2017-06-27, 15:28
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Låter helt otroligt om breven lämnat avdelningen. Hur då, vem har tagit dessa med i så fall?
Men det framgår väl inte helt om mamman och systern fått breven eller om breven beslagtagits, eller?
Om breven nått mamman och systern så har väl de själva kontaktat polisen/åklagarna.
Förhoppningsvis kommer väl den dag när JM själv får motta både hatbrev och arga lappar.
Det vill nog ingen...
!
Kanske JM tom gett dessa brev på sin avdelning för avsändning/utgående post, dvs går via åklagare för granskning å stoppas. Hon har ju inga gränser.
Senast redigerad av Pandalina4 2017-06-27 kl. 15:31.
Citera
2017-06-27, 15:28
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Låter helt otroligt om breven lämnat avdelningen. Hur då, vem har tagit dessa med i så fall?
Men det framgår väl inte helt om mamman och systern fått breven eller om breven beslagtagits, eller?
Om breven nått mamman och systern så har väl de själva kontaktat polisen/åklagarna.
Förhoppningsvis kommer väl den dag när JM själv får motta både hatbrev och arga lappar.
Det vill nog ingen...

För övrigt tycker jag att Lars Jährestens tillägg var en otroligt bra sammanfattning av försvarets slutplädering.
Så enkelt, ärligt, avslöjande och genialt:
- "Jag har suttit och lyssnat på det här nu. I princip ljuger alla - poliserna, vittnena, alla är påverkade av andra eller av media. Rättsläkaren är påverkad av andra forskare, alla hittar på, alla ljuger. Men det som 42-åringen sagt eller agerat under ett års tid - det ska vi inte bry oss om så mycket - för hon är gränspsykotiskt. Jag anser att åklagarnas tidslinje håller. Tack".

TACK!

Så här skrev SVT om breven:
"Åklagare Wenna har ett tillägg:
- Det framkom till vår kännedom att 42-åringen skrivit otrevliga brev till mamman och systern. Det är hårda ord, det är påståendet att de har ljugit. Jag lyfte fram det här för att det är fortsatt viktigt med restriktioner. Och jag kan säga till dig (riktar sig till 42-åringen direkt): De vill inte ha några brev från dig."

Jag tror inte att Wenna uttryckt sig så om det inte handlat om brev som mamman och systern fått, men det är en tolkningsfråga.

Citera
2017-06-27, 15:30
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja det var ju väntat att JM skulle kovända på den punkten trots att vissa skribenter envist hävdade att hon motsatte sig en sådan, det är ju hennes enda chans att slippa Hinseberg eller Ystad.

Men som tur är så blir hon inte kryssad utan får snällt krypa in på en välförtjänt livstid.
JM har redan räknat ut allt. Först spelar hon ut hela registret, låtsas inte veta var hon är, prata om röster som befaller henne och fäktas med hallucinationer. Hon har redan skrattat högt för sig själv över hur enkelt hon fixar till en kryssning. Sedan (ett par månader tycker hon nog räcker) så visar sig alla dessa psykosliknande symptom vara "övergående" - JM förklarar strängt för alla läkare hur det ligger till, och de vågar naturligtvis inte säga emot en sådan lärd auktoritet som J. Så släpps hon ut från hispan, och inom ett par dagar är hon "big mama" igen med nya friska tag, och med främst An*i i skottgluggen (men det finns nog fler som behöver gömma sig).

Det inte ens finns på kartan att man kan fejka en RPU. För det första så utgår man inte främst från vad som "uppvisas" under undersökningen, utan hur man uppfört sig tiden kring då brotten man fällts för begicks. Och där pekar ju absolut nada på psykos. Sedan kan hon tugga fradga och ligga och yla i fosterställning under undersökningen så mycket hon orkar. Det spelar ingen som helst roll.
Citera
2017-06-27, 15:31
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nu blir väl alla arga som tycker att det är förbjudet att uppge något som kan uppfattas negativt om ett brottsoffer. Men detta är fakta:

Göran var enligt hustrun Anki alkoholist. Han drack mycket mordkvällen och kroppen hade en promillehalt på 2,0. Han var mycket berusad när han la sig.
Anki uppger att hon själv druckit ca en liter vin under kvällen. Då blir de flesta berusade. Hennes promillehalt på sjukhuset uppges till 0,1 men oklart efter hur lång tid provet togs, hon fick bl a blodtransfusioner.

