Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Ja, han är givetvis ett redskap för henne, hon har sin mörka agenda, men han är samtidigt en variant av hitman: han utför trots allt en order och han beskriver flertal steg där han kan besinna sig. Han till och med beskriver viss tvekan men utför dådet iaf. Tittar man närmre så är det inte utifrån ett samvete - det är förlagt utanför honom själv som ett slags ödestänk: om de är vakna vänder jag, om dörren är låst så..
Han har sen lite väl mycket Fawlty Tower's Manuel över sig från det han får mördarkitet:
- I no nothing..
Han överbetonar med andra ord reaktivt våld (impuls, affekt, oplanerat) snarare än instrumentellt (berått, kallt, planerat, beräknat, medveten vinstvinning). Hans ordval när han går med på att utföra mordet är obehagligt kallt:
Ett kort "okej, om det är det som du vill så ska jag göra det" och sen lägger han till att han minsann är att lita på, han håller det han sagt.
Så detaljerat som han berättar finns inte en chans att han är totalt borta med vinden i nån drogdimma. Han verkar ganska arg med tanke på alla knivhugg men offret hade väl omaket att kämpa för sitt liv och inte dö direkt.

Jag tror inte heller att han är i en total drogdimma när han begår handlingen, särskilt inte som han kunnat beskriva allt så detaljrikt efteråt.
Däremot är nog hans omdömesförmåga rent allmänt, något "blurrad" av flera års drogande.
Hur som helst så anser jag att oavsett droginverkan eller ej, så är ett mord ett mord och ska inte dömas olika beroende på om droger funnits med i bilden eller ej.
Droger eller alkohol ska aldrig kunna skyllas på vid begångna brott oavsett allvarlighetsgrad.
JM och MR är två förfall av mänskligheten men jag dristar mig till att säga att JM är snäppet värre än MR om man tittar på "grader i helvetet".
JM framstår som så genomrutten i allt planerande av mord på olika människor hon inte gillar och kan dessutom inte förmå sig att stå upp för sina handlingar och ta sitt straff.
MR däremot, han är man för sin hatt och beredd att stå för sin del av skiten.
DET gör honom "itsy-bitsy-tiny-weenie-mindre-rutten" än praktarslet JM. Så ser jag på dessa två avskräden till varelser.