2017-06-22, 11:06
Medlem
Vilka GPS-klockor kör ni?
Citera
2017-06-22, 15:32
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation

Garmin Forerunner 235. Innan den hade jag en Garmin 110 med pulsband. Den var bättre än 235:an på pulsmätning (235 mäter på handleden vilket inte alltid funkar helt optimalt) Jag tränar väldigt sällan pulsbaserade pass så det är ingen stor grej för min del. 235 är bättre på allt annat, samt någorlunda snygg, så den passar även som vardagsklocka.
Citera
2017-06-22, 17:19
Medlem
preben12s avatar
Citat:

Garmin Forerunner 25. Väldigt simplistisk klocka till ett bra pris. Hade inte använt alla de finesser som finns på de dyrare varianterna ändå. Enda negativa är att det kan ta lite tid (~3-5 min) att pejla in GPS:en när man ska ge sig ut på en runda.
Citera
2017-06-22, 21:19
Medlem
udons avatar
Citat:
Man kan inte springa milen på 30 minuter utan att träna kvalitetspass av något slag. Rent teoretiskt kan man ju träna tröskelträning (massor av tröskelträning) och klara av det.

Nä, men jag tror exempelvis att tröskelpass är betydligt mer effektivt för egen del. Just för att jag i grunden har snabbheten, men inte uthålligheten att hålla den vid liv tillräckligt länge.

1000m-intervaller är jag helt med på, men dom korta kommer jag stryka. Jag blir bara skadad, vilket påverkar kontinuiteten.
Citera
2017-06-22, 21:20
Medlem
udons avatar
Citat:

Suunto Ambit Sport. Gillar app-banken. Snabb GPS.
Citera
2017-06-22, 21:58
Medlem
marcellos avatar
Citat:
Man behöver inte köra intervallerna i 2:30-tempo. Vid noggrannare eftertanke skulle jag rekommendera en grundträningsperiod, 3-4 pass om 30-60 minuter lugn distans.

Oavsett fart på intervallerna så är risken överhängande att han skadar sig om man går från 5.30-fart till 4.00 (eller vad det nu kan bli) då man aktiverar helt andra muskler och inte lärt sig springa avslappnat fort.

Menade inte att låta otrevlig, men blir lätt att man rekommenderar egen träning folk som är på en helt annan nivå.
Citera
2017-06-23, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcello
Oavsett fart på intervallerna så är risken överhängande att han skadar sig om man går från 5.30-fart till 4.00 (eller vad det nu kan bli) då man aktiverar helt andra muskler och inte lärt sig springa avslappnat fort.

Menade inte att låta otrevlig, men blir lätt att man rekommenderar egen träning folk som är på en helt annan nivå.

Fast ingen har rekommenderat hen att gå till 4:00 tempo. Man ska aldrig köra så stor skillnad.
Citera
2017-06-23, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Nä, men jag tror exempelvis att tröskelpass är betydligt mer effektivt för egen del. Just för att jag i grunden har snabbheten, men inte uthålligheten att hålla den vid liv tillräckligt länge.

1000m-intervaller är jag helt med på, men dom korta kommer jag stryka. Jag blir bara skadad, vilket påverkar kontinuiteten.

Du gör givetvis som du vill. Skulle dock aldrig rekommendera en löpare som vill utvecklas att utesluta intervaller helt. Man kan ju minska mängden intervallträning om man känner att man inte är tålig gentemot den.
Citera
2017-06-23, 11:11
Medlem
Citat:
Suunto Ambit Sport. Gillar app-banken. Snabb GPS.

Ja, fast rätt dyr, eller?
Citera
2017-06-24, 19:51
Medlem
udons avatar
Citat:
Ja, fast rätt dyr, eller?

Nu finns det nyare modeller, men man kan väl fynda den modellen fortfarande tror jag. 2000 kr går den väl för nu. Mest prisvärda om man inte vill punga ut så mycket är nog TomToms modeller. Men det är ju klart mindre funktionalitet.
Citera
2017-06-25, 13:20
Medlem
Citat:
Nu finns det nyare modeller, men man kan väl fynda den modellen fortfarande tror jag. 2000 kr går den väl för nu. Mest prisvärda om man inte vill punga ut så mycket är nog TomToms modeller. Men det är ju klart mindre funktionalitet.

Ja, men tror någon av Garmins Forerunner är mer prisvärd än Tomtom.
Citera
2017-06-25, 18:01
Medlem
udons avatar
Citat:
Ja, men tror någon av Garmins Forerunner är mer prisvärd än Tomtom.

TomTom Runner 3 Cardio får man för 1500. Det är optisk pulsmätning. Jäkligt prisvärd tycker jag. Men den är ju som sagt enkel i menyerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in