2017-06-26, 20:00
Medlem
DIdes avatar
1 - "Du är inte välkommen här!"
2- "Du är inte välkommen här!"

1 - "Det där är ett hat brott, jag har bott här jättelänge!"
2 - "Det var fel av mig och lite ironiskt - typ..."

Den graverade skillnaden är att 1 har bott här 2ett tag" och skapat en egen zon/område där de kan bestämma, utan statens inblandning, hur vi som bott här i generationer har rätt att vara någonstans.

När det påpekas förstår de inte att det är samma sak. Se på alexandra pascalipoop som ansåg greker vara så främlingsvänliga men visade sig vara rasister hela bunten plus att hon hade sitt nationalistiska hjärta där men samtidigt förnekar svenskar det samma.
özz "rikspuckot" nöjjen som anser att kurder får slakta och göra vad de vill med de som hotar dem men vi kan inte göra desamma. (özz vill inte heller, som sina gelikar, åka hem och försvara sina kvinnor och barn utan hellre åka snålskjuts på pk-stockolmarnas kortsiktiga pengapåse.)

özz är ett avskum och hela skiten luktar illa.
Citera
2017-06-26, 20:04
Medlem
lossnuss avatar
De som gnäller i media på Jomshof är samma som helat tiden gnäller på sd. Tomma tunnor.
Inget att bry sig om. Det har aldrig fungerat tidigare och inte nu heller. De argument som förs är inget som går hem hos den breda allmänheten. Ordet rasist har tjatats om hit och dit så till leda att ordet nu saknar värde, och ingen tror att sd är nazister hur mycket Lööv och Rööv än tjatar om det.
Citera
2017-06-26, 20:16
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Precis. SD kan späka sig precis hur mycket som helst. Det spelar ingen roll, inget är gott nog för mobbarna inom massmedia och de andra politiska partierna. Det kommer bara hetsa dem att gå på ännu hårdare.

Det viktiga är vad väljarna tycker. Man ska inte hålla på med saker som väljarna inte gillar.

Men om väljarna håller med om SD:s (i detta fall Jomshofs) ståndpunkter så kan man strunta i vad mobbardrevet inom massmedia ylar om.

Det var denna insikten som gjorde att Trump vann.

Exakt. Vad väljarna tycker är det väsentliga.

Vi snackade om denna historia på jobbet idag. Samtliga i rummet, från vänster till höger, ansåg att Jomshof hade rätt. Även icke-SD:are.

Detta förstår media. Därför "drevet" inte blivit stort. De vet om Ahmeds förflutna, med islamism, förnekande av hedersfötryck, hyllande av pedofilen Mohammed m.m. Media vill inte att folk börjar gräva i Ahmeds förflutna.
Citera
2017-06-26, 20:23
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Min syn är att det inte finns en verklig debatt. De allra flesta håller egentligen med om vår variant.

Men eftersom de postmoderna utopisterna sett att de kan vinna politiska poäng på att hävda alla möjliga konstiga varianter av svenskhet så gör de det. Det har inget att göra med deras begränsade intellekt.

Och även om det hade funnits en etablerad definition så är det de postmodernas paradgren att riva ner (dekonstruera) begrepp som inte passar dem.
Nej det kanske inte är så mycket debatt, men man får höra mycket idioti från alla möjliga håll som
"har man åkt tunnelbana är man svenska"...jag har aldrig åkt i Stockholm men jag har åkt London och New York, är jag amerikan eller britt då?
Innerst inne håller nog även många vänstertokar med om att somaliern inte är svensk, men skulle dom säga det får dom inte vara med på nästa stenkastning.

Citat:
Ursprungligen postat av Dramig
Kahin Ahmed är somalier men svensk medborgare.

Och hans angrepp på Björn Söder angående samerna är ju bara löjligt. De är INTE svenskar för i så fall hade de inte kunnat tillhöra ett minoritetsfolk, vilket de är och har kämpat för.
Som jag ser det så är etniska svenskar och samer Sveriges ursprungsbefolkning!
Jag håller med fullständigt.
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Nja... vem som är svensk är glasklart.
Svenskar är skandinaver med germanskt ursprung.
Begreppet svenskar som beteckning för ett folk var en vidareutveckling av namnet Svear.
Andra invånare i dåtidens Sverige var exempelvis götar och gutar.
Begreppet svensk har således vidgats genom historien från att från början endast ha omfattat svearna, varefter det kom att bli ett samlingsbegrepp för alla nordiska folkstammar som inlemmats i Svea rike, från götar och gutar, till smålänningar och hälsingar och slutligen även folk som tidigare hört under Danmark och Norge såsom skåningar, jämtar osv.

