2017-06-25, 20:57
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
I Bananas-clippet gör JM ett påstående, som jag undrar om våra alibiexperter får ut något särskilt ur. Jag är naturligtvis övertygad om att hon varit till Granliden med en mördare - jag undrar som vanligt om det ligger något förborgat, undsluppet, i hennes hel- eller halvlögner.

Hon försäkrar att hon inte varit i Granliden, när överfallet ägt rum, hon har t o m varit hemma fem minuter före Muhammed (om jag hört rätt). Vad vill hon ha sagt med detta ? Kan man få en skymt av hennes dolda sanning genom detta betonade uttryck ?

45 minuter har jag hört, hon har alltid svar på tal, hennes son AG har ju berättat om motsatsen, där föll den ''sanningen''.
Citera
2017-06-25, 21:05
Medlem
Citat:
"Polisen kunde inte garantera deras säkerhet"
Både mamman och dotter får professionell hjälp. Dock försvåras deras tillvaro av hotbilden.
– Det har funnits en mycket allvarlig hotbild från 42-åringen och hennes nätverk. Sedan augusti förra året har mina klienter behövt leva på flykt med polisbeskydd, säger Susanna Cleve.

Mamman och dottern flyttades tidigare runt mellan skyddade boenden i Sverige.
– Men polisen bedömda att de inte länge kunde garantera deras säkerhet i Sverige, och då placerades de utomlands. De har under hela den här tiden levt med ovissheten om de någonsin kommer kunna återvända till Sverige, säger Susanna Cleve.
– De lever utifrån strikta säkerhetsrutiner och omfattande skyddsåtgärder.
Har de hotats under den här tiden?
– Jag vill inte gå närmare in på det. Det är polisen som regelbundet gör bedömningar om hotbilden, men jag kan säga att de lever under en mycket allvarlig hotbild.
Arbogakvinnan ska inte ha försökt att kontakta dem från häkte, enligt advokaten.

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/arbogakvinnans-mamma-tvingades-bort-fran-sverige/
Citera
2017-06-25, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
45 minuter har jag hört, hon har alltid svar på tal, hennes son AG har ju berättat om motsatsen, där föll den ''sanningen''.
Det skulle kanske vara det enda sanna hon sagt?
Var det inte så att hon lämnade MR vid kontoret och stack hem ensam? Och MR stannade kvar där en bra tid och gick dessutom till bankomaten och allt vad det nu var?
Så visst kan hon ha kommit hem fem eller fyrtiofem minuter tidigare.
Spela roll?
Citera
2017-06-25, 21:21
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Var det inte så att hon lämnade MR vid kontoret och stack hem ensam? Och MR stannade kvar där en bra tid och gick dessutom till bankomaten och allt vad det nu var?
Spela roll?

Vad som är sant i JMs värld får vi aldrig veta 100%, hon kommer aldrig att erkänna, ang MR så har inte hela sanningen kommit fram och kommer aldrig att göra det heller.

De ''skyddar'' varandra med olika lögner, båda två är lika förslagna, de utnyttjar varandra till max, motivet är pengar för båda.
Citera
2017-06-25, 21:33
Medlem
Smhfs avatar
I morgon intar JM sin roll med den svarta ''sorge ''-koftan, hon är ett offer enligt henne själv, INGEN frågar hur jag mår, vem ska fråga det, ska hennes mamma, syster, hennes barn, och övriga som står AM närmast som har fått lida ngt fruktansvärt och fått sina liv förstörda för många år framåt?
Citera
2017-06-25, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Vad som är sant i JMs värld får vi aldrig veta 100%, hon kommer aldrig att erkänna, ang MR så har inte hela sanningen kommit fram och kommer aldrig att göra det heller.

