2017-06-29, 10:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
Det finns fler frågetecken än så!

Han lånade en telefon på tåget för, att ringa modern och tala om, att hans kontantkort var slut så han lånade en telefon. Det numret kunde han nås på!
Han sade också, att han var framme i Mjölby och skulle av.
Pappan skrev i "Hitta", att Patrik väntat i 10 minuter innan han gick av!
HUR kan pappan veta det?
Syns klockslaget på den dåliga övervakningsbilden, som är mer suddig än tydlig?

Ja, många frågetecken.
Pappan kan ha fått uppgiften om att Patrik gick av först 10 minuter efter ankomst. Det syns säkert på övervakningsfilmen.
Även damen som lånade ut telefonen till Patrik kan ju sagt något om detta.

Men undrar lite hur Patrik sa när han sa att han var framme i Mjölby.

- Satt han lugnt och sa att nu jag är framme i Mjölby, lägger på och sitter kvar på tåget i 10 minuter, eller
- satt han och pratade med sin mamma och plötsligt efter 10 minuter på stationen får han för sig att han är framme, säger "oj, jag är visst framme"eller något annat som avslöjar att först då upptäcker att han ska av ( som han tror).
- eller verkar han redan i samtalet med mamman förvirrad på något sätt? Inte riktigt är med på noterna? Först på frågan var han är, säger jag är i Mjölby.

Finns ju många varianter, små nyanser eller ord som kan ge en ledtråd.

Hur ser han ut på filmen när han kliver av? Förvirrad? Tittar han sig omkring? Stannar han till? Eller går han helt lugnt av och drar väskan målmedvetet som vem som helst?
Citera
2017-06-29, 11:00
Medlem
CallePhilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Över 16 000 st står det när jag tittar..
Konstigt, jag ser 14652 i flera olika webläsare, men flera verkar se att det är över 16000 medlemmar. Även Örebro Tribune nämnde det i sin artikel.
Citera
2017-06-29, 11:33
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Var står det där FIKK för?

Frivilliga insatser vid kris och katastrof. Startades i höstas.
(FB) Nya organisationen FIKK, vad är värt att veta?

Citat:
Ursprungligen postat av CallePhille
Var tvungen att ta en titt på spårvägskartan. Snepared kan vara en rejäl felstavning på Stenpiren. Det börjar i alla fall på S...
Jag tyckte en tjej hade en ganska bra idé häromdagen som hade att göra med att kontakta flygklubbar, tror det var kring Hallsberg och Örebro. När de rensade kommentarsfälten från spekulationer rök hennes förslag och hon blev rätt så lack och kommenterade att det tagits bort. Till sist skrev hon något som kunde tolkas som att hon skulle dra tillbaka sin förfrågan om hjälp från flygklubbar och fick någon fråga om hon inte var intresserad av att hitta Patrik. Det är klart att folks tålamod och vilja att hjälpa till tar slut när de motarbetas. Tänker även på den administratör som var knappt en dag och försökte styra upp gruppen, men valde att lämna på grund av egen vilja efter PM från flera medlemmar.
Så fort det är någon som har idéer kring hur man skulle kunna hitta en avliden person (utan att nämna just det), så är det kalla handen och helst raderas kommentaren med idéen.
Tidigare idag frågade en tjej om Patrik använde droger, då han på foton hade vissa drag som påminde om hennes ex när han var påtänd. Påhopp direkt och jag tror det är raderat.
Totalt orelevanta idéer och spekulationer får däremot stå kvar.
Imorgon kommer det ränna runt en dam och leta efter Patrik på Marklandsgatans spårvagnshållplats i Göteborg, då han eventuellt har setts på en spårvagn på väg åt det hållet för 13 (TRETTON!!!) dagar sedan! Sådana vansinniga idéer sätter de inte stopp för. Administratörerna borde väl ändå ha något vett och kunna påpeka det orimliga i att åka dit och LETA? Det handlar enbart om att hitta Patrik vid liv och då är alla möjliga spekulationer och idéer välkomna, förutsatt att han inte föreslås använda droger. Inget sunt förnuft alls

Flygklubb eller helikopteroperatör kan säkert vara en vettig idé. Så här års dock nedsatt sikt pga all grönska. Synd om de raderar intressanta idéer.

Citat:
Lite bildgooglande på stationerna.

Hallsberg:
http://www.jarnvag.net/images/bild/banguide/Hallsberg2009.jpg
http://3.bp.blogspot.com/-cgAkUj6MdmY/Tk79Kkg2tFI/AAAAAAAAAPs/t1l85OD2Kiw/s1600/halsberg+station.png

Mjölby:
http://cdn2.cdnme.se/4183099/7-3/img_2256_mjolby_19_542b0377ddf2b33aeb9307f3.jpg

De ser ut att skilja ganska mycket i utseende.
Föräldrarna har tidigare upplyst om att Patrik har dåligt lokalsinne. Det kan väl även innebära att han har svårt att minnas hur byggnader ser ut?

