2017-05-13, 16:25
Medlem
snigel1s avatar
Svenska kyrkan ökar sitt medlemstapp. I april månad begärde drygt 10 000 personer utträde jämfört med 8000 i april 2016. Tror fortfarande inte Jackelen & Co fattat galoppen. Troligt är att raset fortsätter. Egentligen tråkigt men förståeligt.

https://www.svenskakyrkan.se/statistik
Citera
2017-05-13, 18:24
Medlem
Börjar bli less på SvK och dess vänsterextremistiska företrädare. De är är delaktiga kring asylmyglet kring att få så många ensamkommande afghaner som möjligt att stanna genom konversioner som förmodligen är fake för att öka chansen till asyl.
Citera
2017-05-15, 13:10
Medlem
Svetsfluxs avatar
Svenska kyrkan undrar varför de tappar medlemmar och var och varannan dag kan man läsa debattartiklar där kyrkofolket tror sig veta varför.

Inte i någon artikel har jag läst något om de orsaker som fick mig och de flesta jag känner att begära utträde i Svenska kyrkan. Möjligt att jag missat ljust de artiklarna men om någon från svenska kyrkan läser detta så kan ni få en del orsaker till varför många lämnar.

För det första och kanske det viktigaste är omskrivningar eller nytolkningar av bibeln. Ett exempel är där homoäktenskap som tidigare var omöjligt numer är tillåtet. Ett annat är kvinnopräster vilket också tidigare var omöjligt.
Något annat som upprör många är det faktum att Svenska kyrkan gömmer asylsökande som fått avslag och skall utvisas ur landet. Det blir för många droppen som fick bägaren att rinna över. Först betalar du skatt till migrationsdomstolen/verket för att de skall fatta ett korrekt beslut. Och om de får avslag så tar kyrkan över och hyser dessa människor, också det finansierat med skattepengar.

Inte konstigt att Svenska kyrkan tappar medlemmar. Inte konstigt att kyrkan inte kommer till rätta med medlemstappet när man blundar för de faktiska orsakerna. De flesta involverade människorna som styr och har någon befattning i kyrkan vägrar att se dessa fakta som orsaker till varför de tappar medlemmar.

Man skall också vara på det klara att många av de som lämnar gärna hade varit kvar men allt eftersom kyrkan politiserats och tappat sin konservatism så blir ett medlemskap i kyrkan en intressekonflikt för många troende. För många som lämnar kyrkan är troende i någon mån men känner inte igen sin kyrka.

Om det inte redan är för sent så tror jag att ända sättet att återfå medlemmar är att backa flera steg tillbaka.
Om något skall vara konservativt så är det kyrkan.
Citera
2017-05-15, 19:37
Medlem
Ju liberalare teologi desto färre besökare. Finns undersökningar som visar detta, som den här från Kanada https://www.christiantoday.com/article/research.says.conservative.theology.helps.churches .grow.faster/101037.htm
Citera
2017-06-06, 18:37
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matteus2312
Ju liberalare teologi desto färre besökare. Finns undersökningar som visar detta, som den här från Kanada https://www.christiantoday.com/article/research.says.conservative.theology.helps.churches .grow.faster/101037.htm

Jag tror det också handlar om vilken ställning kyrkorna har. Den svenska kyrkan och den finska lyckas komma i kläm åt två olika håll. De tappar medlemmar för att de är för konservativa. Den finska kyrkan är ett bra exempel eftersom de är några år efter den svenska. När en av deras företrädare gick ut och motsatte sig homoäktenskap blev det ett märkbart stort medlemstapp i direkt anslutning. När kyrkan däremot några år senare öppnade för en mer liberal linje angående samma fråga tappade man också medlemmar i direkt relation till det uttalandet.

Jag tycker mig se precis samma tendenser i Svenska Kyrkan. Där de är för konservativa för den moderna människan tappar de liberaler. Där de är för liberala tappar de de konservativa. Problemet är alltså att vad de än gör tappar de medlemmar. Det finns helt enkelt inget som får medlemmar att dras till kyrkan. Detta är deras största problem. De skrämmer bort folk både till höger och vänster men ingen kommer till dem. Därför blir tappen så stora.

Vad ger egentligen Svenska Kyrkan som ingen annan ger? Vad kan den göra för att locka folk?
Citera
2017-06-07, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Vad ger egentligen Svenska Kyrkan som ingen annan ger? Vad kan den göra för att locka folk?

Det beror på huruvida den vill vara kristen eller inte, vill den vara kristen så kan den exempelvis börja med att ge tillbaka allt den stulit från katolska kyrkan (åtminstone kyrkorna).

Den kan även sluta viga homosexuella, det är nämligen inte kristet, de kan få ha samma efternamn och bo tillsammans genom lag eller vad det nu är de vill, men att gifta sig kyrkligt som homosexuell är ett skämt och ett hån mot kristendom.

