2017-06-26, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tråden gäller väl framförallt MÖRDAREN Johanna Möller. En Anstiftare döms för för själva gärningen som denne/a anstiftar. Dessutom gäller för anstiftaren att denne/a har planerat gärningen under relativt lång tid. Medan utföraren (verktyget) oftast bara hamnar i situationen.

JM hade sett till att MR var i en utsatt beroendesituation till henne. Redan från början hon bjöd in honom när han vårdades för en beninfektion.

Redan i mars/april fick JM uppsägningsbrevet från lägenheten. Av ägaren GM/hennes far. Hon fick 6 månader på sig att skaffa nytt eget boende, på egen hand.
Tråden handlar om morden - se rubriken. Till ett av morden har vi vid det här laget en överbevisad och erkännande mördare, nämligen MR. Utifrån detta faktum kan man diskutera dennes motiv, tillvägagångssätt mm. De flesta i tråden, skulle jag uppskatta, anser att JM är anstiftare och medbrottsling i mordet på GM och mordförsöket på AM. Därmed är även hon mördare. Under helgen har mycket energi ägnats åt att debattera speciellt MR:s skuld, varvid en del extremt apologetiska tankegångar väckt reaktioner. Är det någon som på fullt allvar tror att MR inte kommer att dömas för mord ? Om inte så är det väl logiskt att säga att även domstolen kommer att betrakta honom som mördare ? Inte som något slags viljelös zombie, som råkat få i sig lite för mycket av sin ursprungskulturs favoritberusningsmedel. Han kommer troligen att få ungdomsrabatt men knappast avdrag för att han egentligen är en hyvens kille som slarvat med drogerna och råkat ut för en djävul till kvinna (hennes skuld ger inte honom motsvarande rabatt, så att säga, och bestialiteten i dådet utesluter väl varje förståelse från domstolens sida).
Citera
2017-06-26, 01:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Jomenvisst, det är ditt ordval. Känns ändå lite märkligt att i två misstänkta mord är JM aktuell i båda. MR hade inte ens kommit till Sverige när det första ägde rum och helt plötsligt cirkulerar allt runt honom.

Frågan är varför? Dessutom när han dessutom har erkänt.. Det är något som är konstigt. För eftersom han har erkänt behöver inte vi bry oss om honom så mycket. Vilket straff han ska ha får andra besluta om.
Det är knepigare med Johanna eftersom det är så mycket på henne. Erkänner hon anstiftan på Göran så undrar vi hur det egentligen var med Aki.. Erkänner hon mord på Aki så kommer frågan vem hon hade som medhjälpare.
Det är ju egentligen det hela tråden handlar om. Det är därför jag inte tycker MR är intressant, för han har erkänt och vilket straff han kommer att få är bara att avvakta.
MR har ett åtal, hon har två ang mord - och sammanslaget är det då det tangerar varandra via just JM.

Behöver vi inte bry oss om honom så mycket?
Han har väl full uppmärksamhet gällande pågående rättegång. Just nu sitter man väl och inväntar en ljudfil om nu vederbörande har tagit sig från Österrike och om det finns nån sådan.
Senast redigerad av develi 2017-06-26 kl. 01:58.
Citera
2017-06-26, 01:56
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Tråden handlar om morden - se rubriken. Till ett av morden har vi vid det här laget en överbevisad och erkännande mördare, nämligen MR. Utifrån detta faktum kan man diskutera dennes motiv, tillvägagångssätt mm. De flesta i tråden, skulle jag uppskatta, anser att JM är anstiftare och medbrottsling i mordet på GM och mordförsöket på AM. Därmed är även hon mördare. Under helgen har mycket energi ägnats åt att debattera speciellt MR:s skuld, varvid en del extremt apologetiska tankegångar väckt reaktioner. Är det någon som på fullt allvar tror att MR inte kommer att dömas för mord ? Om inte så är det väl logiskt att säga att även domstolen kommer att betrakta honom som mördare ? Inte som något slags viljelös zombie, som råkat få i sig lite för mycket av sin ursprungskulturs favoritberusningsmedel. Han kommer troligen att få ungdomsrabatt men knappast avdrag för att han egentligen är en hyvens kille som slarvat med drogerna och råkat ut för en djävul till kvinna (hennes skuld ger inte honom motsvarande rabatt, så att säga, och bestialiteten i dådet utesluter väl varje förståelse från domstolens sida).

