2017-06-26, 17:05
Medlem
Apropå argument och bevisning hit och dit så hittade jag en ganska bra (något förenklad) artikel om detta från SR.
Det ger en bra helhetsbild:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=6724373
Citera
2017-06-26, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Alla har rätt att uttrycka sin åsikt, det är just jag en varm förkämpe av.

Men det blir lite tjatigt att läsa sida upp och sida ner om hur vedervärdig denna, för de flesta av oss, helt okända kvinna är. Det är bedömningar och pseudovetenskapliga diagnoser gjorda på mediauppgifter och delar av FUP - (de flesta av oss har inte orkat hela ).

Det hon har gjort och sannolikt döms för är vedervärdigt. Men det betyder egentligen inte att vi vet så mycket mer om henne själv, eller hur? Vi vet inte hur ond eller hur genomrutten hon är.

Jag tror också att hon är psykopat och förvånas över att hon klarat sig undan lagens långa arm så länge. Men innan dom och framförallt innan en stor RPU där man även utesluter en bakomliggande hjärnskada/tumör tycker jag nog mest att de gärningar som hon troligen utfört är vedervärdiga. Om hon är rutten och ond låter jag nog expertisen först undersöka.
Nu börjar det bli väl abstrakt - ämne för en ny tråd "Ondskans väsen och vägen till förlåtelse" eller liknande ? Inte ens RPU:n, om vi mot förmodan skulle få ta del av den, kommer att svara på frågan om hon är "ond eller genomrutten".
Citera
2017-06-26, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
På gott och ont har vi ett annat rättssystem och jag tror att vårat är bättre om jag ska vara ärlig, systemet med kronvittnen är inte bra, det innebär ju att den som egentligen är den drivande kan komma lindrigare undan tack vare ett samarbete med åklagarna och det känns ju helt fel.

Nej, vi kommer inte att få del av RPU,n vi kommer endast att få de slutsatser som dras, allt annat kommer att beläggas med sekretess, det vore konstigt annars, den lilla var ju strängt censurerad så detsamma kommer att gälla för den stora.

Ja,när du lägger upp det på det viset så håller jag till fullo med dig,men jag har mycket funderingar om detta.Känns så jäkla frustrerande med all dessa missbrukare och kriminella som satt i system att neka i sten och inte svara på en endaste fråga när de är i rätten.Är förvisso åklagarna som har bevisbördan,och ett "inga kommentarer" kan ju också tala för sig själv.

Ja,även brottslingar måste väl få ha sin integritet,men gud vad intressant det hade varit att få ta del av JMs RPU.
Citera
2017-06-26, 17:11
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det har väl aldrig framgått att det som inväntas från utlandet handlar om just fallet med Aki?
Jag undrar om det inte istället rör sig om den där påstådda inspelningen plus tröjan med
blod på. Att man väntar på att Mohammeds lojala kompis ska dyka upp. Kan det inte vara det
som det handlar om?

Så här skrevs det i samband med att JJ släpptes "i brist på bevis" för mordet på Aki:

"Han är fortfarande misstänkt. Vi har någon enstaka utredningsåtgärd kvar men det är en sådan utredningsåtgärd som handlar om att inhämta uppgifter från ett annat land och det vi vet av erfarenhet att det tar ofta flera månader och det är också sådan bevisning som han inte på något vis kan påverka och då har vi kommit fram till att det inte finns skäl att hålla honom frihetsberövad i väntan på att den utredningsåtgärden slutförs, säger Jessica Wenna."

http://www.gp.se/misstänkt-för-sommarstugemord-släppt-1.4214470

Citera
2017-06-26, 17:11
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Nu börjar det bli väl abstrakt - ämne för en ny tråd "Ondskans väsen och vägen till förlåtelse" eller liknande ? Inte ens RPU:n, om vi mot förmodan skulle få ta del av den, kommer att svara på frågan om hon är "ond eller genomrutten".

Nej men RPU kommer att kunna besvara om hon är/var så sjuk att hon inte kan hållas ansvarig för sina gärningar.
Sjuka personer brukar vi ju inte beteckna som genomruttna...
Citera
2017-06-26, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Alla har rätt att uttrycka sin åsikt, det är just jag en varm förkämpe av.