Är det däremot så att de helt enkelt vill vara en mötesplats för PK-människor så kan de ju fortsätta i samma riktning som nu, men då borde dem nog också ta bort korsen och allt annat som påminner om kristendom då det uppenbarligen inte är en kristen organisation "längre".
Citera
2017-06-07, 17:33
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toduah
Det beror på huruvida den vill vara kristen eller inte, vill den vara kristen så kan den exempelvis börja med att ge tillbaka allt den stulit från katolska kyrkan (åtminstone kyrkorna).

Den kan även sluta viga homosexuella, det är nämligen inte kristet, de kan få ha samma efternamn och bo tillsammans genom lag eller vad det nu är de vill, men att gifta sig kyrkligt som homosexuell är ett skämt och ett hån mot kristendom.

Är det däremot så att de helt enkelt vill vara en mötesplats för PK-människor så kan de ju fortsätta i samma riktning som nu, men då borde dem nog också ta bort korsen och allt annat som påminner om kristendom då det uppenbarligen inte är en kristen organisation "längre".

Men frågeställningen löd vad SK kan ge som ingen annan ger. Den kristna traditionen förändras hela tiden och ser alltid olika ut (betänk att Bibeln är del av traditionen, det är inte den som är grunden till traditionen).

Visst kan SK ändra sig enligt dina förslag men skulle de få ett existensberättigande för det? Skulle det göra deras plats unik i den svenska kristenheten? Naturligtvis inte. Sådana kyrkor finns redan och jag tror att en hård kyrkligt konservativ sväng också skulle leda till medlemstapp. Själv har jag visserligen inget personligt intresse i kristenheten som sådan men om vi ska se till SK och dess medlemstapp tror jag de behöver göra andra åtgärder faktiskt.
Citera
2017-06-07, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konservator
Här tänker jag mig att vi kan diskutera vår folkkyrka, istället för olika lösa trådar som snabbt dör ut.

Jag kan väl inleda tråden med en fråga. Jag är själv mer konservativt lagd i min tro, eller kanske mer normal sett ur en objektiv synvinkel. Den typen av teologi som de politiskt korrekta, vänsterextremistiska och kulturelitister bedrivit under ett bra tag faller mig inte i smaken. Det är tveklöst så att kyrkan är splittrad, och framtiden är osäker vad gäller kyrkans utveckling. Var tror ni det leder oss? Kommer den mer traditionella kristna tron återigen ta plats? Frimodig kyrka, kan jag tänka mig, kommer isåfall spela en viss roll i det i nästkommande och senare kyrkoval.

/Konservator

de bjuder ju in zigenare så att de kan få statliga pengar, skattebetalarnas pengar i form av olika stöd. så det är därför man ska gå ur svenska kyrkan. Låt dem dö ut med tanke på att de prioriterar zigenare som skiter på kyrkogårdar och hatar vita och kommer hit för att begå brott.
Citera
2017-06-20, 13:35
Medlem
kanelipullas avatar
Och vad förvänta sig? För det måste ju vara ren lyx inne på Svenska Kyrkans kontor.
Vi alla vet sen tidigare att alla som jobbar inom Svenska Kyrkan får det nyaste inom tekniken innan någon annan får. Svenska Kyrkan slänger och bränner miljoner varje år på lyx varor!

https://www.instagram.com/p/BVjrLzXALoY/
Citera
2017-06-21, 18:07
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Den kristna traditionen förändras hela tiden och ser alltid olika ut (betänk att Bibeln är del av traditionen, det är inte den som är grunden till traditionen).

Hebreerbrevet 13:8

8Jesus Kristus är densamme i går och i dag, så ock i evighet. 9Låten eder icke vilseföras av allahanda främmande läror.
Citera
2017-06-21, 21:11
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Hebreerbrevet 13:8

8Jesus Kristus är densamme i går och i dag, så ock i evighet. 9Låten eder icke vilseföras av allahanda främmande läror.

Jag är inte religiös och tror därför inte att Jesus Kristus är evig. Och helt oavsett är kyrkan byggd på en tradition där vissa saker utvecklas, andra saker byggs på och ytterligare annat tas bort. Även om Jesus Kristus skulle vara evig skulle det vara sant att kyrkan förändras, åtminstone på jordslig nivå.

Traditionen är dessutom av stor vikt eftersom vi egentligen inte har kvar något av Jesus då Bibeln är ett hopkok av berättelser och brev som tillkom markant senare. Bibeln är alltså en del av traditionen inte nödvändigtvis "the be all, end all". Det är inte lika simpelt för en kristen att hänvisa till Bibeln som det är för en muslim att hänvisa till Koranen till exempel.
Citera
2017-06-25, 19:57
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanelipulla
Och vad förvänta sig? För det måste ju vara ren lyx inne på Svenska Kyrkans kontor.
Vi alla vet sen tidigare att alla som jobbar inom Svenska Kyrkan får det nyaste inom tekniken innan någon annan får. Svenska Kyrkan slänger och bränner miljoner varje år på lyx varor!

https://www.instagram.com/p/BVjrLzXALoY/
Du skriver om lyx, men postar ett inlägg om en ny kaffemaskin i personalrummet (möjligtvis leasad).
Var du ironisk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in