Så nej en Somalier passar nog inte i den beskrivningen.
Jag håller med dig om beskrivningen, men försöker du övertyga en vänsterstolle om det kommer du nog få hjärnblödning innan du övertygat stollen.
Just på grund av avsaknaden av regler för vad som krävs för att vara svensk så blir det omöjligt att vinna debatten...tala om att du inte anser honom som svensk och gå vidare, vill meningsmotståndaren ändå hävda att denne har rätt så är det bara att kontra med att de är din "åsikt och inget annat".

Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Det är sant att det inte finns regler. Fast då betyder det hur andra uppfattar dig. En skåning som flyttar till Kalix skulle knappast kalla sig för norrlänning inför andra. Det är alltså en väsentlig skillnad på att vara kalixbo och vara norrlänning. Denna skillnad gäller även att vara svensk medborgare och svensk.

Jomshof vann debatten på walk over. Mycket har hänt sedan valet 2014 och efter 2018 har vi ett nytt Sverige. SD blir största parti och förväntningarna kommer att vara enorma på nästa regering. Även om Sd inte sitter i regeringen kommer den inte att längre kunna utse sådana dårar som Dan Eliasson, Bah Kuhnke eller Ygeman. Moderaterna kommer heller inte att kunna ha en Moderat politiker som vill neka Sveriges största partiledare att tala i ett specifikt område.
Jag är född och uppväxt i Göteborg, vart jag än flyttar kommer jag aldrig att kunna bli annat än svensk och Göteborgare...
I mina ögon kommer somaliern aldrig att vara svensk, han kan vara svensk medborgare men aldrig svensk.
Jag läste i någon debattartikel för ett tag sen när en invandrare undrade när hon skulle sluta kallas invandrare och istället kallas svensk...svaret som jag ser det är aldrig, hon kan inte komma ifrån det faktum att hon invandrat till Sverige oavsett hur länge hon varit här.
Svensk medborgare kan hon bli ganska snabbt men aldrig svensk.
Citera
2017-06-26, 20:49
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyanNyan
Finnar är mer närbesläktade med svenskar så väl kulturellt som genetiskt än somalier.
En gång finne, alltid finne. Eller hur går ordspråket?
Citat:
Kahin är varken svensk i etnisk eller kulturell bemärkelse.
Om vi ponerar att det kan finnas hederssvenskar, individer av icke-svensk etnicitet som svenskarna accepterar i flocken, så kvalar ju knappast Kahin in där heller, för hur många svenskar välkomnar en en etnocentrisk opportunist och otacksam gäst som har för avsikt att tränga undan svenskarna och byta ut dem som Sveriges majoritetsbefolkning?
Hur du än vänder på det så är han inte svensk:
Etniskt?: Knappast
Kulturellt?: Nej
Hederssvensk utmärkelse som tacksam gäst: Aldrig i helvete
Jag tror att varken du eller jag (eller Jomshof Lohikoski) vet om han kan betraktas, ur en kulturell aspekt, som svensk. Hans åsikter säger väldigt lite om han är svensk eller ej.
Citat:
Vi med analysförmåga ser hur Kahin själv inte skulle se svenskar som somalier om förhållandena var ombytta, han är nämligen väldigt beskyddande över sin etniska identitet.
Liberal bögfitta som du är så kommer du nu kalla mig för hycklare och lika etnocentrisk som Kahin, då glömmer du dock att jag ej har åkt ner till Somalia och ställt allehanda krav på samhället och anklagat somalier för rasism för de ej ser mig som somalier och jag kommer förmodligen aldrig göra det heller.
Varför skulle jag påstå att du är en hycklare? Du verkar snarare bensäker på din sak att Kahin Ahmed inte är svensk. Jag är dock ganska säker på att du inte har en aning om det, men det gör inte dig till en hycklare. Jag vill också upplysa dig om att jag varken är liberal eller en bögfitta.
Citat:
Kahin är en otacksam gäst och parasiterar på svenskarna och vad de byggt upp, helt enkelt.
Han har arbetat och betalat skatt i 18 år.
Citera
2017-06-26, 20:58
Medlem
nidbilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lossnus
De som gnäller i media på Jomshof är samma som helat tiden gnäller på sd. Tomma tunnor.
Inget att bry sig om. Det har aldrig fungerat tidigare och inte nu heller. De argument som förs är inget som går hem hos den breda allmänheten. Ordet rasist har tjatats om hit och dit så till leda att ordet nu saknar värde, och ingen tror att sd är nazister hur mycket Lööv och Rööv än tjatar om det.

Klart att Kahin Ahmed inte vill att klan strukturen i förorten ska försvinna, journalister kommer naturligtvis till undsättning OCH alla "goda" kändisar hela twitter exploderar i godhet.
Senast redigerad av nidbild 2017-06-26 kl. 21:05.
Citera
2017-06-26, 21:03
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Nej det kanske inte är så mycket debatt, men man får höra mycket idioti från alla möjliga håll som
"har man åkt tunnelbana är man svenska"...