Men det blir lite tjatigt att läsa sida upp och sida ner om hur vedervärdig denna, för de flesta av oss, helt okända kvinna är. Det är bedömningar och pseudovetenskapliga diagnoser gjorda på mediauppgifter och delar av FUP - (de flesta av oss har inte orkat hela ).

Det hon har gjort och sannolikt döms för är vedervärdigt. Men det betyder egentligen inte att vi vet så mycket mer om henne själv, eller hur? Vi vet inte hur ond eller hur genomrutten hon är.

Jag tror också att hon är psykopat och förvånas över att hon klarat sig undan lagens långa arm så länge. Men innan dom och framförallt innan en stor RPU där man även utesluter en bakomliggande hjärnskada/tumör tycker jag nog mest att de gärningar som hon troligen utfört är vedervärdiga. Om hon är rutten och ond låter jag nog expertisen först undersöka.

Men läs inte då!

Hennes handlingar är fruktansvärda. Den här tråden handlar om hennes handlingar och hur de förstört människors liv. Istf att ifrågasätta varför någon ifrågasätter JMs handlande borde du se hur mycket empati och medkänsla som finns för offren.

Du har en väldigt konstig inställning till vad vi vet och vad vi inte vet. Vi vet väldigt mycket i det här fallet. Utan att ens lyssna på vad andra tycker om henne så måste man vara totalt blind om man inte ser/hör kan dra slutsatser av det hon själv uppvisat i FUP:en, mot sin familj, mot rättsystemet och i rättegången.

Det är väl inte jätteovanligt att personlighetsstörda klarar sig relativt bra i samhället. Det syns ju inte direkt utanpå. JM har ju räddats av sina föräldrar i alla år. Ändå finns det ju flera vittnesmål om att hon har drag av personlighetsstörning. Ljuger, kan inte hålla i pengar, byter jobb ofta, många olika kärleksrelationer, egna regler för hur saker och relationer ska fungera.

Det är också väldigt symptomatiskt att när man inte kan styra andra så blir det mer och mer våldsamt.

Någon fysisk åkomma tror jag inte på. Allting kan man inte förklara, bara acceptera. Personlighetsstörningar är en sån sak.
Citera
2017-06-26, 17:12
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
JA, rättsläkare har tagit vävnadsprover på lik som varit begravda bra mycket LÄNGRE än 1 ynka år!!

För att utbilda dig lite, lite grann, så innebär en kistbegravning ALLTID att kroppen BALSAMERAS. Och därför KAN en balsamerad kropp faktiskt hålla sig INTAKT i flera hundra ÅR!

Rättsläkare (det heter OBDUCENT), ÄR ett AKADEMISKT yrke, och därför kan de (om de behöver) ta del av vetenskaplig FORSKNING från andra länder i samma ämne, det kallas för EVIDENSBASERAD vetenskap som följer en strikt metod och är därför INTE godtycklig!!

Helt till skillnad från socionom- mördar-Johanna som är totalt och komplett GODTYCKLIG i allt hon gör och säger.!!

Och snöa inte in dig på dessa TRE kiselalger i mordoffrets lungor, hade han verkligen drunknat i Hjälmaren, så hade det funnits kiselalger i ex ryggradsvätskan!!

Det verkar som om inga kiselalger har pumpats runt i mordoffrets kropp av ett pumpande hjärta, vilket betyder att hjärtat INTE pumpade när mordoffret "hamnade" i Hjälmarens vatten!!!!

Mycket, mycket dålig planering av mördarna, någon av dem hade ju kunnat läsa på.....typ.

Vill bara förtydliga att obligatorisk balsamering vid kistbegravning förekommer inte över hela Sverige. I min del av landet ligger liken i kylrum innan begravningen och balsameras ej. Men jag vet att i Stockholm är det balsamering som gäller. Hur det ligger till med Akis kropp vet jag inte.

