2017-06-26, 15:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Då ska jag förtydliga.
Det var en mycket bra slutplädering i sin helhet - Även om JM tror sig kunna trolla med knäna så kan tyvärr inte Wenna göra så mycket mer än det de gjort i en mycket missskött utredning gällande Aki från början där ÅK har tiden emot sig.

Även jag skall förtydliga. Det finns motsägelser i indiciekedjan och precis som Wenna själv säger är det den svagaste länken som gäller.
Det absolut svagaste är gärningsbeskrivningen och dödsorsak där hon inte har bevisat något alls, det är rena gissningar. I övrigt en kopia av anförandet i början av rättegången med försök till billiga poäng om gråt och lögner. Det är en rättegång där ingen trovärdighet återfinns hos anklagade och där får även medmisstänkta medräknas. Hur anhöriga ska bedömas blir intressant.
Citera
2017-06-26, 15:15
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag har för mig att jag sett statistik, men hittar det inte nu. Det är vanligt att drunknade har rejält med skum runt munnen. Att Aki inte hade det talar emot, men utesluter inte, att han drunknade.

Jag har aldrig sett någon få hjärtinfarkt, men har fått för mig att man segnar ner.

För att komma över staketet på bryggan krävs ett rejält hopp. Det går att komma emellan "spjälorna" i staketet, men knappast utan att anstränga sig.

Jag kanske minns fel men går det inte ut en spång från bryggan på vänstra sidan om man tittar ut mot vattnet? Den är väl till för att kliva i båten från. Om jag förstod det rätt låg Aki med huvudet riktat mot denna spång och kroppen längs med bryggan. Skulle gissa att han om han hävdes ner just hävdes i från spången - annars skulle man ju behövt lyfta kroppen nästan en meter upp över staketet. Att kroppen med pålandsvindar kan ha vridit sig i vattnet är ju inte omöjligt om han inte hamnade med huvude så direkt.

Jo just skumm runt mun och i luftvägar är väldigt vanligt hos drunknade. Men det är inget 100% krav alltid. En hjärtinfarkt kan ta sig lite olika uttryck - finns tom tysta bakvägsinfarkter som man inte märker själv. Hur kroppen reagerar beror nog mycket på vad man håller på med just när det händer och hur förödande stor infarkten är. Ibland stannar hjärtat, ibland slår det svagt ibland står det och flimrar.
Citera
2017-06-26, 15:17
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Jag har erfarenhet IRL av både ock, din egen länk visade på extern skumbildning i 29% av 1590 undersökta kroppar.

Bra att du hittade siffran!
Då tolkar jag det så här:
Ingen förekomst av skum bevisar i sig ingenting. Skum tyder på drunkning.
I Akis fall kan vi inte dra någon säker slutsats utgående från frånvaron av skum.

När det gäller kiselalger så citerar jag Jessica Wenna:
"Det är fullständigt omöjligt att 41-åringen drunknat i Hjälmaren - i hans lungor fanns endast tre ynka kiselalger."

Citera
2017-06-26, 15:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Att döma, hata och förkasta en åtalad mördare är lätt, det sitter i ryggmärgen. Vi vill hata någon när något hemskt har hänt.
Att ta avstånd från en fullständigt vedervärdig kvinna som JM handlar absolut inte per automatik om hat. Hon väcker däremot avsky, hon rent av äcklar med tanke på det hon gjort sin far, mor, syster och sina barn.

MR i sin tur väcker avsky för det grymt brutala mord han genomfört.
Senast redigerad av develi 2017-06-26 kl. 15:26.
Citera
2017-06-26, 15:18
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det var den vuxne mannens (chefens) eget val? Eller är alla vuxna män "duperade" av kvinnor när de gör något dumt? Så skönt att kunna skylla på det.

Ja det är klart att det var hans eget val, men han baserade väl sitt val efter de fakta som framkom.
Vi tenderar ju alla att fatta beslut efter de fakta vi har för handen, men du kanske skiljer dig där och tar beslut lite hej vilt?
Citera
2017-06-26, 15:20
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Problemet med ett sådant resonemang är att du inte är objektiv.
Det ska ju rättsväsendet vara - eller förmodas vara.

