Men vad är det här för paranoia? Jag tror jag får ovanlighetens skull får ta till lite smileys.
Citat:
Ursprungligen postat av
Passepartout
Ok. Tänk dig att du har en kontrollerande fru som indirekt kräver hur du ska rösta. Hon håller sig tätt intill dig och sneglar så att du tar "rätt" sedlar från borden. Du går in i båset. Kanske har du lyckats komma över sedlar till det parti du egentligen vill rösta på, och har dom nerknycklade innanför kavajen.
Är man en sån jävla toffel så är nog valhemligheten det minsta problemet. Jag skulle vara mer angelägen att ansöka om skilsmässa!
Citat:
Ursprungligen postat av
Passepartout
Betänk nu skillnaden. Du går in i båset, tar den sedel du vill, och röstar.
Du kanske har råg i ryggen, alla har inte det. Människor manipulerar och är passivt aggressiva osv. Ska inte även de veka, som har svårt att stå emot omgivningens tryck, enkelt kunna lägga sin röst?
Jag var ju inne på det i mitt förra inlägg. Du kan aldrig förhindra att en liten minoritet mentalt svaga och undertryckta människor kommer att påverkas och domineras av sin omgivning, oavsett om du har ett vattentätt anonymt valsystem eller ej.
Vad tror du händer för en sådan Lilla Fridolf person när Selma spänner ögonen i toffeln? "Nå, Fridolf, du röstade väl inte på den där jävla förrädaren Batra?". "Njaeee, nääääe, lilla Selma, ööööh, nääääe...", "Ljuger du för mig???", "Öööööh, jag röstade på ......J-j-j- Batr....Ji-Jimmie...."
Inget perfekt valsystem kan någonsin påverka social kontroll. I en demokrati måste man till syvende och sist stå för sitt val.