2017-06-26, 22:45
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Kanske plasten från en barnpool, som Aki desperat bet i när någon pressade ner hans huvud i den?
Väldigt många barnpooler är gjorda av turkos plast.
Ver någon förresten varifrån idén om en pool kommer? Jag har missat det i FUP.
Kan det ha varit så att AM och GM förvarade en sådan pool i gäststugan?

Stod den inte en pool på gräsmattan?? Jag kan ha blandat ihop det och vara ute och cykla, men jag minns något svagt...
Det var en smart postare för många hundra sidor sedan som plötsligt föreslog en barnpool. Som motvikt till LGWPs teori om badkaret - eftersom huset faktiskt inte hade något badkar .

Tydligen var det något turkost i/runt Akis mun, framgick inte om det kunde varit plastbitar, färg eller fibrer.
Kan man lagt en blöt turkos frottéhandduk över honom? Skulle det fungerat? Om man häller vatten på handduken och håller honom nedtryckt??
Citera
2017-06-26, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Stod den inte en pool på gräsmattan?? Jag kan ha blandat ihop det och vara ute och cykla, men jag minns något svagt...
Det var en smart postare för många hundra sidor sedan som plötsligt föreslog en barnpool. Som motvikt till LGWPs teori om badkaret - eftersom huset faktiskt inte hade något badkar .

Tydligen var det något turkost i/runt Akis mun, framgick inte om det kunde varit plastbitar, färg eller fibrer.
Kan man lagt en blöt turkos frottéhandduk över honom? Skulle det fungerat? Om man häller vatten på handduken och håller honom nedtryckt??

Vill minnas att det var en turkos beläggning på tänderna. Vad katten kan ge en turkos beläggning dör? Knappast en plastpool, sådana färgar inte. Det kan ju inte ha varit något särskilt vattenlösligt, då hade det sannolikt försvunnit i sjön.

Tror att det är ett blindspår.
Citera
2017-06-26, 23:00
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Nåväl, knappast ett avslut för de drabbade som går miste om såväl upprättelse likt ett skadestånd från mörderskan. Själv tror jag likt du att som jag tidigare nämnt, en öppning finns i en framtida brytning mellan JB och JJ.

Det där är mycket intressant, håller med. JJ/JB och DB är ju de direkta nycklarna till Aki-fallet. Men de är alla grovt kriminella, och kommer inte sätta dit sig själva för ingenting. För det är ingenting för dem. Deras erkännande hjälper inte någon. De skulle få kännbara straff, och Johanna får livstid oavsett vad de gör. Det ska till något speciellt. A*ki sitter ju på pengar. Men jag tvivlar starkt på att AB eller DB kommer krypa till korset för en ev. ekonomisk bonus från mormor. För jag tror mormor kommer att göra dem lottlösa. De har ingenting att hämta där.

Citat:
Ps. Undrar om de fortfarande är avlyssnade?
Hoppas det, men jag tvivlar. Och om de ens antar det så är det meningslöst. De är kriminella och vet hur man skyddar sig.
Citera
2017-06-26, 23:11
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är faktiskt inte bara pinsamt i detta ärende - det är rent förunderligt.
Först Polisen som ringer till högkvarteret och är fundersam.
Sen anhöriga till Aki som berättar om en turbulent relation, att JM ter sig psykiskt instabil, Aki misstänkt drogad, skilsmässopappren, hur hon hotat honom. Förhördes inte ens hans mamma då? Jag kanske missat i röriga FUP.
Mailen till polisen från föräldrarnas granne som hjälper dem.
Förhör med Nadja.
Exfrun som vittnar om att det aldrig förekommit nåt av det JM anklagar honom för från allt mellan psykoser, misshandel till drogmissbruk. Även hon är förvånad över vad han gjorde på Granliden då de separerat.
Alla anmälningar dem emellan där JM de facto säger att de inte är ett par samt som påvisar att det rakt inte står rätt till dem emellan.
Fortsättningsvis förhören med JM där hon pratar ner Aki och Nadja å det grövsta.

... Men ingen klocka ringer.

Brev till Julia om vad som ska sägas om Aki (samma brev som hon vill köpa sig ett alibi på Ica Maxi för 10k, där hon även säger att hon behöver 2 personer som ska framställa MR som rånare, samt lämnar manus om hur rånet skulle se ut på Granliden):

Va störd hon är sitt skrivsätt.
Inledningen ur ännu ett brev.
Skönt att ha en klok polis att luta sig mot när svåra frågor kommer och det blåser storm.

