2017-06-26, 21:55
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Det är min bild också. Därför blev jag fundersam när solglittret skrev att JM nog låg bakom Akis mord. I min värld kan nog översättas med kanske.

Om JB, JJ och DB har varit medhjälpare (vilket jag, och många andra, tror) så kan det finnas en strimma hopp genom att Anki vill och kommer att träffa sina barnbarn. Anki är en rakryggad mormor. Hon kan nå fram, utan att sticka fram kontokortet.

I min dialekt betyder nog att det är troligt. Så om Solglittret har samna tolkning av nog betyder det inte kanske.
Citera
2017-06-26, 21:58
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Brutalt och hänsynslöst har liv släckts ut här. Två älskade personer finns inte längre.
Kvar är anhöriga som ska försöka gå vidare i livet oändligt svårt drabbade som de är.
I ena fallet torde det vara allt annat än lätt att ens få ro att bearbeta en sorg efter en mördad
make och far emedan man tvingas leva under konstant hot, en hotbild som bedöms vara
av så allvarligt slag att personernas säkerhet inte kan garanteras inom det egna landets gränser
utan det har ansetts nödvändigt med placering utrikes. Sorgearbetet kan knappast tas
i tu med under dylika omständigheter. Ständig oro, rädsla, osäkerhet.

Inte mycket bättre är det för dem som stod det andra mordoffret närmast; de vet ingenting
bestämt om vad som den gången hände och det plågar något oerhört förstås.
Vad de emellertid med säkerhet vet är att deras son och bror fick livet stulet och det
av en person som gått över alla gränser, där intet av mänsklighet synes finnas kvar.
Att inte få veta. Hur hände det? När? Var? Vad föregick dödandet? Hur mycket lidande
behövde det stås ut med innan allt var över? Frågan: Varför? är dock redan besvarad.
Svaren på alla dessa frågor finns där. Hon kan berätta. Hon sitter inne med svaren.
Men då hon tycks förlorad som människa, utan samvete, utan ånger, bara ett
enda stort mörker hela hon, så uteblir väl de efterlängtade svaren.
Kanske kan ändå någon mindre förtappad varelse med samvete kvar och med vetskap
om det som hände nån gång till slut träda fram och skingra den sönderslitande
ovissheten; ge svaren, tala ut och därmed också bli av med en börda man burit på.

Här är några andra anhöriga till mordoffer som berättar om hur de haft det, hur de
klarat av att gå vidare med livet trots allt hemskt som skett, trots de förluster som gjorts.

Om livet efter det tänkbara
https://www.youtube.com/watch?v=DFfxDSU2Ciw
Mycket bra skrivit. Det fetade. Det håller jag tummarna för.
Citera
2017-06-26, 21:59
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ja, men det blir bara 200 per milliliter.

Jag har inte den kunskap som behövs för att tolka det här riktigt.

Om man antar att man kan få in en halvliter vatten i lungorna och att lungans yta är 70 - 100 m2 så skulle det bara bli 10-14 alger per cm2. Beräkningen är naturligtvis rent nonsens pga mina otillräckliga kunskaper. Den belyser dock att påståendet om att man bara hittat tre alger också är nonsensinformation.

Hur stora prover tog man? Hur och var togs de? 3 alger per vad? Man lär väl inte ha kokat hela lungorna i svavelsyra.

Säkert innehåller den rättsmedicinska rapporten tydligare uppgifter men för mig blir uppgifterna som lämnades publikt i rättssalen omöjliga att tolka. Hur mycket alger brukar man hitta efter drunkning i vatten med hur många alger? I vilka delar av lungorna?

Så för mig som följt pressens direktrapportering från den publika delen av rättegången finns det tydligt utrymme för rimliga tvivel om det påstås att han inte drunknat i sjön.

På grund av bristande information. Kanske.

Ja jag håller helt med dig - våra faktauppgifter som utomstående är inte tillräckliga för att värdera det hela. Kiselalger hit och dit, kiselinnehållande alger som dessutom kan finnas i skaldjur, på byggarbetsplatser mm. Vi får för bristfällig info genom endast media.
Vad säger rättsexpertisen - kan man med säkerhet slå fast att Aki inte drunknat i Hjälmarens vatten? Är det uteslutet bortom alla rimliga tvivel?

Jag är inte tillräckligt insatt och uppdaterad om detta ovilkorligt har slagits fast av experterna? Någon som vet?

Om han absolut inte kan ha drunknat i sjövattnet - vad orsakade döden då? Drunkning i annat vatten eller som det lät idag kanske genom kvävning? Vad var det turkosa i hans mun?