Nej, med förstår du inte att det är grejen. MR är redan klar.. Han kommer att få fängelse eller rättspsyk, han är inte intressant för oss längre. Det jag har sett är att några debatterat hur långt straff han ska få.
Det märkligaste är att tidigare sansade användare lägger allt fokus på honom och det är klart att jag i alla fall undrar varför..
Citera
2017-06-26, 01:59
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Jag har väldigt svårt att förstå de som jämför MR med JM. Visst, han använde de droger i Sverige som han använde i Iran. Skulle han sluta tvärt? I Sverige dricker vi alkohol, vissa måttligt andra mer och några har gjort det till en livsstil att dricka varje dag..
Det börjar bli en obehaglig "sanning" att han var livsstils kriminell. Jag försvarar inte de som kör utan körkort, lika lite som de som kör påverkade. Men anses man kvala in som livsstils kriminell för det, får ordet en betydelse som det tidigare inte haft.
Det är också intressant att se hur hans narkotikamissbruk gör honom till en "sämre" människa. I Sverige kan du dricka, otroliga mängder och det är fullt lagligt. När du upplever det som ett problem så hjälper staten/kommunen dig med rehabilitering. Även svenskar använder narkotika och när de inte klarar att sluta erbjuds de att gå med i LARO-programmet.
Det kanske värsta är den brist på historia som finns hos vissa i tråden. När Sverige var ett fattigt land och människor hade det svårt så flödade spriten, till glädje för arbetsgivare som gav arbetarna en del av lönen i sprit. På så sätt kunde man hålla de fogliga. Det var jättebra att arbetarna blev beroende av sprit, då var de ofta bakfulla, nervsystemet fick sig en knäck och depressioner blev vanliga. Gjorde dessa arbetare uppror mot de usla förhållande de levde under? Nej, självklart inte, de var inte i form till det.
Så småningom förstod några smarta män inom arbetarrörelsen att vill vi ha en förändring måste vi få befolkningen nykter. Så länge de är påverkade gör de/arbetar de för skitlöner och kräver ingenting.

Nu kommer säkert någon och undrar vad det har med detta fallet att göra. Allting! I Iran har Afghanerna det svårare än Iranierna. De använder (i Iran) inte sprit då det är emot religionen, de använder opiumbaserade preparat för att finna glädje i livet. Precis som svenskarna använde (och fortfarande använder) alkohol för att stå ut.
Så drogandet är lika mellan de olika folkgrupperna, men preparaten skiljer sig. Sedan har svenskarna tillsammans med de flesta västerländska medborgare möjlighet att få stöd när det är på väg att barka åt helvet**. När han fick dessa 20+ prickar var befann han sig då?

Kunde han på fullt allvar tro att den som skulle hjälpa honom (som faktiskt var utsedd av socialen och säkert ur hans synvinkel en representant för den svenska staten) hade en dold agenda. Nej, absolut inte!
Det betyder inte att han ska slippa straff, naturligtvis inte. De flesta människor mördar inte p g a hur straffen ser ut, utan vi gör det inte för att vi tycker det är fel. Även om vi/jag skulle kunna döda en människa och helt slippa straffpåföljd så gör vi det inte. Det är något som förenar människor över världsdelar, religioner och klasstillhörighet. Förr hade vi en (bättre?) annan syn på hur mordet, dråpet eller vållande till annans död gick till. Uppsåtet här är tydligt, men hos vem?

