2017-06-28, 23:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Det finns ett fall med ett grovt rån i Alingsås, där en företagare övermannades i sin villa, och där även sonen var hemma. Under hot om att skada sonen och döda företagaren så fick de bägge bundna, de tvingade i företagaren ett glas sprit och stängde sen in dem i källaren. Dessa gärningsmän hade soft air guns eller likaledes. FUP finns i en annan tråd här.
Tänker att JM kunde använt en liknande metod fast med mindre fysiskt våld. Hota med att skada barnen är säkerligen effektivt. Typ drick det här glaset om du vill att barnen ska få leva. Skriv något på fejjan. Osv. Låten han spelade var kanske framtvingad och användes för att maskera ljudet av dränkningen?
Ja, det är rakt inte omöjligt att tvinga en person under vapenhot om det så vore en replika - det finns otaliga exempel som sagt där offren överlevt och återgett sin story, där de varit skräckslagna och hållits i chack med löften om att överleva vid samverkan.
Andra hittas döda och fastbundna där då en galen mördare berättar om det vidriga de utfört, en del rent av frossar i att få återge lidandet..
Däremot är JMs modus operandi att andra ska göra skitjobbet så jag har svårt att se ett undantag med tanke på hennes mordbeställningar och att det skedde nere vid sjön tror jag inte så lyhört som det är på en brygga.
AB återger i FUP hur Aki skulle mördas inne i huset just för att det inte skulle höras nåt. Såpass uträknad är JM.
Citera
2017-06-28, 23:18
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Något jag har funderat över är JM:s (via avlyssningar) inspelade erkännande i bilen efter hon och MR släppts ur häktet sommaren 2016.

Länkar videon där hon solklart bevisar att hon är inblandad, skrolla 19 minuter in i klippet så kommer det jag menar:

https://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/220289

Lite referat ur denna från JM (dock ej ordagranna):
"Mord" "Det är allvar nu" "Jag vill inte hamna i fängelse för mord eller medhjälp till mord" "Du håller på att sjabbla bort allt rejält" "Även om du eller jag åker i fängelse så gifter vi oss ändå."

Varför används inte det som ett nyckelbevis??

Det är ett indicium. att man säger knäppa saker kan vara graverande men utgör inget bindande bevis. Vi har fri bevisprövning i Sveriges domstolar, så rätten får bedöma vilket värde de tillmäter denna inspelning. Hon har skyllt på att hon var "gränspsykotisk".
Citera
2017-06-28, 23:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jo, pistol är ingen dum idé, men kom hon nånsin över någon -- och skulle inte en lejd pistolman innebära ett stort riskmoment för henne framöver?
Återigen: Nån har tydligen pistol i misshandeln av flyktingkillarna juli 2016.
Vid mordet på sin far var hon ute efter pistol - men med MR som hitman. Hon själv äger uppenbarligen ingen..
Citera
2017-06-28, 23:24
Medlem
Har varit på resa i dag. Åkte genom Västmanland/Sörmland och Värmland samtidigt som jag lyssnade på de eminenta inspelningarna från rättegången (tack, än en gång för dem).

Det tog kan jag säga.

Där satt jag med ett (armen i en "yesgest") när utlåtandet inför RPU:n kom.

När det kom så nära så blev det så tydligt att "resan" bara börjat för barnen, mamma, syster med familj. Hur fan ska de någonsin orka leva normalstörda liv igen?

När kan dom resa som de vill igen? När kan de gå utanför dörren utan att titta sig över axeln igen? När, var, hur ska de finna livsglädjen igen?

Hur ska DB/JB någonsin kunna frigöra sig från sin sjuka mamma?

Ska de andra någonsin slippa brev och skit från Johanna?

Hur ska man kunna förstå att ens dotter/mamma är en våldsam personlighetsstörd, obotlig, farlig person?

Hur ska man inte kunna ta på sig skuld när man börjar "bygga broar mellan galenskapsöarna" och förstå sammanhanget/sambandet?

Det föll några tårar för alla oskyldigas skull.

Ondskan att skada sin familj är större än alla andra ondskor.

Johanna Möller har givit ondskan ett ansikte.
Citera
2017-06-28, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Här framgår det att Johanna sedan 13/6 alt 30/6 får läsa tidningar se på tv, och att hon tagit emot besök från JB och DB sedan dess. Svårt att höra om det sägs 13 eller 30 juni. Hikes pl del 2. Vad jag minns är det sista 4 minuterna av dessa i del 2 av Hikes.

Uppenbarligen släpptes vissa restriktioner. Hon hann skicka brev både till Amanda, mamman och sin syster som inte åklagaren hade befogenheter att läsa/stoppa (Innehållet var inte särskilt trevligt).

Wenna framförde i rätten att dom betackade sig för fler alster från JM. Det borde inte vara tillåtet IMO. Låt alla få tid att fokusera på sorgearbetet efter Görans död. Låt dom få frid från Johanna.