Tilläggsprotokoll 2017-04-18 del 2 av 2

Det finns många detaljer och jag minns bara en del.
Akis föräldrar och systrar var övertygade om att det var JM som låg bakom mordet på Aki.
Dom åkte från Nacka till Köping 2015-08-11, tre dagar efter att Aki påträffats död, för att få träffa "stenvändaren" Lars S G Rogenfelt, och berätta som sin övertygelse.

Stenvändaren skriver:
"Det som framkom att föräldrarna och systrarna tror att det är Johanna som ligger bakom Ackis död."

Som vi vet dröjde det över ett år innan förundersökningen om mord inleddes...

Huvudprotokoll__del_1__8_.pdf, sid 20 enligt paginering.

Citera
2017-06-26, 23:23
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Glöm ej de små barnen som dog i hennes vård!

Jag har fortfarande inte sett nån källa på att det faktiskt har hänt, bara en bisats i fup ...
Citera
2017-06-26, 23:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Akis föräldrar och systrar var övertygade om att det var JM som låg bakom mordet på Aki.
Dom åkte från Nacka till Köping 2015-08-11, tre dagar efter att Aki påträffats död, för att få träffa "stenvändaren" Lars S G Rogenfelt, och berätta som sin övertygelse.

Stenvändaren skriver:
"Det som framkom att föräldrarna och systrarna tror att det är Johanna som ligger bakom Ackis död."

Tack, jag tittade i förhörsdelen och fann givetvis ingenting.
Ett sketet PM?

Det stod sen:
1/10 - "avvaktar beslut om förundersökning ska inledas med hänsyn till ventuellt möjligheten att få in telefonlistor enligt IHL."

ME:s PM samma datum om att IF tagit kontakt med utredande personal gällande omständigheter som talar emot naturlig drunkning.
Sista meningen:
" Frågeställningarna som finns är flera och då med inriktning om att försöka få svar på om det finns någon annans påverkan kring Akis död."

... Sen så tog det stopp. Tills nu. Man kan verkligen förstå IFs frustration även om det givetvis är vinstvinning ur deras aspekt. Det är liksom inte små diskreta röksignaler - de har tänd på en hel polisstation men ingen reagerar.
Citera
2017-06-27, 00:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
I Bananas-clippet gör JM ett påstående, som jag undrar om våra alibiexperter får ut något särskilt ur. Jag är naturligtvis övertygad om att hon varit till Granliden med en mördare - jag undrar som vanligt om det ligger något förborgat, undsluppet, i hennes hel- eller halvlögner.

Hon försäkrar att hon inte varit i Granliden, när överfallet ägt rum, hon har t o m varit hemma fem minuter före Muhammed (om jag hört rätt). Vad vill hon ha sagt med detta ? Kan man få en skymt av hennes dolda sanning genom detta betonade uttryck ?
Det är 45 minuter enligt svt live. MR var vid bankomaten 00:10, ringde sen efter hasch och säger han var hemma c:a 00:45.
Utvidgat gärningsmannaskap har jag hört talas om men inte utvidgad alibi tid?
Citat:
- Det kommer bara lögner, jag har försökt tolka att det inte är hans fel, att det har berott på hans droger. Han vet att hans kompis var med, och det vet han. Jag har lämnat ritningar till polisen, det är helt orimligt att kunna köra på den tiden. Jag var hemma 45 minuter innan ex-pojkvännen kom hem.
Citera
2017-06-27, 00:13
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma

Stenvändaren skriver:

Sannolikt larmar anhöriga före en obduktion görs. Aki dog väl fre/lördag natt - anhöriga larmar således polisen i Köping direkt på måndagen. Då är inte obduktionen ännu helt färdig - fortfarande kan kemiska analyser. ex av kiselalgsförekomst, göras.

Varför vidarerapporterar inte polisen dessa misstankar så att en fullständigt komplett rättsmedicinsk obduktion på mordmisstanke görs?

Det må ha varit mitt i semestertider, men VARFÖR fungerade inte utredningsresusrserna adekvat?
Det går ju inte bara att avfärda alla misstag med att polisen inte anade något - det fanns ju faktiskt både anhöriga och IF som ropade högt att något var skumt.

