2017-06-26, 00:42
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Även JB ställde GM/AM upp på under flera år innan dom insåg hur bunden JB var till JM. Dom gav till slut upp alla sina "räddningsförsök". JB är väl alltjämt den enda lojala av alla barnen som JM har. Också den ende av barnen hon inte anklagat för mordet på sina föräldrar. Förmodligen den hon har mest hållhakar på, nu också via hennes man. Jag tror personligen att dom båda är inblandade i Aki:s frånfälle. Mest svärsonen.
Ja, svärsonen JJ räknade jag inte till familjen och han tycks ha en tämligen problemfylld relation till sin fru. Det är väl han som är medmisstänkt för Aki-mordet f.ö.
Citat:
Men AM bär, trots vad som hänt inget agg till barnbarnen. Eftersom både DB/JB är åtalade för delaktighet får hon inte ha kontakt med dom. Säger inget om huruvida dom står bakom hotbilden eller inte.

Nej, hon kastar inte barnen framför bussen, men hon drar in samtliga barn, på ett eller annat sätt, i sina gärningar. Så pass att hon skapar "hållhakar" som hon kan utnyttja.

Du menar väl att DB & JB är misstänkta? Mig veterligt finns inget åtal mot dem f.n.

Alltså, det är detta som jag tycker är märkligt. Anki tycks uppskatta kontakten med sina barnbarn och hon sägs ha tagit mycket illa vid sig när hon fick reda på att Aki troligen mördats på deras sommarställe.
Om hon då även skulle tro att barnbarnen vore inblandade i detta, skulle hon verkligen önska upprätthålla kontakten?
Håller helt med om det fetstilta.
Citera
2017-06-26, 00:52
Medlem
why123s avatar
2j
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag har läst och dina allmänna historielektioner om IOGT parallellt med Afhanistan och opium rann bort som vatten på en gås.
Jag besvarar följande som gäller för denna tråd om mördaren MR
:

Jo, ibland kan kunskap vara övermäktigt. Att förstå att man kan lära sig lite av det som skett i ens eget land och applicera det i en annan tid och i ett annat land.

Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka dig?

Du citerade

Ibland krävs det lite ödmjukhet hos oss som inte har deras traumatiska bakgrund och det skadar inte att visa lite förståelse. Det betyder inte att jag säger att MR ska slippa straff, det kommer han inte att göra. Däremot förstår jag inte grejen att demonisera honom.

Tillägg: Det Johanna gjorde var "det som rann bort som vatten på en gås". Ingen tjänade mer på att han fortsatte med drogerna. Så länge han hade dem var han foglig. Det låg därmed i hennes intresse att han fortsatte med drogerna. Hon var med själv och finansierade dem. Det lustiga är att många förfasar sig över att han rökte hasch hemma hos JM, i stället för att undra varför hon tillät det. Hon hade ansvaret för sina minderåriga barn, inte han.
Senast redigerad av why123 2017-06-26 kl. 01:10. Anledning: ..
Citera
2017-06-26, 01:00
Medlem
Citat:
Jag har läst och dina allmänna historielektioner om IOGT parallellt med Afghanistan och opium rann bort som vatten på en gås.
Jag besvarar följande som gäller för denna tråd om mördaren MR:

Tråden gäller väl framförallt MÖRDAREN Johanna Möller. En Anstiftare döms för för själva gärningen som denne/a anstiftar. Dessutom gäller för anstiftaren att denne/a har planerat gärningen under relativt lång tid. Medan utföraren (verktyget) oftast bara hamnar i situationen.

JM hade sett till att MR var i en utsatt beroendesituation till henne. Redan från början hon bjöd in honom när han vårdades för en beninfektion.

Redan i mars/april fick JM uppsägningsbrevet från lägenheten. Av ägaren GM/hennes far. Hon fick 6 månader på sig att skaffa nytt eget boende, på egen hand.
Citera
2017-06-26, 01:00
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Gör man kanske om man åker bil med en medbrottsling som gärna sysslar med mord på exmän, flyktingpojkar hon legat med (https://m.youtube.com/watch?v=TKiJwMl46ig) och familjemedlemmar, men som aldrig skulle tänka sig att bryta mot trafikregler, såsom att gå mot röd gubbe?

Kanske var MR dessutom lite extra klumpig när han satte på sig bilbältet eftersom han fick göra det med en hand---han påstår ju att han satt med mördarkniven i handen ända tills hon beordrade honom att kasta ut den genom bilfönstret när de körde över bron.

Tänk på att JM ju satt och "sov" i bilen.

Det är nog en mänsklig instinkt att då klappa den sovande på axeln.......ruska lite för att få dem att vakna.....