[...]

Innerst inne håller nog även många vänstertokar med om att somaliern inte är svensk, men skulle dom säga det får dom inte vara med på nästa stenkastning.

[...]

Jag håller med dig om beskrivningen, men försöker du övertyga en vänsterstolle om det kommer du nog få hjärnblödning innan du övertygat stollen.
Just på grund av avsaknaden av regler för vad som krävs för att vara svensk så blir det omöjligt att vinna debatten...

I en debatt så presenterar man fakta och logik för att övertyga motståndaren om sin ståndpunkt. Är man intellektuellt hederlig så är man öppen för att man kan ha fel, och ändrar sin ståndpunkt när motståndaren visar sig ha bättre argument.

Man kan likna det vid ett parti schack, där man är överens med motståndaren om att hålla sig inom snävt definierade regler.

Detta är en grundsten i hur man bygger ett bra samhälle, dvs genom ett konstruktivt demokratiskt samtal med de andra medborgarna.

Samtidigt får man inse när de politiska motståndarna inte håller sig till reglerna. Ibland är de bara intresserade av att driva igenom sin ståndpunkt till vilket pris som helst. De är helt ointresserade av en konstruktiv debatt där man ger och tar.

Då har motståndarna förvandlat schackpartiet till en gyttjebrottning istället.

Du kan välja att försöka fortsätta spela schack med motståndaren, men du kommer nog att bli besviken på resultatet.

Precis som du blir besviken ovan när du försöker övertyga vänsterstollarna om din ståndpunkt. Misslyckandet beror inte på att dina argument är för dåliga, eller att motparten är en idiot.

Det beror på att motparten tar till en massa fula debattknep för att vinna i gyttjebrottningen.

I just detta fallet är det fula debattknepet att de försöker härska genom att söndra. Det finns många frågor kring massinvandringen. Är den verkligen bra för oss svenskar? Ska man använda fakta och logik får man anstränga sig rejält för att få ihop argumenten. Jag skulle säga att det är praktiskt omöjligt.

Men genom att förneka att det finns svenskar (eller när de säger att "alla är svenskar") så duckar man helt frågan "är detta bra för oss svenskar". Finns det inga svenskar så är det en icke-fråga. Om alla som kommer hit snabbt blir svenskar så ser ekvationen helt annorlunda ut än om det bara är de riktiga svenskarna som räknas.
Citera
2017-06-26, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
En gång finne, alltid finne. Eller hur går ordspråket?

Jag tror att varken du eller jag (eller Jomshof Lohikoski) vet om han kan betraktas, ur en kulturell aspekt, som svensk. Hans åsikter säger väldigt lite om han är svensk eller ej.

Varför skulle jag påstå att du är en hycklare? Du verkar snarare bensäker på din sak att Kahin Ahmed inte är svensk. Jag är dock ganska säker på att du inte har en aning om det, men det gör inte dig till en hycklare. Jag vill också upplysa dig om att jag varken är liberal eller en bögfitta.
Svensken har inga problem med att identifiera en svensk. Några andra definitioner kan knappast sägas vara valida. Att vara en del av moderaternas mut- och klankultur gär honom inte mer svensk. Inom de närmsta åren, och med att SD växer kommer du se att det kommer krävas mer av invandrarna, till godo för alla. Eventuellt också deras hemländer, för dem som repatrieras.
Citera
2017-06-26, 21:09
Medlem
Citat:
Men han är född och uppväxt i den svenska kulturen, medan Ahmed är född och uppväxt i den somaliska. Förstår du verkligen inte skillnaden?
Varför tror du att just Ahmed, men inte Jomshof har engagerat sig i frågan att man inte ska häda "profeten"? Är det en ren slump? Det kunde varit tvärtom eftersom "båda är svenskar"?
Tycker du att bägge talar lika bra svenska?
Citat:
När han arbetat som SFI-lärare och på center för att hjälpa somalier att fylla i blanketter från FK har han fått sin lön av skattebetalarna inte uträttat någonting för Sverige, så därför kan de skattepengarna inte räknas. Han behövs inte här, helt enkelt.
Senast redigerad av Psykosomalisk 2017-06-26 kl. 21:13.
Citera
2017-06-26, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Många tror att Moderaterna kommer att förlora fler men det kommer inte att ske. Dom 16-17% som aldrig sviker Moderaterna är dom som litar på Modsen när det gäller att hålla ner skattetrycket.

Det är dock en viss skillnad om man jämför med CenterRödluvan och Sossarna, dom är inte rädda för att höja skatter.

Man kan säga att det finns många högavlönade i Sverige och dom värnar främst sin plånbok. Dom bryr sig inte så mycket om att Sverige blir invaderat tror jag.... ...pengarna, endast pengarna är deras livslust. Hela tillvaron handlar om pengar.

