessen som sådan är inte direkt raketforskning så varför det inte skulle funka att, som det heter, toppfylla med en sån här produkt fattar jag inte. Man kan ju också inflika att produkten är amerikansk och skulle den inte funka och även ge skador så skulle man redan ha stämt skiten ur dem over there.

Jag skulle kolla, genom att trycka in påfyllningsventilen snabbt och se om det verkar vara tryck där inne. Är det hyfsat tryck är det bara en påfyllning som behövs. Är det inget tryck alls behövs djupare felsökning.
Citera
2017-05-28, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Vad är detta för goja? Det här är inget nytt företag och den här metoden och produkten har använts i flera decennier i andra länder. Har även testat den själv och den funkar fint.
Eller vad har du för kunskaper som kan yttra dig om detta?

Kylprocessen som sådan är inte direkt raketforskning så varför det inte skulle funka att, som det heter, toppfylla med en sån här produkt fattar jag inte. Man kan ju också inflika att produkten är amerikansk och skulle den inte funka och även ge skador så skulle man redan ha stämt skiten ur dem over there.

Jag skulle kolla, genom att trycka in påfyllningsventilen snabbt och se om det verkar vara tryck där inne. Är det hyfsat tryck är det bara en påfyllning som behövs. Är det inget tryck alls behövs djupare felsökning.

Tyvärr så säljs sådana här produkter av oseriösa företag (som ex. Frostycool) till okunniga konsumenter som i de flesta fall inte är medvetna om att de fyller sitt AC system med en en mycket brandfarlig och explosiv gas. Att man använder gaser som ex. R-134a och inte isobutan (R-600a), propan (R-290) eller liknande i kylsystemen beror på just brandrisken hos de senare. Om man får ett läckage på evaporatorn eller punkterar kondensorn vid en olycka så riskerar det att bli mycket otrevligt.

Alla tillverkare av mobila luftkunditioneringar har via deras organisation Mobile Air Conditioning Society flera gånger påpekat att dessa gaser ska inte användas, en ståndpunkt som för övrigt delas av Society of Automotive Engineers. I USA så har även EPA gått ut och varnat för användningen av dessa gaser och man har även tvingat flera företag som säljer dessa grejor att lägga ned och betala böter, då det numera är olagligt att sälja dessa (tidigare så har enskilda stater haft förbud vill jag minnas).

https://www.epa.gov/newsreleases/epa...and-fire-risks
Citera
2017-05-29, 18:54
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Tyvärr så säljs sådana här produkter av oseriösa företag (som ex. Frostycool) till okunniga konsumenter som i de flesta fall inte är medvetna om att de fyller sitt AC system med en en mycket brandfarlig och explosiv gas. Att man använder gaser som ex. R-134a och inte isobutan (R-600a), propan (R-290) eller liknande i kylsystemen beror på just brandrisken hos de senare. Om man får ett läckage på evaporatorn eller punkterar kondensorn vid en olycka så riskerar det att bli mycket otrevligt.

Alla tillverkare av mobila luftkunditioneringar har via deras organisation Mobile Air Conditioning Society flera gånger påpekat att dessa gaser ska inte användas, en ståndpunkt som för övrigt delas av Society of Automotive Engineers. I USA så har även EPA gått ut och varnat för användningen av dessa gaser och man har även tvingat flera företag som säljer dessa grejor att lägga ned och betala böter, då det numera är olagligt att sälja dessa (tidigare så har enskilda stater haft förbud vill jag minnas).