Vilka fler kan tänkas ha fått ta del av JMs raspande penna? Kanske de som var tillkallade och besökte henne?
Citera
2017-06-28, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Det gör nog ingen skillnad för en person i hennes byhåleautistinavlade bubbla.
Inte ens i fritt tillstånd kan hon begripa hur stor världen utanför hennes konstiga familj är. Hon är säker på att hon och föräldrarna är ett skyddat och osynligt universum.
Samhället och lagen är på ett annat plan.
Jag skulle säga att det är fängelse som väntar.
Men att hon ens blev så asocial bör tillskrivas arv och miljö. dvs familjen. Anki och Göran lät henne hållas.

Ja och jo... Men någonstans blir man vuxen.

Så även Johanna.

Man tar ansvar även för sitt mående.

Att skylla på föräldrarna i alla lägen?

Tack, men nej tack!
Citera
2017-06-28, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Återigen: Nån har tydligen pistol i misshandeln av flyktingkillarna juli 2016.
Vid mordet på sin far var hon ute efter pistol - men med MR som hitman. Hon själv äger uppenbarligen ingen..

Är inte det jävligt märkligt (förutom att hela hon är märklig) att trots alla mördare, runt omkring henne. Trots att "undre världen" finns i bekantskapskretsen osv, osv. Så finns det ingen pistol (barnflickan tom fixade en) i luffargänget. Ingen ha/BC som kan mörda snabbt och obemärkt. Näe... Bättre ta någon random svärson/flyktingbarn?

Johanna vill vara "Big mama" men hon är ett ynk. Ingenting annat!
Citera
2017-06-28, 23:40
Medlem
I Johanna ser man ju vad stillsittande och antidepressiva kan göra med en människas kropp/utseende

Ganska radikal förändring
Citera
2017-06-28, 23:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Har varit på resa i dag. Åkte genom Västmanland/Sörmland och Värmland samtidigt som jag lyssnade på de eminenta inspelningarna från rättegången (tack, än en gång för dem).

Det tog kan jag säga.

Där satt jag med ett (armen i en "yesgest") när utlåtandet inför RPU:n kom.

När det kom så nära så blev det så tydligt att "resan" bara börjat för barnen, mamma, syster med familj. Hur fan ska de någonsin orka leva normalstörda liv igen?

När kan dom resa som de vill igen? När kan de gå utanför dörren utan att titta sig över axeln igen? När, var, hur ska de finna livsglädjen igen?

Hur ska DB/JB någonsin kunna frigöra sig från sin sjuka mamma?

Ska de andra någonsin slippa brev och skit från Johanna?

Hur ska man kunna förstå att ens dotter/mamma är en våldsam personlighetsstörd, obotlig, farlig person?

Hur ska man inte kunna ta på sig skuld när man börjar "bygga broar mellan galenskapsöarna" och förstå sammanhanget/sambandet?

Det föll några tårar för alla oskyldigas skull.

Ondskan att skada sin familj är större än alla andra ondskor.

Johanna Möller har givit ondskan ett ansikte.
Visst är det så, tänkvärda ord. Deras ok är så mycket mer. Men det är ändå ett stort yes, ett delmål i eländet, då det handlar om ansvarsdelen. Allt annat vore ett hån, en sak som verkligen skulle påverka deras sorgeprocess negativt.
Citera
2017-06-28, 23:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Är inte det jävligt märkligt (förutom att hela hon är märklig) att trots alla mördare, runt omkring henne. Trots att "undre världen" finns i bekantskapskretsen osv, osv. Så finns det ingen pistol (barnflickan tom fixade en) i luffargänget. Ingen ha/BC som kan mörda snabbt och obemärkt. Näe... Bättre ta någon random svärson/flyktingbarn?

Johanna vill vara "Big mama" men hon är ett ynk. Ingenting annat!
Det kanske visst fanns en och vore hon mer nogsam med betalningarna som Hitmam kanske hon sluppit leta efter en med ljus och lykta vid nästa mord.
Häpp.
Citera
2017-06-28, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Uppenbarligen släpptes vissa restriktioner. Hon hann skicka brev både till Amanda, mamman och sin syster som inte åklagaren hade befogenheter att läsa/stoppa (Innehållet var inte särskilt trevligt).

Wenna framförde i rätten att dom betackade sig för fler alster från JM. Det borde inte vara tillåtet IMO. Låt alla få tid att fokusera på sorgearbetet efter Görans död. Låt dom få frid från Johanna.

Vilka fler kan tänkas ha fått ta del av JMs raspande penna? Kanske de som var tillkallade och besökte henne?

Tyvärr kommer de mest skadade av alla bli hårdast ansatta. D & JB.

Hoppas de vilsna själarna vågar frigöra sig. Leva sina egna liv och ta hand om sina barn.
Citera
2017-06-28, 23:44
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Mycket smart av dig. Får skylla på att semestern är här, sorry.
Oavsett klippet i fråga är synnerligen intressant. Besök av JB och DB och tv tidningar sedan 13/6. Därav brevet till Peter Springare daterat 16/6.
Har hon skickat brev till honom med? Ännu en polis"vän" till Johanna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in