2017-06-26, 11:53
Medlem
Whiros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det stämmer. Vad man vet enligt samstämmiga vittnesuppgifter är att ryssarna avfyrade två S-300 missiler mot ett mål utanför den syriska kusten. Sedan påstod anonyma källor att målet - som sköts ner - var en av de fyra Global Hawk EQ-4 som USA har. EQ-4 är ingen vanlig Global Hawk, utan en version med extra elektronisk utrustning för signalspaning och slagfältskommunikation.

Att det var en EQ-4 som sköts ner har dock inte bekräftats av officiella ryska källor.

Lustigt nog meddelade Pentagon ett dygn senare att en av deras fyra EQ-4 kraschat in i ett berg i Kalifornien. Ett märkligt sammanträffande, om S-300 inte har en mycket längre räckvidd än tidigare var känt.

Det verkar som att de har skjutit ner flera drönare. Jag lyssnade lite på den här videon på youtube
https://www.youtube.com/watch?v=3lpAuj-OggA. Sjukt om de försöker dölja det
Citera
2017-06-26, 11:55
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
En person som begår brott mot mänskligheten genom att använde de förbjudna vapen på ett så inhumant sätt ska ställas inför rätta. Bara för att han är en president gör honom inte immun.
Slingra dig inte nu, svara på det jag skrev istället.
Citera
2017-06-26, 11:57
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
En person som begår brott mot mänskligheten genom att använde de förbjudna vapen på ett så inhumant sätt ska ställas inför rätta. Bara för att han är en president gör honom inte immun.

Konstigt nog så är det bara länder som inte lägger sig på alla fyra framför väst som ska åtalas. Varför åtalas inte Bush&Blair i så fall som startade ett angreppskrig i falska premisser och förstörde livet för miljoner människor?
Citera
2017-06-26, 12:19
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Slingra dig inte nu, svara på det jag skrev istället.
Jag har svarat på dina frågor som fanns med i inlägget. Jag pratar heller inte nödvändigtvis om ett militärt ingripande, utan om ett avtal mellan parter där Assad får avgå medan flera sekulära ledare från oppositionen, och visserligen från delar av regimen som inte är anklagade för brott, ska ställa upp i ett val där folket får avgöra vem som ska leda Syrien.
Citera
2017-06-26, 12:20
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Konstigt nog så är det bara länder som inte lägger sig på alla fyra framför väst som ska åtalas. Varför åtalas inte Bush&Blair i så fall som startade ett angreppskrig i falska premisser och förstörde livet för miljoner människor?
För anfallskrig faller inte inom ramen för Internationell brottsdomstolen i Haag. Alternativet är det säkerhetsrådet som ska avgöra om detta, men där sitter ju USA som medlem. Det är av samma anledning vi inte ser Ryssland åtalas för att ha annekterat territorium tillhörande Ukraina.
Citera
2017-06-26, 12:23
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Om Netanyahu hade begått samma krigsbrott som Assad hade jag utan tvekan velat se honom avgå och ställas inför rätta.

Jag tror inte att du menar det ärligt. Men ok, jag kan låtsas att du menar allvar.
Är det USA som skall se till att han avgår och ställs inför rätta?
Citera
2017-06-26, 12:34
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Jag tror inte att du menar det ärligt. Men ok, jag kan låtsas att du menar allvar.
Är det USA som skall se till att han avgår och ställs inför rätta?
Varför ställer du sådana frågor då om du inte ändå kommer att acceptera mina svar?

Det är det internationella samfundet som ska se till att han avgår. Om det internationella samfundet misslyckas kanske det vore nödvändigt med ett unilateralt ingripande.
Citera
2017-06-26, 12:49
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Varför ställer du sådana frågor då om du inte ändå kommer att acceptera mina svar?

Det är det internationella samfundet som ska se till att han avgår. Om det internationella samfundet misslyckas kanske det vore nödvändigt med ett unilateralt ingripande.
Vad menar du med "internationella samfundet"?

Edit: Vanligen menar man FN, när man säger "internationella samfundet". Men det kan du ju inte gärna mena, eller hur. FN brukar inte ställa krav på ledares avgång, de sysslar inte med sånt.
Så vad menar du? Finns det någon instans som har rätt att kräva en ledares avgång?
Senast redigerad av humanlife 2017-06-26 kl. 13:06.
Citera
2017-06-26, 13:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jag har svarat på dina frågor som fanns med i inlägget. Jag pratar heller inte nödvändigtvis om ett militärt ingripande, utan om ett avtal mellan parter där Assad får avgå medan flera sekulära ledare från oppositionen, och visserligen från delar av regimen som inte är anklagade för brott, ska ställa upp i ett val där folket får avgöra vem som ska leda Syrien.
Vem har anklagat Assad för brott? HRW?
Citera
2017-06-26, 13:52
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vem har anklagat Assad för brott? HRW?
Försök inte ställa sådana frågor när du själv vet vilka som har anklagat Assad för brott och exakt vilka brott det handlar om för vi har haft den här diskussionen tidigare.
Citera
2017-06-26, 13:54
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Vad menar du med "internationella samfundet"?

Edit: Vanligen menar man FN, när man säger "internationella samfundet". Men det kan du ju inte gärna mena, eller hur. FN brukar inte ställa krav på ledares avgång, de sysslar inte med sånt.
Så vad menar du? Finns det någon instans som har rätt att kräva en ledares avgång?
FN brukar ställa krav på att åtala en person, vilket innebär i praktiken att en ledare avgår.
Citera
2017-06-26, 14:09
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
FN brukar ställa krav på att åtala en person, vilket innebär i praktiken att en ledare avgår.
Och FN har inte begärt att Assad skall åtalas, således faller idén om att han behöver avgå.

Inte ens FN begär att ledare skall avgå, alltså. När USA kräver att Assad skall avgå, så är det mot alla principer, det inser du också. Eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in