Att JM skulle kunna döda Aki med en substans som inte går att hitta vid obduktion och som ger en drunkningsbild vore nästan lite väl häftigt. Hon skulle ha tillgång till något många andra mördare och presumtiva mördare bara drömmer om. Då kunde hon ju använt denna substans även på andra, föräldrarna?

Trots att det redan har avgetts slutplädering om mordet på Aki, tycker jag inte man har lyckats få svar på så många frågor kring hans död, tyvärr.

När det gäller vad JM kan ha gjort så är det nog så att det egentligen inte finns så många fler avskyvärda brott än att delta i mord på sina föräldrar och sina barns far. Det skulle väl möjligen vara mord på egna barn. Det är på något sätt det ultimata sveket att döda den som älskat och fött en. Närmast bibliskt brott.

I fallet om kvinnan Lotta försökte folk få det till att mördaren var nästan okänd för henne, vilket nu inte var sant. Men sanningen är ju att ett överfall och mord av en närstående är enormt mycket hemskare och värre eftersom man tror att man är trygg med vederbörande. Just ett mord på pappa Göran och tvillingarnas pappa Aki, precis som överfallet på Anki - borde straffas extrahårt när JM gjort det.
Citera
2017-06-26, 22:06
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
I min dialekt betyder nog att det är troligt. Så om Solglittret har samna tolkning av nog betyder det inte kanske.
Det kanske Solgittret menade ? Men varför över huvud taget tveka? JM har troligtvis mördat Aki... Jag förstår fortfarande inte vem som kan haft ett motiv att mörda Aki, förutom JM.
Citera
2017-06-26, 22:14
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Det kanske Solgittret menade ? Men varför över huvud taget tveka? JM har troligtvis mördat Aki... Jag förstår fortfarande inte vem som kan haft ett motiv att mörda Aki, förutom JM.

Absolut. Det är hon som sett till att Aki dött. Men även här tror jag att hon är anstiftare. Att hon inte begått själva mordet. Och om polisen gjort sitt jobb hade hon redan suttit inne för anstiftan.
Citera
2017-06-26, 22:20
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Ja, eller att IF blev tagna på allvar. Eller varför inte att polisen som tog emot systrarnas samtal reagerade.

Usch, det är riktigt känslomässigt att tänka på vad alla drabbade går igenom nu och för resten av livet.

Jag tror att Anki kommer att kämpa med näbbar och klor för sina barnbarn. Även för JB/DB. on är en skadad men inte knäckt kvinna. Allt gott till henne.
Håller till 100% med Dig.
Citera
2017-06-26, 22:28
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner

Tack! Det är precis som du skriver - i mitt språkbruk är "att nog ha mördat någon" så starkt troligt det kan bli utan att vederbörande har erkänt eller är dömd. Absolut inte likställt med "kanske".

När det gäller Akis död är hon nog=sannolikt skyldig till både mord och anstiftan, men hon kommer nog=sannolikt, inte att kunna fällas för det. Vilket jag verkligen tycker är beklagligt.
Citera
2017-06-26, 22:37
Medlem
dryopteriss avatar
Lyssnat nu på slutpläderingen. Enligt mig så överensstämmer det med vad jag fått mig till livs i FUPen.
Dock så ansträngande att lyssna på åklagarens snutröst. En snutrobot.
Hursom, JM kommer få minst 16 bast för åtminstone anstiftan.
Citera
2017-06-26, 22:38
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Om han absolut inte kan ha drunknat i sjövattnet - vad orsakade döden då? Drunkning i annat vatten eller som det lät idag kanske genom kvävning? Vad var det turkosa i hans mun?

Kanske plasten från en barnpool, som Aki desperat bet i när någon pressade ner hans huvud i den?
Väldigt många barnpooler är gjorda av turkos plast.
Ver någon förresten varifrån idén om en pool kommer? Jag har missat det i FUP.
Kan det ha varit så att AM och GM förvarade en sådan pool i gäststugan?
Citera
2017-06-26, 22:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag instämmer helt.
Jag kan, när det gäller indiciesamlingen, inte dra slutsatser utgående från att Fossmo friades från mordet på sin första fru. Där var indiciesamlingen betydligt svagare, IMO.
Mordet på Aki förbereddes i ca åtta månader.
Här finns inte alla detaljer om förberedelserna, men en summering:
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03
Mordet var noga förberett, och Aki hann knappt kallna innan JM börjar kräva in ersättningar för livförsäkringar.

