2017-06-26, 14:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vigusa
Tycker också att slutpläderingen var väldigt bra framförd av Wenna,utan onödig dramatisk retorik i syfte att vinna billiga poänger.Vi får väl hoppas att försvaret och målsägarna också kan hålla sig inom de ramarna imorgon.

Även mordet på Aki knöt hon ihop bra,återstår att se om det håller för en fällande dom.
Var kanske inte så dumt ändå att slå ihop alla åtal till en rättegång?
Exakt vad jag upplevde - det var centrerat utan emotionellt drama i retoriken, ingen billig poängjakt. Hon var effektiv som satan. Gillar!
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Håller med. En effektiv sammanfattning av målet. Nu hoppas jag att det dyker upp en ljudinspelning av pläderingen

Vet någon något om Wennas track record vad gäller fällande domar? Finns det sådan statistik för svenska åklagare?
Inte en susning men jag är imponerad av hennes sju helsickes arbetsinsats. Där har JM stött på patrull, hon är mycket effektiv.

Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, den var mycket bra men det blev som jag fruktat, åklagarna godtar MR,s ålder och då får han åldersrabatt tyvärr, men JM,s öde är ju beseglat och klart, livstid kommer det att bli.

Åklagarna vill ju även ha stora RPU på JM så då kanske vi får veta lite mer om vad som fattas i den kvinnans huvud.
Ja - det är det enda i mitt tycke att detta inte kan vederläggas bättre för livstid som påföljd.
Ang RPU ...Skulle vilja höra JM i de samtalen, för att inte tala om att ta del av då de studerar henne. Ser henne framför mig hur hon gömmer små meddelanden...
Citat:
Ursprungligen postat av anothe
Instämmer, kunde inte valt bättre ord. Även rapporteringen +
Bra! Det är där det ska ligga beröm likaväl.
Senast redigerad av develi 2017-06-26 kl. 14:51.
Citera
2017-06-26, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Om man nu skulle fundera över vilka Johannas svaga punkter är?
Vad skulle kunna få henne att rubbas, go bananas?

Hon gillar pengar, sin kropp, sig själv, ser sig som kunnig och "expert" på vissa frågor.
Om hon skulle anklagas för något hon absolut inte har gjort - hur skulle hon reagera då?
Om hennes fosterbarn drunknade av en olyckshändelse, men vi skulle anklaga henne för mord där också? Eller barnmisshandel/övergrepp? Hur upprörd skulle hon kunna bli? Förfalskat sina betygsmeriter?? Dödat fd rektorn vid Lidel?

Vad mer kan rubba henne? Om hon får reda på att endast de som erkänner får ta emot
besök? Att Anki stödjer JMs barn i framtiden om JM erkänner??

Var sitter Johannas känsliga tangenter som kan få henna att tappa masken???
Den där utlovade bandinspelningen verkar ju ha haft viss inverkan, men vad finns det mer?

Det är jättefult att tänka i dessa banor, men JM har ju inte riktigt spelat rent spel själv. Erkännande om vad hon gjort verkar ju vara något som hennes offer/anhöriga nog skulle må väldigt bra av.
Kontrollförlust tror jag vore en bra början. Men det anses väl inte snyggt i Sverige att driva korsförhör i det syftet. En rapp och snabbtänkt åklagare skulle kunna överväldiga henne med en skur av komplexa och motsägelsefulla frågor tills hennes försvar saturerades.
Citera
2017-06-26, 14:52
Medlem
Betongbalettens avatar
Som sagt, bra och saklig slutplädering från Wennas sida. Nu inväntar vi framförallt försvarets version. Enligt vissa här i tråden har vi då en riktig hollywoodplädering att vänta, där åtalet fullständigt pulvriseras och allt avslutas med att JM triumferande lämnar rättssalen som en fri kvinna. Ha popcornen redo!
Citera
2017-06-26, 14:55
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Problemet med ett sådant resonemang är att du inte är objektiv.
Det ska ju rättsväsendet vara - eller förmodas vara.