Citat:
I Stockholm har det nästintill blivit praxis att balsamera de avlidnas kroppar efter tio dagar, medan det i resten av landet är väldigt ovanligt. Räkningen skickas sedan till dödsboet.

https://www.ekuriren.se/nyheter-fran-tt/anhoriga-vill-ha-svar-om-balsamering/
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-06-26 kl. 17:31.
Citera
2017-06-26, 17:15
Medlem
Docklands avatar
Intressant slutplederi.
Jag tror 8-10 år för M och RPV med särskild utskrivningsprövning för J.
M är jag dock tveksam till, kan bli lägre straff. Kanske 4-6 år, ungefär som Knutbymördaren/barnflickan.
Citera
2017-06-26, 17:15
Medlem
Jag funderade också på när Wenna skulle prata om MRs ålder, men då detta berör påföljden så kommer väll pläderingen om detta efter RPUn?
Frågan är om de släpper det efter pappret Jähresten lyckades få fram?
Det jag tror gäller är att MR har bevisbördan på att hans ålder verkligen är under 21. Räcker pappret?
Möjligheten för svensk polis och åklagare att luska vidare kring det tror jag är noll.
Iranska myndigheter har ingen vilja att hjälpa svenska myndigheter ta reda på åldern tillhörande någon med afghanskt ursprung. Politik som sagt!
Citera
2017-06-26, 17:18
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Intressant slutplederi.
Jag tror 8-10 år för M och RPV med särskild utskrivningsprövning för J.
M är jag dock tveksam till, kan bli lägre straff. Kanske 4-6 år, ungefär som Knutbymördaren/barnflickan.

Det här mordet och mordförsöket är mer aggressiva än det mord och mordförsök barnflickan utförde. Många, många knivhugg. Möjlighet att besinna sig, men fortsatte ändå hugga. Borde ge ett högre straff.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-06-26 kl. 17:20.
Citera
2017-06-26, 17:23
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Så här skrevs det i samband med att JJ släpptes "i brist på bevis" för mordet på Aki:

"Han är fortfarande misstänkt. Vi har någon enstaka utredningsåtgärd kvar men det är en sådan utredningsåtgärd som handlar om att inhämta uppgifter från ett annat land och det vi vet av erfarenhet att det tar ofta flera månader och det är också sådan bevisning som han inte på något vis kan påverka och då har vi kommit fram till att det inte finns skäl att hålla honom frihetsberövad i väntan på att den utredningsåtgärden slutförs, säger Jessica Wenna."

http://www.gp.se/misstänkt-för-sommarstugemord-släppt-1.4214470

På det viset. Då var det inte alls som jag trodde/befarade.
Ty jag misstänker att väntar man på en kurir så får man vänta förgäves...

Då finns det ju hopp om att man kanske kan fixa till ett riktigt avslut även i delen med AP.
Som innebär att någon mer än JM åker dit för det som hände.
...hände i barnpoolen månne? Åklagaren: Aki kan ha dränkts i en barnpool
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/arbogakvinnan-finns-ingen-hemlig-inspelning/

Lagom till hovrättsförhandlingarna ramlar svaren in man väntar på?
Citera
2017-06-26, 17:25
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB

Hennes handlingar är fruktansvärda. Den här tråden handlar om hennes handlingar och hur de förstört människors liv. Istf att ifrågasätta varför någon ifrågasätter JMs handlande borde du se hur mycket empati och medkänsla som finns för offren.
.

Jo precis som du skriver handlar den här tråden om mord och brott - handlingar som JM sannolikt är skyldig till. På så sätt handlar tråden om JMs handlingar. Men knappast hurvida någon utomstående kan känna äckel för den åtalade själv. Då sjunker vi ner en bit under nivån framför allt som hon än så länge inte ens är dömd.

Men för de brott hon nog döms för känner jag själv både äckel och avsky.

Syvende och sist handlar den här diskussionen om att några postare lagt beslag på allt tyckande, och ve den som inte beundrande håller med om varenda ord och varenda pseudodiagnos som avkunnas om JM. Till slut blir det lite mycket av den varan. Detta gärna tillsammans med alla trista personangrepp och dumma kommentaren om att någon är dum, mördargroupi eller pseudomoderator eller ska "sluta läsa inlägg" för att man inte håller med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in