Jag har hittills inte noterat din objektivitet heller..
Citera
2017-06-26, 15:22
Medlem
Citat:
Nej, jag är nog inte objektiv längre, även om jag nog tillhör den gruppen här i tråden som inte bara går all in på hur fördj*vlig JM måste vara eftersom hon gjort allt detta. Just jag har försökt att dämpa hatet något och försöka stå lite mer tillbakalutad för att kunna betrakta för och emot. För det har jag å andra sidan fått en massa sk*t och påståenden om att man "försvarar en mördare".

Att döma, hata och förkasta en åtalad mördare är lätt, det sitter i ryggmärgen. Vi vill hata någon när något hemskt har hänt.
Att försöka hålla sig objektiv och följa rättsprincipen att ingen ska dömas bara för att vi, den stora massan tror något, är mycket svårare. Det är så lätt att som vissa postare här övertrumfa varandra i adjektiv hur vidrig den åtalade är. Tyvärr är det inte hennes gärningar man bedömer, utan faktiskt henne själv. Utan att ens sätta ordet "jag tror" framför sina analyser uttrycker man sig bombsäkert ibland.

Men tyvärr är det nog så att Johanna är en riktig storskurk - tror just jag.
Hon kommer i vart fall sannolikt att få vårt lands strängast möjliga straffpåföljd. För de inblandade offer och anhöriga till dessa liksom för hennes egna anhöriga, skulle det nog vara väldigt värdefullt om hon kunde erkänna. Det skulle kanske ge både hennes barn och andra offer en plattform att kunna börja om från början igen. Till och med även kanske för JM själv.

Så hur skulle man kunna få fram mera erkännande förklaringar från JM?

Nu är det väl rätt troligt att utredare och åklagare har brytt sina huvuden över frågan hur man skulle kunna driva JM dit. Men det verkade onekligen som vi kom lite närmare när bandinspelningen diskuterade.

Hatar?

Är du på riktigt?

Vilken normal människa tror att andra hatar någon dom inte känner?

Man känner möjligtvis avsky för någons handling.

Förstår du ens skillnaden?
Citera
2017-06-26, 15:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Bra att du hittade siffran!
Då tolkar jag det så här:
Ingen förekomst av skum bevisar i sig ingenting. Skum tyder på drunkning.
I Akis fall kan vi inte dra någon säker slutsats utgående från frånvaron av skum.

När det gäller kiselalger så citerar jag Jessica Wenna:
"Det är fullständigt omöjligt att 41-åringen drunknat i Hjälmaren - i hans lungor fanns endast tre ynka kiselalger."
Ja, så ser jag på det hela då det är ospecifika symtom, inte "tvärt diagnostiserande" som sådant (det är snarare utseende utspända lungor,ljud/knaster etc).
Det är dock fastställt att han inte drunknat i Hjälmaren med tanke på expertis Druids uttalanden.
Så från olycksfall till mord... och dess innan snabbt tecknad livförsäkring från JM... då Aki var på jobbet...JM var på plats... flertal stämplingar:
Döm henne för mord.
(Ja, jag vet att det är svårt indiciefall men det stör mig som satan om hon slipper undan)
Citera
2017-06-26, 15:28
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Jag kanske minns fel men går det inte ut en spång från bryggan på vänstra sidan om man tittar ut mot vattnet? Den är väl till för att kliva i båten från. Om jag förstod det rätt låg Aki med huvudet riktat mot denna spång och kroppen längs med bryggan. Skulle gissa att han om han hävdes ner just hävdes i från spången - annars skulle man ju behövt lyfta kroppen nästan en meter upp över staketet. Att kroppen med pålandsvindar kan ha vridit sig i vattnet är ju inte omöjligt om han inte hamnade med huvude så direkt.