https://www.epa.gov/newsreleases/epa...and-fire-risks

Jaja. Samma "jättefarliga" gas finns också i varje husvagn och husbil. Jag har aldrig hört talas om en olycka som beror på att man använt denna gas i en AC-anläggning.
Sen kanske man får påminna om att i varje bensindriven bil finns det 10-80 liter otroligt farlig och explosiv vätska. Bensin alltså. Ändå vågar folk köra omkring i dem utan att myndigheterna reagerar och agerar.
Visst är det märkligt?
Citera
2017-05-29, 19:10
Medlem
Citat:
Jaja. Samma "jättefarliga" gas finns också i varje husvagn och husbil. Jag har aldrig hört talas om en olycka som beror på att man använt denna gas i en AC-anläggning.
Sen kanske man får påminna om att i varje bensindriven bil finns det 10-80 liter otroligt farlig och explosiv vätska. Bensin alltså. Ändå vågar folk köra omkring i dem utan att myndigheterna reagerar och agerar.
Visst är det märkligt?

Några korrigeringar och kommentarer, som kanske kan vara tänkvärda....

Bensin som vätska är inte explosiv, ja den brinner inte ens.....
Bensin i bilarnas bensintankar står inte under tryck, och skulle en krock inträffa så stoppar bränslepumpen. Att bränslet i bensintankar börjar brinna vid krock är rätt ovanligt, även om det tar fyr i bilen.

Gasol i husvagnar etc förvaras ju u gasflaskor som har en certifierad säkerhetsanordning som ska tillse att gasen inte kan strömma ut hur som helst, samt backslagsskydd så att brand inte ska kunna gå via slangen in i flaskan. Dessutom en säkerhetsventil som släpper ut gasen kontrollerat vid brand och överhettning, så den förvisso bränns upp men kontrollerat och minskar risken för att allt smäller av direkt.

AC-systemet har däremot gas under tryck vid färd, och hela systemet sitter vanligen i fronten och till största delen i deformationszonerna, vilket gör att de ofta springer läck vid krock, utan några av de säkerhetsannordningar som en godkänd gasolflaska och gasolsystem i husvagnar har. Om de då innehåller mycket brandfarlig gas, så är det väl rätt självklart att det ökar risken för antändning rätt rejält?

Bättre då om man kan använda en gas som kanske till o med är brandhämmande men ändå funkar som kylmedium.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2017-05-29 kl. 19:14.
Citera
2017-05-31, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Några korrigeringar och kommentarer, som kanske kan vara tänkvärda....

Bensin som vätska är inte explosiv, ja den brinner inte ens.....
Bensin i bilarnas bensintankar står inte under tryck, och skulle en krock inträffa så stoppar bränslepumpen. Att bränslet i bensintankar börjar brinna vid krock är rätt ovanligt, även om det tar fyr i bilen.

Gasol i husvagnar etc förvaras ju u gasflaskor som har en certifierad säkerhetsanordning som ska tillse att gasen inte kan strömma ut hur som helst, samt backslagsskydd så att brand inte ska kunna gå via slangen in i flaskan. Dessutom en säkerhetsventil som släpper ut gasen kontrollerat vid brand och överhettning, så den förvisso bränns upp men kontrollerat och minskar risken för att allt smäller av direkt.

AC-systemet har däremot gas under tryck vid färd, och hela systemet sitter vanligen i fronten och till största delen i deformationszonerna, vilket gör att de ofta springer läck vid krock, utan några av de säkerhetsannordningar som en godkänd gasolflaska och gasolsystem i husvagnar har. Om de då innehåller mycket brandfarlig gas, så är det väl rätt självklart att det ökar risken för antändning rätt rejält?

Bättre då om man kan använda en gas som kanske till o med är brandhämmande men ändå funkar som kylmedium.

Därtill så bör man notera att kylmediumet i AC systemet leds in i kupén, vilket aldrig bensinen gör. Så om evaporatorn läcker så kommer den brandfarliga gasen läcka in i kupén, och det krävs bara runt 40 gram propan eller isobutan per kubikmeter för att skapa en brandfarlig blandning. Med tanke på kupén inte är så stor och mängden kylmedium normalt sett ligger runt 850 gram så är det fullt tillräckligt för att det ska bli riktigt otrevligt i bilen.