Går det tåg mot Malmö eller Skåne utan byte från Hallsberg? De jag känner som reser från Skåne brukar byta i Mjölby.
Idag: från Hallsberg 16.24, i Malmö 20.57, inget byte. Stannar även i Skövde, Göteborg, Halmstad och Helsingborg. Ett sådant direkttåg/dag. Åker man med ett annat tåg 16.47 kan man vara framme 3 min tidigare (byte då i Mjölby). Det dagliga direkttåget är alltså inte den snabbaste förbindelsen.
Mer om tågen, men missade den förbindelsen:
(FB) 22-årige Patrik Linfeldt från Malmö försvunnen i Hallsberg

Citat:
Ursprungligen postat av Sunfire
De kan ju ändå leta efter honom om man lutar sig mot the Mandela effect.
Citat:
The Mandela Effect is a theory of parallel universes, based in the idea that because large groups of people have similar alternative memories about past events.
http://knowyourmeme.com/memes/the-mandela-effect
Citat:
Similar false memories are sometimes shared by multiple people.
https://en.wikipedia.org/wiki/False_memory
Senast redigerad av pudellus 2017-06-29 kl. 11:36.
Citera
2017-06-29, 12:08
Medlem
CallePhilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Idag: från Hallsberg 16.24, i Malmö 20.57, inget byte. Stannar även i Skövde, Göteborg, Halmstad och Helsingborg. Ett sådant direkttåg/dag. Åker man med ett annat tåg 16.47 kan man vara framme 3 min tidigare (byte då i Mjölby). Det dagliga direkttåget är alltså inte den snabbaste förbindelsen.
Då kan det vara så att Patrik har bytt tåg i Hallsberg tidigare och stationen såg bekant ut för honom.

Det är skamligt hur dålig uppslutning det är på de organiserade söken. Nåla fast inläggen om sök och uppmana att de sprids! C:a 60 delningar om dagens sök...
En tjej i Örebro är ledig idag och vill söka där, någon skriver att det är sök i Hallsberg idag och då plötsligt kan hon inte.
Det verkar vara ett motstånd mot att söka där han sist sågs. Patrik irrar runt i Sverige och vill hem, han kan inte finnas i Hallsberg, verkar vara mottot. Det är viktigare att påpeka att Thomas di Leva har delat efterlysningen och att man försöker uppmärksamma Jockiboi än att söka i Hallsberg. Nu är det intresse för att samtliga medlemmar skall swisha 10 kr var, så att man kan köpa en helsidesannons i en dagstidning, eftersom de inte uppmärksammar Patrik i artiklar.
Citera
2017-06-29, 12:19
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Enligt pappan såg inte Patrik någon skylt!
Patrik sade dock i den lånade telefonen, att han var framme i Mjölby!

Då var det ju ingen vits med, att säga till mamman, att han kunde nås på den lånade telefonen!
Vi VET, att ytterst få i den gruppen kan uttrycka sig korrekt och sakligt:
Pappan har just svarat, att "Brottscentralen" haft med efterlysningen vid ett flertal tillfällen och får till svar från den undrande: "Jaha okej men hoppas dom tar upp det igen, kan aldrig tas upp för lite 😘 styrke kramar till er" (JA, det ÄR hennes ord!!!)
Vem följande person svarat vet jag inte! Det råder totalkaos på den sidan, eftersom många kommentarer raderats. Det får till följd, att många kommentarer ter sig ensamstående;" Helt ärligt så har jag inte fattat förens nu att han försöker komma hem? Har också tänkt att man letar efter någon som inte vill bli hittad ... "
Det har inte framkommit om Patrik önskar bli funnen!

Ja, pappan har ju uttalat sig på Facebook. Från detta inlägg
Citat:
Därför är det ju viktigt att veta om det var ett misstag.
- Vi är övertygade om att det var ett misstag. Han pratade med min fru och säger att han kommit till Mjölby och måste byta tåg nu

Från detta inlägg
Citat:
- Tåg som ska till Mjölby gör oftast ett längre uppehåll i Hallsberg men inget byte.
Stationerna, Hallsberg o Mjölby är inte lika alls.
- Det är det som lurade honom eftersom han satt kvar i 10 mon innan han bytte och man skaser på filmen där tågvagnen är så står där ingen skylt om Hallsberg
(Citerat delar av inläggen. Ingen kritik mot dig, utan det är bara för att se lite lättare varifrån det kommer.)