Lite svårt att minnas när de gick och la sig således. Anki uppger att sovrumsdörren alltid stod öppen tillsamans med ett öppnat fönster i hallen för att få frisk luft. Men det är ju lite oklart om Göran kanske råkat dra till sig dörren när han gick och la sig efter Anki. Var han berusad kan det ju ha hänt, precis som ytterdörren kan ha lämnats öppen.

Men mycket talar för att MR inte hade så stort flyt som mördare som han vill påskina utan att det fanns en behjälplig skugga med på platsen som öppnade dörrar och höll kontroll - JM.

Dörren kan ju ha dragits ihop av korsdraget, speciellt då/om ytterdörren öppnades.....av en/några vindpustar.

AM kommer ju inte riktigt ihåg när de lade sig, det kan ju ha varit redan vid kl. 21.....och GM tittade lite på dem nyheterna......
Citera
2017-06-27, 15:32
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
En mycket bra indikation på hur rätten ser på saken, vi får se om JM fälls även för A*i,s död, mer tveksamt men vem vet, hennes trovärdighet är ju inte den bästa så hon kan nog fan torska även på det.

Fälls för stugan (mord), frias iTingsrätten för drunkningen.
Har väl varit klart från början.

Sen kommer det bli överklagande från båda håll i bägge fall. Den här soppan kommer ta sin tid.
Citera
2017-06-27, 15:41
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
- Det framkom till vår kännedom att 42-åringen skrivit otrevliga brev till mamman och systern. Det är hårda ord, det är påståendet att de har ljugit. Jag lyfte fram det här för att det är fortsatt viktigt med restriktioner. Och jag kan säga till dig (riktar sig till 42-åringen direkt): De vill inte ha några brev från dig."

Jag tror inte att Wenna uttryckt sig så om det inte handlat om brev som mamman och systern fått, men det är en tolkningsfråga.

Nej, det mesta talar ju för att de verkligen fått breven men jag hängde upp mig lite på att hon sa att "det kommit till deras kännedom att 42-åringen skrivit otrevliga brev, att hon inte använde ordet "skickat".
Men, å andra sidan kan man kanske inte säga "skickat" om de har smugglats ut....
Märkligt är det i alla fall och jag tror inte alls att JM på något vis låter sig kontrolleras av AH i vad som kan tänkas vara olämpligt att göra.
Hon bara gör som hon vill, det hon själv känner för.
Citera
2017-06-27, 15:41
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Jag citerar, men avstår att ange källa:
"hon ljuger ju rätt mycket"
"Hon kan ju lura en att det är typ måndag när det är fredag liksom..."

Varför?

Kanske kan man få lite vägledning här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mytomani

Jag tror inte att föräldrarna var med. JM hade ju förtalat honom så grovt inför föräldrarna så dom ville nog inte ha med honom att göra. Ungefär som Akis arbetsgivare som skickade slutlönen till JM i stället för till dödsboet och som inte heller gick på begravningen efter att JM "berättat" vilken "skurk" han var.

Jo jag vet också var citatet kommer ifrån.
Mycket av det JM verkar göra verkar ju ha varit inriktat på någon form av vinst för henne själv.
Ljög hon att det var en annan veckodag var det väl sannolikt för att hon hade någon plan med det.

Om vinsten inte alltid var pekunjär så i vart fall för att få njuta tjänster och av hämnd.
Men vad finns det i Akis dödsfall som får henna att ljuga i många olika versioner? Det är liksom helt ologiskt när hon dessutom kommer att bli avslöjad
Vitsen med att baktala Aki måste väl varit för egen vinning det också.