I filmklippet nedan så beror branden på att dem sniffat tändargas i bilen, men effekten är ungefär densamma som man kan få med brandfarliga köldmedium om dem läcker in i kupén. Då brandförloppet är ganska långsamt så handlar det förmodligen också om en relativt låg koncentration.
https://www.youtube.com/watch?v=rhlfwv8g_zk
Citera
2017-06-01, 00:22
Medlem
Willy-45s avatar
Används inte just butangas som påbjudet kylmedium i vissa länder..?

(En del här är tydligen branschen och den tycks inte tåla någon form av konkurrens 600 spänn för en kontroll som tog<5 min. Nästan i klass med SBP:s släpvagnsbesiktningar..)
Citera
2017-06-01, 18:25
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willy-45
Används inte just butangas som påbjudet kylmedium i vissa länder..?

(En del här är tydligen branschen och den tycks inte tåla någon form av konkurrens 600 spänn för en kontroll som tog<5 min. Nästan i klass med SBP:s släpvagnsbesiktningar..)

Jag är beredd att hålla med. Rena stölden. Jodå, jag vet att det krävs dyra ackrediteringar hit och dit för att få hålla på med kylmedia och det är väl här man försöker ta igen det.
Men notera att i mitt fall så är det en toppfyllning jag förordar, inte att man ska byta ut all gas mot butan, Frostycool eller annat.
Det är inte stora mängder som då går in i systemet och koncentrationen blir så låg att innehållet inte blir explosivt.
Citera
2017-06-02, 08:04
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Men notera att i mitt fall så är det en toppfyllning jag förordar, inte att man ska byta ut all gas mot butan, Frostycool eller annat.
Även jag har en burk med manometer liggandes, i beredskap..
ALLA AC-system läcker, det är bara frågan om hur mycket.
Men efter 10 år, definitivt dags för en koll. Och säkerligen en toppning också..
Citera
2017-06-30, 19:57
Medlem
Hej jag har nyligen fått igång AC:n på min 15-16 år gamla Peugeot 206 igen. Vet inte hur stort intresset är så gör bara en kort sammanfattning om hur jag gjorde.

Vacuumsugning via luftintaget på en kompressor i ca en timme, därefter gaspåfyllning och UV-spårmedel.

Totalkostnad under 1000 kr. Beställde allt från Kina förutom gas samt några slangklämmor och en slang från Biltema. Använde Biltemas kylsprej.
Jag använde alltså riktiga tryckmätare och slang m.m...

Vill också säga att jag inte medhåller med de som säger ett absolut nej till tex gasol som kylmedel. Ju mer jag läser om ämnet, desto mer inser jag fördelarna...
Nu använde jag visserligen inte gasol denna gång, vilket jag nämnde ovan, men jag fortsätter att läsa på, så får jag se hur jag gör i framtiden...

EDIT: Till trådstartaren.
I min bil verkar det bara vara så att gasen var slut och så kan det mycket väl vara i din bil också. Min blåste mindre och mindre kalluft och sedan sa det bara "klick" och kompressorn lade av. Det finns en inbyggd säkerhetsventil som stänger av kompressorn när trycket går under en viss nivå.
På min var det 3 bar med kall bil avstängd, ca 20 grader ute.
(Ska ligga på ca 7-8 bar med bil avstängd, vid temp 20 grader ute. Vilket den gör nu efter påfyllning.).

Jag kan visserligen ha någon liten läcka, men hade ju i spårmedel vid påfyllningen så förhoppningsvis ser jag läckan i så fall...
Senast redigerad av argahannen 2017-06-30 kl. 20:16.
Citera
2017-06-30, 20:10
Medlem
Driftstopps avatar
Jag använder biltemas kylspray i 3 av mina bilar, funkat i flera år.. kostnad 250 kr.
Köp även lite kompressor olja, skicka i en skvätt.

klar.
Senast redigerad av Driftstopp 2017-06-30 kl. 20:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in