2017-06-26, 21:42
Medlem
Det är så underbart när SD-topparna råkar säga vad de tänker och det blir ett jävla liv. Björn Söder hade tur, han slapp undan för lätt nu när Jomshof klantade till det tycker jag.
Citera
2017-06-26, 21:43
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosomalisk
Fattar du ingenting? Jomshof är FÖDD och UPPVÄXT i Sverige. Att han har en förälder som kommer från ett annat land (som ändå tillhör samma kulturkrets som Sverige) behöver inte betyda någonting för Jomshofs svenskhet.
Ja?
Det finns många barn till invandrare som bor i våra förorter som bryter på svenska och verkar ha mer gemensamt med andra kulturer än den svenska. Bara för att man föds i Sverige så betyder det inte att man är svensk, eller tycker du det?
Citat:
Eftersom somalier ändå generellt inte kommer ut i arbete, kvittar det faktiskt. Man kan gå på SFI utan att lära sig något. Det finns inga belägg för att han skulle ha gett Sverige någonting.
Och det finns inga belägg för att han skulle ha varit en börda för det svenska samhället heller. Jisses.
Citat:
Jag har länkat till en artikel som visar vad han har jobbat som. Och politiskt jobbar han främst för sina landsmän. Han ger inte OSS någonting.
Spekulationer, spekulationer och vilda spekulationer.
Citera
2017-06-26, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Klumpigt av Jomshof. Han ska vara medveten om att det finns väldigt många allmänborgerliga väljare som röstar på SD men som nu kan börja dra öronen åt sig. SD har inte råd med stök i krogköer (Ekeroth) och vårdslösa uttalanden (Jomshof). Hur många 10 000-tals röster vill man tappa 2018?

Jag kan villigt erkänna att Afrikanen plockade fram rasisten i mig med sitt uttalande (ja ni hör). Det var väldigt provocerade oavsett vem det var riktat till.

Jag kan förstå men inte försvara Jomshof uttalande.

Jomshof ska ha sin beskärda del. Men den lilla skitmoderaten som gjorde uttalandet tycker jag Moderaterna ska göra upp med. Han ska inte säga att någon inte är välkommen någonstans i Sverige.

Han har inte frikort för det, bara för han är invandrare eller mörkhyad!

Och städar inte Moderaterna framför sin egen dörr är de inte mycket bättre än SD!
Citera
2017-06-26, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ja?
Det finns många barn till invandrare som bor i våra förorter som bryter på svenska och verkar ha mer gemensamt med andra kulturer än den svenska. Bara för att man föds i Sverige så betyder det inte att man är svensk, eller tycker du det?
Bryter Jomshof på finska? Kastar han sten på polisen??
Citat:
Och det finns inga belägg för att han skulle ha varit en börda för det svenska samhället heller. Jisses.
Jo, han har fått lön av skattebetalarna för att försöka lära somalier att prata svenska, fylla i blanketter till Försäkringskassan och till Migrationsverket för att överklaga avslag.
Är du ett troll? Vet du ingenting om vilken börda somalier är för Sverige? De flesta av dem jobbar INTE!
Citera
2017-06-26, 21:49
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Varför skulle det vara nedvärderande? Anser du att finska namn är fula, eller? Nej, jag tycker det är fint och passar honom mycket väl.
Richard Jomshof Lohikoski - fint!

Mmm, du har ju visat hur mycket du tycker om Jomshofs uttalande, det är säkert därför du ger honom ett "fint" namn.

Jag föreslår att du slutar använda såna tillnamn. Iallafall om du är en seriös debattör som värnar om det demokratiska samtalet.

Men fortsätt gärna om du är ett troll eller en sofist.

Citat:
Jag har som sagt inte träffat honom. Inte du eller Jomshof Lohikoski heller, om jag har förstått saken rätt. Det är lite svårt för mig att - som pursvensk - avgöra utifrån några artiklar ifall denna man är svensk eller inte.
Nej, han är ingen etnisk svensk, jag förstår det. Han har ingen svensk bakgrund, jag förstår det. Han föddes inte i Sverige, jag förstår det. Men han kan fortfarande bete sig ur en kulturell aspekt som svensk. Om han gör det eller inte kan jag såklart inte svara på.

Ok, vi är överens om att han inte är etnisk svensk.

Utan att ha sett hans pass kan jag stipulera att han är svensk medborgare.

Men sen verkar du ha hittat på nån tredje kategori: "kulturellt svensk" (eller vad du nu kallar det)

Är det det vanliga postmoderna hittepåandet av nya ord, eller ligger det nåt vettigt bakom det?

Varför är det viktigt för dig att han ska kunna räknas som svensk? Hur ser dina politiska åsikter ut? Är du för en väldigt generös, eller till och med fri, invandring?
Citera
2017-06-26, 21:52
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosomalisk
Bryter Jomshof på finska? Kastar han sten på polisen??
Kastar Kahin Ahmad sten på polisen?
Citat:
Jo, han har fått lön av skattebetalarna för att lära somalier att prata svenska, fylla i blanketter till Försäkringskassan och till Migrationsverket för att överklaga avslag.
Är du ett troll? Vet du ingenting om vilken börda somalier är för Sverige? De flesta av dem jobbar INTE!
Skärpning, du spekulerar bara. Du vet inte om han haft en positiv eller negativ inverkan på det svenska samhället. Sluta med detta nu, tack.
Citera
2017-06-26, 21:54
Medlem
Citat:
Klumpigt av Jomshof. Han ska vara medveten om att det finns väldigt många allmänborgerliga väljare som röstar på SD men som nu kan börja dra öronen åt sig. SD har inte råd med stök i krogköer (Ekeroth) och vårdslösa uttalanden (Jomshof). Hur många 10 000-tals röster vill man tappa 2018?

