Citat:
Ursprungligen postat av
nopomil
Problemet med ett sådant resonemang är att du inte är objektiv.
Det ska ju rättsväsendet vara - eller förmodas vara.
Nej, jag är nog inte objektiv längre, även om jag nog tillhör den gruppen här i tråden som inte bara går all in på hur fördj*vlig JM måste vara eftersom hon gjort allt detta. Just jag har försökt att dämpa hatet något och försöka stå lite mer tillbakalutad för att kunna betrakta för och emot. För det har jag å andra sidan fått en massa sk*t och påståenden om att man "försvarar en mördare".
Att döma, hata och förkasta en åtalad mördare är lätt, det sitter i ryggmärgen. Vi vill hata någon när något hemskt har hänt.
Att försöka hålla sig objektiv och följa rättsprincipen att ingen ska dömas bara för att vi, den stora massan tror något, är mycket svårare. Det är så lätt att som vissa postare här övertrumfa varandra i adjektiv hur vidrig den åtalade är. Tyvärr är det inte hennes gärningar man bedömer, utan faktiskt henne själv. Utan att ens sätta ordet "jag tror" framför sina analyser uttrycker man sig bombsäkert ibland.
Men tyvärr är det nog så att Johanna är en riktig storskurk - tror just jag.
Hon kommer i vart fall sannolikt att få vårt lands strängast möjliga straffpåföljd. För de inblandade offer och anhöriga till dessa liksom för hennes egna anhöriga, skulle det nog vara väldigt värdefullt om hon kunde erkänna. Det skulle kanske ge både hennes barn och andra offer en plattform att kunna börja om från början igen. Till och med även kanske för JM själv.
Så hur skulle man kunna få fram mera erkännande förklaringar från JM?
Nu är det väl rätt troligt att utredare och åklagare har brytt sina huvuden över frågan hur man skulle kunna driva JM dit. Men det verkade onekligen som vi kom lite närmare när bandinspelningen diskuterade.