Hur många mord av det slaget ska man behöva begå innan rättsväsendet sätter stopp för det?

Att det dröjde 13 månader innan förundersökningen inleddes är minst sagt pinsamt.

Stämplingarna och den förfalskade IF-försäkringen väger ju ganska tungt...
Det är faktiskt inte bara pinsamt i detta ärende - det är rent förunderligt.
Först Polisen som ringer till högkvarteret och är fundersam.
Sen anhöriga till Aki som berättar om en turbulent relation, att JM ter sig psykiskt instabil, Aki misstänkt drogad, skilsmässopappren, hur hon hotat honom. Förhördes inte ens hans mamma då? Jag kanske missat i röriga FUP.
Mailen till polisen från föräldrarnas granne som hjälper dem.
Förhör med Nadja.
Exfrun som vittnar om att det aldrig förekommit nåt av det JM anklagar honom för från allt mellan psykoser, misshandel till drogmissbruk. Även hon är förvånad över vad han gjorde på Granliden då de separerat.
Alla anmälningar dem emellan där JM de facto säger att de inte är ett par samt som påvisar att det rakt inte står rätt till dem emellan.
Fortsättningsvis förhören med JM där hon pratar ner Aki och Nadja å det grövsta.

... Men ingen klocka ringer.

Brev till Julia om vad som ska sägas om Aki (samma brev som hon vill köpa sig ett alibi på Ica Maxi för 10k, där hon även säger att hon behöver 2 personer som ska framställa MR som rånare, samt lämnar manus om hur rånet skulle se ut på Granliden):

Citat:
"Om polisen frågar om Strömstad o om mig o Aki så visste du om det att vi skulle flytta dit, nu skulle flytta med. Och om försäkringen IF så har du och Aki diskuterat varför han skulle vara förmånstagare och inte mina barn. Samt att ni sett försäkringsbrev hemma i skänken i köket. Aki brukade lägga sin Ipod där, säg det. (den vita med stålskiva).
Om polisen frågar om Aki pundade säg att han en gång låg i min soffa flera dygn, bara garvade åt allt, hallucinerade. Mamma ville ringa akuten men fick inte för Aki."

Va störd hon är sitt skrivsätt.
Inledningen ur ännu ett brev.
Citat:
"Aki, min man, mina tvillingars pappa. ♥
Aki 173 cm, 89 kg muskler
Johanna 170 cm, 60 kg

Min man dog, jag var förtvivlad, jag blev ensam kvar med 2 2.5 åringar, kvar med våra framtidsdömmar.

Nu hade en klok polis som jag ringde flera gånger för att få svar på vad som kunde ha hänt, svar på varför/hur han kunde ha haft en otrohetsaffär samtidigt som vi planerade vår framtid långt från allas åsikter. Den polisen gav mig rådet att acceptera, inte fundera. Det hjälpte mig i sorgen."

Skönt att ha en klok polis att luta sig mot när svåra frågor kommer och det blåser storm.

Tilläggsprotokoll 2017-04-18 del 2 av 2
Senast redigerad av develi 2017-06-26 kl. 22:46.
Citera
2017-06-26, 22:40
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tack! Det är precis som du skriver - i mitt språkbruk är "att nog ha mördat någon" så starkt troligt det kan bli utan att vederbörande har erkänt eller är dömd. Absolut inte likställt med "kanske".

När det gäller Akis död är hon nog=sannolikt skyldig till både mord och anstiftan, men hon kommer nog=sannolikt, inte att kunna fällas för det. Vilket jag verkligen tycker är beklagligt.

Ja, precis exakt så betyder det på min dialekt. Så skulle jag också säga. Bra vi fick det utrett vad du menade. Och jag håller med dig. Allt talar för att hon nog är skyldig, men indiciekedjan är inte stark som som med GM. Och det enbart för att polisen inte tog ärendet på allvar från första början.
Citera
2017-06-26, 22:42
Medlem
Citat:
I analogi med MR:s skuld till mördandet av GM kunde en 2015 tillgänglig agent X vara rent fysiskt skyldig till dräpandet, medan JM på samma sätt vore skyldig till anstiftan/medhjälp. Motivet för X skulle vara JM:s belöning i någon form. Faktum är ju att det finns misstänkt(a) X, för vilka dock misstankegraden inte räcker till häktning, än mindre till åtal. Jag håller detta scenario för troligt, för det är inte enkelt att ta ner och flytta en bjässe som Aki.

(Hoppas att jag inte missat någon mera sofistikerad botten i din fråga).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in