2017-06-27, 17:06
Medlem
SecundusSilents avatar
För er som vill ha en överblick av situationen i Syrien så skrev journalisten Patrik Paulov i senaste numret av Proletären en mycket god artikel om vad som händer och vilka intressen och strategier de skilda parterna har.

Att USA önskar stycka landet är ganska uppenbart och det är i det sammanhanget USAs förevändningar för stridshandlingar mot den Syriska armén måste ses (t ex påhittade gasattacker eller påhittade planeringar av sådana). Vare sig Iran, Ryssland eller den syriska regeringen vill detta. Kurderna ser gärna en egen stat, vilket de bettar på att USA skall hjälpa dem till att få. Jag är dock tveksam. Kurderna kommer sannolikt att offras. Turkiet, Ryssland, Iran kommer ej att tillåta en sådan styckning av Syrien och USAs inflytande har hittills varit begränsat och kommer att förbli det, speciellt om USA vill ha med kvar Turkiet i NATO, vilket det med all sannolikhet önskar.

USA försöker stycka av östra Syrien – syriska regeringen går på motoffensiv
"Det är uppenbart att det för USA är betydligt viktigare att deras ”vänner” intar Raqqa än att terroristerna besegras. Det bekräftades av att USA den 18 juni sköt ned ett syriskt plan som understödde den syriska arméns offensiv mot IS väster om Raqqa. Att det syriska planet inte angrep kurdiska SDF utan IS-terrorister bekräftas av den i väst ofta citerade oppositionskällan, Syriska människorättsobservatoriet. Det finns också uppgifter om att IS-krigare tillåts fly söder ut från Raqqa i riktning mot Deir Ezzor. Den regeringskontrollerade staden har i flera år varit belägrad av IS. Kraftmätningen pågår i fler områden. USA har i samarbete med bland andra norska och brittiska trupper etablerat flera militärbaser i sydöstra Syrien nära gränsen mot Jordanien. Syftet är att utbilda och beväpna en ny rebellstyrka som från söder ska kunna gå norrut och ta över när IS drivs på flykt."
http://www.proletaren.se/utrikes-mellanostern/usa-forsoker-stycka-av-ostra-syrien-syriska-regeringen-gar-pa-motoffensiv
Citera
2017-06-27, 17:27
Medlem
Cents4s avatar
USA kommer inte att röra Assad. De kan hota hur mycket de vill, de kommer aldrig att offra sina soldater. Det amerikanska folket har tröttnat på att få se sina fränder hemskickade i kistor. Libyen var en räkmacka och det var bara att promenera in för att avsätta Gaddafi. Syrien är något helt annat och USA är väl medvetna om detta.
Citera
2017-06-27, 17:40
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
USA kommer inte att röra Assad. De kan hota hur mycket de vill, de kommer aldrig att offra sina soldater. Det amerikanska folket har tröttnat på att få se sina fränder hemskickade i kistor. Libyen var en räkmacka och det var bara att promenera in för att avsätta Gaddafi. Syrien är något helt annat och USA är väl medvetna om detta.
De behöver inte sätta amerikanska soldater. Det räcker med ett flygförbud och rebellerna kommer vara inne i presidentpalatset inom loppet av månader.
Citera
2017-06-27, 17:44
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
De behöver inte sätta amerikanska soldater. Det räcker med ett flygförbud och rebellerna kommer vara inne i presidentpalatset inom loppet av månader.

Lycka till med det när Ryssland sätter in sina S-400. Amerikanska fotsoldater kommer att behövas, var inte naiv nu. Det kommer inte att hålla med toffelsoldater med en rostig ak47a. Du kan bättre än så.
Citera
2017-06-27, 17:53
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Lycka till med det när Ryssland sätter in sina S-400. Amerikanska fotsoldater kommer att behövas, var inte naiv nu. Det kommer inte att hålla med toffelsoldater med en rostig ak47a. Du kan bättre än så.
Rebellerna har fortfarande kvar sin offensivförmåga, även om den är försvagad jämfört med förut.

