2017-06-27, 08:25
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Exakt! Och dessutom fastnar inte Patrik av någon outgrundlig anledning inte heller på film och bild.

Nej, de.är inte seriösa. De vill bara upprksamhet och bekräftelse.

Enligt Facebookgruppen "Hitta Patrik" fastnade han på övervakningskamerans bild, när han var på perrongen samma dag han försvann.
Bilden var suddig, men han kunde identifieras.
Citera
2017-06-27, 08:41
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CallePhille
Var tvungen att ta en titt på spårvägskartan. Snepared kan vara en rejäl felstavning på Stenpiren. Det börjar i alla fall på S...
Jag tyckte en tjej hade en ganska bra idé häromdagen som hade att göra med att kontakta flygklubbar, tror det var kring Hallsberg och Örebro. När de rensade kommentarsfälten från spekulationer rök hennes förslag och hon blev rätt så lack och kommenterade att det tagits bort. Till sist skrev hon något som kunde tolkas som att hon skulle dra tillbaka sin förfrågan om hjälp från flygklubbar och fick någon fråga om hon inte var intresserad av att hitta Patrik. Det är klart att folks tålamod och vilja att hjälpa till tar slut när de motarbetas. Tänker även på den administratör som var knappt en dag och försökte styra upp gruppen, men valde att lämna på grund av egen vilja efter PM från flera medlemmar.
Så fort det är någon som har idéer kring hur man skulle kunna hitta en avliden person (utan att nämna just det), så är det kalla handen och helst raderas kommentaren med idéen.
Tidigare idag frågade en tjej om Patrik använde droger, då han på foton hade vissa drag som påminde om hennes ex när han var påtänd. Påhopp direkt och jag tror det är raderat.
Totalt orelevanta idéer och spekulationer får däremot stå kvar.
Imorgon kommer det ränna runt en dam och leta efter Patrik på Marklandsgatans spårvagnshållplats i Göteborg, då han eventuellt har setts på en spårvagn på väg åt det hållet för 13 (TRETTON!!!) dagar sedan! Sådana vansinniga idéer sätter de inte stopp för. Administratörerna borde väl ändå ha något vett och kunna påpeka det orimliga i att åka dit och LETA? Det handlar enbart om att hitta Patrik vid liv och då är alla möjliga spekulationer och idéer välkomna, förutsatt att han inte föreslås använda droger. Inget sunt förnuft alls

Ja det börjar bli en fars av det här, är det bekanta till familjen som sköter sidan?

Han är i psykos påstår dom, kan man vandra runt med en sån flera månader i sträck?

Om han skulle va vid liv är han ju hos nån kompis och knappast rört sig utomhus sen han försvann, inte särskilt troligt.
Citera
2017-06-27, 10:16
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
Enligt Facebookgruppen "Hitta Patrik" fastnade han på övervakningskamerans bild, när han var på perrongen samma dag han försvann.
Bilden var suddig, men han kunde identifieras.

Ja, att han fastnade på den är jag helt medveten om. Så i Hallsberg vet vi att han varit. Och i mina ögon är han fortfarande där, men inte levande.