Så Modsen förlorar inte för dom som går till SD har redan gått över och kommer inte tillbaka. Och den här Somaliern, ja ingen i Modspartiet bryr sig vad han käftar om.

16-17 % säger du....kan bli så, kan bli annat, vi får se. M har varit nere kring 10 under kortare perioder tidigare, skulle inte förvåna mig om det händer igen. Förutsättningarna finns, med FR först, och nu AKB, ingen direkt populär.
Citera
2017-06-26, 21:10
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
En gång finne, alltid finne.
Du anser alltså att en etiopier är lika mycket besläktad med en somalier som en svensk är, har jag förstått dig rätt? Det blir alltså inte mer legitimt att kalla en etioper för somalier då denne ligger mer i gråzonen och är mer assimilerbar så väl till utseende som kulturell tillhörighet?

Citat:
Eller hur går ordspråket?
Snyggt försök, vet att ni anti-rasister älskar att se när brödrafolk hatar varandra, men jag köper inte att vi ska fjäska och gulla med folk från mellanöstern och Afrika och se finnar som konstiga kufar.
Ska du inte dra igång med det sedvanliga och beskriva finnar som inavlade bonnläppar medans du själv tycker att bo i bajshydda på savannen är hippt, progressivt och futuristiskt?

Citat:
Jag tror att varken du eller jag (eller Jomshof Lohikoski) vet om han kan betraktas, ur en kulturell aspekt, som svensk.
Fast han lever ju inte svenskt heller, så även där har du fel.

Citat:
Hans åsikter säger väldigt lite om han är svensk eller ej.
Hans svenskfientlighet säger mycket om han är svensk eller inte. Jag tror inte han vill ses som svensk heller, tror bara han använder det som vapen emot SD då han ser SD som ett hinder för den ökande makten för hans egna folk.
Är ju solklart att han är somalier så väl kroppsligt som själsligt.

Citat:
Varför skulle jag påstå att du är en hycklare?

Det är en klassiker skitnödiga antirasister brukar dra till med, "Men du rå?".

Citat:
Du verkar snarare bensäker på din sak att Kahin Ahmed inte är svensk. Jag är dock ganska säker på att du inte har en aning om det, men det gör inte dig till en hycklare. Jag vill också upplysa dig om att jag varken är liberal eller en bögfitta.
OK, du har över en natt ändrat dig? Eller är du en sådan där libertarian? Den enda större skillnaden mellan libertarian och liberal är väl att libertarian är mer icke-PK, du är ju så PK som man kan bli med dina revlelatiseringar och falska dilemman.
Huruvida du är en bögfitta eller inte kan du omöjligt veta, det är ett sådant brett begrepp och inte upp till dig att avgöra och definiera vad det betyder.
Så jag tar mig friheten att se dig som bögfitta på samma sätt som du tar dig friheten att se Kahin som svensk.

Citat:
med ett låtsats-yrke finansierat av staten, driver projekt som kostar ännu mera pengar och inte generar vinster, han är knappast produktiv för samhället. Han tär på svenskarna, vi hade klarat oss bättre utan honom boendes i Sverige, är bara utomeuopeiska invandrare som har något att vinna på hans låtsats-projekt. Och han skrattar bakom ryggen på naiva stackare som du, det är din naivitet han utnyttjar.
Senast redigerad av NyanNyan 2017-06-26 kl. 21:15.
Citera
2017-06-26, 21:12
Medlem
hushlittledarlings avatar
Moderaten tycker att rasism inte hör hemma i förorten och SD svarar "Blatte åk hem".
SD visar sitt rätta ansikte.

SD som tydligt profilerat sig som antirasistiskt parti och där Jimmie Åkesson har nolltolerans mot rasism visar upp sitt fula tryne. De gick på minan.

Jomshof ångrar sig lite grann...

Men grunden är att invandrare aldrig kommer att bli välkomna i Sverige. Hur mycket ni än röstar på SD.
Ni är och kommer alltid bli betraktade som andra klassens medborgare.
SD har i sitt partiprogram ETT land. EN kultur. ETT folk.
Det innebär att bryter du mot detta så ska du bort och ut.

Det ligger i SDs hela grundfilosofi
Och de blattar som tror att SD vill er väl och att sätta dit kriminella... hahahah... ni är så lurade.

Jomshof visar upp SDs rätta ansikte. Rasism.
Björn Söder stod i riksdagen och skällde på en vänsterpartist som är invandrare.
Ekeroth har inte gjort nåt annat än assilimering och att SVerige ska bebos av Svenskar.

SD har i sitt program återvändarbidrag.
SD vill kasta ut 1,5 miljoner invandrare.
De som säger nåt annat, såsom "inte de som sköter sig", jo, även de som sköter sig eftersom de inte passar in ett etniskt vitt rent land med gemensam kultur... De som säger nåt annat ljuger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in