Nej, jag är nog inte objektiv längre, även om jag nog tillhör den gruppen här i tråden som inte bara går all in på hur fördj*vlig JM måste vara eftersom hon gjort allt detta. Just jag har försökt att dämpa hatet något och försöka stå lite mer tillbakalutad för att kunna betrakta för och emot. För det har jag å andra sidan fått en massa sk*t och påståenden om att man "försvarar en mördare".

Att döma, hata och förkasta en åtalad mördare är lätt, det sitter i ryggmärgen. Vi vill hata någon när något hemskt har hänt.
Att försöka hålla sig objektiv och följa rättsprincipen att ingen ska dömas bara för att vi, den stora massan tror något, är mycket svårare. Det är så lätt att som vissa postare här övertrumfa varandra i adjektiv hur vidrig den åtalade är. Tyvärr är det inte hennes gärningar man bedömer, utan faktiskt henne själv. Utan att ens sätta ordet "jag tror" framför sina analyser uttrycker man sig bombsäkert ibland.

Men tyvärr är det nog så att Johanna är en riktig storskurk - tror just jag.
Hon kommer i vart fall sannolikt att få vårt lands strängast möjliga straffpåföljd. För de inblandade offer och anhöriga till dessa liksom för hennes egna anhöriga, skulle det nog vara väldigt värdefullt om hon kunde erkänna. Det skulle kanske ge både hennes barn och andra offer en plattform att kunna börja om från början igen. Till och med även kanske för JM själv.

Så hur skulle man kunna få fram mera erkännande förklaringar från JM?

Nu är det väl rätt troligt att utredare och åklagare har brytt sina huvuden över frågan hur man skulle kunna driva JM dit. Men det verkade onekligen som vi kom lite närmare när bandinspelningen diskuterade.
Senast redigerad av Solglittret 2017-06-26 kl. 15:17.
Citera
2017-06-26, 14:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Mycket bra slutplädering - effektivt, rätt på sak. Hennes galenskap kom fram tydligt och sakligt. Hans del i det hela likaså.
You rock, Wenna!

Live svt

Så mycket rock n roll var det inte, för Wenna har ett problem när hon lägger trovärdigheten på Akidelen helt på MR som huvudvittne.

Ett annat problem är att hävda att Aki kan blivit drogad när just droger är just det Johanna påstår att Aki använde. Det får nu stå oemotsagt från försvaret om argumentet används imorgon.

Det bidde en rock som kan grusas.
Citera
2017-06-26, 15:01
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
- Vi har aldrig påstått att det här är ett enkelt ärende.
Wenna ger ett omdöme om sitt eget åtal i slutpläderingen angående mordet på Aki. Sänker hon inte sitt eget åtal här? Varje gång en åklagare uttalar tvivel på styrkan i sitt eget åtal så tycks det bli friande domar enligt min erfarenhet.

Desto högre straff en åtalad har att vänta, desto högre är väl beviskraven? Eller?
Citera
2017-06-26, 15:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajfone
Så mycket rock n roll var det inte, för Wenna har ett problem när hon lägger trovärdigheten på Akidelen helt på MR som huvudvittne.

Ett annat problem är att hävda att Aki kan blivit drogad när just droger är just det Johanna påstår att Aki använde. Det får nu stå oemotsagt från försvaret om argumentet används imorgon.

Det bidde en rock som kan grusas.
Då ska jag förtydliga.
Det var en mycket bra slutplädering i sin helhet - Även om JM tror sig kunna trolla med knäna så kan tyvärr inte Wenna göra så mycket mer än det de gjort i en mycket missskött utredning gällande Aki från början där ÅK har tiden emot sig.
Citera
2017-06-26, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, den var mycket bra men det blev som jag fruktat, åklagarna godtar MR,s ålder och då får han åldersrabatt tyvärr, men JM,s öde är ju beseglat och klart, livstid kommer det att bli.