Det kan möjligen tala för att JM är mer "väck" och djupt störd än vad som framkommit. Hon är kanske i olika faser varav vissa är mer eller mindre att betrakta som sjuka?
En fluga på väggen under hennes RUP skulle vara enormt intressant.....
Citera
2017-06-27, 15:45
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
JM har redan räknat ut allt. Först spelar hon ut hela registret, låtsas inte veta var hon är, prata om röster som befaller henne och fäktas med hallucinationer. Hon har redan skrattat högt för sig själv över hur enkelt hon fixar till en kryssning. Sedan (ett par månader tycker hon nog räcker) så visar sig alla dessa psykosliknande symptom vara "övergående" - JM förklarar strängt för alla läkare hur det ligger till, och de vågar naturligtvis inte säga emot en sådan lärd auktoritet som J. Så släpps hon ut från hispan, och inom ett par dagar är hon "big mama" igen med nya friska tag, och med främst An*i i skottgluggen (men det finns nog fler som behöver gömma sig).

Det inte ens finns på kartan att man kan fejka en RPU. För det första så utgår man inte främst från vad som "uppvisas" under undersökningen, utan hur man uppfört sig tiden kring då brotten man fällts för begicks. Och där pekar ju absolut nada på psykos. Sedan kan hon tugga fradga och ligga och yla i fosterställning under undersökningen så mycket hon orkar. Det spelar ingen som helst roll.

Eller hur?

Nej det finns inte på kartan att hon blir kryssad, det blir till att snällt krypa in i fängelset och förhoppningsvis sätter de restriktioner på henne där också, JM ska ha minimal kontakt med yttervärlden där riktiga människor finns och vistas.
Citera
2017-06-27, 15:49
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Fälls för stugan (mord), frias iTingsrätten för drunkningen.
Har väl varit klart från början.

Sen kommer det bli överklagande från båda håll i bägge fall. Den här soppan kommer ta sin tid.

Att det kommer att bli en vända i HR är ju helt klart men jag undrar ändå om inte hon kan torska även på A*i,s död, som LGWP skrev, det spiller gärna över när det är så pass grova brott som bedöms.

Men fälls hon i TR för A*i,s död lär hon nog frias i HR och det kan ju bli en extra plåga för de anhöriga till A*i.
Citera
2017-06-27, 15:51
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Ja jag tror som du - de här breven har adressaterna Anki och dottern verkligen fått.
Verkligen märkligt - hur har det gått till??
Är det därför som hotbilden mot Anki och systern fortfarande kvarstår - häktet läcker?? Man har inte förmåga att hålla JMs restriktioner, hon kommunicerar fortfarande med omvärlden?

Borde man inte se över hur det gått till?
För inte kan väl de som kontrollerar JMs post medvetet låtit otrevliga brev slippa igenom från häktet?
Citera
2017-06-27, 15:52
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:

Från expressen:
De angrips för uppgifter det lämnat i tingsrätten och det är hårda ord, säger Jessica Wenna, och vänder sig direkt till 42-åringen:
– Varken mamman eller dottern vill ha något brev från dig i nuläget.
Även advokat Susanna Cleve, som är målsägandebiträde för mamman och systern, vände sig direkt till 42-åringen.
– Inte heller systern vill ha brev från dig.
Citera
2017-06-27, 15:54
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja jag tror som du - de här breven har adressaterna Anki och dottern verkligen fått.
Verkligen märkligt - hur har det gått till??
Är det därför som hotbilden mot Anki och systern fortfarande kvarstår - häktet läcker?? Man har inte förmåga att hålla JMs restriktioner, hon kommunicerar fortfarande med omvärlden?

Borde man inte se över hur det gått till?
För inte kan väl de som kontrollerar JMs post medvetet låtit otrevliga brev slippa igenom från häktet?
Såvida breven inte innhåller något som har med målet och göra eller direkta hot så går de igenom åklagarens kontroll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in