Sedan är ju frågan om JM sov på riktigt.........vilket jag inte tror. Men jag är flerbarnsmamma jag också, och just på det planet (låtsas att sova för att små barn ska somna) en bra skådespelerska.
Citera
2017-06-26, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Ja, svärsonen JJ räknade jag inte till familjen och han tycks ha en tämligen problemfylld relation till sin fru. Det är väl han som är medmisstänkt för Aki-mordet f.ö.

Du menar väl att DB & JB är misstänkta? Mig veterligt finns inget åtal mot dem f.n.

Alltså, det är detta som jag tycker är märkligt. Anki tycks uppskatta kontakten med sina barnbarn och hon sägs ha tagit mycket illa vid sig när hon fick reda på att Aki troligen mördats på deras sommarställe.
Om hon då även skulle tro att barnbarnen vore inblandade i detta, skulle hon verkligen önska upprätthålla kontakten?
Håller helt med om det fetstilta.

Helt rätt. Medmisstänkta, skall det vara.

Jag tror att AM, nu när JM mest troligt är uttagen från spelplanen, vill visa alla barnbarnen att hon inte lastar dom. Ge dom en ärlig chans, utan att göra åtskillnad.
Citera
2017-06-26, 01:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Tråden gäller väl framförallt MÖRDAREN Johanna Möller. En Anstiftare döms för för själva gärningen som denne/a anstiftar. Dessutom gäller för anstiftaren att denne/a har planerat gärningen under relativt lång tid. Medan utföraren (verktyget) oftast bara hamnar i situationen.

JM hade sett till att MR var i en utsatt beroendesituation till henne. Redan från början hon bjöd in honom när han vårdades för en beninfektion.

Redan i mars/april fick JM uppsägningsbrevet från lägenheten. Av ägaren GM/hennes far. Hon fick 6 månader på sig att skaffa nytt eget boende, på egen hand.
Tråden handlar snarare om mordet på bl.a Göran Möller.
Fortsättningsvis är det två personer aktuella - JM som anstiftare och MR som utfört mordet.
Igår skrev jag följande. Det kursiva ger en viss vägledning:
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03

För övrigt kom han i hennes vård, pippade samma kväll och sen startade karusellen. Erinrar mig att det diskuterades alldeles nyss:

Edit.
Kompletterar med stämningsansökan.

MORD och FÖRSÖK TILL MORD (Johanna Möller och Mohammad Rajabi (5000-K257566-17) I andra hand ANSTIFTAN ELLER MEDHJÄLP TILL MORD (Johanna Möller)
Citat:
Johanna Möller och Mohammad Rajabi har tillsammans och i samförstånd den 3 augusti 2016 vid Granliden, Hästnäs i Arboga kommun genom knivhugg berövat Göran Möller livet och försökt att beröva Ann Christina Möller livet.
Citat:
I andra hand har Johanna Möller anstiftat eller främjat dessa gärningar genom att uppmana och förmå Mohammad Rajabi att utföra brotten, genom att köra honom i en bil till och från brottsplatsen och genom att lämna över en kniv till honom.
Senast redigerad av develi 2017-06-26 kl. 01:24.
Citera
2017-06-26, 01:25
Medlem
why123s avatar
Citat:

Ja, jag håller med helt med dig där. JM såg ( till) att MR var i en beroendesituation till henne. Vid ett eller något tillfälle har jag påtalat att MR lätt skulle vara utbytbar och alltså inte hamnat i denna situationen.
Därmed Johanna Möller var ju den som planlade allting, henne går det inte att bortse ifrån. Det var hennes motiv, MR hade inget.
Citera
2017-06-26, 01:32
Medlem
why123s avatar
Citat:
Fortsättningsvis är det två personer aktuella - JM som anstiftare och MR som utfört mordet.

För övrigt kom han i hennes vård, pippade samma kväll och sen startade karusellen. Erinrar mig att det diskuterades alldeles nyss:

Edit.

MORD och FÖRSÖK TILL MORD (Johanna Möller och Mohammad Rajabi (5000-K257566-17) I andra hand ANSTIFTAN ELLER MEDHJÄLP TILL MORD (Johanna Möller)

Hmm, det stämmer. Men mord på Aki Olavi Paasila är väl knappast aktuellt när det gäller MR. Det övriga de tog upp i rättegången, hot mot tjänsteman, försök till muta och ja, just det dessutom försök till försäkringsbedrägeri där är inte MR aktuell på något sätt. Hon startade långt innan han kom in i bilden.
Senast redigerad av why123 2017-06-26 kl. 01:34. Anledning: .
Citera
2017-06-26, 01:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Hmm, det stämmer. Men mord på Aki Olavi Paasila är väl knappast aktuellt när det gäller MR. Det övriga de tog upp i rättegången, hot mot tjänsteman, försök till muta och ja, just det dessutom försök till försäkringsbedrägeri där är inte MR på något sätt aktuell.
?
"bl.a Göran Möller" är mitt ordval.
Citera
2017-06-26, 01:35
Medlem
Citat:

Edit.