Tycker egentligen att man borde tillsätta minst två internutredningar hos polisen. En för allt som inte hände efter Akis död och en för att inget ännu har hänt med misshandeln av flyktingpojkarna.
Senast redigerad av Solglittret 2017-06-27 kl. 00:15.
Citera
2017-06-27, 00:24
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Vill minnas att det var en turkos beläggning på tänderna. Vad katten kan ge en turkos beläggning dör? Knappast en plastpool, sådana färgar inte. Det kan ju inte ha varit något särskilt vattenlösligt, då hade det sannolikt försvunnit i sjön.

Tror att det är ett blindspår.

Tja, närmast turkos beläggning på tänderna är väl tandkräm.
Kan han ha dödats när han rätt berusad stod lutad över vattnet för att borsta tänderna??

Men varför kravlar han sig inte upp i det meterdjupa vattnet då?

Nej det är jättesvårt att få ihop Akis död med hur mordet ska ha gått till. Inga skador, blåmärken, repimpressioner, huvudskador, strypmärken eller kemikalier. Hur i helsike har JM&Co gått till väga?
Citera
2017-06-27, 00:26
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Tack! Det är precis som du skriver - i mitt språkbruk är "att nog ha mördat någon" så starkt troligt det kan bli utan att vederbörande har erkänt eller är dömd. Absolut inte likställt med "kanske".

När det gäller Akis död är hon nog=sannolikt skyldig till både mord och anstiftan, men hon kommer nog=sannolikt, inte att kunna fällas för det. Vilket jag verkligen tycker är beklagligt.
Hur ska du ha det? Är nog= troligt, eller är nog= sannolikt? Fast egentligen låter både troligt och sannolikt som att det kan vara någon annan mördare. Varför märka ord? Om det bara är troligt eller sannolikt att JM som mördade Aki, vem skulle utfört det om det inte var JM? Vem mer kan ha haft motiv?
Citera
2017-06-27, 00:36
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Hur ska du ha det? Är nog= troligt, eller är nog= sannolikt? Fast egentligen låter både troligt och sannolikt som att det kan vara någon annan mördare. Varför märka ord? Om det bara är troligt eller sannolikt att JM som mördade Aki, vem skulle utfört det om det inte var JM? Vem mer kan ha haft motiv?

Men snälla rara ge dig nu - det är ju du som märker ord!

MR har erkänt att han mördat - han är en mördare.
JM har varken erkänt eller fällts ännu - men hon kommer nog=sannolikt=högst troligt bli fälld för anstiftan/mord eftersom hon med största sannolikhet är skyldig som synden.

Hon har nog ombesörjt mordet på Aki också.
På samma sätt som man säger till en patient som ska opereras - "det här kommer nog gå bra ska du se!". Det tolkas inte att det bara "kanske" kommer bli bra med operationen, utan faktiskt högst sannolikt kommer gå bra.

Av det som kommit fram verkar det inte finnas någon mer än JM i Akis bekantskapskrets som både ville tjäna på hans död och hade tillgång till det svårfunna landstället Granliden.

Edit: synonymer till ordet "nog" enl Sv synonymordbok:
Nog = troligen, förmodligen, antagligen,väl, förvisso, utan tvivel, sannolikt, tvivelsutan, visst, säkert
Senast redigerad av Solglittret 2017-06-27 kl. 01:02.
Citera
2017-06-27, 00:40
Medlem
Citat:
Tja, närmast turkos beläggning på tänderna är väl tandkräm.
Kan han ha dödats när han rätt berusad stod lutad över vattnet för att borsta tänderna??

Men varför kravlar han sig inte upp i det meterdjupa vattnet då?

Nej det är jättesvårt att få ihop Akis död med hur mordet ska ha gått till. Inga skador, blåmärken, repimpressioner, huvudskador, strypmärken eller kemikalier. Hur i helsike har JM&Co gått till väga?

Om Aki hade en mystisk turkos beläggning på tänderna borde väl obduktionen kunna ha gett svar vad det var för något? Rättsmedicinarna kan ju för tusan räkna mikroskopiska kiselalger i 100 000-tal, då borde en analys av det turkosa vara en enkel sak kan man tycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in