Åklagarna vill ju även ha stora RPU på JM så då kanske vi får veta lite mer om vad som fattas i den kvinnans huvud.

Ja,vi har ju inte samma rättssystem som i t ex USA,där misstänkta gärningsmän kan få lindrigare straff om de samarbetar och är behjälpliga i en utredning och faktiskt hjälper till att brott klaras upp.
Att de inte utreder mer,och fastställer rätt ålder på MR är kanske ett sätt att kringgå detta?

Tror du vi får ta del av den stora RPUn,eller kommer den också att bli belagd med sekretetess på de intressantaste delarna?
Citera
2017-06-26, 15:04
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Hikes förhör rättsläkaren. Här får vi svar på den frågan som ställts i tråden angående varför de frågat så mycket kring skumbildning runt munnen. Grejen är dock att jag råkar veta att man kan få skum kring munnen även om man ej drunknat. Har läst det på massor av ställen samt även sett bilder.

Om det nu inte var skumbildning kring munnen på Aki, vilket verkar ha varit fallet, så tyder det ju enligt rättsläkaren på att han skulle kunna ha fått en hjärtinfarkt på bryggan och ramlat i plurret - eller? Varför har då inte försvaret lyft fram detta tydligt under förhandlingen? Det är ju ett utmärkt argument för att Aki ska ha drabbats av akut sjukdom (hjärtinfarkt) på bryggan varpå han ramlade i plurret.

Jag har för mig att jag sett statistik, men hittar det inte nu. Det är vanligt att drunknade har rejält med skum runt munnen. Att Aki inte hade det talar emot, men utesluter inte, att han drunknade.

Jag har aldrig sett någon få hjärtinfarkt, men har fått för mig att man segnar ner.

För att komma över staketet på bryggan krävs ett rejält hopp. Det går att komma emellan "spjälorna" i staketet, men knappast utan att anstränga sig.

Citera
2017-06-26, 15:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vigusa
Ja,vi har ju inte samma rättssystem som i t ex USA,där misstänkta gärningsmän kan få lindrigare straff om de samarbetar och är behjälpliga i en utredning och faktiskt hjälper till att brott klaras upp.
Att de inte utreder mer,och fastställer rätt ålder på MR är kanske ett sätt att kringgå detta?

Tror du vi får ta del av den stora RPUn,eller kommer den också att bli belagd med sekretetess på de intressantaste delarna?
Kan de utreda mer? Inte en susning, men jag är skeptisk gällande de länder det handlar om och myndigheter med grav korruption och slappa system.
Citera
2017-06-26, 15:06
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Wenna ger ett omdöme om sitt eget åtal i slutpläderingen angående mordet på Aki. Sänker hon inte sitt eget åtal här? Varje gång en åklagare uttalar tvivel på styrkan i sitt eget åtal så tycks det bli friande domar enligt min erfarenhet.

Desto högre straff en åtalad har att vänta, desto högre är väl beviskraven? Eller?

Jag håller med dig - absolut måste "bortom alla rimliga tvivel" gälla för att döma någon för mord.
Tror att Wenna kanske sa just så här för att Aki-fallet är komplext och svagt. Wenna har mycket bättre på fötterna i nästa fall och där åker JM dit stenhårt.
Tror kanske Wenna ville visa på att även hon är medveten om skillnaderna i bevismöjlighet mellan dessa mord.
Citera
2017-06-26, 15:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag har för mig att jag sett statistik, men hittar det inte nu. Det är vanligt att drunknade har rejält med skum runt munnen. Att Aki inte hade det talar emot, men utesluter inte, att han drunknade.

Jag har aldrig sett någon få hjärtinfarkt, men har fått för mig att man segnar ner.

För att komma över staketet på bryggan krävs ett rejält hopp. Det går att komma emellan "spjälorna" i staketet, men knappast utan att anstränga sig.
Jag har erfarenhet IRL av både ock, din egen länk visade på extern skumbildning i 29% av 1590 undersökta kroppar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in