De ''skyddar'' varandra med olika lögner, båda två är lika förslagna, de utnyttjar varandra till max, motivet är pengar för båda.
Allt är "sant" i Johannas värld, problemet är att vi inte lever i samma värld. En sanning som att hon kom hem först kan beläggas i båda världarna men äger inte någon vikt som bevis på hennes frånvaro från själva brottet.
Citera
2017-06-25, 21:41
Medlem
vargaretass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hgdvdssn
Vänder mig starkt emot detta trådpåstående att JM skulle vara psykiskt sjukt. Jag tror att hon uppfattar omgivningen lika klart som vem som helst, eller att hon till och med har ett ganska väl utvecklat sinne för vad som försiggår runt omkring henne, något såna som hon ofta lär sig, i syfte att dupera och manipulera personer. Hur har hon lyckats få MR att mörda åt henne? En psykiskt sjuk person, typ schizofren i psykostillstånd, agerar knappast lika målmedvetet som hon gör.
Hon är dock lågintelligent, egoistisk och totalt värdelös. "Värsta kriminella" prostituerade JM, bye bye

Edit: MR kommer få så mycket stryk när han kommer in på kåken och snacket börjar gå runt. Se till exempels vad som hände Ikeamördaren. JM hamnar med andra kvinnor så där är det till mycket större del en fråga om personliga intriger och relationer i sitt nya sällskap, mindre "hederstänkande" som styr på kvinnofängelser. Till 100 % kommer det dock att finnas någon herre på täppan som JM måste rätta sig efter.

Om inte JM hamnar på "Slottet" på Hinsan, där det är rena rama beskyddarverksamheten, de är segregerade från de andra. Men förhoppningsvis så inser kvinnorna även där att hon sabbat livet för sina barn och det är INTE populärt.......
Citera
2017-06-25, 21:44
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/arbogakvinnans-mamma-tvingades-bort-fran-sverige/
"Arbogakvinnan ska inte ha försökt att kontakta dem från häkte, enligt advokaten."
Det är väl inget konstigt i det? Varför skulle JM försöka smuggla ut något brev eller lappar till sin mamma eller till sin syster? JM vet vem hon ska vända sig till.
Citera
2017-06-25, 21:48
Medlem
why123s avatar
Jag har väldigt svårt att förstå de som jämför MR med JM. Visst, han använde de droger i Sverige som han använde i Iran. Skulle han sluta tvärt? I Sverige dricker vi alkohol, vissa måttligt andra mer och några har gjort det till en livsstil att dricka varje dag..
Det börjar bli en obehaglig "sanning" att han var livsstils kriminell. Jag försvarar inte de som kör utan körkort, lika lite som de som kör påverkade. Men anses man kvala in som livsstils kriminell för det, får ordet en betydelse som det tidigare inte haft.
Det är också intressant att se hur hans narkotikamissbruk gör honom till en "sämre" människa. I Sverige kan du dricka, otroliga mängder och det är fullt lagligt. När du upplever det som ett problem så hjälper staten/kommunen dig med rehabilitering. Även svenskar använder narkotika och när de inte klarar att sluta erbjuds de att gå med i LARO-programmet.
Det kanske värsta är den brist på historia som finns hos vissa i tråden. När Sverige var ett fattigt land och människor hade det svårt så flödade spriten, till glädje för arbetsgivare som gav arbetarna en del av lönen i sprit. På så sätt kunde man hålla de fogliga. Det var jättebra att arbetarna blev beroende av sprit, då var de ofta bakfulla, nervsystemet fick sig en knäck och depressioner blev vanliga. Gjorde dessa arbetare uppror mot de usla förhållande de levde under? Nej, självklart inte, de var inte i form till det.
Så småningom förstod några smarta män inom arbetarrörelsen att vill vi ha en förändring måste vi få befolkningen nykter. Så länge de är påverkade gör de/arbetar de för skitlöner och kräver ingenting.

Nu kommer säkert någon och undrar vad det har med detta fallet att göra. Allting! I Iran har Afghanerna det svårare än Iranierna. De använder (i Iran) inte sprit då det är emot religionen, de använder opiumbaserade preparat för att finna glädje i livet. Precis som svenskarna använde (och fortfarande använder) alkohol för att stå ut.
Så drogandet är lika mellan de olika folkgrupperna, men preparaten skiljer sig. Sedan har svenskarna tillsammans med de flesta västerländska medborgare möjlighet att få stöd när det är på väg att barka åt helvet**. När han fick dessa 20+ prickar var befann han sig då?