Sedan de som skäller på knarkare generellt sett, kan bara gå in på ett annat delforum här på flashback och lufta sina känslor. Där sitter svenskar med den tryggheten (vi anser) de har. Mår de bra? Nej, är det något som framkommer även här på flashback är att de som använder otillåtliga preparat mår väldigt dåligt. Dessutom är dödligheten väldigt hög. Personligen tycker jag det är hemskt, människor mår dåligt, får de inte hjälp eller inte klarar av att ta emot den hjälpen vid rätt tillfälle så kommer ofta döden som ett brev på posten innan de är 30 år. Sedan ska vi sitta och döma dem. Jag tänker inte göra det. Ibland krävs det lite ödmjukhet hos oss som inte har deras traumatiska bakgrund och det skadar inte att visa lite förståelse. Det betyder inte att jag säger att MR ska slippa straff, det kommer han inte att göra. Däremot förstår jag inte grejen med att demonisera honom..
Alla människor har ett VAL. Man kan välja att börja knarka. Gör man det får man ta konsekvenserna. Thats it.
Citera
2017-06-26, 02:00
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
MR har ett åtal, hon har två - och sammanslaget är det då det tangerar varandra via just JM.

Behöver vi inte bry oss om honom så mycket?
Han har väl full uppmärksamhet gällande pågående rättegång. Just nu sitter man väl och inväntar en ljudfil om nu vederbörande har tagit sig från Österrike och om det finns nån sådan.

Nej, vi behöver inte bry oss om honom. För oavsett om ljudfilen kommer fram eller inte så åker han in. Ljudfilen kommer inte av fria honom från mordet. Det den möjligen kan göra är att bringa mer klarhet i händelserna (om och när den kommer fram).
Citera
2017-06-26, 02:00
Medlem
Citat:
Ja, jag håller med helt med dig där. JM såg ( till) att MR var i en beroendesituation till henne. Vid ett eller något tillfälle har jag påtalat att MR lätt skulle vara utbytbar och alltså inte hamnat i denna situationen.
Därmed Johanna Möller var ju den som planlade allting, henne går det inte att bortse ifrån. Det var hennes motiv, MR hade inget.
Lätt att hitta en mördare av MR:s kaliber ? Tänk, att det tror jag trots allt inte - hemska värld i så fall.

Man kan inte mörda någon på ett så målmedvetet sätt utan motiv, frågan är vilka motiven var och hur starka. Rimliga var de naturligtvis inte. En del av motiven var förstås hennes, därför att ett huvudmotiv för honom var att uppfylla hennes krav och önskningar i utbyte mot egna vinster. JM:s roll var naturligtvis infernalisk och hennes skuld stor, men en människa med normala våldshämningar och moral hade inte lytt henne.
Citera
2017-06-26, 02:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Nej, vi behöver inte bry oss om honom. För oavsett om ljudfilen kommer fram eller inte så åker han in. Ljudfilen kommer inte av fria honom från mordet. Det den möjligen kan göra är att bringa mer klarhet i händelserna (om och när den kommer fram).
Självklart frias han inte!
Han har ERKÄNT.

... Däremot är det givetvis intressant vad som framkommer om det nu finns en ljudfil.
Det var jätteslugt av honom att spela in henne isf.
Han är allt lite klurig den där MR. om han helgarderat mot sin komplett galna och manipulativa matmor och lyckas spela ut henne i sista halvlek.
Senast redigerad av develi 2017-06-26 kl. 02:06.
Citera
2017-06-26, 02:06
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Alla människor har ett VAL. Man kan välja att börja knarka. Gör man det får man ta konsekvenserna. Thats it.

Du, varför går du inte in och berättar det för de på drogrehabilitering. Eller på laidback "vilka substanser går du på idag". Framförallt de förstnämnda skulle nog bli tacksamma över att veta att de inte gjorde de för att de mådde dåligt, hade ångest osv...
Då antar jag att du anser att alla människor har ett val att börja dricka också, eller? Fast den diskussionen är av olika skäl väldigt olämplig här!
Senast redigerad av why123 2017-06-26 kl. 02:29. Anledning: .
Citera
2017-06-26, 03:34
Medlem
perVers2.1s avatar
Dina två fosterbarn hur dog dom Johanna?
Är det bara slumpen eller har du även deras liv på ditt samvete?
Var det med dom allting började?