S-400 står och ruttnar i sin bas. Den dagen de kommer till användning är den dagen jag tror det. Än så länge har Israel och USA bombat som de velat.
Citera
2017-06-27, 18:10
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Givetvis börjar det med attacker för att slå ut allt luftvärn. Du kan inte har patrullerande koalitionsplan med fungerande lv under.
Citera
2017-06-27, 18:45
Medlem
humanlifes avatar
En sak är säker angående amerikansk upptrappning: Attackerna på civila har ökat, 42 liv släcktes idag.
42 civilians killed in US-led coalition new massacre in al-Mayadeen city in Deir Ezzor
http://sana.sy/en/?p=108886
Citera
2017-06-27, 18:47
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Givetvis börjar det med attacker för att slå ut allt luftvärn. Du kan inte har patrullerande koalitionsplan med fungerande lv under.

S-300 och S-400 är för potent för att medels flyg slå ut det syriska luftförsvaret. Det skulle bli för kostsamt. Det måste i så fall initialt snarare handla om ett massivt angrepp med kryssningsmissiler.

Men därifrån till totalt luftherravälde är det en ”bit”.

Edit: S-300 och S-400 är dessutom helt mobila system.
Senast redigerad av LeeVan 2017-06-27 kl. 18:59.
Citera
2017-06-27, 18:52
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Som sagt, jag har varit väldigt öppen med mina åsikter. Det är du som ständigt byter dina åsikter beroende på vilken konflikt det handlar om. I din värld förändras internationell rätt efter vilken konflikt det handlar om. Det är inte bara att vara oärlig utan också hyckleri.
Att du dessutom strör halmgubbar och löjliga anklagelser omkring dig, gör naturligtvis inte heller diskussionen bättre. Blev mina argument för svåra för dig?

USA och sionisterna är uppenbarligen desperata nu, ingenting går deras väg i Syrien. Hur kunde ni tro att det var ok att låta terrorister föra ert smutsiga krig, där USA:s egen militär reagerar på lögnerna?
Ja, jag tror på sanningen och är väldigt glad när lögnerna slår tillbaka på er själva.
Citera
2017-06-27, 18:54
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Att du dessutom strör halmgubbar och löjliga anklagelser omkring dig, gör naturligtvis inte heller diskussionen bättre. Blev mina argument för svåra för dig?

USA och sionisterna är uppenbarligen desperata nu, ingenting går deras väg i Syrien. Hur kunde ni tro att det var ok att låta terrorister föra ert smutsiga krig, där USA:s egen militär reagerar på lögnerna?
Ja, jag tror på sanningen och är väldigt glad när lögnerna slår tillbaka på er själva.
Jag är en ond man med onda avsikter och kan inte argumentera eller stå upp för mina åsikter och ljuger hela tiden. Varför vill du ha öppna diskussioner med mig kan man fråga sig. Mer naiv och svart-vit-mentalitet än dig har jag aldrig träffat.
Citera
2017-06-27, 19:37
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
S-300 och S-400 är för potent för att medels flyg slå ut det syriska luftförsvaret. Det skulle bli för kostsamt. Det måste i så fall initialt snarare handla om ett massivt angrepp med kryssningsmissiler.

Men därifrån till totalt luftherravälde är det en ”bit”.

Edit: S-300 och S-400 är dessutom helt mobila system.
Missiler till systemen finns inte i mängder, skulle usa anfalla ryskt luftvärn med tiotals och kanske hundratals tomahawk sinar förråden rätt snabbt. Varje s-400 kommer inte att träffa utan snarare kanske de behöver 3-10 för en träff. Samtidigt som att varje tomahawk som slipper förbi kan vara förödande. Och vissa förluster tror jag alla anfallande måste acceptera, problemet är att situationen inte är under kontroll "bara" för de uppnått luftherravälde.
Citera
2017-06-27, 20:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Missiler till systemen finns inte i mängder, skulle usa anfalla ryskt luftvärn med tiotals och kanske hundratals tomahawk sinar förråden rätt snabbt. Varje s-400 kommer inte att träffa utan snarare kanske de behöver 3-10 för en träff. Samtidigt som att varje tomahawk som slipper förbi kan vara förödande. Och vissa förluster tror jag alla anfallande måste acceptera, problemet är att situationen inte är under kontroll "bara" för de uppnått luftherravälde.
Vad jag förstår är inte Tomahawk-missiler speciellt effektiva när det gäller sprängstyrka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in