Kunde han på fullt allvar tro att den som skulle hjälpa honom (som faktiskt var utsedd av socialen och säkert ur hans synvinkel en representant för den svenska staten) hade en dold agenda. Nej, absolut inte!
Det betyder inte att han ska slippa straff, naturligtvis inte. De flesta människor mördar inte p g a hur straffen ser ut, utan vi gör det inte för att vi tycker det är fel. Även om vi/jag skulle kunna döda en människa och helt slippa straffpåföljd så gör vi det inte. Det är något som förenar människor över världsdelar, religioner och klasstillhörighet. Förr hade vi en (bättre?) annan syn på hur mordet, dråpet eller vållande till annans död gick till. Uppsåtet här är tydligt, men hos vem?

Sedan de som skäller på knarkare generellt sett, kan bara gå in på ett annat delforum här på flashback och lufta sina känslor. Där sitter svenskar med den tryggheten (vi anser) de har. Mår de bra? Nej, är det något som framkommer även här på flashback är att de som använder otillåtliga preparat mår väldigt dåligt. Dessutom är dödligheten väldigt hög. Personligen tycker jag det är hemskt, människor mår dåligt, får de inte hjälp eller inte klarar av att ta emot den hjälpen vid rätt tillfälle så kommer ofta döden som ett brev på posten innan de är 30 år. Sedan ska vi sitta och döma dem. Jag tänker inte göra det. Ibland krävs det lite ödmjukhet hos oss som inte har deras traumatiska bakgrund och det skadar inte att visa lite förståelse. Det betyder inte att jag säger att MR ska slippa straff, det kommer han inte att göra. Däremot förstår jag inte grejen med att demonisera honom..
Senast redigerad av why123 2017-06-25 kl. 22:25. Anledning: ..
Citera
2017-06-25, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Det är han som bland annat piskat Naser och dem. Det trodde jag vi alla var på det klara med.
Ja han och JJ!
Citera
2017-06-25, 21:56
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Spela roll?
Det spelar ingen som helst roll. Och ja, Johanna lämnade MR direkt efter han lämnade bilen. Hon skulle, så fort hon kunde, komma hem till Alex som satt barnvakt. Hon insåg naturligtvis att han hunnit bli orolig. Hennes version av en bilolycka med en älg, klarade henne för stunden.
Citera
2017-06-25, 22:39
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, han är givetvis ett redskap för henne, hon har sin mörka agenda, men han är samtidigt en variant av hitman: han utför trots allt en order och han beskriver flertal steg där han kan besinna sig. Han till och med beskriver viss tvekan men utför dådet iaf. Tittar man närmre så är det inte utifrån ett samvete - det är förlagt utanför honom själv som ett slags ödestänk: om de är vakna vänder jag, om dörren är låst så..

Han har sen lite väl mycket Fawlty Tower's Manuel över sig från det han får mördarkitet:
- I no nothing..

Han överbetonar med andra ord reaktivt våld (impuls, affekt, oplanerat) snarare än instrumentellt (berått, kallt, planerat, beräknat, medveten vinstvinning). Hans ordval när han går med på att utföra mordet är obehagligt kallt:
Ett kort "okej, om det är det som du vill så ska jag göra det" och sen lägger han till att han minsann är att lita på, han håller det han sagt.

Så detaljerat som han berättar finns inte en chans att han är totalt borta med vinden i nån drogdimma. Han verkar ganska arg med tanke på alla knivhugg men offret hade väl omaket att kämpa för sitt liv och inte dö direkt.

Jag tror inte heller att han är i en total drogdimma när han begår handlingen, särskilt inte som han kunnat beskriva allt så detaljrikt efteråt.
Däremot är nog hans omdömesförmåga rent allmänt, något "blurrad" av flera års drogande.
Hur som helst så anser jag att oavsett droginverkan eller ej, så är ett mord ett mord och ska inte dömas olika beroende på om droger funnits med i bilden eller ej.
Droger eller alkohol ska aldrig kunna skyllas på vid begångna brott oavsett allvarlighetsgrad.

JM och MR är två förfall av mänskligheten men jag dristar mig till att säga att JM är snäppet värre än MR om man tittar på "grader i helvetet".
JM framstår som så genomrutten i allt planerande av mord på olika människor hon inte gillar och kan dessutom inte förmå sig att stå upp för sina handlingar och ta sitt straff.
MR däremot, han är man för sin hatt och beredd att stå för sin del av skiten.
DET gör honom "itsy-bitsy-tiny-weenie-mindre-rutten" än praktarslet JM. Så ser jag på dessa två avskräden till varelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in