Citat:
Ursprungligen postat av
Libertarismus
När jag skriver "kulturellt svensk" menar jag endast att personen beter sig svenskt eller har anammat svenska sociala koder, språk och normer.
Menar du att han även ses som svensk av oss pursvenskar?
I fallet med just Kahin Ahmed kom han till Sverige som 22-åring. Hans svenska är på en nivå som man skulle förvänta sig av nån som bara varit här i 2-4 år.
En norrman eller dansk i samma situation skulle aldrig räknas som svensk. Hur många svenskar tror du räknar Kahin som svensk?
Citat:
Ursprungligen postat av
Libertarismus
För mig är det inte viktigt om han är svensk eller inte. Det som är viktigt för mig är att toppolitiker slutar spekulera kring människors "svenskhet" i kvällspressen. Speciellt om personen som spekulerar kring människors "svenskhet" inte är själv etnisk svensk. Min ideologiska övertygelse kring invandring och mångkultur är irrelevant för diskussionen.
Är det så att du är en anarkokapitalist som är för fri invandring?
Det finns en stor grupp i samhället som ser sig som svenskar. De tycker de har en gemenskap med varandra just på grund av detta. De tycker också att de har både rätt och skyldighet att reglera invandringen, för att kunna lämna över ett bra Sverige till efterföljande generationer. Allt detta är "sociala konstruktioner", dvs påhittade begrepp. Men många tycker de är användbara.
Om du å din sida istället är för fri invandring så är det ju ett utmärkt angreppssätt att ifrågasätta vem som är svensk. Ju mer framgångsrik du är i att försvaga de sociala konstruktionerna, desto närmare kommer du ditt mål.
Så var ligger du på skalan "stängda gränser" - "fri invandring"?