Jo just skumm runt mun och i luftvägar är väldigt vanligt hos drunknade. Men det är inget 100% krav alltid. En hjärtinfarkt kan ta sig lite olika uttryck - finns tom tysta bakvägsinfarkter som man inte märker själv. Hur kroppen reagerar beror nog mycket på vad man håller på med just när det händer och hur förödande stor infarkten är. Ibland stannar hjärtat, ibland slår det svagt ibland står det och flimrar.

Jag vet inte hur exakt den här bilden är:

Tilla_ggsprotokoll_II_2017-04-18__del_1__2_.pdf, sid 25 enligt paginering.

Enligt den bilden påträffades Aki ca 1,5 – 2,0 m från den utstickande delen av bryggan, med huvudet mot den utstickande delen.

På de efterföljande sidorna i FUP finns fler bilder på bryggan.

Citera
2017-06-26, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Hikes förhör rättsläkaren. Här får vi svar på den frågan som ställts i tråden angående varför de frågat så mycket kring skumbildning runt munnen. Grejen är dock att jag råkar veta att man kan få skum kring munnen även om man ej drunknat. Har läst det på massor av ställen samt även sett bilder.

Om det nu inte var skumbildning kring munnen på Aki, vilket verkar ha varit fallet, så tyder det ju enligt rättsläkaren på att han skulle kunna ha fått en hjärtinfarkt på bryggan och ramlat i plurret - eller? Varför har då inte försvaret lyft fram detta tydligt under förhandlingen? Det är ju ett utmärkt argument för att Aki ska ha drabbats av akut sjukdom (hjärtinfarkt) på bryggan varpå han ramlade i plurret.
Var det inte så att hjärtinfarkt skulle ha lämnat sina unika spår ? Det enda alternativ som jag minns att någon hittat på, var att han satt i halsen, kvävts och därpå vält ner i sjön, varvid andningshindret behändigt nog råkat ramla ur strupen. I fallet skulle han dessutom ha råkat knuffa ut den redan lösgjorda båten. Sannolikt ? Vi får höra vad Amanda hittat på.
Citera
2017-06-26, 15:32
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Kan de utreda mer? Inte en susning, men jag är skeptisk gällande de länder det handlar om och myndigheter med grav korruption och slappa system.

Fast det gäller ju åt båda hållen så att säga.
Om det inte säkert går att lita på utfärdat intyg av ålder, så går det inte att lita på oavsett om de skriver upp eller ned en persons ålder.
Vi kan väl inte vara selektiva i [i]när[i] vi litar på eller inte litar på, beroende på om det passar vår egen önskan/antagande om ålder.

Jag tror nog att Wenna och Fahlander inte kommer så mycket längre med åldersbestämningen efter det intyget.
Citera
2017-06-26, 15:34
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Wenna ger ett omdöme om sitt eget åtal i slutpläderingen angående mordet på Aki. Sänker hon inte sitt eget åtal här? Varje gång en åklagare uttalar tvivel på styrkan i sitt eget åtal så tycks det bli friande domar enligt min erfarenhet.

Desto högre straff en åtalad har att vänta, desto högre är väl beviskraven? Eller?
Jag ser det som troligt att JM frias i Aki-delen, om inte i tingsrätten, så i hovrätten. Extremt svårt att fälla någon för mord utan att kunna säga hur det gått till. De har ju kommit en bra bit iom kiselalgerna - det bevisar ju iaf att det är mord och inte en olycka. Men jag tvivlar på att det går att fälla JM för mord utan att kunna förklara förloppet och vem som gjorde vad. Sedan finns det ju en liten chans att JB/JJ börjar snacka, men den chansen är nog väldigt liten. Bästa chansen skulle vara att JB och JJ går skilda vägar och att JB (med påtryckningar från A*ki) väljer att berätta - hennes inblandning i mordet är nog ganska passiv och behöver inte rendera ett längre fängelsestraff.
Till sist - och det har jag framhållit länge - så spelar det ingen roll för JMs straff om hon frias för Akis mord - det blir livstid ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in