Vad baserar du detta på? SD har ökat konstant i 10!!! år. Med alla "skandaler"

Jag tror att verkligheten och sanningen vinner.

Har alla här inne missat Trump?
Citera
2017-06-26, 21:57
Medlem
Citat:

Skärpning, du spekulerar bara. Du vet inte om han haft en positiv eller negativ inverkan på det svenska samhället. Sluta med detta nu, tack.

De somaliska "ungdomarna" han lär svenska kastar sten på polisen.
Citera
2017-06-26, 22:01
Medlem
Citat:

Effekten är precis tvärt om mot vad du är orolig för! För, om fler ska vakna, och det ska bli inflytande, på riktigt, måste man ta tillfällen att visa praktik och verklighet. Detta är ett sådant skolexempel, där RJ var något provocerande i sitt svar, men nådde syftet, att få fler att börja förstå vad som pågår!

Detta var ett exempel på en småpåve i en somalie-enklav i Rinkeby, som skriver en artikel och rasism och annat i koppling till JÅ och SD. Som vill styra över det politiska demokratiska systemet, på liknande sätt SvT gjorde för ett par år sedan, men hastigt ändrade. Läs hans artikel, om du inte redan gjort det, studera msm media och fråga dig; går svenska folket på denna snedvridning hur många gånger som helst?
Citera
2017-06-26, 22:03
Medlem
Citat:
Vissa av de förortskids som inte assimilerats fast de är födda här gör det (bl.a Ahmeds landsmän), vilka du refererade till.

Barn till nordeuropéer assimileras i regel, medan en hel del barn till invandrare från sydligare länder inte gör det, fastän de är födda här. Så du har tyvärr helt rätt i att man inte behöver bli svensk fast man är född här. Och det är ytterligare ett skäl att stoppa just denna typ av invandring.
Citat:
Jag har visat att han har lyft lön från skattebetalarna för att dalta med en grupp som generellt inte försörjer sig själva. Du är en PK-drömmare om du vägrar se att somalierna specifikt är en börda för vårt land. Är du verkligen seriös och inte bara ytterligare en Hushlittledarling?
Senast redigerad av Psykosomalisk 2017-06-26 kl. 22:08.
Citera
2017-06-26, 22:05
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Ok, vi är överens om att han inte är etnisk svensk.

Utan att ha sett hans pass kan jag stipulera att han är svensk medborgare.

Men sen verkar du ha hittat på nån tredje kategori: "kulturellt svensk" (eller vad du nu kallar det)

Är det det vanliga postmoderna hittepåandet av nya ord, eller ligger det nåt vettigt bakom det?

Varför är det viktigt för dig att han ska kunna räknas som svensk? Hur ser dina politiska åsikter ut? Är du för en väldigt generös, eller till och med fri, invandring?
Etnicitet är ett av de mest mångtydiga begrepp jag stött på, det kan nästan betyda lite vad som helst. När jag skriver "etnisk svensk" så syftar jag i synnerhet på bakgrund och att man har en svensk historia långt tillbaka. Begreppet etnicitet går dock att tolka på flera olika sätt, så det kanske är därför missförstånd uppstår mellan oss?
Citat:
Etnicitet är ett tvetydigt begrepp som kan tolkas på en skala från primordialism (biologisk tillhörighet) till fullständig konstruktivism (social tillhörighet). Primordialisternas tolkning av etnicitet är då något som i det närmaste kan liknas med den som rasbegreppet normalt förknippas med, medan konstruktivisterna argumenterar för ett mer mångskiftande innehåll i begreppet.
Referens: https://sv.wikipedia.org/wiki/Etnicitet

När jag skriver "kulturellt svensk" menar jag endast att personen beter sig svenskt eller har anammat svenska sociala koder, språk och normer. Det är inget "hittepå-ord", det är bara en beskrivning, ingenting annat.
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
För mig är det inte viktigt om han är svensk eller inte. Det som är viktigt för mig är att toppolitiker slutar spekulera kring människors "svenskhet" i kvällspressen. Speciellt om personen som spekulerar kring människors "svenskhet" inte är själv etnisk svensk. Min ideologiska övertygelse kring invandring och mångkultur är irrelevant för diskussionen.
Citera
2017-06-26, 22:05
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:

Jomshof säger det som hundratusentals svenskar tycker men inte vågar säga i detta land som har en strikt skitnödig åsiktskorridor. Jag tror snarare att SD går som vinnare ur detta. Somaleraterna som är nya namnet på M kan försöka sig på att skylta med en kränkt klansomalier vars enda uppgift är att vara kränkt och gödsla klanmedlemmar med fördelar, lycka till med det. Jag tror inte hårt arbetande högbeskattade svenskar som tvingas vänta veckor på ett läkarbesök är så imponerade.

Denna odemokratiska klansomalier som vägrar lära sig hyfsad svenska har mage att säga att han är svensk. Jomshof säger det enda rätta, du är inte välkommen med dina värderingar. Han har inte sagt ett ord om hudfärg eller etnicitet, det är vänsterns paradgren. Vänstern gillar att dela in folk i raser, hudfärg och etnicitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in