Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Jag instämmer helt.
Jag kan, när det gäller indiciesamlingen, inte dra slutsatser utgående från att Fossmo friades från mordet på sin första fru. Där var indiciesamlingen betydligt svagare, IMO.
Mordet på Aki förbereddes i ca åtta månader.
Här finns inte alla detaljer om förberedelserna, men en summering:
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03
Mordet var noga förberett, och Aki hann knappt kallna innan JM börjar kräva in ersättningar för livförsäkringar.
Hur många mord av det slaget ska man behöva begå innan rättsväsendet sätter stopp för det?
Att det dröjde 13 månader innan förundersökningen inleddes är minst sagt pinsamt.
Stämplingarna och den förfalskade IF-försäkringen väger ju ganska tungt...
–
Det är faktiskt inte bara pinsamt i detta ärende - det är rent förunderligt.
Först Polisen som ringer till högkvarteret och är fundersam.
Sen anhöriga till Aki som berättar om en turbulent relation, att JM ter sig psykiskt instabil, Aki misstänkt drogad, skilsmässopappren, hur hon hotat honom. Förhördes inte ens hans mamma då? Jag kanske missat i röriga FUP.
Mailen till polisen från föräldrarnas granne som hjälper dem.
Förhör med Nadja.
Exfrun som vittnar om att det aldrig förekommit nåt av det JM anklagar honom för från allt mellan psykoser, misshandel till drogmissbruk. Även hon är förvånad över vad han gjorde på Granliden då de separerat.
Alla anmälningar dem emellan där JM de facto säger att de inte är ett par samt som påvisar att det rakt inte står rätt till dem emellan.
Fortsättningsvis förhören med JM där hon pratar ner Aki och Nadja å det grövsta.
... Men ingen klocka ringer.
Brev till Julia om vad som ska sägas om Aki (samma brev som hon vill köpa sig ett alibi på Ica Maxi för 10k, där hon även säger att hon behöver 2 personer som ska framställa MR som rånare, samt lämnar manus om hur rånet skulle se ut på Granliden):
Citat:
"Om polisen frågar om Strömstad o om mig o Aki så visste du om det att vi skulle flytta dit, nu skulle flytta med. Och om försäkringen IF så har du och Aki diskuterat varför han skulle vara förmånstagare och inte mina barn. Samt att ni sett försäkringsbrev hemma i skänken i köket. Aki brukade lägga sin Ipod där, säg det. (den vita med stålskiva).
Om polisen frågar om Aki pundade säg att han en gång låg i min soffa flera dygn, bara garvade åt allt, hallucinerade. Mamma ville ringa akuten men fick inte för Aki."
Va störd hon är sitt skrivsätt.
Inledningen ur ännu ett brev.
Citat:
"Aki, min man, mina tvillingars pappa. ♥
Aki 173 cm, 89 kg muskler
Johanna 170 cm, 60 kg
Min man dog, jag var förtvivlad, jag blev ensam kvar med 2 2.5 åringar, kvar med våra framtidsdömmar.
Nu hade en klok polis som jag ringde flera gånger för att få svar på vad som kunde ha hänt, svar på varför/hur han kunde ha haft en otrohetsaffär samtidigt som vi planerade vår framtid långt från allas åsikter. Den polisen gav mig rådet att acceptera, inte fundera. Det hjälpte mig i sorgen."
Skönt att ha en klok polis att luta sig mot när svåra frågor kommer och det blåser storm.
Tilläggsprotokoll 2017-04-18 del 2 av 2