2017-06-29, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
JJ, JB och hennes bror sitter nog lite pyrt till.

Det var inte så svårt för JM att anklaga dem för mordet på pappan, om de nu är lite involverade i AP:s död. Hållhaken är benhård. De tre vet ju att deras mamma är upphov till precis allting.

Det är svårt att tro att de skulle sluta med "inga kommentarer" och komma fram med sanningen. Men sanningen kan bli svår att bära framöver. Paret i vars relation det uppenbarligen knakar i fogarna måste ha det tufft. JB kan väl inte stå ut med fler misshandlar, JJ är somhan är och där går ränderna aldrig ur. Precis som för alla oss andra. Vi är som vi är. Särsklit JM...

Man kan undra vad polisen nu undersöker. De västmanländska poliserna har revansch att utkräva av varandra. De fatala misstag som de gjort är graverande; Akis död, filmerna, misshandlarna, skattande polisen...

Eventuella drunknade fosterbarn?

Andra eventuella dödsfall med beröring till JM? Den äldre mannen?

Sen är det lite humoristiskt att MR berättar för sina kompisar att när hans "fitta" kommer hem från Thailand så ska hon köpa hus till de två i Norge och han ska starta en restaurang. Med utskänkningstillstånd. Vilken drömvärld han, mördaren, lever i. Tänk så lätt allting är i Sverige när man kommer som ensamkommande flyktingbarn. Busenkelt. Lättare än man kunde tro på förhand.

Ang det fetade: går man in på JJs andra Facebookprofil I*mran A*li så verkar de fortfarande vara tillsammans. Den 9/6 skriver JB "Våran fina son. Bara kärlek", den 2/6 "Mina grabbar "hjärta" etc".
Citera
2017-06-29, 13:40
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Länk 1

(FB) tog mycket ADHD-piller, förlorar känsel i kroppen

Adhd preparat. Nu är ju inte JM diagostiserad med detta. Men visst är David det?

Länk 2

https://www.fass.se/m/produkt/20150702000090/public/tabproduct

Har dock inte kollat om detta var med på rmv screening

Edit: lägger till en till länk. Den visar på en av tillsatserna i en av styrkorna på tabletterna

http://tillsatsappen.se/fargamnen/e132-indigitin-indigokarmin/

Edit 2: jag vet inte... känns osannolikt att hon skulle ta nåt som finns i fass och kan kollas upp så lätt. Tror nog mer på ngt udda pakistan piller

Detta är vad som sökts efter i samband med kompletterande rättskemisk undersökning (inkom till Uppsala från Linköping 2016-10-20) och ej påvisats:

"metanol, aceton, isopropanol, barbiturater, salicylsyra, läkemedel, droger,
fenetylaminer, piperaziner, katinoner, butan, digoxin eller kloroform i lårblod,
metanol, aceton, isopropanol, amfetaminer, opiater, cannabis, bensodiazepiner, kokainmetaboliter, buprenorfin, MDMA-analoger eller gamma-hydroxy-butyrat (GHB) i urin"

Tilla_ggsprotokoll_I_2017-04-13__del_1__3_.pdf, sid 28 enligt paginering.

Jag tolkar det som att det finns massor av preparat som inte finns här och som Aki kan ha drogats med.

Citera
2017-06-29, 13:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det där hade kanske fungerat lite bättre om AM dött och inte pekat ut JM.
Vad menar du med pekat ut JM?
Citera
2017-06-29, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Detta är vad som sökts efter i samband med kompletterande rättskemisk undersökning (inkom till Uppsala från Linköping 2016-10-20) och ej påvisats:

"metanol, aceton, isopropanol, barbiturater, salicylsyra, läkemedel, droger,
fenetylaminer, piperaziner, katinoner, butan, digoxin eller kloroform i lårblod,
metanol, aceton, isopropanol, amfetaminer, opiater, cannabis, bensodiazepiner, kokainmetaboliter, buprenorfin, MDMA-analoger eller gamma-hydroxy-butyrat (GHB) i urin"

Tilla_ggsprotokoll_I_2017-04-13__del_1__3_.pdf, sid 28 enligt paginering.

Jag tolkar det som att det finns massor av preparat som inte finns här och som Aki kan ha drogats med.

Hur menar du då? Läkemedel, droger står ju med men inte specificerat just vilka. 2016 screenade RMV för fler än 300 psykoaktiva substanser t ex. Min tolkning är att man screenat för alla, då vid tillfället, kända substanser.
Citera
2017-06-29, 13:56
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jaa, JM visste väl en del om Akis sjukdom(ar) i och med läkarundersökning/utlåtanden för livförsäkringarna......

Om det finns någon substans som slår ut Crohn-sjuka eller sätter igång skov eller inkapaciterar via magsmärtor etc, som inte kan utläsas så vid obduktion, så är det ju högvilt här.

Hur är det f.ö. med kräkmedel där man förslagsvis kräks upp största delen av vad som intagits? Finns sånt? Nu räcker kanske inte kräkmedel hela vägen, AP måste vara lite mer utslagen trots allt (om JM själv skulle hantera honom), men är det två-tre killar så kan de möjligen få honom att drunkna i sina egna spyor.
Citera
2017-06-29, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cossinus
Har en invändning för alla som påstår livstid för enbart mordet på föräldrarna. Om hon blir dömd till medhjälp för mord och mordförsök så ska den kategorin ha lägre straffvärde än om man utför själva mordet alternativt medgärningsman. Medhälp ska i allmännhet rendera lägre straff och då stryks livstid bort.

Det finns undantag som t ex medhjälp till 2 mord och medgjälp till 10 mordförsök på vårväderskrogen i göteborg. Där fick de livstid för medhjälp men där var det exceptionellt. I detta föräldrafallet är ju ett "vanligt" medhjälp och få ska straffet vara under livstid.