Jag menar alla som sett Patrik över hela landet. Ingen har klarat av att prata med honom och ingen har fixat att fästa honom på bild. Däremot har det märkligt nog funkat att skriva i FB-gruppen.
Citera
2017-06-27, 11:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CallePhille
Var tvungen att ta en titt på spårvägskartan. Snepared kan vara en rejäl felstavning på Stenpiren. Det börjar i alla fall på S...
Jag tyckte en tjej hade en ganska bra idé häromdagen som hade att göra med att kontakta flygklubbar, tror det var kring Hallsberg och Örebro. När de rensade kommentarsfälten från spekulationer rök hennes förslag och hon blev rätt så lack och kommenterade att det tagits bort. Till sist skrev hon något som kunde tolkas som att hon skulle dra tillbaka sin förfrågan om hjälp från flygklubbar och fick någon fråga om hon inte var intresserad av att hitta Patrik. Det är klart att folks tålamod och vilja att hjälpa till tar slut när de motarbetas. Tänker även på den administratör som var knappt en dag och försökte styra upp gruppen, men valde att lämna på grund av egen vilja efter PM från flera medlemmar.
Så fort det är någon som har idéer kring hur man skulle kunna hitta en avliden person (utan att nämna just det), så är det kalla handen och helst raderas kommentaren med idéen.
Tidigare idag frågade en tjej om Patrik använde droger, då han på foton hade vissa drag som påminde om hennes ex när han var påtänd. Påhopp direkt och jag tror det är raderat.
Totalt orelevanta idéer och spekulationer får däremot stå kvar.
Imorgon kommer det ränna runt en dam och leta efter Patrik på Marklandsgatans spårvagnshållplats i Göteborg, då han eventuellt har setts på en spårvagn på väg åt det hållet för 13 (TRETTON!!!) dagar sedan! Sådana vansinniga idéer sätter de inte stopp för. Administratörerna borde väl ändå ha något vett och kunna påpeka det orimliga i att åka dit och LETA? Det handlar enbart om att hitta Patrik vid liv och då är alla möjliga spekulationer och idéer välkomna, förutsatt att han inte föreslås använda droger. Inget sunt förnuft alls

Ja, väldigt synd att de skrämmer bort människor som vill hjälpa till på seriöst sätt.
Gruppen verkar ha fokus på att hitta Patrik vid liv. Föräldrarna är ju involverade och styr kanske upp det på det viset. De jobbar nog som en motpol till hur polis och övriga organisationer arbetar, som arbetar med fokus på att hitta en kropp?

Att folk i landet i whatever stad kollar skadar väl inte. Gruppen kan väl inte jämföras med MPS och FIKK som har många erfarna medlemmar med ett arbete som utförs efter en organiserad strategi.

Men om de nu tror att P lever och tycker att de fått in intressanta tips från någon ort borde de försöka organisera en grupp på plats om det går.

Vet alltför lite om fältassistenter t ex. Finns de överallt i Sverige? De jobbar inte bara är i nära kontakt med ungdomar och andra som är ute på gatorna, men de kan absolut komma med vettiga idéer och förslag var man kan leta och hur man kan tänka.

Tyvärr har ju en massa idioter sabbat genom att spama otrevliga inlägg och tror gruppen som jobbar med sidan kanske inte hinner med allt. Säkert är de inte många som jobbar med siten.

De har väl heller inga resurser till att leta i vattendrag ( t ex med dykare ).
De borde be folk som har vettiga förslag att vända sig till MPS eller FIKK om det inte handlar om att hitta P levande.
Citera
2017-06-27, 11:41
Medlem
Liberty75s avatar
En fråga: om polisen hittar honom död, har de då rätt att meddela MP? Om inte, skulle MP teoretiskt kunna fortsätta leta om inte föräldrarna meddelar dem?
Citera
2017-06-27, 11:44
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
En fråga: om polisen hittar honom död, har de då rätt att meddela MP? Om inte, skulle MP teoretiskt kunna fortsätta leta om inte föräldrarna meddelar dem?

Det ät väl anhöriga som ber MP leta efter en person? Att det skulle dras igång en sökning utan tillåtelse av föräldrarna känns inte troligt.
Citera
2017-06-27, 12:25
Medlem
De kan ju ändå leta efter honom om man lutar sig mot the Mandela effect.
Citera
2017-06-27, 12:45
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det ät väl anhöriga som ber MP leta efter en person? Att det skulle dras igång en sökning utan tillåtelse av föräldrarna känns inte troligt.