För mig är det här fallet bara för mycket, jag klarar inte riktigt av att ta in allt. Johanna har för evigt rubbat mina cirklar, flyttat gränsen för det som jag trodde var möjligt.
Visst, det finns rikligt med ondska i vår värld men kombinationen av uträknande kallblodigt handlande
parat med en grandios självbild, hat och noll synlig ånger spränger alla ramar.
Senast redigerad av perVers2.1 2017-06-26 kl. 03:35. Anledning: stavfel
Citera
2017-06-26, 03:41
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Vad vet vi egentligen om dom döda fosterbarnen?

Tyvärr inte så mycket . Bara att polisen har frågat JMs mamma Anki, i FUP.

Jag hoppas verkligen att polisen gräver vidare i dessa små oskyldiga barns öden!

De var i en än större beroendeställning till JM än vad MR och flyktingsexpojkarna var p g a ålder!
Citera
2017-06-26, 04:00
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
De forskarna har inte träffat Johanna Möller, då hade de ändrat uppfattning. Annars är det ganska bra att göra som Johanna själv och bara hänvisa till "forskning" utan att gå närmare in på källor. Ja, nu är jag inte ute efter dig här men det blev lite väl frestande att skriva.

Det finns omfattande australiensisk forskning, och engelsk! Du kan googla, kanske . Och både Australien, Storbritannien och Irland har de sista åren haft mycket omfattande SKANDALER i "ämnet" barnhem och fosterhem.

Och forskning om hur bioföräldrar för "stöd".......

https://www.google.co.uk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&u act=8&ved=0ahUKEwi595vhstrUAhUlLcAKHepvAU4QFghMMAA &url=https%3A%2F%2Fwww.theguardian.com%2Fsociety%2 F2015%2Fapr%2F25%2Fare-we-failing-parents-whose-chi ldren-are-taken-into-care&usg=AFQjCNHZjlGuHpIou3lPR5DpghJDNsMDtA
Citera
2017-06-26, 04:42
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Ok. Så en drogad person är glasklar i knoppen. Det visste jag faktiskt inte. Jag har ingen egen erfarenhet av att ta droger, och jag känner ingen som gör det.

Om man då, som jag tror, att JM fick i Aki någon form av drog när han låg helt utslagen på soffan i deras hem, vad fick Aki i sig då? Som jag fattat det var inte glasklar i huvudet.

Du menar att MR var helt klar i hjärnkontoret i de samtal han hade i augusti som avlyssnades?

Jag förstår förmodligen för lite hur droger påverkar tanke- och viljeförmågan hos en individ. Så jag får därmed avsluta den här dialogen, pga bristande kunskaper. Men jag viker mig självklart för de som kan mer om hur det fungerar.

Jag har levt en del med ett av mina barn som drogade, och hen dog av en överdos, kanske.

Olika droger påverkar olika, en del droger blir de lugna och sävliga av, andra droger blir de aggressiva och skogstokiga av. En heroinist blir "normal" av en dos metadon/subutex, alltså inte påverkad alls.

Men JM verkar ju ha varit rätt välutbildad när det gäller droger, enligt Aki fanns det ju rätt mycket droger i hennes källare, samt att hon inhandlade "valium" någon gång i Thailand, till sin dotter JB. Aki polisanmälde väl JM också, det kanske var det som förseglade hans öde??

Sedan är det även genetiskt, hur man påverkas av en specifik drog. Min hen blev skogstokig av en drog/medicin som gör andra lugna......drabbar ca 5% av svensk befolkning......även min sjuka mormor blev skogstokig upptäckte man på äldreboendet........av en mycket närbesläktad medicin/drog till den min hen kom över då och då.

Men vad man glömmer, när man pratar om "sönderknarkade hjärnor" etc är, att för en missbrukare så blir man "normal" när man får den dos man behöver för dagen av den drog man behöver........

Sedan tvingas ju nästan alla missbrukare till blandmissbruk eftersom de illegala källorna brukar sina.......

Heroin fanns förövrigt helt receptfritt på apotekshyllorna i Sverige till år 1946 (tror jag), det var ett mer "potent" alvedon......i Afghanistan finns det högst troligt fortfarande på apotekshyllorna, receptfritt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in