Citat:
Ursprungligen postat av Buddiez
Jag bara undrar hur han tänkte när han klev av i Hallsberg även om han trodde han var i Mjölby skulle han inte har stannat kvar inom stationsområdet eftersom han skulle byta tåg varför gå iväg därifrån ,fick han panik när han insåg han var fel slängde väskor och sprang efter tåget ??? Varför inte fråga om att få låna ström att ladda telefonen har han förmågan att klara göra sådana saker ???? Jag tror nog inte heller att han har förmågan att kuska runt på tåg och vara överallt tyvärr har nog nått hänt

Det har tagits upp i några tidigare inlägg, typ varför gjorde han inte som en frisk vuxen normalt skulle ha.gjort i det läget. Tror han hade eller fick panik där på stationen. Han kan ha blivit frånåkt precis innan han upptäckte att han gått av på fel station. Eller att mobilen inte kunde laddas ombord och då kunde han inte se sin biljett (det var väl en mobilbiljett?) med uppgift om var han skulle byta tåg och inte heller kunna visa biljetten för konduktören.

Väskorna hittades ca 500 och 1300 (?) meter norr om stationen.

Citat:
Då kan det vara så att Patrik har bytt tåg i Hallsberg tidigare och stationen såg bekant ut för honom.
Visst.
Senast redigerad av pudellus 2017-06-29 kl. 13:09.
Citera
2017-06-29, 12:57
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, många frågetecken.
Pappan kan ha fått uppgiften om att Patrik gick av först 10 minuter efter ankomst. Det syns säkert på övervakningsfilmen.
Även damen som lånade ut telefonen till Patrik kan ju sagt något om detta.

Men undrar lite hur Patrik sa när han sa att han var framme i Mjölby.

- Satt han lugnt och sa att nu jag är framme i Mjölby, lägger på och sitter kvar på tåget i 10 minuter, eller
- satt han och pratade med sin mamma och plötsligt efter 10 minuter på stationen får han för sig att han är framme, säger "oj, jag är visst framme"eller något annat som avslöjar att först då upptäcker att han ska av ( som han tror).
- eller verkar han redan i samtalet med mamman förvirrad på något sätt? Inte riktigt är med på noterna? Först på frågan var han är, säger jag är i Mjölby.

Finns ju många varianter, små nyanser eller ord som kan ge en ledtråd.

Hur ser han ut på filmen när han kliver av? Förvirrad? Tittar han sig omkring? Stannar han till? Eller går han helt lugnt av och drar väskan målmedvetet som vem som helst?

Borde kunna analyseras om man vet när telefonsamtalet avslutades. Man lär ju veta att hans telefon bara pingade till mot mobilmasten i Hallsberg och det borde kunna innebära som folk tidigare nämnt batteritorsk. Eller avslutades samtalet exakt vid ankomsten till Hallsberg varefter mobilen direkt stängdes av (ev pga batteriet)?

Om han pratade i mobil under uppehållet i Hallsberg, var det med den lånade telefonen?

Om ha sa innan ankomsten till Hallsberg att han snart skulle vara i Mjölby, kan han ha suttit kvar på tåget ändå ganska säker på att det var fel station, liksom han suttit kvar vid stoppen i Örebro och Kumla strax innan? Snart uppstår en osäkerhet, för att tåguppehållet är så långt? Frågar han ingen ombord var han är? Är vagnen folktom? Har kvinnan som lånade ut sin mobil redan gått av (dvs då har han ingen telefonkontakt med sin mor under tåguppehållet)?
Citera
2017-06-29, 13:52
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Polisen måste veta att han håller sig undan frivilligt varför annars locket på från deras sida?
Citera
2017-06-29, 14:15
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Polisen måste veta att han håller sig undan frivilligt varför annars locket på från deras sida?

Polisen har inte sekretess på samma sätt som sjukhus. Vet de att någon lever så säger de det. Men de säger inte var personen är om den inte vill bli kontaktad eller t ex sitter på Psyk.

Sen vet jag inte om det är locket på. Så här är det väl jämt i trådar i det här forumet när en deprimerad person varit borta länge och polisen inte har ett enda spår att gå på. De anar, precis som många andra, att P tagit sitt liv. Men var är frågan...
Citera
2017-06-29, 14:33
Medlem
CallePhilles avatar
En administratör i gruppen har svarat att de inte vet vilken typ av biljett han hade (mobil eller papper)
Det låter därför som Att Patrik har bokat och betalt resan själv. Föräldrarna borde känt till biljettypen annars. Vet man med säkerhet att resan var bokad med Malmö som slutdestination?
Det borde inte vara några problem för SJ att tala om vilken typ av biljett han hade.
Citera
2017-06-29, 14:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
För mig är det obegripligt att han trodde sig vara i Mjölby.

Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Borde kunna analyseras om man vet när telefonsamtalet avslutades. Man lär ju veta att hans telefon bara pingade till mot mobilmasten i Hallsberg och det borde kunna innebära som folk tidigare nämnt batteritorsk. Eller avslutades samtalet exakt vid ankomsten till Hallsberg varefter mobilen direkt stängdes av (ev pga batteriet)?

Om han pratade i mobil under uppehållet i Hallsberg, var det med den lånade telefonen?

Om ha sa innan ankomsten till Hallsberg att han snart skulle vara i Mjölby, kan han ha suttit kvar på tåget ändå ganska säker på att det var fel station, liksom han suttit kvar vid stoppen i Örebro och Kumla strax innan? Snart uppstår en osäkerhet, för att tåguppehållet är så långt? Frågar han ingen ombord var han är? Är vagnen folktom? Har kvinnan som lånade ut sin mobil redan gått av (dvs då har han ingen telefonkontakt med sin mor under tåguppehållet)?

Var PL osäker på vid vilken station han befann sig, ifall tågpersonalen skulle mot all förmodan utropat fel station, så kunde han ha frågat sina medpassagerare. Detta verkar han inte ha gjort.

Jag har själv varit med om både korta resp. långa uppehåll i Hallsberg.

Stationshuset är en gammal delvis ombyggd stor byggnad i rött tegel. Namnet på stationen där syns klart och tydligt -förutom skyltarna på perrongerna där det också står Hallsberg. Så dåligt lokalsinne kan han omöjligt ha haft så att han inte förstod att han inte var framme i Mjölby.

Återigen ett mycket märkligt försvinnande! Var tog han vägen? Mängder med påstådda vittnesiakttagelser har framkommit men ingen av dessa har blivit säkerställd.

Han har idag varit försvunnen i hela fem veckor. Hur många tror att han fortfarande är i livet? Jag gör det inte men hoppas förstås att jag har fel.
Citera
2017-06-29, 15:22
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Så dåligt lokalsinne kan han omöjligt ha haft så att han inte förstod att han inte var framme i Mjölby.

Å

Skaraborg: Du har helt rätt, jag har också varit på stationerna i både Hallsberg och Mjölby och det är ganska svårt att tänka sig att man - normalt - kan blanda ihop dessa stationer med varandra. På båda ställena står det, som på alla större stationer, också flera namntavlor förutom på själva stationshuset.

Kan man dock utesluta att grabben var kraftigt påverkad av något, alkohol eller narkotika? Vore jag tillräckligt rejält berusad tror jag t o m att jag själv skulle kunnat få för mig att jag var i Mjölby när jag var i Hallsberg eller vice versa...

Hoppas verkligen att grabben kommer till rätta.
Citera
2017-06-29, 16:22
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
"Att spekulera eller icke spekulera!"

Några tvära kast med kort lina:
"Konkret så finns det två alternativ. Det ena vill vi inte en tänka på så vi får ju se Patrik som levande."

"Ja både hans fb och mejl är kollade. Tfntrafiken får vi inte då den inte lämnas ut när det inte är misstanke om brott. Vänner är så klart kontaktade med"

"Snälla ni som ifrågasätter och spekulerar;
Sidan är till för dem som har något att tillföra i sökningen!"

ETT VASST SVAR:

"Vad tillför sökningen något då? Att folk skriver delat hundra gånger så allt viktigt eller relevant försvinner i trådarna ? Spekulationer leder ju ofta till att saker löser sig då folk tillsammans kommer fram till saker"

Vissa citat är modifierade!
De har inte fått veta något om telefonsamtal från teleoperatörerna?

Citat:
Det är lite luddig information.
Patrik har pratat med sin mamma i sin egen telefon.
Patrik har pratat med sin mamma i en tants telefon.
Kan samtalet med mamman ha brutits då pengarna tog slut och Patrik lånade tantens telefon för att ringa och tala om det?
Fanns tanten på tåget eller på stationen i Hallsberg?
Om han sade att han var framme i Mjölby när han satt på tåget, borde inte någon medpassagerare ha hört det och ropat till honom att det är fel station? Det hör väl ändå till normalt hyfs? I och för sig kan han bara ha sagt att han är framme utan att nämna var han var framme.

Vet inte hennes ålder (tant eller ej), men det var ju ombord på tåget som telefonen lånades. Han har enbart "setts" av kamera sedan.

Citat:
En administratör i gruppen har svarat att de inte vet vilken typ av biljett han hade (mobil eller papper)
Det låter därför som Att Patrik har bokat och betalt resan själv. Föräldrarna borde känt till biljettypen annars. Vet man med säkerhet att resan var bokad med Malmö som slutdestination?
Det borde inte vara några problem för SJ att tala om vilken typ av biljett han hade.

Står det inte i tråden någonstans att föräldrarna bokade biljetten?
Senast redigerad av Dumhetsmuseet 2017-06-29 kl. 16:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in