Jag uttryckte mig lite oklart. Hypotetiskt: polisen hittar en försvunnen person, X, t ex överkörd och därmed mycket svåridentifierad men X har ID-kort eller dylikt som gör att de förstår vem det är. De meddelar anhöriga som hamnar i chock/psykos och säger att det är inte X, någon annan har lagt ID-kortet i hans ficka. Polisen anser dock att X är död. Anhöriga anser att X lever och drar igång bl a MP. Då var min fråga om polisen skulle meddela MP att de anser X vara död? Skulle de förresten anse X död om föräldrarna säger att "det är inte han?" Lägger sig polisen över huvud taget i MP:s sökprojekt?
Citera
2017-06-27, 14:06
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Jag uttryckte mig lite oklart. Hypotetiskt: polisen hittar en försvunnen person, X, t ex överkörd och därmed mycket svåridentifierad men X har ID-kort eller dylikt som gör att de förstår vem det är. De meddelar anhöriga som hamnar i chock/psykos och säger att det är inte X, någon annan har lagt ID-kortet i hans ficka. Polisen anser dock att X är död. Anhöriga anser att X lever och drar igång bl a MP. Då var min fråga om polisen skulle meddela MP att de anser X vara död? Skulle de förresten anse X död om föräldrarna säger att "det är inte han?" Lägger sig polisen över huvud taget i MP:s sökprojekt?

Just nu verkar inte polisen lägga sig i Patriks försvinnande alls, men NORMALT sett skall de meddela de anhöriga.
Som jag har förstått det är det sedan de anhörigas sak, att kontakta "MPS" om personen återfunnits avliden.
Både polis och anhöriga - MINST två anhöriga måste godkänna sök av "MPS!"
Hur det är i "FIKKS" fall vet jag inte!
Citera
2017-06-27, 14:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Just nu verkar inte polisen lägga sig i Patriks försvinnande alls, men NORMALT sett skall de meddela de anhöriga.
Som jag har förstått det är det sedan de anhörigas sak, att kontakta "MPS" om personen återfunnits avliden.
Både polis och anhöriga - MINST två anhöriga måste godkänna sök av "MPS!"
Hur det är i "FIKKS" fall vet jag inte!
När någon är konstaterat avliden registreras detta till skatteverket. Vem som helst kan få ett dödsbevis därifrån.

[url]https://www.flashback.org/sp61045887[/URL

Tror inte att en första tandidenrifikation tar särskilt lång tid. En DNA identifikation tar något längre tid.

Brukar inte polisen gå ut i press och meddela om en saknad person misstänks ha hittats? Polisen har väl viss skyldighet mot allmänheten att informera om vissa saker som ligger i allmänhetens intresse. Denna information är saklig och objektiv. Man går nog inte ut och säger vem man tror man hittat, utan beskriver objektivt det fynd man har.

Vet inte, men tror att polisen samarbetar med MPS och inte låter dem slösa sina resurser på att fortsätta att leta efter någon som man tror är avliden, även om föräldrarna inte vill informera dem.
Citera
2017-06-27, 15:13
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
När någon är konstaterat avliden registreras detta till skatteverket. Vem som helst kan få ett dödsbevis därifrån.

[url]https://www.flashback.org/sp61045887[/URL

Tror inte att en första tandidenrifikation tar särskilt lång tid. En DNA identifikation tar något längre tid.

Brukar inte polisen gå ut i press och meddela om en saknad person misstänks ha hittats? Polisen har väl viss skyldighet mot allmänheten att informera om vissa saker som ligger i allmänhetens intresse. Denna information är saklig och objektiv. Man går nog inte ut och säger vem man tror man hittat, utan beskriver objektivt det fynd man har.

Vet inte, men tror att polisen samarbetar med MPS och inte låter dem slösa sina resurser på att fortsätta att leta efter någon som man tror är avliden, även om föräldrarna inte vill informera dem.

Vem, som kan få ut dödsbevis har jag inte diskuterat..
Jag har inte förnekat, tvärtom, att polis och "MPS" samarbetar!
Jag skrev, att det är de anhöriga, som får beskedet av polisen.
Senast redigerad av NinaBe 2017-06-27 kl. 15:17.
Citera
2017-06-27, 16:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Vem, som kan få ut dödsbevis har jag inte diskuterat..
Jag har inte förnekat, tvärtom, att polis och "MPS" samarbetar!
Jag skrev, att det är de anhöriga, som får beskedet av polisen.

Jag menade inte att du har fel. Citerade nog fel person, och uttryckte mig så det lät så. Ursäkta.

Jag menade bara att det inte är hemligt om någon är bekräftat avliden, och att polisen ofta går ut offentligt med information till allmänheten om man har hittat en kropp, även om identifieringen ännu inte är klar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in