Jag har läst dom inläggen.

Ja, att man som åklagare garderar sig från början med en alternativ tolkning är snarast legio.

Vid det här laget är det väl klart vad som gäller.

JM tillfredställde sig via att bjuda in MR till sin säng redan den första natten. Det är väl närmare sanningen. Hon tog initiativet.
Citera
2017-06-26, 01:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag har läst dom inläggen.

Ja, att man som åklagare garderar sig från början med en alternativ tolkning är snarast legio.

Vid det här laget är det väl klart vad som gäller.

JM tillfredställde sig via att bjuda in MR till sin säng redan den första natten. Det är väl närmare sanningen. Hon tog initiativet.
Stämningansökan gällande mordet på Göran Möller är det som gäller.

Att hon valde ut honom råder ingen tvekan. Att det sen råder skilda meningar om hur hans agenda ser ut är en annan femma.

För mig lär han absolut aldrig bli en passiv marionett med tanke på det han säger själv i FUP.
Citat:
Avlyssning Okm:
" Hon frågade mig om jag vill följa med och jag sade att jag ska göra det. Tanken är att om det går öppna en verksamhet…en liten restaurang här.
Jag sade till kvinnan att om hon kan ge mig pengar så ska jag öppna en liten restaurang här i Norge. Jag får se om jag får pengar av henne när hon har kommit hit. "

Avlyssning Zohreh:
MR: "Än så länge är kvinnan nyttig för mig och kvinnan vill leva med mig i Norge så vart ska jag åka?"
Jag kan inte åka någonstans eftersom jag inte har några pengar än så länge."

MR: Alla andra i hennes liv tänkte bara på pengar men hon tror att jag inte tänker på pengar.
Båda skrattar när han säger så.

MR: (..) de var var efter mina pengar då de varit här några daga. Men hon sa att du är inte en sådan person du är inte ute efter mina pengar…..skratt…..
Zohreh: Du tänker faktiskt på hennes pengar, skratt.

Förhör med Abbas:
Citat:
" Muhammed gjorde allt för Johanna eftersom hon gav Muhammed både pengar och lånade ut bilen till denne."

" Abbas uppger att när han fick höra från Muhammed att Johanna skulle köpa ett hus åt Muhammed för 1.8 miljoner kronor i Malmö."
"- Vi blev inget par, cirka en vecka senare bad jag om att få flyttas till ett boende men det gick hon inte med på. Hon sa att det skulle läggas ner. Men jag hade inte heller några problem att stanna hos henne." Live svt

Live svt:
Citat:
"MR: - Du ska få pengar av mig. Hon sa att hon skulle ärva tio miljoner nu när hennes föräldrar var döda." live svt
MR till Ghasem den 25/8:
"Jag hade sagt till fittan att boka ett hotell nära hit, eftersom jag inte har tillräckligt med bensin, men fittan bokade hotell centralt."

MR lär ha haft spenderarbyxorna på sig om han har snudd på soppatorsk.
25-29/8 bor han på hotell i Norge. Han knarkade sen i 3 dygn på hotellet hon fixat istället för att tanka.

JM gav honom nämligen 4000:- innan hon åkte till Thailand den 21/8:
"Jag fick 4.000 kronor av henne som jag skulle leva på." Live svt
Citera
2017-06-26, 01:45
Medlem
why123s avatar
Citat:
?
"bl.a Göran Möller" är mitt ordval.

Jomenvisst, det är ditt ordval. Känns ändå lite märkligt att i två misstänkta mord är JM aktuell i båda. MR hade inte ens kommit till Sverige när det första ägde rum och helt plötsligt cirkulerar allt runt honom.

Frågan är varför? Dessutom när han dessutom har erkänt.. Det är något som är konstigt. För eftersom han har erkänt behöver inte vi bry oss om honom så mycket. Vilket straff han ska ha får andra besluta om.
Det är knepigare med Johanna eftersom det är så mycket på henne. Erkänner hon anstiftan på Göran så undrar vi hur det egentligen var med Aki.. Erkänner hon mord på Aki så kommer frågan vem hon hade som medhjälpare.
Det är ju egentligen det hela tråden handlar om. Det är därför jag inte tycker MR är intressant, för han har erkänt och vilket straff han kommer att få är bara att avvakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in