Jag reserverar mig att om hon döms istället till livstid för anstiftan för mordet på föräldern och mordförsöket på mamman så finns det inte hinder för livstid
Alternativt medgärningsman till mord och mordförsök.

Annars tycker jag sverige har accelererat kraftigt med utvidgat gärningsmannaskap. Var går gränsen liksom.

Det är väl rätt tydligt att hon anstiftat mordet. I och med att mordet inte skett utan hennes aktiva medverkan med planering, som chaufför och som leverantör av knivar och ombyte så tycker jag nog att hon minst även är en medhjälpare men tycker nog att hon ska dömas för mord.
Citera
2017-06-29, 13:59
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Hur menar du då? Läkemedel, droger står ju med men inte specificerat just vilka. 2016 screenade RMV för fler än 300 psykoaktiva substanser t ex. Min tolkning är att man screenat för alla, då vid tillfället, kända substanser.

Tack!

"ej påvisats
metanol, aceton, isopropanol, barbiturater, salicylsyra, läkemedel, droger,
metanol, aceton, isopropanol, amfetaminer, opiater, cannabis, bensodiazepiner, kokainmetaboliter, buprenorfin, MDMA-analoger eller gamma-hydroxy-butyrat (GHB) i urin."

Då blir det ju lite svårare att hitta något som kan ha passerat utan att upptäckas, om sådant finns.

Citera
2017-06-29, 14:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad menar du med pekat ut JM?

Anki sa redan i ambulansen som svar på vem som kan vilja henne illa: "Jag har en fnurra på tråden med min dotter" och syftade på JM. Sen har hon även i förhör efteråt sagt att det är JM som är skyldig.
Citera
2017-06-29, 14:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Anki sa redan i ambulansen som svar på vem som kan vilja henne illa: "Jag har en fnurra på tråden med min dotter" och syftade på JM. Sen har hon även i förhör efteråt sagt att det är JM som är skyldig.
Ok, tack. Jag funderade kring rättegången men då förstår jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Kan vara så att de inte synns.
Dock är ju kroppen som en maskin som via metabolismen bryter ner ämnen i andra beståndsdelar, ibland i flera led, för att sedan utsöndra dessa. Ex kodein metaboliseras ned till morfin först innan det utsöndras.
Stannar maskinen är det inte säkert att processen fortsätter i en kista.

Eftesom man uppgav att Aki inte hade spår av droger några månader tillbaka har man sannolikt analyserat hans hårstrån. En akut given drog hinner inte bakas in i hårsäcken, men man har nog analyserat alla upptänkliga vävnadsprover och letat noga.

Förvisso är en levande människa en effektiv metaboliseringsmaskin men man ska inte underskatta metabolismen hos en dekokt av mikroorganismer av olika slag med både bakterier och fungi och annat. De bryter effektivt ned det mesta i flera steg med olika arter. Den rent kemiska nedbrytningen är nog inte så snabb.

Beträffande GHB finns en del skrivet tidigare i tråden, bla om nedbrytning, och jag skulle nog inte helt avskriva det trots att inga spår hittades vid den senaste obduktionen. Annars tror jag på något riktigt potent som kan ges i riktigt låga doser och som man kan köpa över internet.
Citera
Medlem
LaRattos avatar
Känner att jag måste skriva några rader i denna tråd som kommer gå till historien på FB. Har följt de flesta inlägg om än inte slaviskt.

Min tes är som de flesta andras, att JM är en kallsinnig känslolös och girig varelse som låter andra utföra sina hemskheter. På så vis är hon tämligen feg, det är inte hon som står för dödandet utan det lockar
/hotar hon andra att göra. Jämför man henne med tex mörderskan Svarta Änkan så utförde hon åtminstone morden själv och hade på så vis en viss respekt i mitt tycke som mörderska.Lite mer cred om man säger så

Jag tror inte JM kommer bli dömd till vård. Även om hon har ett sjukt beteende så kan hon på sin höjd bli klassad som premorbid och det innebär att det blir raka vägen till finkan för Möllerskan.
Citera
2017-06-29, 14:12
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Håller med dig om det fetade, man har mycket delansvar för vad andra gör i den brottsliga grupp en person kan befinna sig i numera. Den som kör flyktbilen efter ett rån är lika ansvarig som rånaren. Det kanske ska vara så, är lite tvehågsen där. Kan ju vara ett incitament att tänka över om man som kriminell vill göra en stöt ihop med andra som kan gå bananas och skjuta ihjäl exempelvis poliser..? Det kanske är det lagskrivarna vill eftersträva?

För övrigt ber jag att få citera din söta syftning ovan:
"Medhjälp till 10 mordförsök på Vårväderkrogen i Göteborg". Överlevde krogen?

Jag tycker det är helt i sin ordning och dessutom är det ju rättegångens sak att slå fast graden av skuld. De döms ju inte summariskt precis.

Därtill råkar världen vara så funtad att de som ber om assistans vid stötar sällan berättar allt om vad som verkligen kommer att ske, eller ens alltid är så skickade att överblicka vad som skulle kunna ske i ett worst-case-scenario. Och att i det perspektivet lägga bedömningen av slutledningsförmågan till de som blir tillfrågade om att begå en stöt imorgon eftermiddag hellre än till domstolsprövningen i efterhand kan ju låta lite skumt i vissas öron. Det är ju inte så att det liksom är lite upp till var och en att begå lagbrott, men sen så får samhället säga till om man tycker det är okej eller inte och liksom eftertaxera lite graduellt för försent inkommen medlemsavgift i samhällsgemenskapen. Det är förbjudet och de vet om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in